Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Jag förstår. Du hade inga data på att de flesta länder har större dödlighet än Sverige. Men om man väljer ut en grupp specifika länder kan det ju alltid stämma. Men då måste man berätta att man gjort det. Annars är det hittepå som du då nyligen publicerade.

Jag jämför inte Sverige med andra länder än norden, Jag gjorde dock ett undantag för att belysa att kom med ett falskt inlägg.
Och Norge är ett mediokert land enligt dig då?
Eller räknas inte deras placering?
Du verkar inte riktigt förstå hur rapportering fungerar (eller inte fungerar) i många länder. Det finns till och med länder som förnekar pandemin.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Ulltand Ulltand skrev:
Du extrapolerar Sveriges kurva en eller två veckor framåt bara så ser du att Sverige fortsatt ligger efter! Enkelt om man vill se sanningen, svårt kanske annars.
Ja så kan man göra för att få en uppskattning. Man kan på samma sätt dra bak övriga länder med en eller två veckor och då ligger Sverige relativt jämnt. Det förutsätter som sagt att siffrorna är korrekta.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Stämmer påståendet att "De flesta länder har högre dödlighet än Svergie" ?

Nej det gör visst inte det.
Skräp in ger skräp ut. Alltså för de flesta länder har vi ingen aning om hur många som avlidit.

Mexiko har just kommit ut med att deras rapporterade antal avlidna behöver multipliceras med ungefär 1,5 för att bättre avspegla verkligheten och den uppskattade överdödligheten.
Den bekräftade dödssiffran i Mexiko är drygt 200 000 personer. Men många tros ha dött hemma utan att ha testats och statistik kring överdödligheten i landet pekar åt det hållet. Totalt kan över 300 000 personer ha dött till följd av covid-19 i Mexiko, rapporterar tidningen.
TT via t.ex. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 12.20
som hämtat uppgifterna från https://www.eluniversal.com.mx/naci...19-en-mexico-supera-los-321-mil-segun-informe

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
B b8q skrev:
Ännu enklare är att BACKA Sveriges kurva tio dagar eller så - så hamnar vi i paritet med Island.
Extrapolera är dumt, eftersom leveranserna varierar.
Är sverige även sämre på den kameriala delen av coronabekämpningen? Konstigt isåfall, eftersom våra övrigt höga siffror, ursäktas med den svenska rapporteringsnoggrannheten. Men men. Vi kan ha stött på ännu ett undantag.

Staffan

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Är sverige även sämre på den kameriala delen av coronabekämpningen? Konstigt isåfall, eftersom våra övrigt höga siffror, ursäktas med den svenska rapporteringsnoggrannheten. Men men. Vi kan ha stött på ännu ett undantag.

Staffan
Ja, vi har ju rationaliserat bort läkarsekreterare så att läkare måste göra mera administration - och när det är en pandemi måste de hellre prioritera själva vårdandet...

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
B b8q skrev:
Ja, vi har ju rationaliserat bort läkarsekreterare så att läkare måste göra mera administration - och när det är en pandemi måste de hellre prioritera själva vårdandet...
Men i våra grannländer har de klokt nog, kvar dessa?

Staffan

BirgitS
Men i våra grannländer har de klokt nog, kvar dessa?

Staffan
Eller så är det frågan om man har lagt pengar på att utveckla nya datorsystem för att hantera vaccineringen eller om man har sparat pengar genom att använda befintliga system för vaccinationsregistret med någon mindre uppdatering. Sverige har gjort det senare genom att använda systemet som håller reda på alla barnvaccinationer och där är det ju ingen som bryr sig om det är lagrat att ett visst barn har fått sin MPR-injektion samma dag som det har skett eller först en månad senare.

Nissens

Staffan
Jadå, Sverige är kass på allt, det vet ju alla. :)

Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Eller så är det frågan om man har lagt pengar på att utveckla nya datorsystem för att hantera vaccineringen eller om man har sparat pengar genom att använda befintliga system för vaccinationsregistret med någon mindre uppdatering. Sverige har gjort det senare genom att använda systemet som håller reda på alla barnvaccinationer och där är det ju ingen som bryr sig om det är lagrat att ett visst barn har fått sin MPR-injektion samma dag som det har skett eller först en månad senare.
Skulle det visa sig stämma, att läkarna kameriala belastning inte ökade när sekreterarna bortrationaliserades tack vare väl fungerande datorprogram, är allt Hanky dory.
Men, jag har ännu inte träffat en enda läkare som jobbade med sekreterare, som håller med om det.

Staffan

kameriala
Och detta betyder?

Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Jadå, Sverige är kass på allt, det vet ju alla. :)
Där har du fel igen:D (lika roligt varje gång)!
Sverige är ett alldeles utmärkt land, på många sätt. Vi lever i fred, kan äta oss mätta osv. Men det finns verkligen det som är allt annat än bra. Rättssystemet, sjukvården, skolan ...

Staffan

• Gilla
optimum
  • Laddar…
Staffans2000
Violina Violina skrev:
Och detta betyder?
Ja, det kan man fråga sig :D! I större delen av mitt liv, har det betytt "pappersarbete". Men jag fick Googla och upptäckte att skaran av kameriala uppdrag var skralt. Tre träffar, varav en var min.:p
Du är den förste någonsin som opponerar sig över mitt hittepåord. Så vill du imponera kamerialt, är du välkommen att låna mitt framtida modeord.

Staffan

Ja, det kan man fråga sig :D! I större delen av mitt liv, har det betytt "pappersarbete". Men jag fick Googla och upptäckte att skaran av kameriala uppdrag var skralt. Tre träffar, varav en var min.:p
Du är den förste någonsin som opponerar sig över mitt hittepåord. Så vill du imponera kamerialt, är du välkommen att låna mitt framtida modeord.

Staffan
Nä.. mer att jag mest är som ett vandrande uppslagsverk/ordbok och absolut inte kunde känna igen detta ord..

Men det hade sin förklaring..

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Nissens
Där har du fel igen:D (lika roligt varje gång)!
Sverige är ett alldeles utmärkt land, på många sätt. Vi lever i fred, kan äta oss mätta osv. Men det finns verkligen det som är allt annat än bra. Rättssystemet, sjukvården, skolan ...

Staffan
Denna tråden handlar om Coronaviruset, så det är det perspektivet vi prarar om...

• Haha
  • Gilla
optimum och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.