Staffans2000
D djac skrev:
För övrigt något alla var överrens om, utom SD och V.
Ja. Tyvärr. Spara lånar för att ge till slösa, så att slösa kan fortsätta att slösa.
Både V och SD får mina sympatier.

Staffan

• Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Ja. Tyvärr. Spara lånar för att ge till slösa, så att slösa kan fortsätta att slösa.
Både V och SD får mina sympatier.

Staffan
skicka pengar till spanien -italien o.s.v det har vi gjort årligen sen 1995

Spaniens övergivna satsningar (nyteknik.se)

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl inget svar på hur man beräknar värdet av ett liv.
Jo.
Det är det. För de länderna, är det gratis att rädda liv, eftersom vår ansvarstagande regering bestämt att vi skall öka vår belåning. Inte bara för att bekosta våra egna insatser, utan även betala för gossarna Rudas.
Kan ju vara bra att tänka på när det är dags att gå och rösta.
Det är ändå lustigt att V och SD, som i den "allmänna" uppfattningen är så olika, ofta är så lika.

C.H Oredsson

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Jo.
Det är det. För de länderna, är det gratis att rädda liv, eftersom vår ansvarstagande regering bestämt att vi skall öka vår belåning. Inte bara för att bekosta våra egna insatser, utan även betala för gossarna Rudas.
Det är ändå lustigt att V och SD, som i den "allmänna" uppfattningen är så olika, ofta är så lika.

C.H Oredsson
Du har fortfarande inte gett ett svar gällande beräkning av värdet av ett liv. Du snackar EU-politik i stället och eftersom jag har fått höra att det inte ska diskuteras sån politik i forumet så tänker jag inte svara på något om det.

Eftersom du försöker slingra dig när det gäller Spanien kan du ju ta Nederländerna, Belgien och Frankrike i stället som ju också har ökat statsskulden mer och har fler avlidna.

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
P
Jo.

C.H Oredsson
Mest lustigt att inte V vill ge pengarna, det ligger annars i deras ideologi att vilja göra just sånt med medborgarnas pengar, fast då inom landet. (Hoppsan, nu blev det nog lite politik)

• Gilla
  • Älska
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Ett fynd:
Man har hittat massa vaccin.

Ej betalsida, ej AB, ej Expressen, Bara att gilla.
[bild]

[länk]
Vaccinerna var på väg till Belgien så inget särskilt med det.
Doserna ska enligt tidningen ha paketerats av bolaget Catalent, som bland annat är underleverantör till läkemedelsjätten Astra Zeneca. Ingen tillverkning av själva vaccinet ska ha skett på anläggningen i Anagni, utan endast tappning i injektionsflaskor av redan tillverkat vaccin.
"Det är inte korrekt att beskriva detta som en hamstring av vaccin. Att tillverka vaccinen är mycket invecklat och tidskrävande. I synnerhet när vaccindoserna måste vänta på att kvalitetssäkras först efter att de fyllts i injektionsflaskorna," skriver läkemedelsföretaget.
TT via t.ex. https://www.nsk.se/2021/03/24/tiotals-miljoner-vaccindoser-hittade-i-italien/

• Wow
Luddis_1
  • Laddar…
D
Jo.

C.H Oredsson
Det är ju (såklart) väsentligt mer komplicerat än så men i extrem korthet så är Sverige ett av EUs toppländer när det gäller att dra nytta av den inre marknaden, den är i dagsläget värd ca 300miljarder per år för oss, det är i vårt intresse att den fungerar bra och att våra kunder kan köpa ännu mer av oss. Detta har alla partier med förmågor och resurser räknat ut och har därför kommit fram till att man ska köra på detta.

Man ger helt enkelt våra bästa kunder en förskottsrabatt :)

• Gilla
Thomas_Blekinge och 3 till
  • Laddar…
Nissens
trähandtag trähandtag skrev:
Norge hade lagt ut ca 45 miljarder skr mer i att skydda befolkningen, om vi tror att pengar är direkt kopplat till sparade liv, så skulle varje sparat liv i Norge kostat ca 5 miljoner.
har inte funderat hur man gör i ett land som Spanien som har fler döda och större ökning av statsskulden.
Norge har ju fördelen att de har i stort sett obegränsat med pengar i ladorna. De är rikare än vad många inser...

• Gilla
tergo och 3 till
  • Laddar…
D
tusenett skrev:
Mest lustigt att inte V vill ge pengarna, det ligger annars i deras ideologi att vilja göra just sånt med medborgarnas pengar, fast då inom landet. (Hoppsan, nu blev det nog lite politik)
Det snuddar ju vid politik men väldigt många beslut som tas runt Coronan kommer från den hörnan, även om de kan maskeras som något annat, tycker därför att det kan vara relevant att förstå åtminstone de stora dragen.
I Vänsterpartiets fall misstänker jag att det är deras tvivel runt EU som spelar in.

Staffans2000
D djac skrev:
Det är ju (såklart) väsentligt mer komplicerat än så men i extrem korthet så är Sverige ett av EUs toppländer när det gäller att dra nytta av den inre marknaden, den är i dagsläget värd ca 300miljarder per år för oss, det är i vårt intresse att den fungerar bra och att våra kunder kan köpa ännu mer av oss. Detta har alla partier med förmågor och resurser räknat ut och har därför kommit fram till att man ska köra på detta.

Man ger helt enkelt våra bästa kunder en förskottsrabatt :)
Så, när jag en het sommarkväll, tillsammans med min blivande dryckesbroder, Jocke besöker ett av stadens vattenhål, till.ex. 7:an. Ger bartendern oss pengar att köpa Guinness för.
Är det rätt uppfattat?

Staffan

Redigerat:
  • Älska
Jocke Best
  • Laddar…
D
Så, när jag en het sommarkväll, tillsammans med min blivande dryckesbroder, Jocke besöker ett av stadens vattenhål, till.ex. 7:an. Ger bartendern oss pengar för att köpa Guinness för.
Är det rätt uppfattat?

Staffan

Staffan
Du är snubblande nära tycker jag, om du istället skulle öppna sagda vattenhål, så kan du gå till din kommande ölleverantör och få några hundratusen att inreda för, som förskottsrabatter, ett exempel :)

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
optimum
Hade det varit fredag kväll så hade jag förstått men nu är det onsdag och mest "Snillen spekulerar" och detta i tråden med nyheter.
Tillåt mig småle, :rofl:

Mod sover Zzzzzzzzzzz :sleep:

• Gilla
  • Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
D djac skrev:
Du är snubblande nära tycker jag, om du istället skulle öppna sagda vattenhål, så kan du gå till din kommande ölleverantör och få några hundratusen att inreda för, som förskottsrabatter, ett exempel :)
Japp!
Men då skriver jag på ett kontrakt att bara köpa in "Djac:s draft. Ironic lager"! Något sådant finns väl inte i detta fall?

Barista Staffan

• Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nä, men låg överdödlighet håller du väl med om är bra?
Det är ju bra men dessvärre är överdödligheten i Sverige allt annat än låg. Historiskt hög är väl en bättre beskrivning även om trenden just nu pekar nedåt. Tacka vaccinet för det!

Linjediagram som visar antalet döda per vecka för åren 2020, 2021 och genomsnittet 2015-2019 i Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.