D
T Thomas_Blekinge skrev:
Stängt samhället? Drömmer du? Folk springer i klungor genom galerierna, går på gym, flockas i skidbacken. Kallar du det för att stänga samhället?
Kvittot är här:
Sverige har högst smittotal i Västeuropa | SvD
Kan inte läsa artikeln men påståendet i rubriken är felaktigt, antar att de nyanserar det i artikeln, men ett r-tal runt 1 ligger vi inte i toppen.

BirgitS
D djac skrev:
Kan inte läsa artikeln men påståendet i rubriken är felaktigt, antar att de nyanserar det i artikeln, men ett r-tal runt 1 ligger vi inte i toppen.
Det handlar väl om vad man menar med smittotal och sen har man ju valt ut väldigt få länder i och med att man begränsar sig till Västeuropa.

Nyss rapporterade SVT att Nederländerna rapporterade nästan 8000 nya bekräftade fall på ett dygn, dvs. ung. som Sverige. De har tydligen en uppåtgående kurva trots landets hittills tuffaste lockdown.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 15.42

• Wow
Nissens
  • Laddar…
optimum
D djac skrev:
Lika onyanserat är ditt påstående om att R-talet ligger runt 1, det ligger över 1 och därför ökar smittspridningen.

Tillägg

Linjediagram över dagligen nya COVID-19 fall i Sverige med 3- och 7-dagars rörliga medelvärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
D
optimum optimum skrev:
Lika onyanserat är ditt påstående om att R-talet ligger runt 1, det ligger över 1 och därför ökar smittspridningen.

Tillägg

[bild]
Vad tycker du att det ligger runt, -2,3,4,5?

Edit: ser att det är 1,06, det anser nog alla människor kunna uttryckas som att "vara runt 1"

Redigerat:
D
BirgitS BirgitS skrev:
Det handlar väl om vad man menar med smittotal och sen har man ju valt ut väldigt få länder i och med att man begränsar sig till Västeuropa.

Nyss rapporterade SVT att Nederländerna rapporterade nästan 8000 nya bekräftade fall på ett dygn, dvs. ung. som Sverige. De har tydligen en uppåtgående kurva trots landets hittills tuffaste lockdown.
[länk] kl. 15.42
Cherry picking som vanligt, blir liksom helt ointressant att läsa när man kör såna nyheter.

Sen tycker jag att antal fall är svårt, många blir aldrig kända och det bör ju variera hur många som testar sig, hur många friska som bara "vill kolla om de har Covid" osv.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum
D djac skrev:
Den statistik jag fick tips om på folkhälsomyndighetens sida låg då på strax över 1.
Men har troligen ökat något.

2 som du föreslår vore katastrof.
Men inte runt 1 för då är vi under och har sjunkande smittspridning, det hade vi tidigare men inte nu.
Se grafen jag lade till.
Ser riktigt illa ut och ännu har vi inte vaccinerat alla äldre som riskerar att bli allvarligt sjuka.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
D
optimum optimum skrev:
Den statistik jag fick tips om på folkhälsomyndighetens sida låg då på strax över 1.
Men har troligen ökat något.

2 som du föreslår vore katastrof.
Men inte runt 1 för då är vi under och har sjunkande smittspridning, det hade vi tidigare men inte nu.
Se grafen jag lade till.
Ser riktigt illa ut och ännu har vi inte vaccinerat alla äldre som riskerar att bli allvarligt sjuka.
Svaret är 1,06

• Gilla
optimum
  • Laddar…
optimum
D djac skrev:
Här. Jag hittade den
Strax över 1.
Om jag gissar så är vi nog nu på ca 1,1

2 som jag skrev är katastrof för då smittar 1 nya 2 och de 2 sedan 4, 8, 16, 32, 64, 128 osv.
Kommer till ett läge där folk låser in sig frivilligt. Eller tills det inte finns fler att smitta.

Tabell som visar momentant reproduktionstal Rₑ med 95% konfidensintervall för olika datum.
Skapa konto

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
optimum
D djac skrev:
Svaret är 1,06
22/3 men inte nu

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
B b8q skrev:
Nja, jag tror det är ett övervägt beslut - i ett år nu har vi stängt samhället för att skydda riskgrupperna (i första hand de äldre. Hur bra det har gått kan förstås diskuteras). Men nu när de sköraste blivit vaccinerade är det dags att tänka på den kommande generationen, som i många fall fått en betydligt sämre utbildning under året, vilket kan påverka HELA deras framtid. Och allas - om de inte får jobb drar de inte in skatt och hela samhället drabbas, bl.a. genom sämre pensioner och sämre...allt.

Skademinimering, helt enkelt.
Har vi stängt samhället i 1 år?
Aprilskämt?
Folk åker på semester och har de bra kallar du de nedstängning?

Sämre pensioner har inget med dagens ungdom att göra.
150 miljarder röstade vi igenom att stödja andra länders ekonomi...

D
optimum optimum skrev:
22/3 men inte nu
Jag är inte siare, så jag väntar helt enkelt tills det publiceras, allt för mycket i denna tråden diskuteras utifrån påhittade fakta.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
22/3 men inte nu
Det är väl lite svårt att se lutningen på en kurva innan några dagar har gått och 22/3 är bara 3 dagar sen. Det blir ju särskilt svårt att se lutningen i en kurva som visar 7-dagars rullande medelvärde som den du valde i inlägg 5462.

optimum
D djac skrev:
Jag är inte siare, så jag väntar helt enkelt tills det publiceras, allt för mycket i denna tråden diskuteras utifrån påhittade fakta.
Jobbigt att ha fel. Men runt 1 är det inte nu men det var det i början av mars om du tittar på statistiken jag lade in.
Vore den 1 hade vi en rak linje på grafen här nedan.
Man behöver inte vara spåman för att se att den är över 1
Just nu har vi en otrevlig ökning.
Lägger även in en bild som visar lite om R talet.
Där finns angivet 2,5 för SARS-CoV-2 vilket som tur är inte är aktuellt nu.

Graf som visar dagliga nya fall av Covid-19 i Sverige med 3- och 7-dagars rullande medelvärden.
Skapa konto

Grafik som visar R-värdet för olika sjukdomar inklusive SARS-CoV-2, med ikoner som representerar smittspridning.
Skapa konto

BirgitS
optimum optimum skrev:
Men runt 1 är det inte nu men det var det i början av mars om du tittar på statistiken jag lade in.
Med normalt språkbruk brukar man nog anse att 1,1 ingår i begreppet "runt 1", liksom även 1,2, särskilt när R-talet varierar så pass mycket dag för dag.

• Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
T
De allra flesta orden har tämligen väl definierade betydelser, det vore ju önskvärt om vi kunde enas om att inte hitta på egna. T ex betyder "runt" inte "mindre än", på samma sätt som "historiskt" inte betyder "sedan i förrgår"...

• Gilla
  • Haha
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.