optimum
Nissens Nissens skrev:
Är det Aftonbladet? :) :)
Vad jag kan utläsa så jobbar Anna Ekström fortfarande kvar i regeringen som utbildningsminister och inte på Aftonbladet.

Men du kanske har annan uppfattning och då får du givetvis ha den även om den är fel.

Skärmdump av regeringens webbplats med profil och information om Anna Ekström som utbildningsminister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.regeringen.se/sveriges-regering/utbildningsdepartementet/anna-ekstrom/

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS
Vad är det som är så skrattretande @optimum ?
Att eleverna i Blekinge kan undervisas på plats eller att Uppsala fortsätter med distansundervisning?

• Gilla
  • Haha
Nissens och 2 till
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Vad jag kan utläsa så jobbar Anna Ekström fortfarande kvar i regeringen som utbildningsminister och inte på Aftonbladet.

Men du kanske har annan uppfattning och då får du givetvis ha den även om den är fel.

[bild]

[länk]
Min fråga var alltså (förtydligad) : Är artikeln från Aftonbladet”?
Hur kan du missförstå en så enkel fråga?
Det var alltså en fråga, inget påstående om någonting.

• Gilla
  • Haha
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad är det som är så skrattretande @optimum ?
Att eleverna i Blekinge kan undervisas på plats eller att Uppsala fortsätter med distansundervisning?
Det kan kanske vara så, olika skolor har olika behov av restriktioner.
Men det känns förvirrar både som beslut och de nyhetsartiklar jag sett idag.

Vi har precis sett att det har varit explosionsartad ökning av smittspridning i bland annat gymnasieskolor. Länk, + Birgits länk
Ja, vi får väl hoppas att smittspridningen i grund- och gymnasieskolor sjunker snabbt igen. Det kan väl vara en bra prognos också, men att just nu gå ut med att gymnasieskolor slipper distansundervisning känns väldigt konstigt.

Och förvirrat när jag läste AfB Gymnasieelever får komma tillbaka till skolan
Tror inte bara det beror på AfBs journalister.
Dåligt redovisat beslutsunderlag. Hur tänkte Fohm?
Dåliga talskrivare.

Masstestning med snabbtest för att se om en skola har smittspridning kanske kunnat vara en väg försatt se om man kan öppna upp en skola snabbt.

• Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
D
blackarrow blackarrow skrev:
Det kan kanske vara så, olika skolor har olika behov av restriktioner.
Men det känns förvirrar både som beslut och de nyhetsartiklar jag sett idag.

Vi har precis sett att det har varit explosionsartad ökning av smittspridning i bland annat gymnasieskolor. Länk, + Birgits länk
Ja, vi får väl hoppas att smittspridningen i grund- och gymnasieskolor sjunker snabbt igen. Det kan väl vara en bra prognos också, men att just nu gå ut med att gymnasieskolor slipper distansundervisning känns väldigt konstigt.

Och förvirrat när jag läste AfB Gymnasieelever får komma tillbaka till skolan
Tror inte bara det beror på AfBs journalister.
Dåligt redovisat beslutsunderlag. Hur tänkte Fohm?
Dåliga talskrivare.

Masstestning med snabbtest för att se om en skola har smittspridning kanske kunnat vara en väg försatt se om man kan öppna upp en skola snabbt.
Kan man inte förutsätta att vi fortsätter vara modiga och relistiska, då skulle man kunna tänka sig att efterhand som de som riskerar bli svårare sjuka av Covid blir vaccinerade, och trycket på sjukvården avtar, så kan man tillåta en större spridning av influensan?

Man måste ju varje dag ifrågasätta varje inskränkning och varje åtgärd och efterhand som en självklar död nu ersätts av ett mer normalt influensaförlopp så bör ju de mest kostsamma restriktionerna inte kunna motiveras längre.

BirgitS
D djac skrev:
Kan man inte förutsätta att vi fortsätter vara modiga och relistiska, då skulle man kunna tänka sig att efterhand som de som riskerar bli svårare sjuka av Covid blir vaccinerade, och trycket på sjukvården avtar, så kan man tillåta en större spridning av influensan?

Man måste ju varje dag ifrågasätta varje inskränkning och varje åtgärd och efterhand som en självklar död nu ersätts av ett mer normalt influensaförlopp så bör ju de mest kostsamma restriktionerna inte kunna motiveras längre.
Fast det dröjer väl långt in i sommaren tills tillräckligt många har blivit vaccinerade så att trycket på sjukvården verkligen lättar så att även andra kan få den vård som nu har blivit uppskjuten under väldigt lång tid.

Ser man på vecka 9 så var det ju några hundra under 50 år som las in på vanlig sjukvårdsavdelning och då hade ändå inte den brittiska varianten blivit så stor och den orsakar ett allvarligare förlopp. Av dem var 59 st 20-29 år. Vecka 11 var det 28 st under 50 som las in på IVA.
https://www.socialstyrelsen.se/stat...m-covid-19/sammanfattande-statistik-over-tid/

Men visst kommer restriktionerna troligen att avta när sommaren närmar sig pga. vaccinationer och säsongsbeteendet (om inte den sydafrikanska varianten beter sig annorlunda).

harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Låst
Kan du citera några bitar?
Distans är för oss gymnasieelever något som många har en åsikt om. Snart får vi gå tillbaka till skolan vilket vi har längtat efter, men det finns fördelar med distansundervisning för oss som ofta är sjuka eller av andra anledningar inte kan vara i skolan.
Jag har fått mindre frånvaro sen distansen började, dagar då jag hade stannat hemma har jag varit närvarande under lektionen. Det innebär att jag kommer att få ett mer rättvist betyg än när det enbart är undervisning i skolan.
Ett annat exempel är min syster med ADHD. En av hennes utmaningar är att skriva, men under distansundervisningen har hon lyckats skriva och lämna in alla texter som hon skulle ha gjort. Detta för att hon har sluppit alla störningsmoment som ett klassrum medför, och möjligheten att hitta egna sätt att hålla koncentrationen uppe utan att störa resten av klassen. Med distansundervisning får hon en möjlighet att visa vad hon går för, och som niondeklassare är betygen avgörande för vilket gymnasium man kommer in på. Självklart fungerar inte detta för alla, men kan vara en enkel anpassning för dem som behöver det.
Jag hoppas därför att möjligheten kvarstår att ha distans för oss som ofta är sjuka eller av andra anledningar inte kan vara i skolan. Detta för att ge alla elever en mer rättvis chans att prestera.

• Gilla
Gammelnörden och 1 till
  • Laddar…
Detta kan kanske vara till hjälp inför presskonferensen i dag.

På presskonferensen i tisdags 23/3 togs bla frågan upp ang att aspirera när vaccinet ges, och att i Danmark går de ut med att detta ska göras.
I Sverige kan vi i klipp på nätet se att en del aspirerar och en del inte innan vaccinet sprutas in,en del tycker inte det behövs.
Enl Läkemedelsverket och fass så får vaccinet INTE ges intravaskulärt.

I Nationella Vårdhandboken(kommuner o regioner) står det ang Intramuskulära injektioner(i överarm)reviderad 2020-05-27 att man ska aspirera innan vaccin sprutas in.

Aspirera gör man på det sätt att man sticker in nålen och drar tillbaka kolven i sprutan lite(aspirerar) och sen vrider sprutan lite(för den kan ha fastnat i kärlväggen) och drar tillbaka kolven i sprutan igen(aspirerar) och kommer det då inget blod upp i sprutan så ger man vaccinationen,
detta för att minska risken för att nålen hamnat i ett kärl och då även minska risk för att vaccinet hamnar i ett blodkärl.

harry73
  • Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
D
BirgitS BirgitS skrev:
Fast det dröjer väl långt in i sommaren tills tillräckligt många har blivit vaccinerade så att trycket på sjukvården verkligen lättar så att även andra kan få den vård som nu har blivit uppskjuten under väldigt lång tid.

Ser man på vecka 9 så var det ju några hundra under 50 år som las in på vanlig sjukvårdsavdelning och då hade ändå inte den brittiska varianten blivit så stor och den orsakar ett allvarligare förlopp. Av dem var 59 st 20-29 år. Vecka 11 var det 28 st under 50 som las in på IVA.
[länk]

Men visst kommer restriktionerna troligen att avta när sommaren närmar sig pga. vaccinationer och säsongsbeteendet (om inte den sydafrikanska varianten beter sig annorlunda).
Vad jag har förstått minskar trycket drastiskt, i alla fall här i Skåne, och restriktionerna infördes för att sjukvården ska klara hantera situationen. Som sagt, detta kommer inte bli lätt men jag misstänker att regeringen kommer få allt svårare att hålla fast vid restriktioner och begränsningar, om man inte kan visa på sådana stora samhällsfarliga konsekvenser. Det är redan med viss tvekan de fått igenom en del saker, osäker nu på om det är JO eller Riksrevisionen som är på dem, men det krävs rejäla skäl för att tex inskränka mötesfriheten och det går nog att börja fundera på om man uppfyller detta.

BirgitS
D djac skrev:
Vad jag har förstått minskar trycket drastiskt, i alla fall här i Skåne, och restriktionerna infördes för att sjukvården ska klara hantera situationen. Som sagt, detta kommer inte bli lätt men jag misstänker att regeringen kommer få allt svårare att hålla fast vid restriktioner och begränsningar, om man inte kan visa på sådana stora samhällsfarliga konsekvenser. Det är redan med viss tvekan de fått igenom en del saker, osäker nu på om det är JO eller Riksrevisionen som är på dem, men det krävs rejäla skäl för att tex inskränka mötesfriheten och det går nog att börja fundera på om man uppfyller detta.
Skåne är ett av få undantag. Kolla sidan https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/ så ser du hur beläggningen på IVA och övriga avdelningar ökar på väldigt många håll, liksom totalt för hela Sverige.

Som harry73 nyss skrev i inlägg #5454 så verkar yngre drabbas hårdare av de nya varianterna, t.ex. så blir skolbarn mer sjuka och åldern på de som läggs in på sjukhus sjunker.

• Ledsen
djac
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
Gammelnörden och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Nja, jag tror det är ett övervägt beslut - i ett år nu har vi stängt samhället för att skydda riskgrupperna (i första hand de äldre. Hur bra det har gått kan förstås diskuteras). Men nu när de sköraste blivit vaccinerade är det dags att tänka på den kommande generationen, som i många fall fått en betydligt sämre utbildning under året, vilket kan påverka HELA deras framtid. Och allas - om de inte får jobb drar de inte in skatt och hela samhället drabbas, bl.a. genom sämre pensioner och sämre...allt.

Skademinimering, helt enkelt.
Stängt samhället? Drömmer du? Folk springer i klungor genom galerierna, går på gym, flockas i skidbacken. Kallar du det för att stänga samhället?
Kvittot är här:
Sverige har högst smittotal i Västeuropa | SvD

• Gilla
  • Ledsen
  • Haha
BengtH och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.