1 014 016 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
HahahaNissens skrev:
Det har forskare sagt länge, att kontaktsmitta är låg risk för Corona, den farliga smittvägen är från luftväg till luftväg. Även från luftvägar till ögonen tror jag.
Men du brukar ju förorda att man skall följa alla rekommendationer utan att tänka själv, så hur menar du nu, du är väl inte kritisk mot rekommendationerna? Att undergräva myndigheternas rekommendationer är illa, eller hur??![]()
Jag skrev aldrig att jag ska sluta tvätta händerna..
Men jag ska senare upphöra med den väldigt frekventa när vi får sådana råd av myndigheterna.
Men du gick givetvis på detta. Precis som Birgit när jag skrev att det var mycket folk på Jula men via att det var fullt på parkeringen och inga utanför butiken. Nej jag var givetvis inte i butiken. Hahaha
Men till rådet om handtvätt som jag tycker är bra. Det infördes som försiktighetsprincip då man inte visste hur smittsamt det är. Dock underligt att man inte tog till försiktighetsprincipen när det gäller att man smittar före symptom.
Här har du en gubbe du inte kan komma på att bryta mot några råd. Osis.
Dock är rådet fortfarande kvar och jag fortsätter givetvis med handtvätt och sprit som tidigare.Ulltand skrev:
Men intressant att man kör med ett råd utan något större värde. Vi får se om de kommenterar det på veckans pressträffar.
Då jag tillhör de som klarat sig från att bli sjuk så behåller jag alla råden givetvis. Tvätta händerna, social distans extra extra, munskydd, visir ibland, stanna hemma om man känner sig sjuk.
Handla via nätet, jo jag kan det också.
Hoppas vi får fler bra råd snart.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Skriver du inlägg bara för att försöka sätta dit folk?optimum skrev:
Sånt bidrar inte till ett trevligt debattklimat.
Det gjorde man ju för det är därför som man ska hålla avstånd till alla och inte bara till de som har symtom.optimum skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Eftersom de flesta vaccinerade är antingen de äldsta eller utsatt sjukvårdspersonal och de senare har knappt tid för några nöjesresor så tror jag tyvärr att det är många yngre och medelålders vuxna som inte längre bryr sig utan reser mer. Det här kom precis och det visar ju samma sak:B b8q skrev:
TT via t.ex. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 11.17
Jag skrev inlägget som en nyhet.BirgitS skrev:
Att vissa försöker sätta dit mig är deras egna påhitt.
Vi får kanske förändring i råden efter denna nyhet om att handtvätt inte är så viktigt.
Att rådet om handtvätt kom med är för att det ingår i normal pandemihantering.
När jag tidigare skrev om mycket folk på Jula var du i farten och fick för dig att slå ned på mig men givetvis hade jag aldrig varit i butiken då.
Så frågan vad som är dåligt debattklimat? Troligen när man försöker sätta sig på mig med påståenden om att jag gör fel.
Jag sköter råden väldigt bra. Om alla hade gjort det hade vi sluppit se den utvecklingen på smittade.
Ha en bra dag Birgit och sluta försöka hitta fel hos mig, tack.
Munskydd och lockdowns verkar göra två saker:Ulltand skrev:
Förvärra smittspridning, eftersom munskydd genomgående används fel, när det blir ett tvång. Dessutom så trängs och beter sig de med munskydd, som om pandemin vore över.
Lockdowns FUNGERAR INTE! Ingenstans, de länder som praktiserat detta har inte fått någon hejd på smittspridningen, det och skolstängningar skadar ekonomin katastrofalt, och gör att våra barn (ja, barnen är allas vår angelägenhet) blir förlorare, jämfört med de barn som sluppit skolstängningar och distansundervisning.
Och, medan jag ändå håller på:
Det är faktiskt meningen att vi människor ska dö, när vi blivit gamla. Det är urfånigt och omoget och ogenomtänkt, att hävda att de som dött med Covid-19, och bott på äldreboenden, "skulle ha många friska år framför sig".
Ingen bor på äldreboende i dagens Sverige som är frisk och har många friska år framför sig. Man är i riktigt dåligt skick när man får koma till äldreboende, fysiskt eller mentalt (demens).
optimum skrev:
Dock är rådet fortfarande kvar och jag fortsätter givetvis med handtvätt och sprit som tidigare.
Men intressant att man kör med ett råd utan något större värde. Vi får se om de kommenterar det på veckans pressträffar.
Då jag tillhör de som klarat sig från att bli sjuk så behåller jag alla råden givetvis. Tvätta händerna, social distans extra extra, munskydd, visir ibland, stanna hemma om man känner sig sjuk.
Det låter klokt.
En risk på 1: 10.000 blir iaf en risk över tid om man är i miljöer där smittan kan finnas på ytor.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Nu menar man ju väldigt olika saker med lockdown men i grunden betyder det en nerstängning av olika saker. Tydligen är det så att vårt förbud mot besök på äldreboenden kallas för lockdown åtminstone i USA (typ "the nursing home is in lockdown" såg jag någonstans).S skogaliten skrev:
Skulle nog säga att olika nerstängningar var det som fick stopp på smittspridningen av första vågen, oavsett om det gäller Sverige eller andra länder.
Edit: missat ett ord
Redigerat:
Det här har diskuterats så många gånger och det finns studier som visar på allt ifrån negativ till viss positiv effekt. Men du har en förmåga att välja några avvikande rapporter, och så tolkar du dem på ett helt eget sätt och framhåller din tolkning som om den skulle ha vetenskapligt stöd.Ulltand skrev:
Du skulle prova någon gång att se hela spektrumet av resultat, sålla bort dem som sticker ut uppåt och nedåt och dra någon slutsats av ddm som är kvar.
Gör man något sådant så hamnar man definitivt inte i närheten av de siffror du pratar om.
Och angående Tjeckien så skulle det vara intressant at höra vad det är som Tjeckerna gör som skulle öka på smittspridningen med ytterligare 40% om de inte hade munskydd. De hade redan innan den värsta smittspridningen i Europa....det du påstår är helt orimligt.
Jo, men det är ju samma sak med munskydden, ett råd utan något värde.optimum skrev:
Dock är rådet fortfarande kvar och jag fortsätter givetvis med handtvätt och sprit som tidigare.
Vet inte vad du pratar om. Jag har inte gått på något. Du brukar kritisera det mesta som man gjort i Sverige, med brasklappen att just du följer alla råd. Du har ju själv berättat att du får dina medarbetare att bryta mot råden genom att de inte behöver hålla avstånd om de tar på sig mask.optimum skrev:
Hahaha
Jag skrev aldrig att jag ska sluta tvätta händerna..
Men jag ska senare upphöra med den väldigt frekventa när vi får sådana råd av myndigheterna.
Men du gick givetvis på detta. Precis som Birgit när jag skrev att det var mycket folk på Jula men via att det var fullt på parkeringen och inga utanför butiken. Nej jag var givetvis inte i butiken. Hahaha
Men till rådet om handtvätt som jag tycker är bra. Det infördes som försiktighetsprincip då man inte visste hur smittsamt det är. Dock underligt att man inte tog till försiktighetsprincipen när det gäller att man smittar före symptom.
Här har du en gubbe du inte kan komma på att bryta mot några råd. Osis.
Praktfull dubbelmoral.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Inte riktat just till optimum utan mer information i ämnet för alla som är intresserade.optimum skrev:
Enligt Nature-artikeln https://www.nature.com/articles/d41586-021-00251-4 som "nyheten" verkar komma ifrån tänkte och gjorde man så här förra året:
Länge visste man inte om dessa virus-RNA som man hittade överallt på ytor kunde eller inte kunde göra någon sjuk.In hospitals, pathogens such as methicillin-resistant Staphylococcus aureus, respiratory syncytial virus and norovirus can cling to bed rails or hitch a ride from one person to the next on a doctor’s stethoscope. So as soon as people started falling ill from the coronavirus, researchers began swabbing hospital rooms and quarantine facilities for places the virus could be lurking. And it seemed to be everywhere.
Only a handful of studies have looked for viable virus outside the lab. Tal Brosh-Nissimov, who heads the infectious-diseases unit at the Assuta Ashdod University Hospital in Israel, and his colleagues swabbed personal items and furniture in hospital isolation units and rooms at a quarantine hotel. Half of the samples from two hospitals and more than one-third of samples from the quarantine hotel were positive for viral RNA. But none of the viral material was actually able to infect cells, the researchers reported.
On the basis of the levels of RNA contamination and how often people touched surfaces such as doorknobs and buttons at pedestrian crossings, the team estimated that the risk of infection from touching a contaminated surface is less than 5 in 10,000 — lower than estimates for SARS-CoV-2 infection through aerosols, and lower than surface-transmission risk for influenza or norovirus.
Slutsats:
Hand washing is crucial, says Marr, because surface transmission can’t be ruled out. But it’s more important to improve ventilation systems or to install air purifiers than to sterilize surfaces, she says. “If we’ve already paid attention to the air and we have some extra time and resources, then yes, wiping down those high-touch surfaces could be helpful,” she says.
Jag tror att det är livet som händer, arbeten ska skötas så att man får behålla det, detta kommer att gynna både ekonomin och alla de som är beroende av inkomster eller andra stöd. De som nu har börjat resa kollektivt är säkert den gruppen som har ganska låg risk för att bli allvarligt sjuka och de tar säkert chansen att behålla ett drägligt liv för sig och sin familj.B b8q skrev:
Detta tror jag är ofrånkomligt och måste ske inom kort.