D
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Men hade någon i en annan klass dött, skulle inte du fått reda på det ändå?

Staffan
Inte som idag, hade det varit på samma skola så hade det ju spridits men sen hade det klingat av snabbt. Idag sprids både sanningar och osanningar över hela jorden och jag tror att summan av denna skräck och oro är rätt dålig för många.

Det gäller ju inte minst den aktuella Coronan, som ju för del allra flesta är ganska ofarlig men som uppenbarligen gör många väldigt oroliga och irrationella.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
I Jönköping brukar det vara en motormässa under påskhelgen och det är förstås olämpligt i år och därför tar kommunen hjälp av den nya begränsningsförordningen i den tillfälliga pandemilagen och stänger av sex stora parkeringsplatser kvällar och nätter.
– Vi vill uppmana motorintresserade som tänkt åka hit att avstå, säger Ann-Marie Nilsson (C), ordförande i Jönköpings kommunstyrelse, vid en digital presskonferens.
TT via t.ex. https://www.vk.se/2021-03-23/jonkoping-stanger-parkeringar-under-pask
 
Nissens
Snigla Snigla skrev:
Sa ju från början att det behövs allmän utbildning i munskydd i sverige för att det ska fungera som tänkt (vilket många hävdade var mer eller mindre löjligt). Har inget emot munskydd och det fyller sin funktion om man använder det rätt (OM) - men det stör mig kopiöst när de använder munskydden fel och invaggar både sig själv och andra (vars polett inte riktigt trillat ner hela vägen än..) i falsk trygghet.

Det hjälper ju inte att ha munskyddet runt halsen.. under hakan.. halvvägs över mun och näsa... ta bort det varje gång man pratar med någon framför en.. osv osv.

Jag vill gå och säga till var och varannan människa att de gör fel (och tv:n / sporten.. ska vi inte tala om.. suck).
I Sverige?? I hela världen menar du nog.. det fungerar ju inte någonstans...
 
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är fel!
Ständigt dessa grundlösa, men tvärsäkra uttalanden.

Staffan
Nej, det är rätt. Dödligheten för barn i Covid-19 är ju knappast över 0,2%. Tycker du något annat så får du nog visa källa på det. Jag tror siffran är 0% i stort sett. Jag uttalade mig säkert eftersom det är fakta.

Så frågan är ju varför du uttalar dig tvärsäkert när du har fel...
 
  • Gilla
  • Haha
gaidin och 1 till
  • Laddar…
Nissens
H hapazard skrev:
Nja, på 50 - 60 talet dog det endast ett par personer per år i mässlingen i Sverige, en årskull var på ca 50000. Så om vi antar att det var barn som dog och alla barn infekterades var dödligheten högst 0.004%.

Edit: CDC i USA säger 1-3 döda per 1000 infekterade barn i "respiratory and neurologic complications". [länk]. Vilket ju är betydligt fler och i linje med 0.2%. Kanske beror det på olika populationer, eller olika sätt att räkna dödsorsaker (dog man i mässlingen med synliga utslag, eller dog man vid en senare tidpunkt på grund av komplikationer av sjukdomen). Men detta är OT....
Nu är ju världen lite större än Sverige. Kolla det jag kopierade från wiki..
 
Nissens Nissens skrev:
Nu är ju världen lite större än Sverige. Kolla det jag kopierade från wiki..
Kolla vad jag skrev i andra stycket. För övrigt är nog ändå Sverige den mest relevanta jämförelsen här.

Att mässlingen är farligare än SARS-CoV-2 för barn i Sverige kan vi nog vara ganska säkra på oavsett. Lite svårt att hitta bra källor men Expressen uppger 4 barn avlidna under 2020 https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/corona-inte-dodligare-for-barn-an-influensa/

Då var hela populationen under 18 (nära två miljoner barn och unga) utan specifik immunitet, så otroligt ovanligt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nu sprids den sydafrikanska varianten i Litauen fast: [länk] kl. 13.02

Viruset hittar vägar runt.

Här handlar det dock om reserestriktioner för att inte få in mutationerna övht och om man får in dom smittspåra och slå ut som.
 
Nyss på presskonferensen. Tegnell är orolig för den stora och skenande smittspridningen men inte så orolig för mutationerna.

Men det är ju mutationerna som gör den stora smittspridningen med ett 50 % högre R-tal.

Jag kan inte tro att FHM inte känner till detta. Man får väl se det som uttalande i sken av att man inte lyckades hålla mutationerna borta från landet.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du är rolig du. Sveriges befolkning är ju vaccinerad mot mässlingen. Så i Sverige kan du ju inte se hur dödlg mässlingen är numera....
Du är ganska trög.

Det finns ju fina diagram ovan i tråden där antalet avlidna i mässlingen per år innan vaccinering infördes visas. på 50-60 talen dog ca 2 personer per år i Sverige av mässlingen. Årskullen var ca 50 000 barn per år. Om det endast var barn som avled, och alla barn fick mässlingen under sin uppväxt skulle dödligheten vara 2/50 0000 = 4*10-5 eller 0.004%. Nu var det säkert några vuxna som avled (som inte fått immunitet under sin barndom), och alla barn fick inte mässlingen, men det ger oss ändå en övre gräns.

Som jag skrev ovan (i ett inlägg du citerat) så anger amerikanska CDC en betydligt högre dödlighet om 0.1-0.3% Vad denna skillnad beror i kan jag inte säga just nu (skulle behöva gräva mer i statistiken), men det kan ju vara så att CDCs statistik avser en annan population (undernärda barn i utvecklingsländer, utan tillgång till vård) eller att det tar med dödsfall i följdsjukdomar.

Oavsett är mässlingen dödligare än SARS-CoV-2.
 
Nissens
H hapazard skrev:
Du är ganska trög.

Det finns ju fina diagram ovan i tråden där antalet avlidna i mässlingen per år innan vaccinering infördes visas. på 50-60 talen dog ca 2 personer per år i Sverige av mässlingen. Årskullen var ca 50 000 barn per år. Om det endast var barn som avled, och alla barn fick mässlingen under sin uppväxt skulle dödligheten vara 2/50 0000 = 4*10-5 eller 0.004%. Nu var det säkert några vuxna som avled (som inte fått immunitet under sin barndom), och alla barn fick inte mässlingen, men det ger oss ändå en övre gräns.

Som jag skrev ovan (i ett inlägg du citerat) så anger amerikanska CDC en betydligt högre dödlighet om 0.1-0.3% Vad denna skillnad beror i kan jag inte säga just nu (skulle behöva gräva mer i statistiken), men det kan ju vara så att CDCs statistik avser en annan population (undernärda barn i utvecklingsländer, utan tillgång till vård) eller att det tar med dödsfall i följdsjukdomar.

Oavsett är mässlingen dödligare än SARS-CoV-2.
Mitt inlägg från början handlade inte om bara Sverige, det är du som snöat in på Sverige. Folk här vänder och vrider på perspektiven som det passar dem.
Varför bara Sverige? Norge brukar ju vara populärt att jämföra med... :)

Men allt beror ju på vilket tidsfönster man väljer

bifogar ett par bilder som visar på dödligheten i Mässlingen i Sverige. Observera att de avlidit i mässlingen, inte MED mässlingen. Det är stor skillnad.
 
  • Statistiktabell som visar antal dödsfall per år i Sverige orsakade av mässling mellan 1861 och 1910.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stapeldiagram som visar antal döda i mässlingen i Sverige från 1911 till 2013 med markeringar för vaccinintroduktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Nissens Nissens skrev:
Mitt inlägg från början handlade inte om bara Sverige, det är du som snöat in på Sverige. Folk här vänder och vrider på perspektiven som det passar dem.
Varför bara Sverige? Norge brukar ju vara populärt att jämföra med... :)

Men allt beror ju på vilket tidsfönster man väljer

bifogar ett par bilder som visar på dödligheten i Mässlingen i Sverige. Observera att de avlidit i mässlingen, inte MED mässlingen. Det är stor skillnad.
Därför att det är det som vi har säkrast fakta på. Det dör miljontals barn i andra länder orsaker som vi kan behandla i Sverige, det betyder inte att dessa dödsfall är relevanta att jämföra mot. Av samma anledning är det mycket mer intressant att titta på dödligheten i mässling i Sverige på 50-60 talet, precis innan vaccinet infördes, än under tidigt 1900-tal. Detta eftersom förhållandena då mer liknade de vi har idag, barnen var inte undernärda, det fanns antibiotika att tillgå etc. Det är den mest jämförbara datan vi har.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
D
H hapazard skrev:
Därför att det är det som vi har säkrast fakta på. Det dör miljontals barn i andra länder orsaker som vi kan behandla i Sverige, det betyder inte att dessa dödsfall är relevanta att jämföra mot. Av samma anledning är det mycket mer intressant att titta på dödligheten i mässling i Sverige på 50-60 talet, precis innan vaccinet infördes, än under tidigt 1900-tal. Detta eftersom förhållandena då mer liknade de vi har idag, barnen var inte undernärda, det fanns antibiotika att tillgå etc. Det är den mest jämförbara datan vi har.
Vi är lite utanför Covid men det är väl också relevant att ta med de som får skador efter tex mässling, bättre sjukvård ger färre döda men de som nästan dör brukar tyvärr få en del sviter på köpet?
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
D
Kan inte låta bli att fundera runt de som är så kritiska till Sveriges åtgärder och hantering. Låt oss säga att vi skulle haft mer restriktioner, stängda skolor, munskydd osv, allt som samma grupp tror skulle göra positiv skillnad, och vi samtidigt skulle haft samma överdödlighet som de andra europeiska länder som kört detta paket, cirka dubbel mot den vi har idag. Skulle man då förklara detta som en framgång, dvs bara man gör "rätt" saker så blir resultatet acceptabelt?

Ovanpå detta skulle förstås läggas de enorma skador som dess utökade restriktion skulle medföra.

Nu har vi gjort ett smartare urval av åtgärderna och ligger på hälften av vad de flesta länder i Europa har upplevt och detta är ju i dessas ögon bara kasst.
 
  • Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
optimum
Tråkig utveckling.
Hade hoppats att dagens siffror skulle sett bättre ut och kurvan kunde planat ut.

Graf över dagliga nya fall av Covid-19 i Sverige med uppåtgående trend och rörliga snittlinjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Här handlar det dock om reserestriktioner för att inte få in mutationerna övht och om man får in dom smittspåra och slå ut som.
Precis, i Sverige har vi haft reserestriktioner och smittspårat de upptäckta varianterna extra mycket för att stoppa dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.