1 013 737 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Det hade varit intressant att veta hur många hur många de vaccinerat.BirgitS skrev:
Det var dessutom "bara" blodproppar. Inte det allvarligare propp och blödnings problemet.
Men anmärkningsvärt att de var två 20-25 åringar.
optimum skrev:
Ja sakta men säker närmar sig vårt agerande de flesta andras.
Dom är dock tröga på att ta till sig nya fakta.
Igår på presskonferensen poängterades hur viktigt handtvätt är. Vilket vi numera vet inte är så speciellt viktigt för smittspridningen av just Corona.
Man lanserade också en ny lustighet. Stanna hemma om även om du har så lite symptom att de inte märks. Här närmar man sig sakta det alla veta att asymtopmatisk smittspridning är stor.
Att Finnarna stoppad AZ vaccinet nu måste betyda att de är ännu trögare?Ulltand skrev:
Ja sakta men säker närmar sig vårt agerande de flesta andras.
Dom är dock tröga på att ta till sig nya fakta.
Igår på presskonferensen poängterades hur viktigt handtvätt är. Vilket vi numera vet inte är så speciellt viktigt för smittspridningen av just Corona.
Man lanserade också en ny lustighet. Stanna hemma om även om du har så lite symptom att de inte märks. Här närmar man sig sakta det alla veta att asymtopmatisk smittspridning är stor.
blackarrow skrev:
Det finn några genetiska sjukdomar som leder till förhöjd risk för blodpropp. Så förmodligen uppstår blodproppar även hos yngre människor i samhället med viss frekvens.
Likaså kan det var personer med specifika genetik avvikelser som inte tål vare sig det ena eller andra vaccinet.
Som Sällberg sa studierna är stora men det är inte förrens vi börjar vaccinera i miljontals som kommer att se de extremt ovanliga biverkningarna.
Matti Sällberg är för övrigt utbildad tandläkare. Jag vet det finns iaf en person här som tycker det är roligt och sådana borde diskvalificeras
Ja det är dumt att stoppa AZ vaccin på dessa premisser imo.Nissens skrev:
Men nu har ju Finnarna i stort sett ingen smitta jämfört med Sverige så ett stopp där får inga stora konsekvenser.
Hade vi gjort lite mer som Finland hade allt varit bättre
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Finland bör ju ha fått lika många doser som Sverige i förhållande till folkmängd (liksom Norge med 3 fall). De använder nog också allt vaccin som kommer. Nu kan jag minnas fel men jag har för mig att Finland hade sjukvårdspersonal högt upp i prioritetslistan vilket ju kan påverka antalet yngre som har vaccinerats.blackarrow skrev:
Oj, det står ju t.o.m. på sidan hur många som har vaccinerats.
Artikeln är ju väldigt kort så det kan ju vara så att det saknas information om exakt vad de har drabbats av.
B b8q skrev:
Kommer inte ihåg hel exakt ärligen men andemening uppfattade jag som att dom då inte känt efter tillräckligt väl.
Gör du samma med dina vänner att när de säger något så tvivlar du på allt och avkräver bevis?BirgitS skrev:
Detta med att det gällde de som hade symptom har vi haft uppe flertal gånger i gamla stängda tråden.
Detta är en av orsakerna till att vi fick den smittspridning våren 2020.
Du får nog nöja dig med att fortsätta tvivla.
Var kan jag läs det innantill?Nissens skrev:
Ta tex den stora tyska studien. Munskydd fungerade i *alla* undersöka städer.
Det är därför vi tvingas använda dem nu tex i kollektivtrafiken och på många sjukhus i landet där alla inkl besökare skall ha munskydd.