Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
Nej jag ser inte det med du väl berätta? 60.000 har iaf fått vaccinet så vitt jag kan se.

En sak jag tor ni kan ha missat. Vi vet inte om något av de vacciner som är på G nu förhindrar infektion. Det man mäter är om det förhindrar sjukdom-
Om jag säger så här:
Drygt 20000 vaccinerades med AstraZenecas kandidat, AZD1222, i fas 3.
39 st av de med vaccin vaccinerade blev sjuka - och det gav en 70% skyddseffekt som resultat.

Nu kan du själv göra matten, göra en uppskattning av hur många som måste ha blivit vaccinerade med ett vaccin med 90% effektivitet för att ändå få 300 sjuka.

Själv får jag det till att det måste varit i häraden 0,5 - 0,8 miljoner vaccinerade.
Eller så är effektiviteten mycket lägre.

Har man inte någon kontrollgrupp som fått placebo så är det omöjligt att räkna säkert, utan man får typ gissa smittspridningen i samhället.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Nej jag ser inte det med du väl berätta? 60.000 har iaf fått vaccinet så vitt jag kan se.
Den siffran gällde vaccinerade deltagare i studier.
I kina har betydligt fler vaccinerats. Nån miljon tror jag jag har läst nånstans.

BirgitS BirgitS skrev:
Inte 60 000 vaccinerade arbetare i Angola och Serbien.

Jag trodde det var du som har missat det eftersom det är du som brukar skriva att det fort blir mycket bättre när vaccinationerna kommer igång.
Vi vet alltså inte till vad man kan relatera de 300 som infekterades?
Vi vet heller inte om dom blev sjuka eller bara smittades?
Dom har inte ingått i någon medicinsk kontrollerad studie?

Det är då ett obefintligt underlag imo att kritisera ett vaccin. Lite farligt att uttala sig då på lösa grunder när det finns så många som är skeptiska till vaccin...

E
Ulltand Ulltand skrev:

Det är då ett obefintligt underlag imo att kritisera ett vaccin. Lite farligt att uttala sig då på lösa grunder när det finns så många som är skeptiska till vaccin...
Givetvis ska man vara skeptisk till coronaskaparnas oprövade virus.

Det är ingen fara att uttala, en annan sak att verkligen bli tvingad ta det.

Men vi har gott om beprövade sorter också, givetvis viktigt att det distribueras i alla länder men de rika länderna som reser runt känns som de största smittspridarna.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:

Kina har ju inte velat presentera någon studie över deras resultat och då blir det ju erfarenheter i verkligheten som presenteras i media.
Har du fortfarande inte läst det som blackarrow länkade till?
Då lär du ju se om där finns några svar på dina frågor. Om du inte har läst den artikel som det gäller så blir det ju lite konstigt när du kommenterar innehållet i den, det blir lätt lite "goddag, yxskaft"-känsla över det hela.

• Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Mikael_L
Eller så är det bara att acceptera att det kanske är så med dåligt dokumenterade och testade kinesiska vacciner, de kanske inte motsvarar publicerade siffror helt enkelt.

Kina är ju å andra sidan kända för sin export av dåliga piratkopior, kan det drabba Makita skruvdragare så kan det kanske även hända ett vaccin. :thinking:

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Mikael_L
Hepp, 3 inlägg, alla tidsmarkerade "nu" när jag skickat in mitt ... :surprised:
Nytt rekord tro? :cool:

Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
Vi vet inte om något av de vacciner som är på G nu förhindrar infektion. Det man mäter är om det förhindrar sjukdom-
Vad är skillnaden mellan infektion och sjukdom?

Ulltand Ulltand skrev:

De 300 skall relateras till de totalt 400 arbetarna det handlade om.
Kanske kom de från något mindre industrialiserat område i kina och inte hade råd att vaccinera sig och fakeade ett vaccineringsintyg?
Kanske var det en misslyckad batch av vaccinet?
Vi vet inte. Företag och myndigheter tiger förmodligen försatt de inte vet ännu.

Har de rest tillsammans och hunnit smitta varandra så är 75% smittade ändå inte så märkvärdigt.

Det aktuella företaget hävdar att de som blivit sjuka inte var vaccinerade trots att det är ett krav för att få resa utomlands för att arbeta. Det stod i en av de länkade artiklarna.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
J
Ulltand Ulltand skrev:

Kanske, men hur många skeptiker måste läsa hur många inlägg på byggahusforumet innan minst 1 person bestämmer sig för att avstå från vaccin? Om vi antar att MikaelL har ett ganska lågt pålitlighets-index (Mäts i J_B), på 0,5 i förhållande till ditt högre på minst 0,8 J_B, och att skeptiker har en låg övertalningsfaktor på runt 0,1 O_M, innebär det att Mikael måste skriva 50 inlägg i samma ämne, vilka samtidigt måste läsas av 500 unika skeptiker innan de beslutar sig för att avstå. Enligt mina empiriska beräkningar har Mikael endast uttryckt skepticism lite avmätt med en cynismfaktor på runt 0,8, vid 3 tillfällen hittills under 9 månader vilket innebär att ett sådant beslut statistiskt kommer infalla tidigast hösten 2033. Alltså långt efter att vi fått flockimmunitet i Sverige. Med reservation för felsökning på en månad eller två.

• Haha
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
E
blackarrow blackarrow skrev:
De 300 skall relateras till de totalt 400 arbetarna det handlade om.
Kanske kom de från något mindre industrialiserat område i kina och inte hade råd att vaccinera sig och fakeade ett vaccineringsintyg?
Kanske var det en misslyckad batch av vaccinet?
Vi vet inte. Företag och myndigheter tiger förmodligen försatt de inte vet ännu.

Har de rest tillsammans och hunnit smitta varandra så är 75% smittade ändå inte så märkvärdigt.

Det aktuella företaget hävdar att de som blivit sjuka inte var vaccinerade trots att det är ett krav för att få resa utomlands för att arbeta. Det stod i en av de länkade artiklarna.
Ja, ärligt talat betyder den artikeln i te så mycket alls, förutom ett möjligt varningstecken.
De kanske fick spruta 1/2 och slutade iakta försiktighet eller nåt.

Vi avvaktar fler rapporter, dessa vaccin börjat ju användas i stor skala i Sydamerika och vissa arabländer, troligen afrika också, trots smittan inte är så utbredd där?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad är skillnaden mellan infektion och sjukdom?
Du kan vara infekterad utan att få symptom... Du kan ha haft viruset och bekämpat det utan att bli märkbart sjuk.

Vissa länder godkänner tex inte ett positivt PCR-test som indikation på sjukdom utan man måste haft symptom också.

BirgitS
TT rapporterar:
"En genvariant som finns hos en mindre andel av befolkningen erbjuder coronaviruset en bakväg in i cellerna, med risk för sjukhus- och respiratorvård som följd.
Genvarianten kommer från våra sexuella möten med neandertalarna för tiotusentals år sedan, visar en studie."
Hela notisen bör finnas i många tidningar liksom den finns här: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 11.37

Mikael_L
Wikipedia har nog en rätt bra beskrivning över vad en infektion är:
"Infektion är ett tillstånd som uppkommer när ett smittämne, tillexempel bakterie eller virus som koloniserar en värdorganism"
Sen är det ju frågan vad man menar med sjukdom.
Man kan vara sjuk både med och utan symptom, men är man infekterad så är man.

blackarrow blackarrow skrev:
Du kan vara infekterad utan att få symptom... Du kan ha haft viruset och bekämpat det utan att bli märkbart sjuk.

Vissa länder godkänner tex inte ett positivt PCR-test som indikation på sjukdom utan man måste haft symptom också.
Men du tänker att Ulltand skrev fel, att det skulle stått "symptom" istället för "sjukdom".

E El-Löken66 skrev:
Ja, ärligt talat betyder den artikeln i te så mycket alls, förutom ett möjligt varningstecken.
De kanske fick spruta 1/2 och slutade iakta försiktighet eller nåt.

Vi avvaktar fler rapporter, dessa vaccin börjat ju användas i stor skala i Sydamerika och vissa arabländer, troligen afrika också, trots smittan inte är så utbredd där?
Det finns väl inget som tyder på att vaccinet är helkass. Det är bara såå synd att efter 4 månader(?), så har vi inte vetenskapligt säkerställda data, enligt västerländsk standard.
Kanske WHO skulle gå in och granska studierna under tiden de pågår, ha direkt insyn när studier utförs i icke demokratiska länder utan tradition av insyn och öppenhet. Men det är inte deras uppgift och äventyrar opartiskhet.

Först ut att vaccinera stort med de kinesiska är Indonesien. (Kina räknar jag inte). Vi får avvakta Indonesien och hoppas de inte får kalla fötter. Studierna i Sydamerika går väl bra så vitt jag vet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.