Nissens Nissens skrev:
Det är ju tur att Covid-19 har så låg dödlighet då. Och det finns annat lidande som du inte bryr dig om heller. Att Missing peoples arbete ökade med 50% 2020 beror sannolikt inte på stt de saknade fått Covid-19... har du någon teori om vad det kan bero på, och bryr du dig om det lidandet?
Det är en pandemin och alla är lidande med det blir inte bättre av att släppa smittan fri. Tvärt om.

• Gilla
optimum
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Det stämmer men det är svårt att mäta annat lidande objektivt.

Men många av 100.000 långtidssjuka i covid vittnar iaf om ett stort lidande som få verkar vilja bry sig om.

Hade det varit bättre helt utan restriktioner tror du? Hur många döda hade vi hade då? Vad är lagom antal döda och långtidssjuka enligt dig för att helheten skulle vara optimal? Kanske 30.000 döda och 200.000 långtidssjuka? Så kunde alla ungdomar leva ett helt normalt liv? Men många barn skulle ju förlora sina far och morföräldrar då. Påverkar det också hur de mår kanske?

Samtidigt så öppnar ett stort antal sjuka också för nya än mer dödliga mutationer. Kanske hittar an variant fram med 10 eller 20% dödlighet. vad gör vi då?
När fick vi 100.000 långtidssjuka i covid i Svärje?

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Det är en pandemin och alla är lidande med det blir inte bättre av att släppa smittan fri. Tvärt om.
Jaså, så det har inget med åtgärderna att göra tror du? Begränsningarna som myndigheterna satt upp?

• Haha
  • Älska
djac och 2 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Sveriges statsskuld har ökat näst minst i EU under krisen, BNP ligger också i toppen [länk]

Eftersom vi också har haft mycket lägre dödstal än de flesta andra länder har Sverige ett avundsvärt läge.
Hm nu är det något som inte stämmer eller så förstår jag inte diagrammet!
Eu s bnp är 140 000 miljarder kr och 3,2 % är ca 4500 miljarder, dvs 3 ggr mer än statsskulden som ör ca 1100 miljarder. Bedömer att statsskulden ökat med några 100 miljarder tom kvartal 3.

någon som hittar felet?

trähandtag trähandtag skrev:
Hm nu är det något som inte stämmer eller så förstår jag inte diagrammet!
Eu s bnp är 140 000 miljarder kr och 3,2 % är ca 4500 miljarder, dvs 3 ggr mer än statsskulden som ör ca 1100 miljarder. Bedömer att statsskulden ökat med några 100 miljarder tom kvartal 3.

någon som hittar felet?
Det är ju i procent av de enskilda ländernas BNP?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
När fick vi 100.000 långtidssjuka i covid i Svärje?
För någon månad sedan när läkargruppen som själva drabbats gjorde en uppskattning.

Med tanke på den nuvarande och kommande smittspridningen av muterat virus i den tredje vågen kanske det landar betydligt högre.

Redigerat:
  • Ledsen
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Rörig sida. Vem står bakom den? Och finns det någon länk till data annat än ett inklistrat diagram?

Appropå ditt påstående om att vi har lägre dödstal än de flesta andra länder så kan jag konstatera att vi ligger på 26 sämsta plats av runt 200 länder enligt wordometer
Än de flesta EU länder menade jag, och det var min egen kommentar. Därför efter länken. Angående källa till data finns eurostat och datum finns ju angivet i diagrammet. Det är betydligt bättre än vad som brukar finnas i det som länkas till kvällsposten etc.

• Gilla
djac
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Än de flesta EU länder menade jag, och det var min egen kommentar. Därför efter länken. Angående källa till data finns eurostat och datum finns ju angivet i diagrammet. Det är betydligt bättre än vad som brukar finnas i det som länkas till kvällsposten etc.
En bild på ett diagram med ett datum på en okänd sida?

Det stämmer förmodligen men jag kunde göra en precis likadan och skriva eurostat.

Så vem som står bakom har viss betydelse om man skall svälja informationen rakt av utan länkar.

Och är informationen i sitt rätta sammanhang? Kanske det är så att Sverige har behövt öka sin utlandsskuld minst i klassen i många år? Då har ju Covid19 mindre eller ingenting med saken att göra. Eller hur?

• Gilla
optimum
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:

Det stämmer förmodligen men jag kunde göra en precis likadan och skriva eurostat.

Så vem som står bakom har viss betydelse om man skall svälja informationen rakt av utan länkar.

Och är informationen i sitt rätta sammanhang? Kanske det är så att Sverige har behövt öka sin utlandsskuld minst i klassen i många år? Då har ju Covid19 mindre eller ingenting med saken att göra. Eller hur?
Sidan är välkänd. Vad man sedan anser om den, är en annan fråga.

Lars Wilderäng heter den som driver sidan.

Personligen så ser jag sidan som intressant och läsvärd, lite av en ögonöppnare, även när jag inte delar författarens slutsatser.

Länk till ansvarig för sidans wikipedia artikel:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lars_Wilderäng

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
För någon månad sedan när läkargruppen som själva drabbats gjorde en uppskattning.

Med tanke på den nuvarande och kommande smittspridningen av muterat virus i den tredje vågen kanske det landar betydligt högre.
Helt säker på det? Så ca var sjunde smittad person i landet uppskattas vara långtidssjuk?

• Haha
djac
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Helt säker på det? Så ca var sjunde smittad person i landet uppskattas vara långtidssjuk?
Ja, helt säker på läkargruppens bedömning :)

Men att det är 1/7 är din slutsats. Är du helt säker på det?

Ja, vi har ”bara” ca 700 000 bekräftat smittade, men mycket pekar på att den verkliga siffran kanske ligger kring det dubbla, kring 1,5 miljoner eller 15% av befolkningen.

Men samtidigt får man väl anta att de ”saknade” då knappast varit särskilt sjuka eftersom de inte kommit till sjukvårdens kännedom.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Ja, helt säker på läkargruppens bedömning :)

Men att det är 1/7 är din slutsats. Är du helt säker på det?
Min grupps bedömning är bra mycket lägre än 100000 st, ja, jag är helt säääker!

Ulltand Ulltand skrev:

Värst vad du var källkritisk helt plötsligt :) Lite okaraktäristiskt tycker jag. Jag delar en länk till min källa som i sin tur redovisar primärkällan (även om den kunde varit specifikare). Men nog håller det högre klass än det vanliga "forskare x anser" som ofta delges.

Informationen är ju rent objektiv. Att det är bra att samtidigt ha kommit undan med liten ökning av statsskuld och låga dödstal är min subjektiva tolkning som jag dock tror många är beredda att hålla med.

• Gilla
  • Älska
Dan_Johansson och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.