Ulltand Ulltand skrev:
Ja en superspridare är bättre än 10.
Kan bli ett nytt ordspråk i Stockholm; ”En superspridare i Handen är bättre än tio i Västra Skogen”. :rofl:

• Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Tack. Så om man bara fortsätter hålla avstånd är det alltså ingen skillnad.
Jag vet inte hur uppdaterad du är men vi vet nu att 2 meter inte är tillräckligt inomhus. 5-6 meter behövs för att vara på säkrare sidan. I realiteten så får man väl översätta det till en lock down. Eller att munskydd krymper avståndet.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Jag vet inte hur uppdaterad du är men vi vet nu att 2 meter inte är tillräckligt inomhus. 5-6 meter behövs för att vara på säkrare sidan. I realiteten så får man väl översätta det till en lock down. Eller att munskydd krymper avståndet.
De får flytta alla de där 2-metersmarkeringarna i butikerna till 5 meter då?

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
optimum
Detta är intressant.
Flera länder inklusive Sverige reagerar kraftigt på detta.
Men vad är det vi inte får reda på?
Visst det påstås som mer smittsamt men är det bara så?
Kan det vara så att denna version skiljer sig från övriga mutationer på ett sätt att det är betydligt mer farligt.

Av nyheterna pekar det mot att detta inte är speciellt harmlöst.

D
optimum optimum skrev:
Detta är intressant.
Kan det vara så att denna version skiljer sig från övriga mutationer på ett sätt att det är betydligt mer farligt.

Gissar och får känslan av att man denna gången vill försöka hålla gemensam EU-linje, sen kan ju GBs utträde ur EU spela in också...

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Ja en superspridare är bättre än 10.
Fast den nya varianten lär väl redan vara här (den har funnits i Storbritannien sen September läste jag och Finn redan utbredd i Danmark) så frågan om det skulle göra någon skillnad att stänga några gränser eller om det bara vore symbolpolitik återigen.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
tusenett skrev:
Fast den nya varianten lär väl redan vara här (den har funnits i Storbritannien sen September läste jag och Finn redan utbredd i Danmark) så frågan om det skulle göra någon skillnad att stänga några gränser eller om det bara vore symbolpolitik återigen.
Ja, den finns uppenbarligen i Danmark, och det är tät trafik mellan Danmark och Skåne. Men om vi stänger gränsen mot Skåne kanske vi andra svenskar klarar oss ett tag till? :p

• Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
tusenett skrev:

Jag får iaf medhåll från tungt håll! Tiden är det som avgör hur viktigt det är/blir/var.

""Britton: Sätt in åtgärder
Matematikprofessorn Tom Britton menar att det är viktigt att tillsätta skarpa åtgärder för att hindra att virusstammen tar över spridningen i Sverige.

– Det är en kamp mot klockan. Ju mer vi hinner vaccinera innan det nya virusstammen hinner bli dominerande i Sverige, desto färre kommer att hinna bli sjuka och dö, säger han och fortsätter:

– Alla åtgärder som kan fördröja att det här nya viruset kommer in i Sverige är önskvärda. Då är reserestriktioner och karantän de två vanligaste.

Den tidigare statsepidemiologen, Annika Linde, håller med. Hon lyfter provtagning och karantän som lämpliga åtgärder för hemresande från Storbritannien.

– Vi har en situation som är bedrövlig nog som den är, så om vi kan vidta åtgärder i tid så tycker jag att det vore bra, sa hon till Expressen i söndags.""

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Kan ju tillägga att Norge har ännu inte kommit med något inreseförbud.
Är det Norge som plötsligt har mossiga idéer?
Som jag sa, en tidsfråga. Bra tillfälla att ställa sig frågan "Vad gör Norge som vi inte gör" ?

""Norge stoppar flyg från Storbritannien

Norges hälsominister säger att Norge stoppar flygtrafiken från Storbritannien, skriver TV2.

– Vi måste se till att den virusvariant som har upptäckts i Storbritannien sprider sig så lite som möjligt till Norge. Det är därför vi nu stoppar direktflyg från Storbritannien och skärper åtgärderna för resenärer från detta område. Detta är i linje med råd vi har fått från Helsedirektoratet (Norges motsvarighet till Socialstyrelsen, reds. anm), säger hälsominister Bent Høie i ett pressmeddelande enligt TV2.

Det gäller i första hand i två dygn men kan komma att förlängas.

Förutom att stoppa flygningar kommer flera åtgärder att införas för resenärer från Storbritannien fram till den 10 januari, skriver TV2.

Huvudregeln om karantän i tio dagar gäller fortfarande. Dessutom finns krav på:

1. PCR-test (covid19-test) inom 24 timmar efter ankomst till Norge och sedan ett nytt test tidigast dag 7 efter inresa från Storbritannien.
  2. PCR-test så snart som möjligt för resenärer som har kommit till Norge från Storbritannien de senaste två veckorna.
  3. Krav för ankomstregistrering.
  4. Krav på att meddela kommunen där resenären ska stanna.
  5. Det nuvarande undantaget från inresekarantän gäller inte resenärer från Storbritannien, med undantag för vissa bestämmelser. ""

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Det känns lite déjà vu här, eller hur?
I mars stoppade vi flyg från Kina och Iran, men missade den smittan som kom in från Österrike och Storbritannien (för att ta några exempel).
Nu stoppar vi flyg från Storbritannien, men struntar i den smitta som kan komma in från Danmark...

• Gilla
Besiman och 4 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Det känns lite déjà vu här, eller hur?
I mars stoppade vi flyg från Kina och Iran, men missade den smittan som kom in från Österrike och Storbritannien (för att ta några exempel).
Nu stoppar vi flyg från Storbritannien, men struntar i den smitta som kan komma in från Danmark...
Möjligen. Jag tror vi borde stoppa från fler länder och/eller införa karantän för inresande.

• Gilla
lob och 1 till
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Möjligen. Jag tror vi borde stoppa från fler länder och/eller införa karantän för inresande.
Ja, fungerar det så är det såklart bra.

Redigerat av moderator:
D
Education is the path from cocky ignorance to miserable uncertainty.
Mark Twain

• Gilla
  • Älska
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Detta är intressant.

Man vet nog inte så mycket om skillnaderna mer än vilken bas i RNA-sekvensen som är utbytt och mot vad samt att den basen har att göra med spiken. Storbritannien verkar inte ens veta om det är just 70 % mer smittsamt utan mest att man har en mycket större smittspridning i just de delar av landet där denna variant är vanligare än i andra delar. Det är ju inte så att man vet virusets RNA-sekvens för alla som legat på sjukhus under hösten och därmed kan se om de med nya varianten har en annan utveckling än andra utan man kan nog än så länge bara konstatera att lika stor andel av de sjuka i sydöstra England hamnar på sjukhus och att lika stor andel av dem på IVA.

70 % större smittspridning kan i sig räcka för att orsaka mycket skada. Om vi idag har ett R-värde på ungefär 1 med de åtgärder som folk har tagit till sig så betyder det att väl att det blir typ ett R-värde på 1,7 med nya varianten och en mycket kraftig smittökning och därmed kraftigt ökande belastning på sjukvården.

Edit:stavfel

Redigerat:
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
Lägg champagnen på kylning!
Jag har just haft kontakt med läkemedelsverket(pga privata frågor),
jag fick då även veta att just nu så gås det igenom på möte om vaccinet ska godkännas här,
så ev är det redan klart i dag(och troligtvis så blir det godkänt).:rofl:

• Gilla
optimum
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.