1 014 016 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Det där är ju bara en av dina gissningar eller har du någon källa på att Fohm har avrått från inreseförbud?Ulltand skrev:
Jag tycker det vore trevligt med en nyhetstråd utan gissningar.
Men inreseförbud fattas alltid av regeringen (UD), det gäller denna gång liksom de inreseförbud som redan gäller.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Det verkar inte så:B b8q skrev:
https://www.folkhalsomyndigheten.se...d-19-viruset-rapporteras-fran-storbritannien/
Det är intressant men det finns nog inget svar ännu. Storleken på viruset lär det inte vara. Kanske en benägenhet att trivas bättre på celler i vissa slemhinnor som lättare släpper virus till omgivningen. Eller ett bättre kamouflage mot immunförsvaret som gör att virusnivån ökar generellt.B b8q skrev:
BirgitS skrev:
Det är ingen gissning tyvärr.
Anders Tegnell replikerade i vintras när frågan var aktuell att ""det fungerar inte, det vi vet att folk hittar andra vägar om man stänger gränserna""
Eftersom jag till skillnad mot dig inte katalogiserar länkar utan istället lägger på minnet det av vikt så har jag ingen länk. Men om det är viktigt för dig kan jag nog hitta det du missat.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Hehe, det har faktiskt hänt en del under året som varit.Ulltand skrev:
Det är ingen gissning tyvärr.
Anders Tegnell replikerade i vintras när frågan var aktuell att ""det fungerar inte, det vi vet att folk hittar andra vägar om man stänger gränserna""
Eftersom jag till skillnad mot dig inte katalogiserar länkar utan istället lägger på minnet det av vikt så har jag ingen länk. Men om det är viktigt för dig kan jag nog hitta det du missat.
Men frågan är om ett inreseförbud från Storbritannien har någon effekt när man vet att viruset finns i Danmark, Belgien och Nederländerna också. Just arbetspendlingen över Öresund är nog en större riskfaktor.
Tillägg: Finns i Italien också.
Redigerat:
Det är nog bara en tidsfråga. Men bra att Sverige för första gången reagerar snabbare än andra.BirgitS skrev:
Norge ligger ju heller inte i taket av sin vårdkapacitet så man kan ta det lite lugnare nu är vi kan.
Ja självklart har det det.BirgitS skrev:
Ställ dig frågan. Vad ställer till mest skada? Tio superspridare av ett nytt mer virulent virus eller hundra?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Det som skiljer mellan de två valen är tiden bara. Sen i september har virusvarianten gått från att finnas i en enda person till att finnas i ung. 60 % av alla som är sjuka nu i London. 10 infekterade personer fanns det väl då ungefär 2 veckor efter att det fanns i en person och 100 personer ytterligare två veckor senare. Så dina två val leder till samma resultat bara med några få veckors tidsförskjutning.Ulltand skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Det tycker vissa inte i Norge eftersom importsmitta är den huvudsakliga smittvägen nu enligt https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/...sene-for-reisende-fra-storbritannia.w3tuYo6V6Ulltand skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Här står det lite grann i alla fall: https://www.archytele.com/getting-t...he-corona-virus-that-caused-a-stir-in-the-uk/B b8q skrev:
Så än en gång en förändring av Spike-proteinet på ett sätt som gör att det lättare infekterar celler verkar det som.
Varje vecka avlider 500 personer i Sverige Covid,BirgitS skrev:
Det som skiljer mellan de två valen är tiden bara. Sen i september har virusvarianten gått från att finnas i en enda person till att finnas i ung. 60 % av alla som är sjuka nu i London. 10 infekterade personer fanns det väl då ungefär 2 veckor efter att det fanns i en person och 100 personer ytterligare två veckor senare. Så dina två val leder till samma result
¨'at bara med några få veckors tidsförskjutning.
Det kanske inte har någon betydelse för dig om valet betyder några hundra eller fler eller färre men det har det för mig
Skulle vaccinet av någon anledning bli försenat blir konsekvenserna av ett 70% mer smittsamt virus än värre och skulle kunna räknas många tusentals fler dödsfall
Men det glädjer mig att se att du nu också ser vaccinet som räddningen.