1 014 016 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Finns det data så presentera dem istället för att bara säga att de finns. Det ger liksom inget.Fairlane skrev:
Nu blir det ju lite extra intressant.
"Sverige har lägre dödlighet än det flesta andra länder" men var är datan för det?
Och sluta yrsla om Norge. Jag har aldrig uttryckt någon åsikt om var de befinner sig i "tabellen".
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 863 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 863 inlägg
Har du missat det totalt?Ulltand skrev:
Finns det data så presentera dem istället för att bara säga att de finns. Det ger liksom inget.
"Sverige har lägre dödlighet än det flesta andra länder" men var är datan för det?
Och sluta yrsla om Norge. Jag har aldrig uttryckt någon åsikt om var de befinner sig i "tabellen".
Jag trodde du hängde med lite och hade sett rapporterna om överdödlighet.
Om du missat de så ska jag med glädje visa dig en rapport så fort du har besvarat frågan om Norge är medelmåttigt eller om ditt snack om att Sverige ligger på plats 26 av 220 länder på dödslistan är trams.
Nägonting säger mig att sannolikheten att du har mycket av gener från det ursprunget är mycket stor, så du har ett utmärkt skydd.Ulltand skrev:
Neandertal-DNA som ger uppskattningsvis 30 % skydd mot Covid i genen OAS1 p46.
Jag jag letat upp att det är:
RS10774671
Ett G i den positionen ger skyddet. Runt 30% av befolkningen har det i europa.
Hur vet man om har det? Tex genom en gentest av 23&me
Lite kul att ha sitt dna på fil. För egen del kan jag konstatera att jag har flera Neandertal SNP:s eller inte som totalt sett ger hög skyddsverkan mot Covid och dessutom negativ blodgrupp.![]()
Du har mängder av gånger angett att Norge är din förebild, och du har sagt hur Sverige ligger i topp på någon lista, men du nämner aldrig att Norge ligger mediokert till på samma lista. Det beror inte på att Norge har dåliga siffror, men det visar att listan är helt oanvändbar.Ulltand skrev:
Finns det data så presentera dem istället för att bara säga att de finns. Det ger liksom inget.
Ändå tjatar du ständigt om Sveriges plats i den... du får väl läsa själv vad du har skrivit om du glömt av det.
Nedan kommer lite verklighetsförankrade siffror som du efterfrågar och uppenbarligen missat helt.
Där ser man dessutom hur extremt Norge är i hela västeuropa, det kanske är på tiden att du tar till dig verkligheten och inser att (väst)Europa är större än Sverige och Norge. Ett tips: Europa är i sin tur en minoritet i världen, men det tar vi i nästa kurs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Hur länderna ligger till med vaccineringen går ju inte att säga eftersom du inte har aktuellt antal för t.ex. Sverige.Ulltand skrev:
Är det viktiga att det vaccineras eller att det rapporteras i realtid?
Det senare är danskarna väldigt bra på medan det i Sverige är en eftersläpning i rapporteringen (i Stockholm 1-2 veckor).
Jag tror inte att det är det viktiga. Det är mycket viktigare att peka ut att Sverige inte är bra.BirgitS skrev:
Hur länderna ligger till med vaccineringen går ju inte att säga eftersom du inte har aktuellt antal för t.ex. Sverige.
Är det viktiga att det vaccineras eller att det rapporteras i realtid?
Det senare är danskarna väldigt bra på medan det i Sverige är en eftersläpning i rapporteringen (i Stockholm 1-2 veckor).
Att Norge och Danmark tex pausat AZ vaccinet nu och ytterligare ca 3 veckor tvärtemot resten av världen är inte intressant däremot.
Sen ser vi ju att det är lättare ju mindre populationen är, även på vaccinationsöversikter över Sverige ser vi att små län har vaccinerat procentuellt fler än de stora, tar man tillräckligt små länder så räknas liksom varje stick på ett annat sätt.Nissens skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Fast skillnaden mellan länen beror ofta på att de har en äldre befolkning än storstadslänen där medelåldern är lägre. Man har ju hittills styrt distributionen först efter antalet 70+ och sen vecka nio efter antalet 65+.D djac skrev:
Men Danmark har en fördel av att de får vaccinerna tidigare än de andra länderna eftersom transporterna är korta både från fabrikerna till landet och inom landet så de kan väl ofta börja vaccinera måndag em. I Sverige får ju Gotland och regionerna längst upp i norr leveranserna typ 1 dag senare än de i söder som kan börja vaccinera på tisdagen. Det var något sånt som jag läste i januari/februari för Pfizers vaccin.
Jag förstår. Du hade inga data på att de flesta länder har större dödlighet än Sverige. Men om man väljer ut en grupp specifika länder kan det ju alltid stämma. Men då måste man berätta att man gjort det. Annars är det hittepå som du då nyligen publicerade.Nissens skrev:
Du har mängder av gånger angett att Norge är din förebild, och du har sagt hur Sverige ligger i topp på någon lista, men du nämner aldrig att Norge ligger mediokert till på samma lista. Det beror inte på att Norge har dåliga siffror, men det visar att listan är helt oanvändbar.
Ändå tjatar du ständigt om Sveriges plats i den... du får väl läsa själv vad du har skrivit om du glömt av det.
Nedan kommer lite verklighetsförankrade siffror som du efterfrågar och uppenbarligen missat helt.
Där ser man dessutom hur extremt Norge är i hela västeuropa, det kanske är på tiden att du tar till dig verkligheten och inser att (väst)Europa är större än Sverige och Norge. Ett tips: Europa är i sin tur en minoritet i världen, men det tar vi i nästa kurs.
[bild]
Jag jämför inte Sverige med andra länder än norden, Jag gjorde dock ett undantag för att belysa att kom med ett falskt inlägg.
Här är en fin visualisering på antal döda i Sverige de senaste åren:
https://www.svt.se/datajournalistik/overdodlighet-under-corona/
Bland annat ser man att hittills (nåja, till början av mars) har 2021 ungefär lika hög dödlighet som 2015 2017 eller 2018.
https://www.svt.se/datajournalistik/overdodlighet-under-corona/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bland annat ser man att hittills (nåja, till början av mars) har 2021 ungefär lika hög dödlighet som 2015 2017 eller 2018.