Så typiskt Sverige. Över ett halvt dygn sen ytterst ansvariga gick ut med att det skulle hanteras. Vad gör man? Inget! Att stoppa flyget kan jag förstå vara svårt men man borde kunna ha EN person där som informerade om hur de inresande SKA bete sig.

Den här tafattheten stör mig mer och mer. Och nej, det är inte FHM jag tänker på. Det är de som ska exekvera som jag nåt så rådjävulskt är less på. Samma visa varje gång det är kris och kaos i samhället. Ingen som ställer sig upp med tar flaggan.

https://www.expressen.se/nyheter/sex-brittiska-plan-pa-vag-ingen-plan-for-resenarer/

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS
JO har invändningar mot förslaget till pandemilag enligt TT.
JO har förståelse för att de åtgärder som kan komma att införas med stöd av den nya lagen kan behöva vara ingripande och vissa fall innebära begränsningar i grundläggande fri- och rättigheter.
Men i remissvaret efterlyses kontrollmekanismer som säkerställer dels riksdagens ställning i förhållande till regeringen, dels att åtgärderna inte blir för långtgående i de enskilda fallen.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 13.43

D
BirgitS BirgitS skrev:
JO har invändningar mot förslaget till pandemilag enligt TT. [länk] kl. 13.43
Jag såg det, inte helt oväntat, den lär bryta mot ganska mycket, hur den än utformas.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
BirgitS
EU:s läkemedelsmyndighet EMA har gett sitt första godkännande av Pfizers vaccin.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 15.08

Om jag inte kommer ihåg fel ska det sen godkännas av EU mer centralt innan Pfizer kan börja leverera.

Tillägg:
EU-kommissionens beslut kan komma i kväll.
Vaccinationerna förväntas komma igång den 27 december.

Redigerat:
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
J JBa skrev:
Så typiskt Sverige. Över ett halvt dygn sen ytterst ansvariga gick ut med att det skulle hanteras. Vad gör man? Inget! Att stoppa flyget kan jag förstå vara svårt men man borde kunna ha EN person där som informerade om hur de inresande SKA bete sig.

Den här tafattheten stör mig mer och mer. Och nej, det är inte FHM jag tänker på. Det är de som ska exekvera som jag nåt så rådjävulskt är less på. Samma visa varje gång det är kris och kaos i samhället. Ingen som ställer sig upp med tar flaggan.

[länk]

Ja det är verkligen tafatt.

@BirgitS Du brukar ju ofta fråga vad andra länder gör annorlunda mot oss. Det här är ju ett bra exempel.

""I Norge har regeringen idag beslutat om omfattande kontroller av inresande från Storbritannien. Bland annat måste resenärerna registrera sig vid ankomst, anmäla sig till sin kommun göra covidtest ett dygn efter ankomst och ett nytt test sju dagar senare. Inresande de två senaste veckorna ska testas så snart som möjligt.""

"Först ut i Norden var Finland. Men även Danmark och Norge stoppade snabbt direktflyg från Storbritannien, för att försöka hindra spridning av det nya muterade viruset. Samtidigt landade flera plan från Storbritannien i Sverige."

Sverige är sist i norden i ännu ett kritisk skede.

Redigerat:
  • Ledsen
optimum
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:

@BirgitS Du brukar ju ofta fråga vad andra länder gör annorlunda mot oss. Det här är ju ett bra exempel.

""I Norge har regeringen idag beslutat om omfattande kontroller av inresande från Storbritannien. Bland annat måste resenärerna registrera sig vid ankomst, anmäla sig till sin kommun göra covidtest ett dygn efter ankomst och ett nytt test sju dagar senare. Inresande de två senaste veckorna ska testas så snart som möjligt.""

"Först ut i Norden var Finland. Men även Danmark och Norge stoppade snabbt direktflyg från Storbritannien, för att försöka hindra spridning av det nya muterade viruset. Samtidigt landade flera plan från Storbritannien i Sverige."

På vilket sätt är det bättre än att förbjuda alla passagerarflyg från Storbritannien i två dygn till att börja med?
Alla som kommit från Storbritannien sen den 12 december ska isolera och testa sig.
Så som jag uppfattade vad som sas på presskonferensen.

Tillägg:
Här finns en sammanfattning av presskonferensen: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/inreseforbud-infors-fran-danmark-till-sverige

Redigerat:
BirgitS BirgitS skrev:
Alla som kommit från Storbritannien sen den 12 december ska isolera och testa sig.
Så som jag uppfattade vad som sas på presskonferensen.
Det måste vara väldigt nytt men i så fall har Sverige skärpt upp sig.

BirgitS
Redigerat:
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:

Det hade varit intressant att veta hur många som rest in/reser in till Sverige från dessa länder som är smittade. Av dessa vore det sen intressant hur många av dessa smittade som bär på den nya virusvarianten. Bara av ren nyfikenhet skulle jag vilja veta det. Finns sådana siffror, någon som vet?

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
optimum
Vadå stoppade?

Det anländer ju fortfarande plan från London till Arlanda 21:40 och 22:45
Ingenting om att de är inställda

Ankomsttider och flygnummer för flyg från London, Zürich och Malaga till en flygplats, ett försenat flyg markerat.

Och På Heathrow står det inget om inställt men till Finland är de inställda
Skumt

Flyginformationstavla som visar avgångar till Stockholm och Helsingfors, med några inställda flyg.

Edit:
Missade
Vi är slöa som vanligt och det gäller inte förrän midnatt

BirgitS
optimum optimum skrev:
Vadå stoppade?

Det anländer ju fortfarande plan från London till Arlanda 21:40 och 22:45
Ingenting om att de är inställda

[bild]

Och På Heathrow står det inget om inställt men till Finland är de inställda
Skumt

[bild]
Min gissning är att de inte har hunnit med det än.

optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Min gissning är att de inte har hunnit med det än.
Jag såg att det gäller från midnatt.
Har kompletterat mitt inlägg.
Men Finland verkar hunnit med snabbare.

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
tusenett skrev:
Det hade varit intressant att veta hur många som rest in/reser in till Sverige från dessa länder som är smittade. Av dessa vore det sen intressant hur många av dessa smittade som bär på den nya virusvarianten. Bara av ren nyfikenhet skulle jag vilja veta det. Finns sådana siffror, någon som vet?
Det är troligen väldigt få av de med positivt PCR-test som får sitt prov undersökt med avseende på RNA-sekvensen. Det bör vara en rätt krävande process så det görs bara stickprovskontroller och det är ju därför som man inte vet om virusvarianten redan finns i Sverige.

BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
EU:s läkemedelsmyndighet EMA har gett sitt första godkännande av Pfizers vaccin.
[länk] kl. 15.08

Om jag inte kommer ihåg fel ska det sen godkännas av EU mer centralt innan Pfizer kan börja leverera.

Tillägg:
EU-kommissionens beslut kan komma i kväll.
Vaccinationerna förväntas komma igång den 27 december.
Nu har EU-kommisionen godkänt vaccinet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.