BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Kommer inte ihåg hel exakt ärligen men andemening uppfattade jag som att dom då inte känt efter tillräckligt väl.
Jag kommer inte ihåg vad som sas men det är tydligen ibland som det vid screeningar på arbetsplatser uppdagas folk som testar positivt och när de får frågan om de har några symtom (vilket de ju inte borde ha eftersom de är på jobbet) svarar typ "Nej, men jag är kanske lite irriterad i halsen nu när jag känner efter."j och motsv. vid smittspåriningar utifrån någon som varit sjuk.

Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Nu har du fel igen. Osäkerheten är så stor att det kan vara så att de inte funkar. Det är bara att läsa innantill.
Det var ju det du inte klarade av. Det stod klart och tydligt att det fungerade. Men hur mycket, var osäkert.

Staffan

• Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Gör du samma med dina vänner att när de säger något så tvivlar du på allt och avkräver bevis?

Detta med att det gällde de som hade symptom har vi haft uppe flertal gånger i gamla stängda tråden.
Detta är en av orsakerna till att vi fick den smittspridning våren 2020.
Du får nog nöja dig med att fortsätta tvivla.
Det är ett påstående som du har framfört många gånger i flera trådar medan jag och andra minns något helt annat. Så om du ska fortsätta tjata om något gammalt i nyhetstråden är det ju lämpligt att du gör det tillsammans med en länk som visar just det.

Eftersom jag minns att det redan från början pratades om att hålla avstånd till alla, oavsett symtom eller inte, så är det inte Fohm:s kunskap förra våren jag tvivlar på utan ditt minne.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det var ju det du inte klarade av. Det stod klart och tydligt att det fungerade. Men hur mycket, var osäkert.

Staffan
Är ni tillbaks där NU IGEN???
Ska vi ta en enkel analogi:

Mycket pekar på att Per har 20 kr på kontot.
Men osäkerheten är +/- 25 kr. Han KAN alltså rent av vara skuldsatt.

P
Ulltand Ulltand skrev:
Var kan jag läs det innantill?

Ta tex den stora tyska studien. Munskydd fungerade i *alla* undersöka städer.

Det är därför vi tvingas använda dem nu tex i kollektivtrafiken och på många sjukhus i landet där alla inkl besökare skall ha munskydd.
Vilka städer undersöktes?

Redigerat av moderator:
Ulltand Ulltand skrev:
Det finn några genetiska sjukdomar som leder till förhöjd risk för blodpropp. Så förmodligen uppstår blodproppar även hos yngre människor i samhället med viss frekvens.
Ja, man kan utgå från olika genetiska förutsättningar spelar roll. Eller blodgrupp, fast ingen blodgrupp kommer att ha så låg risk att det har någon betydelse.
Det är ofta livsstilsbetingat om man utvecklar någon specifik sjukdom. Det räcker ofta inte med bara arv.
Sen kan risken ökad ytterligare med olämpliga mediciner.

Varför skulle det inte gälla för Corona vacciner också?
Ulltand Ulltand skrev:
Likaså kan det var personer med specifika genetik avvikelser som inte tål vare sig det ena eller andra vaccinet.
Naturen är förunderlig. Men några vacciner kommer förmodligen vara bättre än andra, några andra har negativa effekter.
Som Sällberg sa studierna är stora men det är inte förrens vi börjar vaccinera i miljontals som kommer att se de extremt ovanliga biverkningarna.
Jag har redan räknat på nån slags risk för antal döda eller sjukdomar orsakade av vaccinet respektive sjukdomen. Dock vore det väldigt onödigt att publicera sådana gissningar, Både FoHM och Läkemedelsbolagen har säkert gjort kalkyler på sånt.
Alarmister skulle bli förfärade.
Matti Sällberg är för övrigt utbildad tandläkare. Jag vet det finns iaf en person här som tycker det är roligt och sådana borde diskvalificeras :)
Jag gick hos en byggnadsingenjör som sadlade om till tandläkare. Seriös och duktig kille.

Vet du förresten att Argentina och Brasilien (tror det var dessa, Sydamerika iaf) inte kunde teckna avtal med Pfizer om vaccinleversnser? Deras grundlag tillät inte att fullständigt förhandla bort rätten att stämma läkemedelsbolaget för biverkningar. Det var inte okay att staten tog över ansvaret.
Då försökte läkemedelsbolaget med återförsäkringsavtal på motsvarande belopp i form av bankgaranti i ”cash” eller ägarskap till amerikanska militärbaser. :oops:

Det finns baksidor med att inte vänta 5-10 år på ett säkert vaccin.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Nu är även FHM med på nyttan med en vaccin till fler och vänta med den andra. Synd att allting skall ta sådan tid att förstå. Det dör människor pga det. Bedömningen var så enkel att även jag gjorde den i januari.

"Intervallet mellan dos ett och två förlängs också med upp till max sex veckor. Det innebär att fler svenskar nu ska erbjudas en första vaccindos före den andra dosen.

”Folkhälsomyndigheten gör bedömningen att en dos ger tillräckligt skydd för att fördelarna med att ge fler en första ska dos överväga”, skriver myndigheten." //Aftonbladet nu.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Nu är även FHM med på nyttan med en vaccin till fler och vänta med den andra. Synd att allting skall ta sådan tid att förstå. Det dör människor pga det. Bedömningen var så enkel att även jag gjorde den i januari.

"Intervallet mellan dos ett och två förlängs också med upp till max sex veckor. Det innebär att fler svenskar nu ska erbjudas en första vaccindos före den andra dosen.

”Folkhälsomyndigheten gör bedömningen att en dos ger tillräckligt skydd för att fördelarna med att ge fler en första ska dos överväga”, skriver myndigheten." //Aftonbladet nu.
Det är också bra att förstå varför ett beslut tas vid en viss tidpunkt. Typ nu när de på äldreboendena är färdigvaccinerade i princip och majoriteten med hemtjänst så att de sköraste har fått ett ordentligt skydd och verkligen är skyddade mot död/svår sjukdom samt att det hänger ihop med att vaccinerna blir så försenade.. Det är så som Fohm sa på en presskonferens för några veckor sen.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är också bra att förstå varför ett beslut tas vid en viss tidpunkt. Typ nu när de på äldreboendena är färdigvaccinerade i princip och majoriteten med hemtjänst så att de sköraste har fått ett ordentligt skydd och verkligen är skyddade mot död/svår sjukdom samt att det hänger ihop med att vaccinerna blir så försenade.. Det är så som Fohm sa på en presskonferens för några veckor sen.
Vi har väll ca 2m över 65 år i Sverige, och kanske 1m vaccinerade. Men jag håller med dig om att dom ändrar politik och byter riktning nu.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Vi har väll ca 2m över 65 år i Sverige, och kanske 1m vaccinerade. Men jag håller med dig om att dom ändrar politik och byter riktning nu.
Men risken att dö och möjligheten att skydda sig varierar stort i gruppen över 65 år. Man kan inte jämföra en 90-åring på ett äldreboende som inte kan undvika en massa sociala kontakter med en frisk 70-åring som kan undvika att träffa andra.

Ja, man behöver anpassa planer när verkligheten förändras, oavsett om det gäller att de skröpligaste har fått sin behövliga skydd av två doser eller att vacciner skjuts på framtiden. (Men jag skulle inte kalla det för politik.)

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jo jag förstår det och beslutet har tagits för sent, som alltid när FHM är inblandat

Det har inte framkommit några nya data om effektiviteten hos äldre mer än att den är god efter en dos.

Vissa såg det andra inte. WHO gjorde det.

BirgitS BirgitS skrev:
Men risken att dö och möjligheten att skydda sig varierar stort i gruppen över 65 år. Man kan inte jämföra en 90-åring på ett äldreboende som inte kan undvika en massa sociala kontakter med en frisk 70-åring som kan undvika att träffa andra.

Ja, man behöver anpassa planer när verkligheten förändras, oavsett om det gäller att de skröpligaste har fått sin behövliga skydd av två doser eller att vacciner skjuts på framtiden. (Men jag skulle inte kalla det för politik.)
Absolut 65år är ingen definitiv gräns för när viruset är extra farligt, men ändock en siffra som ofta används frekvent för att göra någon sorts särdragning i div forskningar.

Okey med mig om du inte vill kalla det politik, men tyvärr är det politik. Men om du menar att det kanske inte är av populistisk politisk agenda så är det en annan sak.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffan2000 skrev:

Staffan
Eller hur. Resultatet var svagt OCH osäkert.
Vill man inte förstå det eller inte har kapaciteten att begripa så förstår man inte det.

Men i ett byggforum kanske man inte kan begära det heller. Det finns en hel del lustigkurrar här med väldigt speciella tolkningar. :)

Nissens Nissens skrev:
Eller hur. Resultatet var svagt OCH osäkert.
Vill man inte förstå det eller inte har kapaciteten att inte begripa så förstår man inte det.
Tänker du EU:s uttalande :)

Det är ingen forskning/vetenskap/metastudie bakom det.

Det är någon som läst och tyckt till ett politiska sammanhang. Med andra ord ungefär noll värde.

Väldigt viktigt att man kan skilja på politik och vetenskap. Annars blir man lätt förd bakom ljuset som du tycks ha blivit.

Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Tänker du EU:s uttalande :)

Det är ingen forskning/vetenskap/metastudie bakom det.

Det är någon som läst och tyckt till ett politiska sammanhang. Med andra ungefär noll värde.

Väldigt viktigt att man kan skilja på politik och vetenskap. Annars blir man lätt förd bakom ljuset som du tycks ha blivit.
Jag säger att slutsatsen i rapporten säger att resultatet är svagt OCH osäkert. Det kan bara betyda en sak.
Med tanke på de resonemangen och enkelspårigheten du presenterar här så tror jag inte du har koll på så mycket kring munskydd eller vad som händer i Europa. (Europa är större än Norge o Sverige).
FHM verkar däremot ha bra koll.
Du svarade aldrig på om du tycker att Finländarna är trögare än Sverige nu när de stoppade AZ:s vaccin? :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.