1 014 016 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Hur får du ihop det?harry73 skrev:
[länk]
Norge hittade orsaken till blodproppar efter AZ vaccinet.
Det handlar om en immunologiska reaktion.
Jag tycker att mycket tyder på att även långtids covid har liknande orsaker och att de som har störst risk på långtidscovid därmed också har störst risk att få allvarliga biverkningar av vaccinet.
De som vill veta mer om vad som kan ligga bakom, kan söka på mastcells aktiveringssyndrom eller histaminintollerans
Blodproppar som rapporterats av vaccin är typ 1 på miljonen.
Långtidscovid talar vi om många, kanske 10-tals procent av alla sjuka
Lyssnade på FHM konferens idag och så sades:
"Alla vaccin är bra och skyddar mot sjukdom i Covid"
I vissa regioner står nu den sydafrikanska mutationen för nära 10 %. AZ vaccin tycks inte skydda alls mot sjukdom från denna mutation.
En annan intressant rapport var att i gruppen barn och unga under 19 år så har i snitt 11% antikroppar. För populationen i stort är det 7-8 %
Barn smittas alltså i högre utsträckning av covid. Inte lägre.
"Alla vaccin är bra och skyddar mot sjukdom i Covid"
I vissa regioner står nu den sydafrikanska mutationen för nära 10 %. AZ vaccin tycks inte skydda alls mot sjukdom från denna mutation.
En annan intressant rapport var att i gruppen barn och unga under 19 år så har i snitt 11% antikroppar. För populationen i stort är det 7-8 %
Barn smittas alltså i högre utsträckning av covid. Inte lägre.
Nu tog jag inte upp antal fall med blodproppar och jag skrev inte heller att alla med långtidscovid hade fått blodproppar eller att alla som fickblodproppar hade fått långtidscovid.Ulltand skrev:
MEN sedan skulle det inte förvåna med att blodproppar efter vaccinet är betydligt vanligare än vi tror nu, bara att de flesta inte märks. Det var ju för att folk började dö pga blodproppar efter vaccination att man började reagera på det. Kommande tid kommer vi nog att höra många historier av folk som fick symptom som kan kopplas till blodproppar efter vaccineringen, och hade vi fortsatt med AZ-vaccinet hade fler sökt vård för blodproppar efter vaccinet.
Nu tror jag inte att FHM har sagt att barn inte smittas, men de sa att barn smittar mindre. Att barn ändå står för en stor andel av smittspridningen är ju för att resten av befolkningen hålls mer eller mindre isolerade.Ulltand skrev:
Redigerat:
Hörde ett inslag på radion om "vaccinpasset". Tänkt syfte för passet är ju exvis att tillåta resande mellan länder. Verkar som att planen är att man förutom det självklara - informera om man har vaccinerats - även kommer att redovisa om man haft covid och utvecklat antikroppar.
Hur tänkte man då ??
Vill du gärna komma iväg på din resa i sommar och inte verkar hinna fram i vacicinkön - se till att skaffa covid istället! Eller?
(Ny i tråden så ber om ursäkt om det varit uppe förut)
Hur tänkte man då ??
Vill du gärna komma iväg på din resa i sommar och inte verkar hinna fram i vacicinkön - se till att skaffa covid istället! Eller?
(Ny i tråden så ber om ursäkt om det varit uppe förut)
En obevisad myt FHM sprider.harry73 skrev:
Alla som haft barn vet hur ofta de släpat hem förkylningar från förskola och skolan.
Sjuka barn kommer ofta till föräldrarnas säng och sedan är man också sjuk.
All magsjuka vi genomlidet när barnen var små.
Barn slarvar ofta med att hålla för munnen när man hostar eller nyser.
Man kan ju fundera över om AT, som är troliga mytomanen, var speciellt mycket med sina barn när de var små eller om han jobbade jämt.
Nej jag har inga vetenskapliga bevis för det mer än erfarenheten från mina tre nu vuxna barn och numera är jag nästan aldrig sjuk.
Barn smittar bra, jäkligt bra. coronan kan inte vara ett undantag.
Jag tror ju FORTFARANDE att folk blandar ihop "att smitta" och "att vara smittdrivande".optimum skrev:
En obevisad myt FHM sprider.
Alla som haft barn vet hur ofta de släpat hem förkylningar från förskola och skolan.
Sjuka barn kommer ofta till föräldrarnas säng och sedan är man också sjuk.
All magsjuka vi genomlidet när barnen var små.
Barn slarvar ofta med att hålla för munnen när man hostar eller nyser.
Man kan ju fundera över om AT, som är troliga mytomanen, var speciellt mycket med sina barn när de var små eller om han jobbade jämt.
Nej jag har inga vetenskapliga bevis för det mer än erfarenheten från mina tre nu vuxna barn och numera är jag nästan aldrig sjuk.
Barn smittar bra, jäkligt bra. coronan kan inte vara ett undantag.
Min tes är ju att små barn (yngre än högstadieåldern) i första hand träffar sina kompisar, sina lärare/förskolepersonal och sin familj. De har alltså ett begränsat umgänge, till skillnad från vuxna som har möten med olika nya personer, som åker kollektivtrafik, som går på restaurang, osv. Vuxna har helt enkelt en större social sfär, och kan därför sprida en smitta i betydligt vidare ringar - dvs är mer smittdrivande.
Varför kan den inte det?optimum skrev:
Så, bara så att jag får det rätt, de som går in i en fråga med öppna sinnen och söker evidens för det ena eller det andra, de är mytomaner, medan den som är helt utan kunskap och som bara slänger någon gammal anekdotisk iaktagelse på situationen och framhärdar att detta är sanningen, är inte mytoman?
Aha. Ironi igenD djac skrev:Varför kan den inte det?
Så, bara så att jag får det rätt, de som går in i en fråga med öppna sinnen och söker evidens för det ena eller det andra, de är mytomaner, medan den som är helt utan kunskap och som bara slänger någon gammal anekdotisk iaktagelse på situationen och framhärdar att detta är sanningen, är inte mytoman?
Det vore klokt att anta, till motsatsen är bevisad, att Coronaviruset smittar som alla andra virus.
Staffan
Men även väldigt många likheterharry73 skrev:
t.ex. finns det 4 andra corona "förkylningar"
så finns SARS och MERS
De är luftvägsinfektioner
Smittar före symptom
Så vad är undantagen?
Att det muterar?
Att de smittar?
Att båda barn och vuxna blir sjuka av det?
Du tror alltså på historierna om att barn inte smittar bra?
Det har förekommit historier om att barn inte har den lungkapacitet att få iväg viruset så långt?
Myt, alla som haft barn vet att när de hostar och nyser sprayar de omgivningen.
Det var en vetenskaplig undersökning i Sydkorea som kom fram till att små barn smittade sämre på grund av att de är kortare än vuxna.
Javisst men barn till barn funkar väldigt bra.
Barn som tas upp i famnen av föräldrarna.
Barn som ligger i sin säng och förälder böjer sig över barnet för att göra något.
Barn vid matbordet där de sitter på speciella stolar så de kommer upp i höjd.
Barn som sover i föräldrarna säng.
Tror det är få som tvingar sin sjuka barn ligga ensamma kvar i sina sängar.
Jag är fullt övertygad, barn smittar väldigt bra.
Jo sätt på barnen munskydd så smittar de inte så bra.
Ta något så att du slappnar av lite!optimum skrev:
Men även väldigt många likheter
t.ex. finns det 4 andra corona "förkylningar"
så finns SARS och MERS
De är luftvägsinfektioner
Smittar före symptom
Så vad är undantagen?
Att det muterar?
Att de smittar?
Att båda barn och vuxna blir sjuka av det?
Du tror alltså på historierna om att barn inte smittar bra?
Det har förekommit historier om att barn inte har den lungkapacitet att få iväg viruset så långt?
Myt, alla som haft barn vet att när de hostar och nyser sprayar de omgivningen.
Det var en vetenskaplig undersökning i Sydkorea som kom fram till att små barn smittade sämre på grund av att de är kortare än vuxna.
Javisst men barn till barn funkar väldigt bra.
Barn som tas upp i famnen av föräldrarna.
Barn som ligger i sin säng och förälder böjer sig över barnet för att göra något.
Barn vid matbordet där de sitter på speciella stolar så de kommer upp i höjd.
Barn som sover i föräldrarna säng.
Tror det är få som tvingar sin sjuka barn ligga ensamma kvar i sina sängar.
Jag är fullt övertygad, barn smittar väldigt bra.
Jo sätt på barnen munskydd så smittar de inte så bra.
De kan men gör det inte. Ungar som leker med varandra. Sett otaliga fall där de ska kram varandra mm.B b8q skrev:Jag tror ju FORTFARANDE att folk blandar ihop "att smitta" och "att vara smittdrivande".
Min tes är ju att små barn (yngre än högstadieåldern) i första hand träffar sina kompisar, sina lärare/förskolepersonal och sin familj. De har alltså ett begränsat umgänge, till skillnad från vuxna som har möten med olika nya personer, som åker kollektivtrafik, som går på restaurang, osv. Vuxna har helt enkelt en större social sfär, och kan därför sprida en smitta i betydligt vidare ringar - dvs är mer smittdrivande.
Har du sett några vuxna som karmar annan än sin man/hustru nu i dessa tider?
Jo precis som du skriver så träffar små barn sina kompisar och smittar dem och så går de hem och smittar sina föräldrar.
Det är en myt att barn inte smittar bra bara för att de inte kunde stänga förskolor och skolor för det skulle bli kaos då föräldrarna måste vara hemma.
Precis som den myt Karin Tegemark Wisell drog om munskydden.
"Det handlar om jämlikhet"
hahaha
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.expressen.se/tv/nyheter...-wisell-om-munskydd-det-handlar-om-jamlikhet/