1 014 016 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Bra nyheter tycker jag.
https://www.svd.se/astra-zenecas-vaccin-far-gront-ljus-av-ema
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.svd.se/astra-zenecas-vaccin-far-gront-ljus-av-ema
harry73 skrev:
Då inträffar ett märkligt förhållande. Barnen smittas alltså då av sina föräldrar eller lärare och inte av varandra.
Det stämmer dåligt med iakttagelsen av de utbrott man ser och har sett i så många skolor. Det tyder mer på att barn verkligen smittar varandra. Inte bara tar emot sjukdomen av vuxna.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Nej, det är inte obevisat. Man kan titta på hur de bekräftade fallen spred sig mellan åldrarna när smittspridningen ökade i höstas. Det såg ut så här där jag har ringat in den intressanta perioden.optimum skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Veckorapporten från i fredags https://www.folkhalsomyndigheten.se.../covid-19-veckorapport-2021-vecka-9-final.pdf
Man ser tydligt hur de bekräftade fallen först stiger i åldersgrupperna 20-59 år och sen stiger det för åldersgruppen 10-19 år. Det är alltså vuxna som först blir sjuka och sen barnen, alltså de vuxna är smittdrivande och barnen blir smittade av dem (eller av andra barn som har smittats av sina föräldrar).
Det blir ändå tydligare när man tittar på nästa graf i veckorapporten som bara omfattar de under 20 år och där de som är 15-19 väldigt tydligt hade en brant uppgång samtidigt som de vuxna medan åldersgruppen 10-14 år har en långsamt stigande kurva. Åldersgruppen 5-9 år har mycket få fall med en incidens som har en topp som är under 150, alltså mycket lågt jämfört med de över 15 som har en incidens på 600.
Det är inte utan anledning som alla europeiska länder försöker hålla skolorna öppna så mycket som möjligt under hösten och vintern, skolstängning är normalt det sista man gör och skolöppning det första. Så skulle det inte vara om dessa länder ansåg att barnen är smittdrivande.
Jag känner inte igen blodproppar övht i gruppen långtidscovid.harry73 skrev:
Nu tog jag inte upp antal fall med blodproppar och jag skrev inte heller att alla med långtidscovid hade fått blodproppar eller att alla som fickblodproppar hade fått långtidscovid.
MEN sedan skulle det inte förvåna med att blodproppar efter vaccinet är betydligt vanligare än vi tror nu, bara att de flesta inte märks. Det var ju för att folk började dö pga blodproppar efter vaccination att man började reagera på det. Kommande tid kommer vi nog att höra många historier av folk som fick symptom som kan kopplas till blodproppar efter vaccineringen, och hade vi fortsatt med AZ-vaccinet hade fler sökt vård för blodproppar efter vaccinet.
En blodpropp är imo en akuthändelse. Har man inga symtom på blodproppar flera månader efter vaccin tror knappast att det är annant än extremt ovanlig
Jag tror du precis lyckades sammanfatta hela tråden + den gamla i en enda mening.D djac skrev:Så, bara så att jag får det rätt, de som går in i en fråga med öppna sinnen och söker evidens för det ena eller det andra, de är mytomaner, medan den som är helt utan kunskap och som bara slänger någon gammal anekdotisk iaktagelse på situationen och framhärdar att detta är sanningen, är inte mytoman?
Inte alls och jag tror du vet det och bara larvar dig som ofta.Nissens skrev:
I pandemins absoluta början såg jag att länderna i vårt näromoråde valde tuffare stratergier. Det föll sig då naturligt att jämföra Sverige, Norge, Finland, Danmark och Island. Det har jag gjort sedan dess
Och det kommer en jämförelse snart igen!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Och eftersom artikeln är låst så kan man läsa mer t.ex. här: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 17.04optimum skrev:
Syftar på dessa fall med koagulationsrubbningar och låga halter blodplättar som ger upphov till blödningar.
Det är inte jag som larvar mig. Jag ser helheten, du fixerar dig vid några extremer. Du kan hu jämföra vilket land som helst i Europa (även Finland) med Norge så har de värre siffror. Men det säger inte ett smack.Ulltand skrev:
Inte alls och jag tror du vet det och bara larvar dig som ofta.
I pandemins absoluta början såg jag att länderna i vårt näromoråde valde tuffare stratergier. Det föll sig då naturligt att jämföra Sverige, Norge, Finland, Danmark och Island. Det har jag gjort sedan dess
Och det kommer en jämförelse snart igen!
Kika istället på över/underdödligheten i listan som lades i tråden tidigare. Den säger mycket mer än det du helt låst dig på.
Det skrev jag inte heller, jag skrev att jag trodde att samma personer som får långtidscovid också har större risk för blodproppar efter vaccinering.Ulltand skrev:
Jag tror att både blodkropparna och långtidscovid beror på problem med mastcellsaktivering
Ja, jag tror barn smittar sina kompisar och sina föräldrar. Rejält. Jag har aldrig hävdat motsatsen. Men de är ändå inte smittDRIVANDE! Varför inte det då? Jo, för de rör sig i en snäv sfär; alla de träffar är kanske inom ett par km avstånd. Man får alltså väldigt isolerade "kluster". Men de vuxna i klustren tar smittan vidare i en större skala; de reser kanske några mil till jobbet, de sitter på tunnelbanan eller lunchrestaurangen eller arbetsmötet med folk som också kommer miltals ifrån. Det är DÅ smittan sprids till nya områden.optimum skrev:
Kan vi återgå till nyheter nu?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Information från regeringens presskonferens om bland annat ovanstående: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-och-fhm-haller-presstraffBirgitS skrev:
Fohm ska gå igenom materialet från EMA och se hur man ska gå tillväga i Sverige, t.ex. om man ska ta hänsyn till ålder när AZ-vaccinet ges.
Man ju välja att titta på de som lyckas och göra efter om inte stoltheten är för stor. Varför jämför man? Jo för att se vad som fungerar eller inte och därefter anpassa sin strategi.Nissens skrev:
Det är inte jag som larvar mig. Jag ser helheten, du fixerar dig vid några extremer. Du kan hu jämföra vilket land som helst i Europa (även Finland) med Norge så har de värre siffror. Men det säger inte ett smack.
Kika istället på över/underdödligheten i listan som lades i tråden tidigare. Den säger mycket mer än det du helt låst dig på.
Jo jag har sett data på under och överdödlighet. Sverige toppar stort i norden. Ser du något annat?
För dig tycks det vara en tävling att inte komma sist i tabellen. För mig är det något hel annorlunda. Rädda så många liv som möjligt och minska lidandet av svår sjukdom.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Eftersom det här är nyhetstråden försöker jag få in en och annan nyhet mellan inlägg om strategier, långtidscovid mm.
DN har en artikel om den norska forskargrupp som har studerat de tre norska fallen av den omtalade koagulationsrubbningen med bland annat brist på blodplättar. Alla är/var under 50 år.
DN har en artikel om den norska forskargrupp som har studerat de tre norska fallen av den omtalade koagulationsrubbningen med bland annat brist på blodplättar. Alla är/var under 50 år.
– Vi har fått resultat som kan förklara det kliniska förloppet hos våra patienter. Dessa resultat stöder den hypotes som vi lanserade tidigt, att dessa patienter har fått ett starkt immunsvar, vilket har lett till antikroppsbildning, som kan påverka blodplättarna och orsaka en blodpropp, säger Pål Andre Holme, professor och ledare för forskningsgruppen, på en pressträff på torsdagen.
https://www.dn.se/varlden/norsk-for...-mellan-blodproppar-och-astra-zenecas-vaccin/
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 864 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 864 inlägg
Det är tänkbart att du har rätt, men just det där är en felaktig jämförelse.Ulltand skrev:
10/17 miljoner ska isåfall jämföras med dödsrisken*sannolikheten att bli smittad.
Troligen är sannolikheten bättre med vaccin ändå, men man bör jämföra korrekt om man ska jämföra.