D
H hapazard skrev:
Värst vad du var källkritisk helt plötsligt :) Lite okaraktäristiskt tycker jag. Jag delar en länk till min källa som i sin tur redovisar primärkällan (även om den kunde varit specifikare). Men nog håller det högre klass än det vanliga "forskare x anser" som ofta delges.

Informationen är ju rent objektiv. Att det är bra att samtidigt ha kommit undan med liten ökning av statsskuld och låga dödstal är min subjektiva tolkning som jag dock tror många är beredda att hålla med.
Nu kommer du med fakta igen, det gillas inte, det ska vara känslor, kryddat med vinklad fakta, då blir det mer aptitiigt och lättuggat, som i kvällspressen!

• Gilla
  • Wow
  • Älska
  • Haha
cpalm och 3 till
  • Laddar…
T
H hapazard skrev:
Värst vad du var källkritisk helt plötsligt :) Lite okaraktäristiskt tycker jag. Jag delar en länk till min källa som i sin tur redovisar primärkällan (även om den kunde varit specifikare). Men nog håller det högre klass än det vanliga "forskare x anser" som ofta delges.
Det är tydligen skillnad på inklistrade diagram utan länkar till data och inklistrade diagram utan länkar till data. Antar att det beror på vem som klistrar.

• Haha
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Enligt en ny undersökning gjord av Novus på uppdrag av Sveriges Radio uppger hela 94 procent att de vill vaccinera sig mot covid-19.
Frågorna ställdes i februari, innan Astra Zenecas vaccin pausades för att utreda biverkningar. En kontrollmätning, efter Astra Zeneca-stoppet, tillfrågade 1 000 personer, då höll resultaten i sig.
TT via t.ex. https://www.gp.se/nyheter/sverige/undersökning-94-procent-vill-ha-vaccinet-1.43536317

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Informationen är ju rent objektiv. Att det är bra att samtidigt ha kommit undan med liten ökning av statsskuld och låga dödstal är min subjektiva tolkning som jag dock tror många är beredda att hålla med.

Höga dödstal menar du.

Om en lägre statsskuld är bra eller inte är faktiskt inte ekonomiskt självklart. Vi kunde ha valt att in ta upp några lån övht. Hade det varit ännu bättre? Nej absolut inte pga de ekonomiska konsekvenserna det skulle ha fått för företag och anställda.

Har bidragen varit tillräcklig generösa till företagen för att det skall gå bra på lite längre sikt? Jag vet inte men ett tänkbart svar är nej och att vi då borde ha lånat mer pengar istället.

Allt är inte så enkelt som det kanske ser ut till en början.

Ulltand Ulltand skrev:
Äntligen lite insikt? :D

• Haha
tanaris
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Äntligen lite insikt? :D
Precis!

-Det blev ingen flockimmunitet, viruset muterade åt fel håll, barn smittar och munskydd hjälper.

• Gilla
  • Haha
Luddis_1 och 5 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Precis!

-Det blev ingen flockimmunitet, viruset muterade åt fel håll, barn smittar och munskydd hjälper.
... och Sverige är INTE färdigvaccinerat till midsommar? :p

Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Precis!

Tre av fyra möjliga rätt är riktigt bra! :)

Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Höga dödstal menar du.

Om en lägre statsskuld är bra eller inte är faktiskt inte ekonomiskt självklart. Vi kunde ha valt att in ta upp några lån övht. Hade det varit ännu bättre? Nej absolut inte pga de ekonomiska konsekvenserna det skulle ha fått för företag och anställda.

Har bidragen varit tillräcklig generösa till företagen för att det skall gå bra på lite längre sikt? Jag vet inte men ett tänkbart svar är nej och att vi då borde ha lånat mer pengar istället.

Nä, men låg överdödlighet håller du väl med om är bra?

BirgitS
optimum optimum skrev:
Ett fynd:
Man har hittat massa vaccin.

Ej betalsida, ej AB, ej Expressen, Bara att gilla.
[bild]

[länk]
Och vill man inte öva på sin italienska så skriver SVT om det: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 12.14
Uppgifter: 29 miljoner doser Astravaccin ska ha hittats i italiensk fabrik
I samband med en kontroll på uppdrag av EU-kommissionen.
Huruvida doserna verkligen var avsedda för leverans utanför EU är ännu inte klarlagt, inte heller huruvida italienska myndigheter har känt till doserna sedan tidigare.

H hapazard skrev:
Sveriges statsskuld har ökat näst minst i EU under krisen, BNP ligger också i toppen [länk]

Eftersom vi också har haft mycket lägre dödstal än de flesta andra länder har Sverige ett avundsvärt läge.
Norge hade lagt ut ca 45 miljarder skr mer i att skydda befolkningen, om vi tror att pengar är direkt kopplat till sparade liv, så skulle varje sparat liv i Norge kostat ca 5 miljoner.
har inte funderat hur man gör i ett land som Spanien som har fler döda och större ökning av statsskulden.

• Gilla
lob
  • Laddar…
Staffans2000
trähandtag trähandtag skrev:
har inte funderat hur man gör i ett land som Spanien som har fler döda och större ökning av statsskulden.
Man gör som Italien. Idag röstar Lövenarna igenom att vi skall låna pengar för att ge dem till Italien och Spanien, för att de har slösat och vi har sparat.

Staffan

• Arg
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Man gör som Italien. Idag röstar Lövenarna igenom att vi skall låna pengar för att ge dem till Italien och Spanien, för att de har slösat och vi har sparat.

Staffan
Det är väl inget svar på hur man beräknar värdet av ett liv.

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
D
Staffans2000 Staffan2000 skrev:

Staffan
För övrigt något alla var överrens om, utom SD och V.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.