1 014 016 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Tur för norrmännen att de inte kom upp i smittspridning förrän att vaccinen kom och de största riskgrupperna är vaccinerade. Därmed kommer de aldrig komma upp i Sveriges dödstal. Till skillnad från ex Tjeckien och Schweiz som det såg så bra ut för i våras men som fullständigt klappade igenom i höstas.
Jag tycker det illustrerar slumpmässigheten bra.
Jag tycker det illustrerar slumpmässigheten bra.
Redigerat:
Ja. Eller tvärs om, om man tillhör den lilla falangen som anser att Norge inte skall vara med alls (eftersom de hittills klarat sig så osolidariskt bra). Tegnell verkar ha givit upp hoppet om att Norge skulle komma ikapp, som han närde tidigare. Men vill det sig väl, går det åt skogen för dem och då får de nog komma in i stugvärmen igen.tusenett skrev:
Det är tur att vårt lilla tramsande här, inte styr världspolitiken iallafall. Eller gör det, det
Staffan
Ja, klipper man bara in "wall of text" (som tydligt verkar komma från någon form av publikation) och vill diskutera dess giltighet så är det (i min mening) inget annat än meningslöst dravel om källhänvisning saknas.Staffan2000 skrev:
Där har du en poäng. Jag läste det inte heller och därför kunde jag inte veta om det var dravel, eller inte. Men svårläst, det var det.Violina skrev:
Staffan
Jag tycker det är något som jag försökt påpeka många gånger, de enda siffrorna som jag tror på, ur perspektivet jämföra mellan länder, är totala antalet dödsfall, de är nog så nära korrekt man kan komma från de flesta länder. Jag tror säkert några fuskar, eller "justerar" dessa också, men från de flesta är dessa nog korrekta.Staffan2000 skrev:
I mina ögon är inga andra siffror detta, du kan i de flesta fall använda dem för att jämföra med förra veckan osv, i SAMMA land, men aldrig mellan länderna.
Sett till historien har både Danmark och Norge haft fler smittade än i Sverige under sensommaren och hösten. Det gjorde dock inte den skillnad man kunde tro sett till pandemins utveckling i nordens länder. Både Danmark och Norge lyckades trycka tillbaka smittan i andra vågen betydligt bättre än Sverige som på pappret hade ett bättre utgångsläge.
Min gissning är det detta kommer att ske igen och att data (som sagts tidigare) troligen inte stämmer.
Ulltand
Övergiven av FHM men skyddad mot Covid av en Neandertalare för 30.000 år sedan.
Min gissning är det detta kommer att ske igen och att data (som sagts tidigare) troligen inte stämmer.
Ulltand
Övergiven av FHM men skyddad mot Covid av en Neandertalare för 30.000 år sedan.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 095 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 095 inlägg
Eller så är du inte uppdaterad när det t.ex. gäller sjukhusinläggningar och antalet bekräftade fall ger en hygglig överensstämmelse mellan områdena. Jag vet inte vad som är sant men knappast du heller. Ett R-värde på 1,3 som det lär vara i Oslo-området tar sitt pris så småningom.Ulltand skrev:
Nej att du inte orkar är inget märklig då det är en avancerad studie i genetik publicerad i Nature för fackfolk.Violina skrev:
Jag undrade mer om det möjligen fanns någon som orkar och kan förstå innehållet som ville kommentera.
Att +95% inte gör det är jag medveten om!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 095 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 095 inlägg
Du vet väl om att Norges motsvarighet till Fohm anser att de inte kan trycka tillbaka R-värdet från 1,3 till lägre än 1,1 förrän vaccinationerna gör det åt dem. Det var vad som sas för 1-2 veckor sen och samtidigt hade Sverige mindre än 1,1.Ulltand skrev:
Nej det visste jag inte.BirgitS skrev:
I sig kan man se en förklaring till att ganska många i Sverige varit sjuka och att vi har en viss flockimmunitet till skillnad mot Norge.
Då får man nog räkna med en liten puckel på Norges platta dödskurva men speciellt stor blir den nog inte med tanke på vaccinationerna.
Sett i backspegeln om några månader lär de stora skillnaderna i dödstal ha bestått.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 095 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 095 inlägg
Det har skrivits om det i tråden i samband med uttalandet. Bör gå att hitta om man använder Sök i ämne och söker på Norge under senaste månaden. Kan inte vara så många inlägg att kolla igenom.Ulltand skrev:
Nu var det ju bekräftade fall och smittspridning som diskuterades och inte dödsfall.
Jodå, allt är tillåtet, bara syftet uppfylls att visa att Sverige är dåligt.BirgitS skrev:
Då tar man kvällstidningar som säkra källor och man jämför helst med Norge, och hjälper inte det så letar man fram siffror från olika regioner i respektive land och jämför dem.
Det finns fantastiskt många möjligheter. Obegränsat antal.
Har jag sagt att informationen inte går att hitta?. Tyckte bara jag sa att jag inte kände till den.BirgitS skrev:
Bekräftade smittfall är ju inte speciellt intressant annat än vilket genomlag det får på individen och samhället. För några månader sedan fanns ett tydligt samband mellan antal smittade och dödsfall. Det förhållandet förändras snabbt nu när vi vaccinerar de känsligaste i snabb takt
Det är därför värt att poängtera att en skenande smitta nu har ett helt annat värde än vad den hade för några månader sedan. Så om smittan skenar i Oslo nu genererar det betydligt färre döda än när smittan skenade i Sverige runt Jul.