B b8q skrev:
Jag har tidigare påpekat att Fohm söker ny chef, men Ulltand svarade att han inte var intresserad.
Ni borde intressera er mer för sak istället för person.

Jag lovar det är alltid bättre om man vill komma framåt inom ett område, förutom möjligen inom den lägsta formen av påverkansretorik.

Dessutom är det i strid med forumreglerna men det hindrar ju inte er att igen och igen ta till nävarna när argumenten tryter. Säger mer om er än ni kanske tror :)

• Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:

Jag lovar det är alltid bättre om man vill komma framåt inom ett område, förutom möjligen inom den lägsta formen av påverkansretorik.

Dessutom är det i strid med forumreglerna men det hindrar ju inte er att igen och igen ta till nävarna när argumenten tryter. Säger mer om er än ni kanske tror :)
Det är väl smickrande att vara påtänkt i sådana sammanhang. :)

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Den studiens skulle jag vilja läsa.
Nu skrev jag om flera stycken så jag vet inte vilken du syftar på men samtliga studier som jag tänkte på har det länkats till i tråden.

Ulltand Ulltand skrev:
Kort fråga finns det studier sim visar på betydlig lägre effekt av en dos än av två uppmätt efter dag 21?
Sannolikt inte men posta dem gärna i så fall.
Så vitt jag minns visade studierna från Skottland och England på ungefär 60 % skyddseffekt, kan ha varit mer men det var långt från 95 % i alla fall.

TIllägg: Var visst 80 % i Skottland, men som sagt långt från 95 %. Det gällde också sjukhusinläggningar och inte skydd mot sjukdom. #4077

Redigerat:
Nissens Nissens skrev:
Märkligt att vi inte har motsvarande överdödlighet då.
Kan det bero på att många av de redan sköra som dog MED Covid ändå snart hade avlidit AV något annat (vilket de flesta gjorde) om än något senare?
När överdödligheten har "ätits upp" av undedölighet kan vi se hur många livsår som Covid tagit.

Vi var inte ens i närheten av det när andra vågen slog till.

Det betyder att det sannolit tar några år innan vi är "i kapp"

Om du då multiplicerar antalet döda med säg 2 år får du svaret. Skull i fallet bli ca 30.000 livsårs som gått förlorade i landet

BirgitS BirgitS skrev:
Så vitt jag minns visade studierna från Skottland och England på ungefär 60 % skyddseffekt, kan ha varit mer men det var långt från 95 % i alla fall.

Du får sluta minnas. Om du påstår att skyddseffekten är långt under med en dos stället för två doser är det inte sant och det riskerar att lura en massa folk då.

Publicera en studie eller säg det inte finns något sådant stöd.

Pfisers vaccin gav 91% skydd efter en dos och 95% efter två doser.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Framför allt så skördar Covid många äldres liv vilket sänker medelåldern och dödligheten helt på sin egen hand,

Vintrekräksjukan står för några hundra dödsfall ett vanligt år så det har bara en marginell betydelse på det 14.000 döda vi fått med Covid.
Det första vet jag inte vad det har med saken att göra.

Nu skrev jag exempel, du kan komma fram med andra orsaker till varför man under hela andra vågen ser att färre dör av annat än covid jämfört med andra år om du inte gillar mina exempel.

Ulltand Ulltand skrev:

Förstår tyvärr inte hur du kan få min kommentar till ett personangrepp? :surprised:

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Du får sluta minnas. Om du påstår att skyddseffekten är långt under med en dos stället för två doser är det inte sant och det riskerar att lura en massa folk då.

Publicera en studie eller säg det inte finns något sådant stöd.

Pfisers vaccin gav 91% skydd efter en dos och 95% efter två doser.
Som sagt studierna från England och Skottland har det skrivits om i tråden. Det är inte mitt fel att du inte läser inläggen här.

Tillägg: Har tillfört mer info i tidigare inlägg om saken.

Redigerat:
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Framför allt så skördar Covid många äldres liv vilket sänker medelåldern och dödligheten helt på sin egen hand,

Vintrekräksjukan står för några hundra dödsfall ett vanligt år så det har bara en marginell betydelse på det 14.000 döda vi fått med Covid.
Upplysningsvis så innebär att många äldre livs skördas att medellivslängden påverkas mindre. Det hade varit mycket värre om det vore som när digerdöden härjade, dels mycket dödligare, men också främst unga människor som dog...

• Gilla
  • Haha
Ingenjören och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Som sagt studierna från England och Skottland har det skrivits om i tråden. Det är inte mitt fel att du inte läser inläggen här.

Tillägg: Har tillfört mer info i tidigare inlägg om saken.
Måste ge @BirgitS en eloge för att du erkänner när du minns fel och rättar dig. Tänk om alla kunde erkänna när de haft fel i denna tråd, och inte bara låtsas som ingenting - så mycket trevligare det skulle bli!

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Dan_Johansson och 5 till
  • Laddar…
D
B b8q skrev:
Förstår tyvärr inte hur du kan få min kommentar till ett personangrepp? :surprised:
Vi lever i de lättkränktas tidevarv, även ett ifrågasättande av en lögn eller felaktighet kategoriseras ofta som kränkning idag, en stor anledning till att den offentliga debatten helt spårat ur. Även de som framför rena felaktigheter kräver idag att tas på allvar, och en hotad och kuvad journalistkår har börjat anpassa sig. Hatstormar och hot om våld funkar och historien upprepar sig.

• Gilla
  • Ledsen
Nissens och 3 till
  • Laddar…
Vi stackars människor har svårt att anpassa oss till det nya fria informationssamhället.
Under tiden utnyttjas medierna av olika intressen.

Får man säga och skriva vad som helst under yttrandefrihet, kultur och satir?

Hur var det med ryssarnas påstående om apvaccin?
Ni vet väl att adenovirus är ett DNA-virus?
Men vi här på byggahusforumet påverkas ju inte av falsk information. ;)

DailyMainOnline:
Artikelrubrik om falska nyheter där Ryssland påstås hävda att Oxfords coronavaccin förvandlar människor till apor.
Satiriska bilder där Boris Johnson porträtteras som 'bigfoot' och en schimpans i labbrock håller en spruta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Människor i kö utanför ett AstraZeneca-tält som förvandlas till apor på andra sidan, satirisk bild om vaccinrykten.
Skapa konto

• Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
T
Ulltand Ulltand skrev:
Du får det att låta som att du skulle vara bättre på något sätt, men jag har några skärmdumpar i ett dokument här som pekar på motsatsen. Och då hör det till saken att jag extremt sällan känner något behov av att spara saker på det sättet.

• Gilla
  • Älska
djac och 2 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Vi stackars människor har svårt att anpassa oss till det nya fria informationssamhället.
Under tiden utnyttjas medierna av olika intressen.

Får man säga och skriva vad som helst under yttrandefrihet, kultur och satir?

Hur var det med ryssarnas påstående om apvaccin?
Ni vet väl att adenovirus är ett DNA-virus?
Men vi här på byggahusforumet påverkas ju inte av falsk information. ;)

DailyMainOnline:
[bild]
[bild]
[bild]
Det är kanske bäst med en förklaring också.
Det är lite ironiskt att ryssarna går ut på detta sätt då ”tekniknen” för deras Sputnik V vaccin är den samma.
Samma typ av virus, men en annan variant. Kanske båda kommer från en fågel någon gång i historien.
Virus, även om de har DNA, består inte DNA eller celler av från apor eller människor, utan just sitt eget virus DNA.

Virusets DNA är modifierat att generera antigen (spike-proteinet) så människans immunförsvar genererar antikroppar som verkar på coronavirusets spike-protein.

Dock valde Oxford att basera vaccinet på ett virus som inte människor redan har antikroppar emot, från apor, medan ryssarna använde två olika varianter av virus som är vanligt bland människor för att inte andra dosen ska bli förstörd av immunförsvaret innan vaccinet hunnit generera antigen och antikroppar. Man vet ju inte hur mycket antikroppar man redan har mot adenoviruset, men man får mer efter en infektion eller vaccinering.

Man behöver i princip inte vara mer rädd för vaccinen än ett snorigt barn är min åsikt, men jag kan ändra mig om eller när det kommer fram mer fakta eller kunskap inom området.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum
Borde vara fängelse för hela packet.
Trängsel och otillåtna demonstrationer är som anarki anser jag.
För övrigt är jag för våra lagar om yttrandefrihet och demonstrationsrätt men det ska gå rätt tillväga och alla ska även följa myndigheternas råd om pandemin.
Vidrigt.

Polis upplöser folksamling under en demonstration, medan deltagare håller upp plakat.
Skapa konto

https://www.expressen.se/nyheter/demonstrationer-mot--restriktioner-i-flera-stader/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.