Vilket värde har ett vaccinpass när sydafrikanen ändå glider under radarn kan man ju undra. Eu ligger lite efter.

""EU överens om att införa ”vaccinpass”

Efter lång tids diskussioner presenterar nu EU-kommissionen sitt förslag till vaccinationsbevis, sådana som i dagligt tal kallats vaccinpass. Tanken är att denna tekniska lösning ska ge EU-medborgare möjlighet att resa inom unionen med ett intyg på att de antingen har vaccinerats, tillfrisknat, har antikroppar eller är infektionsfria.

Ordförande Ursula von der Leyen meddelade nyheten under en pressträff på onsdagen.

– Detta ”digital green cerificate” visar eller anger om man är vaccinerad, har ett färskt negativt test resultat eller om man har återhämtat sig och har antikroppar. Det kommer att innehålla ett minimum av den uppsättning data som alla EU-länder enats om och är en del i ambitionen att återgå till normalt – att successivt, hållbart och säkert återöppna samhället, säger von der Leyen.

Pressen har varit hård från mer turismberoende medlemsländer, inte minst Grekland, att vidta någon sorts bevis för att man är frisk och kan resa utan att behöva sätta sig i karantän. Hoppet bland dessa länder är att det ska få ett slutgiltigt klartecken före juni och sommarturismens högsäsong.

Andra länder, med Frankrike i spetsen, har argumenterat för att ”vaccinpass” skulle vara diskriminerande mot personer som står sist i kön för att få bli vaccinerade. Fler skeptiska länder som Tyskland och Belgien varnar också för att gå för ivrigt fram i en tid då färre än 10 procent är vaccinerade.

Tills vidare gäller just vaccinationsbeviset de preparat som godkänts av unionens läkemedelsmyndighet EMA: Pfizer/Biontech, Moderna, Astra Zeneca och Johnson & Johnson. Enskilda länder kan inkludera även andra, exempelvis Ungern som även godkänt ryska Sputnik och kinesiska Sinovac.""

Om vaccinet hjälper mot sjukdom så minskar ju också smittspridningen.
Finns det någon studio på hur det skulle påverka r-talet om man "släppte lös" folk med AZ-vaccin? Hur stor spridning skulle den sydafrkanska varianten få?

BirgitS
G gaidin skrev:
Finns det någon studio på hur det skulle påverka r-talet om man "släppte lös" folk med AZ-vaccin? Hur stor spridning skulle den sydafrkanska varianten få?
Det tror jag knappast för det finns väl inte tillräckligt många som är vaccinerade med AZ i länder där många har den sydafrikanska varianten. Sydafrika har ju stoppat vaccinering med AZ. Storbritannien har ju många som har vaccinerats med AZ så man får väl se vad de rapporterar framöver.

G gaidin skrev:
Om vaccinet hjälper mot sjukdom så minskar ju också smittspridningen.
Det hjälper inte mot sjukdom som jag förstår det.

Uppenbart att nyttan överväger risken :)

Världshälsoorganisationen, WHO, rekommenderar att Astra Zeneca-vaccinering fortsätter, rapporterar nyhetsbyrån AFP.

Flera länder, inklusive Sverige, har tillfälligt pausat vaccineringen med Astra-vaccinet efter rapporter om misstänkta biverkningar.

Den europeiska läkemedelsmyndigheten väntas i morgon komma med en rapport kring den utredning som nu görs av vaccinet, men myndigheten har redan nu meddelat att man i nuläget inte ser några skäl att pausa vaccinationer med vaccinet, eftersom fördelarna är fler än nackdelarna.

WHO för i sitt uttalande ett liknande resonemang. Där skriver man att myndigheten ”just nu anser att fördelarna med Astra Zeneca-vaccinet överväger riskerna och rekommenderar därför att vaccination med vaccinet fortsätter”.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Uppenbart att nyttan överväger risken :)

Världshälsoorganisationen, WHO, rekommenderar att Astra Zeneca-vaccinering fortsätter, rapporterar nyhetsbyrån AFP.

Flera länder, inklusive Sverige, har tillfälligt pausat vaccineringen med Astra-vaccinet efter rapporter om misstänkta biverkningar.

Den europeiska läkemedelsmyndigheten väntas i morgon komma med en rapport kring den utredning som nu görs av vaccinet, men myndigheten har redan nu meddelat att man i nuläget inte ser några skäl att pausa vaccinationer med vaccinet, eftersom fördelarna är fler än nackdelarna.

WHO för i sitt uttalande ett liknande resonemang. Där skriver man att myndigheten ”just nu anser att fördelarna med Astra Zeneca-vaccinet överväger riskerna och rekommenderar därför att vaccination med vaccinet fortsätter”.
Tämligen självklart beslut, bra att förnuftet segrar.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Gamla nyheter för den som läser denna tråd.

Det är vårt att tro att nyttan med resande i pandemin är större än skadeeffekterna. Risken är finns att vi hamnar tillbaka på ruta ett igen.

"Brittiska mutationen tar över i smittspridningen – men det är snarare den sydafrikanska som är viktig att hålla ögonen på, anser virologen Tomas Bergström. ”De som haft andra coronavirus verkar inte lika skyddade mot den sydafrikanska”, säger han till SvD."

harry73
H hapazard skrev:
Tämligen självklart beslut, bra att förnuftet segrar.
Kanske, och rent matematiskt stämmer det även om man värderar dödsfall hos en 80-åring mycket lägre än det av en 40-årig läkare.
MEN fördelen med vaccinet ligger inte i samma befolkningsgrupp som risken. Visst är solidaritet bra och något att sträva efter. Men handlar det om ens liv eller hälsa, ska solidaritet vara frivilligt. Därför skulle det vara bra om man kan välja vilket vaccin man får (t ex AZ nu eller Pfizer om 3 månader) och det ska fortfarande vara frivilligt att vaccinera sig.
Lite grupptryck bör man tåla, men det nya europeiska vaccinpasset är på (eller över) gränsen.

• Gilla
  • Älska
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Kanske, och rent matematiskt stämmer det även om man värderar dödsfall hos en 80-åring mycket lägre än det av en 40-årig läkare.
MEN fördelen med vaccinet ligger inte i samma befolkningsgrupp som risken. Visst är solidaritet bra och något att sträva efter. Men handlar det om ens liv eller hälsa, ska solidaritet vara frivilligt. Därför skulle det vara bra om man kan välja vilket vaccin man får (t ex AZ nu eller Pfizer om 3 månader) och det ska fortfarande vara frivilligt att vaccinera sig.
Lite grupptryck bör man tåla, men det nya europeiska vaccinpasset är på (eller över) gränsen.
Även för en frisk 25 åring är risken för allvarlig COVID vid infektion mycket högre än den lilla eventuella risken för blodpropp eller blödning. Så länge det inte finns vaccin för alla, så är jag helt med på att man får ta det som erbjuds. Är man dum nog att tacka nej är jag, (eller kanske mer relevant, mina föräldrar) ett steg närmare i kön.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Lite bra länktips till Sniglisen...

Snart dags att börja läsa lite mer siffrorna igen.. (och kolla lite mer på nyheterna).

Sa ju förra året att det inte var lönt att titta på några siffror förrän till påsk - och nu är det snart påsk :oops: så nu kan man snart börja dra lite slutsatser om smittspridningen, dödsfall mellan länderna osv.

Hittills har de känts mindre viktiga då tiden inte gått snabbare än vanligt.. och som vanligt måste tiden utvisa vissa resultat.

SÅ.. nu kan ni hemskt gärna få posta lite vettiga/informativa länkar till mig - med resultat i smittspridningen och dödsfall i siffror/fall.. (gärna med olika specifikationsmöjligheter).. alla länder ska vara med såklart, vill kunna kolla båda de nordiska, europeiska.. o resten.. och jämföra.

Får gärna ha information om vilka som testats (då länderna testar lite olika och det är ju lite missvisande ibland).

Extra bonuspoäng till den som kan ge mig länken till gamla coronatråden som jag inte hittade av någon anledning :thinking: (den som stängdes). Då jag också skulle vilja läsa den tråden igen och se vad alla sa då.. vs nu :)

D djac skrev:
Detta kom upp igår när jag snackade med Britterna, där klagar folk på myndigheterna just av det skälet, att de bara fått en dos och får vänta för länge.

Jag misstänker att det ser ut så överlag, att vad ditt land än bestämmer sig för så finns det en grupp som är emot och arga.
Ja tyvärr, man kan aldrig välja rätt!
Oavsett vad de gäller.. så har "myntet en andra sida".

harry73
Snigla Snigla skrev:
Extra bonuspoäng till den som kan ge mig länken till gamla coronatråden som jag inte hittade av någon anledning :thinking: (den som stängdes). Då jag också skulle vilja läsa den tråden igen och se vad alla sa då.. vs nu :)
https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus.367003/

Posta gärna när du läst klart.
Jag startar klockan .....

.....NU!!!!

• Haha
  • Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
harry73
Snigla Snigla skrev:
SÅ.. nu kan ni hemskt gärna få posta lite vettiga/informativa länkar till mig - med resultat i smittspridningen och dödsfall i siffror/fall.. (gärna med olika specifikationsmöjligheter).. alla länder ska vara med såklart, vill kunna kolla båda de nordiska, europeiska.. o resten.. och jämföra.
Jag tycker att https://www.euromomo.eu/ är en bra källa för oberoende data om överdödlighet

• Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Snigla Snigla skrev:
Det finns inga sådana. Det går inte att jämföra vare sig bekräftade fall eller antal avlidna mellan länder eftersom det finns så många sätt att mäta.

När det gäller dödsfall i EU-länderna så finns det uppgifter om överdödlighet under förra året på EU-nivå och det är nog det mest jämförbara.
https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps/

• Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns inga sådana. Det går inte att jämföra vare sig bekräftade fall eller antal avlidna mellan länder eftersom det finns så många sätt att mäta.

När det gäller dödsfall i EU-länderna så finns det uppgifter om överdödlighet under förra året på EU-nivå och det är nog det mest jämförbara.
[länk]
Och hur kommer det sig det finns så många här som tycker att typ, Sverige är bättrte än 10 andra länder" eller sämre än Norge" eller andra jämförelser? Tom Doktor Tegner anför ibland sådana jämförelser.
Johns Hopkins data? Är dom också jämförelser mellan äpplen och päron?
Samtidigt tycker du att euromomos data om överdödlighet är jämförbara. eller är det för att deas data råkar falla i din smak?

• Gilla
optimum och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.