1 014 016 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Jag tänker mig något liknande. Dålig batch, smittade men inte sjuka etc, en variant av viruset dör det fungerar sämre.blackarrow skrev:
De 300 skall relateras till de totalt 400 arbetarna det handlade om.
Kanske kom de från något mindre industrialiserat område i kina och inte hade råd att vaccinera sig och fakeade ett vaccineringsintyg?
Kanske var det en misslyckad batch av vaccinet?
Vi vet inte. Företag och myndigheter tiger förmodligen försatt de inte vet ännu.
Har de rest tillsammans och hunnit smitta varandra så är 75% smittade ändå inte så märkvärdigt.
Det aktuella företaget hävdar att de som blivit sjuka inte var vaccinerade trots att det är ett krav för att få resa utomlands för att arbeta. Det stod i en av de länkade artiklarna.
Det finns ingen bra anledning för vare sig för Kina eller UEA som faktiskt testat och godkänt vaccinet att fejka att det fungerar om det inte gör det. Det är ju inget man går iland med över tid och lite av ett politiskt självmord.
Vaccinet är också tänkt att användas i Turkiet i vår.
Så länge du unviker demokratier så kan ju den/de som styr bestämma utfallet helt själv, du behöver inte ta hänsyn till något eller några öht. Det som är det fina med diktaturer!Ulltand skrev:
Jag tänker mig något liknande. Dålig batch, smittade men inte sjuka etc, en variant av viruset dör det fungerar sämre.
Det finns ingen bra anledning för vare sig för Kina eller UEA som faktiskt testat och godkänt vaccinet att fejka att det fungerar om det inte gör det. Det är ju inget man går iland med över tid och lite av ett politiskt självmord.
Mikael_L skrev:
Det är viktigt att hålla isär. Vi vet inget om hur bra vaccinet skyddar mot infektion. Det man mäter är skyddet mot sjukdom.
En infektion behöver inte betyda det samma som det jag googlade fram om sjukdom:
""Sjukdom är ett funktionshindrande tillstånd som karakteriseras av fysiologisk, psykologisk och/eller social ohälsa. Med sjukdom avses i första hand ett förhållande som sätter normala funktioner ur spel och som kan vara dödligt, men också mer allmänt ett diagnostiserat lidande."""
Muterade och kanske 70% mer smittsamma stammen utom kontroll i GB. Allt fler länder väljer att stoppa inresande från England. Jag hoppas att Sverige också väljer den linjen.
https://www.expressen.se/nyheter/muterade-coronan-ar-utom-kontoll/
https://www.expressen.se/nyheter/muterade-coronan-ar-utom-kontoll/
Kanske finns viruset redan här men det vet ju inte. Likaså är det så klart värre om får in fler smittade jämfört med färre. Det är en kamp mot klockan tills vi har kommit in en bit i vaccinationen. Jag tycker därför inte att professors Alberts resonemang håller.
"""Vad SvD erfar finns inga planer på ett liknande beslut i Sverige.
Enligt Gunnar Ljungberg, luftfartsdirektör på Transportstyrelsen, förekommer inga diskussioner om att Sverige skulle stoppa flygtrafik från Storbritannien.
Ej heller från justitiedepartementet, som reglerar flygstopp/inreseförbud, kommer några signaler om pågående överläggningar gällande åtgärder.
Till Arlanda väntas fem flygplan från London under söndagen och fyra under måndagen. Motsvarande siffra för Landvetter är två flyg på söndagen och två på måndagen.
Jan Albert, överläkare och professor i smittskydd vid Karolinska Institutet, anser inte att ett flygstopp har så stora utsikter att hjälpa.
– Viruset är sannolikt på drift redan. Det har ju funnits en tid i England. Och man känner ännu inte riktigt till dess egenskaper. Gränserna i Europa är öppna. Ett flygstopp blir lite som ett slag i luften, säger han till SvD."""
Enligt Gunnar Ljungberg, luftfartsdirektör på Transportstyrelsen, förekommer inga diskussioner om att Sverige skulle stoppa flygtrafik från Storbritannien.
Ej heller från justitiedepartementet, som reglerar flygstopp/inreseförbud, kommer några signaler om pågående överläggningar gällande åtgärder.
Till Arlanda väntas fem flygplan från London under söndagen och fyra under måndagen. Motsvarande siffra för Landvetter är två flyg på söndagen och två på måndagen.
Jan Albert, överläkare och professor i smittskydd vid Karolinska Institutet, anser inte att ett flygstopp har så stora utsikter att hjälpa.
– Viruset är sannolikt på drift redan. Det har ju funnits en tid i England. Och man känner ännu inte riktigt till dess egenskaper. Gränserna i Europa är öppna. Ett flygstopp blir lite som ett slag i luften, säger han till SvD."""
Här är ett intressant inslag om hur det ser ut i verkligheten. Kan vara bra att veta innan man börjar knö i julhandeln och på tåg och buss, men motiveringen: "Jo, men man måste ju också få leva som vanligt ..."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2dvWy4/har-ar-fronten--i-pandemins-andra-vag
Staffan
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2dvWy4/har-ar-fronten--i-pandemins-andra-vag
Staffan
Nu om någonsin gäller att vi ställer upp för varandra, visar hänsyn och inte bara tänker på oss själva och våra egna behov. Vi lever i ett samhälle där vi inte bara har rättigheter, utan även skyldigheterStaffan2000 skrev:
Tja, vi ska väl ändå väldigt snart stoppa allt resande till och från Storbritannien, så det är väl bra att tjuvstarta ett par veckor.Ulltand skrev:
Du som förövrigt har sån koll, är det något resande att tala om till/från GB just nu?
Det verkar ju som att det mesta resande öht har gått i stå ...
Du måste skilja på fejka att det fungerar, om siffrorna för hur väl det skyddar inte är väl underbyggda, och att eventuellt mörka om det har biverkningar.Ulltand skrev:
Jag tänker mig något liknande. Dålig batch, smittade men inte sjuka etc, en variant av viruset dör det fungerar sämre.
Vi i väst är så kinkiga om folk blir allvarligt sjuka av vacciner.
I kina kan någon ha fake-vaccinerat, spätt ut vaccinet, eller vad som helst.
Det behöver inte vara så att den enskilde arbetaren medvetet ljugit om sin vaccination, men det kan ha varit så av skäl som vi inte känner till.
Man måste ha koll på alla steg i processen.
Se inte mina inlägg som att jag är emot vaccinering, vill skrämma någon, eller ens att jag är emot det kinesiska vaccinen. Det är bara det att godkännanden från kina, Bahrain och UAE inte är värt så mycket, speciellt om de inte publicerat data de fattat beslut på.
Första leverans av vaccin räcker till att vaccinera alla över 90 år i Sverige 1 ggr (som ger ett 90% skydd efter 10 dagar)
Nästa leverans är sagt till januari och 350.000 doser och räcker nästan till alla över 80 år om man lägger upp vaccinering på det viset.
Så redan om en dryg månad kan vi ha ett stort genomslag på dödligheten i Corona i Sverige.
Sedan behöver vi ca 1 miljon doser till för att täcka upp gruppen över 70 år.
Nästa leverans är sagt till januari och 350.000 doser och räcker nästan till alla över 80 år om man lägger upp vaccinering på det viset.
Så redan om en dryg månad kan vi ha ett stort genomslag på dödligheten i Corona i Sverige.
Jan Albert kan inget men Ulf Kristersson har gått snabbkurs och korrigerar nu honom, Ulf har till och med blivit publicerad, -på Facebook av alla ställe!Ulltand skrev:
Kanske finns viruset redan här men det vet ju inte. Likaså är det så klart värre om får in fler smittade jämfört med färre. Det är en kamp mot klockan tills vi har kommit in en bit i vaccinationen. Jag tycker därför inte att professors Alberts resonemang håller.
Även Peru testar vaccinet på 12.000 frivilliga. Efter 1 fall av misstänkt allvarlig biverkan och ett säkerhetsstopp så återupptar man nu försöket igen. Det skulle iaf förvåna mig mycket om vaccinet har allvarliga biverkningar i sådan omfattning att det inte kan godkännas. Men som du säger så har man ju knapphändigt med data.blackarrow skrev:
Du måste skilja på fejka att det fungerar, om siffrorna för hur väl det skyddar inte är väl underbyggda, och att eventuellt mörka om det har biverkningar.
Vi i väst är så kinkiga om folk blir allvarligt sjuka av vacciner.
I kina kan någon ha fake-vaccinerat, spätt ut vaccinet, eller vad som helst.
Det behöver inte vara så att den enskilde arbetaren medvetet ljugit om sin vaccination, men det kan ha varit så av skäl som vi inte känner till.
Man måste ha koll på alla steg i processen.
Se inte mina inlägg som att jag är emot vaccinering, vill skrämma någon, eller ens att jag är emot det kinesiska vaccinen. Det är bara det att godkännanden från kina, Bahrain och UAE inte är värt så mycket, speciellt om de inte publicerat data de fattat beslut på.
https://www.aninews.in/news/world/o...al-trials-of-sinopharm-vaccine20201218111253/
D djac skrev:
Det spelar ingen roll. Det finns inget exempel i skolböckerna som kan vara till någon större hjälp att välja linje här.
För FHM gäller ju också uppenbart att finns det ingen kunskap att luta sig emot så gör man ingenting.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Första leveransen är knappt 10 000 doser så vitt jag vet. Däremot kommer det ytterligare en leverans ung. den 28 december som är betydligt större. Det var i alla fall det sista jag läste från vaccinsamordnaren.Ulltand skrev:
Första leverans av vaccin räcker till att vaccinera alla över 90 år i Sverige 1 ggr (som ger ett 90% skydd efter 10 dagar)
Igår skrev jag i #160 också om detta och här är lite utökat:
Vaccineringsprioriteten är inte åldersbunden utan boende på äldreboenden och de med hemtjänst samt de som jobbar/bor med dessa har högst prioritet. Det är inte bara ålder som bestämmer risken för att avlida utan det är skröpligheten, risken kan vara högre för en 80-åring med flera riskfaktorer och som är så dålig att hen inte klarar sig själv hemma än för en 90-åring som är frisk och klarar sig själv. Sen är det ju mer ovanligt än tvärtom så därför syns det som att åldern är mest viktig. Denna grupp är på ung. 600 000 personer. Det är viktigt att vaccinera de runt omkring de skröpligaste eftersom vaccinet inte skyddar till 100 % utan skyddsfaktorn är rätt oklar när det gäller skröpliga människor över 80 år..
Se https://www.folkhalsomyndigheten.se...d-19-forst-till-dem-som-behover-skyddet-mest/
Det behövs alltså 1,2 miljoner doser innan alla i denna högst prioriterade grupp har blivit vaccinerade och andra över 70 år eller i riskgrupp kan bli vaccinerade.