1 013 383 läst ·
19 546 svar
1013k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Det är en pandemin och alla är lidande med det blir inte bättre av att släppa smittan fri. Tvärt om.Nissens skrev:
När fick vi 100.000 långtidssjuka i covid i Svärje?Ulltand skrev:
Det stämmer men det är svårt att mäta annat lidande objektivt.
Men många av 100.000 långtidssjuka i covid vittnar iaf om ett stort lidande som få verkar vilja bry sig om.
Hade det varit bättre helt utan restriktioner tror du? Hur många döda hade vi hade då? Vad är lagom antal döda och långtidssjuka enligt dig för att helheten skulle vara optimal? Kanske 30.000 döda och 200.000 långtidssjuka? Så kunde alla ungdomar leva ett helt normalt liv? Men många barn skulle ju förlora sina far och morföräldrar då. Påverkar det också hur de mår kanske?
Samtidigt så öppnar ett stort antal sjuka också för nya än mer dödliga mutationer. Kanske hittar an variant fram med 10 eller 20% dödlighet. vad gör vi då?
Hm nu är det något som inte stämmer eller så förstår jag inte diagrammet!H hapazard skrev:
Eu s bnp är 140 000 miljarder kr och 3,2 % är ca 4500 miljarder, dvs 3 ggr mer än statsskulden som ör ca 1100 miljarder. Bedömer att statsskulden ökat med några 100 miljarder tom kvartal 3.
någon som hittar felet?
Det är ju i procent av de enskilda ländernas BNP?trähandtag skrev:
Än de flesta EU länder menade jag, och det var min egen kommentar. Därför efter länken. Angående källa till data finns eurostat och datum finns ju angivet i diagrammet. Det är betydligt bättre än vad som brukar finnas i det som länkas till kvällsposten etc.Ulltand skrev:
En bild på ett diagram med ett datum på en okänd sida?H hapazard skrev:
Det stämmer förmodligen men jag kunde göra en precis likadan och skriva eurostat.
Så vem som står bakom har viss betydelse om man skall svälja informationen rakt av utan länkar.
Och är informationen i sitt rätta sammanhang? Kanske det är så att Sverige har behövt öka sin utlandsskuld minst i klassen i många år? Då har ju Covid19 mindre eller ingenting med saken att göra. Eller hur?
Sidan är välkänd. Vad man sedan anser om den, är en annan fråga.Ulltand skrev:
En bild på ett diagram med ett datum på en okänd sida?
Det stämmer förmodligen men jag kunde göra en precis likadan och skriva eurostat.
Så vem som står bakom har viss betydelse om man skall svälja informationen rakt av utan länkar.
Och är informationen i sitt rätta sammanhang? Kanske det är så att Sverige har behövt öka sin utlandsskuld minst i klassen i många år? Då har ju Covid19 mindre eller ingenting med saken att göra. Eller hur?
Lars Wilderäng heter den som driver sidan.
Personligen så ser jag sidan som intressant och läsvärd, lite av en ögonöppnare, även när jag inte delar författarens slutsatser.
Länk till ansvarig för sidans wikipedia artikel:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lars_Wilderäng
Helt säker på det? Så ca var sjunde smittad person i landet uppskattas vara långtidssjuk?Ulltand skrev:
Ja, vi har ”bara” ca 700 000 bekräftat smittade, men mycket pekar på att den verkliga siffran kanske ligger kring det dubbla, kring 1,5 miljoner eller 15% av befolkningen.
Men samtidigt får man väl anta att de ”saknade” då knappast varit särskilt sjuka eftersom de inte kommit till sjukvårdens kännedom.
Men samtidigt får man väl anta att de ”saknade” då knappast varit särskilt sjuka eftersom de inte kommit till sjukvårdens kännedom.
Värst vad du var källkritisk helt plötsligtUlltand skrev:
En bild på ett diagram med ett datum på en okänd sida?
Informationen är ju rent objektiv. Att det är bra att samtidigt ha kommit undan med liten ökning av statsskuld och låga dödstal är min subjektiva tolkning som jag dock tror många är beredda att hålla med.
Sverige ligger kvar i mittfältet i denna sammanställningen av Covid-19 i länder i västvärlden. Det ser ut som att Canada har rätt bra kontroll över pandemin.
https://jabberwocking.com/coronavirus-growth-in-western-countries-march-22-update/
@Ulltand : källan till datan står längst ner till vänster i grafen
https://jabberwocking.com/coronavirus-growth-in-western-countries-march-22-update/
@Ulltand : källan till datan står längst ner till vänster i grafen