Fairlane
Ska man jämföra med Kina och de klarar 10 miljoner om dagen så ska väl Sverige klara 100' om dagen? Det tror jag man skulle göra om vaccin fanns att tillgå i den utsträckningen. Trots att vi har blivit lovade att det inte skulle bli några leveransproblem så har åtminstone jag uppfattat att det varit leveransproblem.
 
E
Fairlane Fairlane skrev:
Ska man jämföra med Kina och de klarar 10 miljoner om dagen så ska väl Sverige klara 100' om dagen? Det tror jag man skulle göra om vaccin fanns att tillgå i den utsträckningen. Trots att vi har blivit lovade att det inte skulle bli några leveransproblem så har åtminstone jag uppfattat att det varit leveransproblem.
Det är väl inget att jäkta med. Som jag förstår är danskarna slugare och kan pressa ut vatten ur stenar, parkerings- och fortkörningsböter från semestrande svenskar samt 8 doser vaccin från tillverkarens 6-dosersfmrpackning.

Vad de späder detta med kan en undra, men sluga är de!
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Staffans2000
E El-Löken66 skrev:
Kina har 1 miljard invånare. Vet inte hur många som ska ha vaccin men det kan bli svårt att hinna pä en dag.
Det tror jag också (trots att vi är världsledande i allt). Men din inställning är positiv. -Kan Kineserna vaccinera hela Sveriges befolkning, på en dag, kan väl vi vaccinera Kinas, på lika kort tid.

Källa på det? Självklart! "Kina vaccinerar hela Sveriges befolkning på en dag, varför ska vi vara sämre?"

Staffan
 
D
T tanaris skrev:
Det tar emot att försvara Löfven, men jag tror nog han klarar av att handla på nätet. Men han hade ju en klocka på reparation och jag har full förståelse om han inte vill skicka den med Postnord även om jag själv gjorde just det för någon månad sedan. Det var några extra spännande dagar för att se om den skulle dyka upp igen.
Jag har inte orkat peka ut det uppenbara, som statsminister är man rätt exponerad och gör, baserat på infosäks rekommendationer och regler, så lite som möjligt på det publika internet, och i sådana fall gör man det på dedikerade enheter och nätverk. Det är helt enkelt både för farligt och bökigt.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
T
D djac skrev:
Jag har inte orkat peka ut det uppenbara, som statsminister är man rätt exponerad och gör, baserat på infosäks rekommendationer och regler, så lite som möjligt på det publika internet, och i sådana fall gör man det på dedikerade enheter och nätverk. Det är helt enkelt både för farligt och bökigt.
Du menar lite som när han hade ett lösenord bestående av sex lättgissade små bokstäver på en publik site? :)
 
E El-Löken66 skrev:
Det är allt detta funderande kring detaljer som gör att ingen blir vaccinerad. Bara gör.
Kina vaccinerar hela Sveriges befolkning på en dag, varför ska vi vara sämre?
Det är nog inte enda skillnaden mellan Sverige o kina :thinking:

Men fortfarande, jag antar att man inte är välkommen hur som helst när alla ska vaccineras. Tänk om alla i Sverige åkte till Sthlm för att vaccinera sig.. det hade nog inte varit poppis direkt! De får antagligen vissa doser till vissa kommuner..

Nu tror jag att alla som vill får sin vaccination ändå, men jag själv har inte min husläkare i den kommunen jag bor i :)
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
De får antagligen vissa doser till vissa kommuner..

Nu tror jag att alla som vill får sin vaccination ändå, men jag själv har inte min husläkare i den kommunen jag bor i :)
Jag skulle gissa på att detta hanteras regionvis, inte kommunvis.
Du har väl ändå läkaren i samma region? :)
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Nu öppnar Stockholm för 70+
Tröttnat på 75+ som inte bokar.....
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane
Ett problem med bokningen är nog att en vårdcentral har vaccin men nästa har det inte och tillhör man den som saknar så finns ingen tid att boka.

Mina föräldrar, 80+ som hanterar mobilt BankID, var registrerade på olika vårdcentraler. Pappa kollade på kvällen ( några veckor sen nu) men inga tider fanns (inget vaccin). Han tittade morgonen efter och då kunde han välja tid fritt då alla tider var lediga. Han sa till mamma som loggade in, men hennes vårdcentral hade inte vaccin så inga tider där. Hon bytte vårdcentral och sen bokade de en tid som passade bra. Hade båda varit registrerade på mammas vårdcentral så är frågan om de fått första sprutan än.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Jag skulle gissa på att detta hanteras regionvis, inte kommunvis.
Du har väl ändå läkaren i samma region? :)
Jodå region Skåne som skåne :cool: men vi har lika långt till tre kommuners läkarstationer hehe, så jag valde en annan än de övriga här på gården.
 
BirgitS
TT4F TT4F skrev:
Nu öppnar Stockholm för 70+
Tröttnat på 75+ som inte bokar.....
Är nog inte bara det utan i rapporten i tisdags så hade minst 50 % av de i åldersgruppen 75-79 år vaccinerats så snart har i stort sett alla av dem vaccinerats.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är nog inte bara det utan i rapporten i tisdags så hade minst 50 % av de i åldersgruppen 75-79 år vaccinerats så snart har i stort sett alla av dem vaccinerats.
Ja, och man räknar väl ändå inte med att 100% kommer att vaccinera sig? Finns ju alltid en andel anti-vaxers, eller sådana som inte kan vaccinera sig av medicinska skäl. Sen är det nog en del skrajsna som väntar för att slippa AstraZenecas vaccin.
 
BirgitS
B b8q skrev:
Ja, och man räknar väl ändå inte med att 100% kommer att vaccinera sig? Finns ju alltid en andel anti-vaxers, eller sådana som inte kan vaccinera sig av medicinska skäl. Sen är det nog en del skrajsna som väntar för att slippa AstraZenecas vaccin.
Så är det ju, på äldreboendena är det lite drygt 90 % som är vaccinerade. I och för sig så tillkommer det ju personer hela tiden i den gruppen men ändå.

Såg nu att åtminstone vissa vårdcentraler har öppnat för 70+ också så det är ju ytterligare ett tecken på att 75+ börjar bli färdigvaccinerade.
 
BirgitS
Studien med 2000 personer bland personalen på Danderyds sjukhus har nu även studerat hur postcovid yttrar sig.
Lukt-och smakbortfall, trötthet och andningspåverkan är de vanligaste besvären. Däremot såg forskarna ingen ökad förekomst av långvariga kognitiva besvär, hjärtklappning eller långvarig feber.
... inte någon ökad förekomst av hjärntrötthet, långvarig feber eller hjärtrusningar bland vårdarbetarna som hade mild covid.
Publicerad i JAMA.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-studie-langtidsbesvaren-efter-mild-covid-kartlagda
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.