1 014 342 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Ska man jämföra med Kina och de klarar 10 miljoner om dagen så ska väl Sverige klara 100' om dagen? Det tror jag man skulle göra om vaccin fanns att tillgå i den utsträckningen. Trots att vi har blivit lovade att det inte skulle bli några leveransproblem så har åtminstone jag uppfattat att det varit leveransproblem.
Det är väl inget att jäkta med. Som jag förstår är danskarna slugare och kan pressa ut vatten ur stenar, parkerings- och fortkörningsböter från semestrande svenskar samt 8 doser vaccin från tillverkarens 6-dosersfmrpackning.Fairlane skrev:
Ska man jämföra med Kina och de klarar 10 miljoner om dagen så ska väl Sverige klara 100' om dagen? Det tror jag man skulle göra om vaccin fanns att tillgå i den utsträckningen. Trots att vi har blivit lovade att det inte skulle bli några leveransproblem så har åtminstone jag uppfattat att det varit leveransproblem.
Vad de späder detta med kan en undra, men sluga är de!
Det tror jag också (trots att vi är världsledande i allt). Men din inställning är positiv. -Kan Kineserna vaccinera hela Sveriges befolkning, på en dag, kan väl vi vaccinera Kinas, på lika kort tid.E El-Löken66 skrev:
Källa på det? Självklart! "Kina vaccinerar hela Sveriges befolkning på en dag, varför ska vi vara sämre?"
Staffan
Jag har inte orkat peka ut det uppenbara, som statsminister är man rätt exponerad och gör, baserat på infosäks rekommendationer och regler, så lite som möjligt på det publika internet, och i sådana fall gör man det på dedikerade enheter och nätverk. Det är helt enkelt både för farligt och bökigt.T tanaris skrev:Det tar emot att försvara Löfven, men jag tror nog han klarar av att handla på nätet. Men han hade ju en klocka på reparation och jag har full förståelse om han inte vill skicka den med Postnord även om jag själv gjorde just det för någon månad sedan. Det var några extra spännande dagar för att se om den skulle dyka upp igen.
Du menar lite som när han hade ett lösenord bestående av sex lättgissade små bokstäver på en publik site?D djac skrev:
Det är nog inte enda skillnaden mellan Sverige o kinaE El-Löken66 skrev:
Men fortfarande, jag antar att man inte är välkommen hur som helst när alla ska vaccineras. Tänk om alla i Sverige åkte till Sthlm för att vaccinera sig.. det hade nog inte varit poppis direkt! De får antagligen vissa doser till vissa kommuner..
Nu tror jag att alla som vill får sin vaccination ändå, men jag själv har inte min husläkare i den kommunen jag bor i
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Ett problem med bokningen är nog att en vårdcentral har vaccin men nästa har det inte och tillhör man den som saknar så finns ingen tid att boka.
Mina föräldrar, 80+ som hanterar mobilt BankID, var registrerade på olika vårdcentraler. Pappa kollade på kvällen ( några veckor sen nu) men inga tider fanns (inget vaccin). Han tittade morgonen efter och då kunde han välja tid fritt då alla tider var lediga. Han sa till mamma som loggade in, men hennes vårdcentral hade inte vaccin så inga tider där. Hon bytte vårdcentral och sen bokade de en tid som passade bra. Hade båda varit registrerade på mammas vårdcentral så är frågan om de fått första sprutan än.
Mina föräldrar, 80+ som hanterar mobilt BankID, var registrerade på olika vårdcentraler. Pappa kollade på kvällen ( några veckor sen nu) men inga tider fanns (inget vaccin). Han tittade morgonen efter och då kunde han välja tid fritt då alla tider var lediga. Han sa till mamma som loggade in, men hennes vårdcentral hade inte vaccin så inga tider där. Hon bytte vårdcentral och sen bokade de en tid som passade bra. Hade båda varit registrerade på mammas vårdcentral så är frågan om de fått första sprutan än.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Ja, och man räknar väl ändå inte med att 100% kommer att vaccinera sig? Finns ju alltid en andel anti-vaxers, eller sådana som inte kan vaccinera sig av medicinska skäl. Sen är det nog en del skrajsna som väntar för att slippa AstraZenecas vaccin.BirgitS skrev:
Väldigt vanligt med hjärtpåverkan efter Covid19. Det verkar också som att man har ringat in det till inflammation. Även de med milda eller inga symtom av Covid19 drabbas.
""Moreover, COVID-19-induced cardiovascular damage affects not only those with severe symptoms but also people displaying mild to no COVID-19 symptoms at all, according to the Centers for Disease Control and Prevention.""
https://news.llu.edu/health-wellnes...RAYo_GGIuWzvrTQsWn1mXIuhlyXh_KRAsPW_aNMQTA1H8
""Moreover, COVID-19-induced cardiovascular damage affects not only those with severe symptoms but also people displaying mild to no COVID-19 symptoms at all, according to the Centers for Disease Control and Prevention.""
https://news.llu.edu/health-wellnes...RAYo_GGIuWzvrTQsWn1mXIuhlyXh_KRAsPW_aNMQTA1H8
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Så är det ju, på äldreboendena är det lite drygt 90 % som är vaccinerade. I och för sig så tillkommer det ju personer hela tiden i den gruppen men ändå.B b8q skrev:
Såg nu att åtminstone vissa vårdcentraler har öppnat för 70+ också så det är ju ytterligare ett tecken på att 75+ börjar bli färdigvaccinerade.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Studien med 2000 personer bland personalen på Danderyds sjukhus har nu även studerat hur postcovid yttrar sig.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-studie-langtidsbesvaren-efter-mild-covid-kartlagda
Publicerad i JAMA.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-studie-langtidsbesvaren-efter-mild-covid-kartlagda