1 014 016 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
https://sverigesradio.se/artikel/hogre-overdodlighet-i-de-flesta-lander-i-europaH heimlaga skrev:Jag begriper fortfarande inte vad ni håller på med i Sverige.
Finland har denna vecka tagit beredskapslagen i bruk för andra gången sedan kriget och infört stora nedstängningar för att stoppa smittspridningen. Trots att vi har betydligt mindre smittspridning än Sverige. Vår regering kritiseras av epidemiologisk expertis för att ha vidtagit för små åtgärder för sent.
Sverige är bland de 10 bästa länder i Europa om man tittar på överdödlighet (plats 9 av 31)Fakta: Överdödligheten i Europa 2020
Skillnaden i antal dödsfall under 2020 jämfört med ett genomsnitt för åren 2016–2019 i respektive land.
Liechtenstein: 20,8 %
Spanien: 18,9 %
Polen: 18,7 %
Slovenien: 18,5 %
Italien: 17,4 %
Belgien: 16,7 %
Tjeckien: 16,6 %
Bulgarien: 15,1 %
Storbritannien: 15,1 %
Schweiz: 13,0 %
Malta: 12,6 %
Litauen: 12,3 %
Nederländerna: 11,6 %
Rumänien: 11,1 %
Österrike: 11,1 %
Portugal: 11,0 %
Slovakien: 10,5 %
Luxemburg: 10,4 %
Frankrike: 10,4 %
Cypern: 9,2 %
Kroatien: 9,1 %
Ungern: 8,1 %
Sverige: 7,6 %
Grekland: 7,5 %
Tyskland: 5,3 %
Estland: 3,1 %
Finland: 2,7 %
Island: 1,6 %
Danmark: 1,6 %
Lettland: 0,4 %
Norge: -0,4 %
Källa: Fredrik Charpentier Ljungqvist, utifrån data från Eurostat, University of Oxford och SCB.
Visst är Finland något bättre än Sverige, men fortfarande sämre än Danmark, Norge, Lettland och Island.
Det är bra om ni skäms.
jag skäms! Men vi borde ha jämfört oss mot ett afrikanskt land, som man inte riktigt vet var det ligger.harry73 skrev:
Nu börjar regionerna fatta att det är smartare att vänta med dos två och vaccinera fler med en dos.
https://www.dn.se/sverige/regioner-...ll-prioritera-forsta-dosen-framfor-den-andra/
https://www.dn.se/sverige/regioner-...ll-prioritera-forsta-dosen-framfor-den-andra/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Inte precis nu utan det är ju något som har diskuterats i ett par månader vid det här laget inkl. med och inom Fohm. Som det står:Ulltand skrev:
Var uppe på en av Fohm:s presskonferenser för några veckor sen.
Tills vi får bieffekterna av det ist.. med fler mutationer och resistenta covid-baciller?Ulltand skrev:
Om det finns bättre info idag om saken, mottages de tacksamt
Var det en norsk forskare/läkare som uttalade sig tro? Tror det var i samband med Storbritanniens vaccination i typ januari..
Därför jag gärna mottager lite motbevisande info som är nyare (som jag kan ha missat). Där ”de” inte tror det påverkar coronaviruset åt fel håll.
Jag har aldrig sett några belägg för att en dos vaccin skulle öka mutationsrisken. Man kan lika gärna argumentera för att totalt lägre virusnivåer i befolkningen skulle minska risken för mutationer. Detta är inget som beaktas i andra vaccinsammanhang trots vaccin med betydligt lägre skyddsgrad. Sen existerar förvisso fenomenet escape mutants inom hepatit b men är där inget praktiskt problem (än så länge).Snigla skrev:
Tills vi får bieffekterna av det ist.. med fler mutationer och resistenta covid-baciller?
Om det finns bättre info idag om saken, mottages de tacksamt.. men det rekommenderades ej att skjuta upp andra dosen när det var på tal sist.. då de var oroliga just för att de inte visste om det skulle gynna muteringarna eller öka på chansen att de blidde lite resistenta..
Var det en norsk forskare/läkare som uttalade sig tro? Tror det var i samband med Storbritanniens vaccination i typ januari..
Därför jag gärna mottager lite motbevisande info som är nyare (som jag kan ha missat). Där ”de” inte tror det påverkar coronaviruset åt fel håll.
Ja jag vet ju inte, därför jag sökte lite mer ny info om saken. De gör ju inget utan eftertanke, så om de börjar skjuta upp andra dosen måste de ha info om ev risker i fråganJ Jonobe skrev:Jag har aldrig sett några belägg för att en dos vaccin skulle öka mutationsrisken. Man kan lika gärna argumentera för att totalt lägre virusnivåer i befolkningen skulle minska risken för mutationer. Detta är inget som beaktas i andra vaccinsammanhang trots vaccin med betydligt lägre skyddsgrad. Sen existerar förvisso fenomenet escape mutants inom hepatit b men är där inget praktiskt problem (än så länge).
Det enda som jag sett hört, var ju på nyheterna och i tidningen där i början på året. sedan har det varit lite tyst om saken (antagligen för att vaccinet då fortsatte matas ut och de behövde inte oroa sig för att kunna ge andra dosen).
Det verkar som att det är kvinnor 20-50 år som fått biverkningarna. I Tyskland 7 stycken varav 3 dog. Det verkar inte vara gamla som annars har hög risk att dö om de får Covid som drabbas utan yngre personer med låg risk.D djac skrev:Jag tycker man ska vara försiktig med att hålla inne med vaccin, det är väl ok att man snabbt kikar på det men hittar man inget mer alarmerande än det som framkommit så hoppas jag att man kör på.
Sen har det ju varit mycket tjafs runt AZs vaccin överlag, är de lite klantigare än de andra?
Misstänker att deras, i vanliga fall mycket stora, kunders, EU-länderna, förtroende för de som leverantör av annat, naggas i kanten av varje misstag eller leveransstrul som de gör sig skyldiga till.
https://www.pei.de/SharedDocs/Downl...on-astrazeneca.pdf?__blob=publicationFile&v=5
https://www.pei.de/SharedDocs/Downl...on-astrazeneca.pdf?__blob=publicationFile&v=5
Detta kom upp igår när jag snackade med Britterna, där klagar folk på myndigheterna just av det skälet, att de bara fått en dos och får vänta för länge.Snigla skrev:
Tills vi får bieffekterna av det ist.. med fler mutationer och resistenta covid-baciller?
Om det finns bättre info idag om saken, mottages de tacksamt.. men det rekommenderades ej att skjuta upp andra dosen när det var på tal sist.. då de var oroliga just för att de inte visste om det skulle gynna muteringarna eller öka på chansen att de blidde lite resistenta..
Jag misstänker att det ser ut så överlag, att vad ditt land än bestämmer sig för så finns det en grupp som är emot och arga.
Man får ju hoppas att de snabbt kommer till klarhet i om det är relaterat till vaccinationen eller ej, trixig kombination med allvarlig eventuell biverkning men oerhört få fall.tusenett skrev: