1 013 611 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Ja, jag tycker att en rapport gjord av en svensk myndighet är gjord av Sverige. Blir ju lite fel i språket men idén med utalandet är ju trots allt korrekt iom att det är landet Sverige som finansierar myndigheten.BirgitS skrev:
Lika så tycker jag att det är korrekt att säga att Sverige van vm guld i ishocky även fast det inte är hela landet Sverige som va med och spelade.
Men det är klart vill man inte ens försöka förstå sin motpart så visst.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Kan du läsa eller inte?T tanaris skrev:
Bara konstatera att Brirgit blåljuger och du hänger på. Inget det Birgitt hävar jag har sagt är sant. Kan en debatt bli lägre än så?
Är det så politisk viktigt för dig/er att vinna debatten att ljuga och hitta på går bra?
"Conclusions
Experimental and epidemiological data support community masking to reduce the spread of SARS-CoV-2. The prevention benefit of masking is derived from the combination of source control and personal protection for the mask wearer. The relationship between source control and personal protection is likely complementary and possibly synergistic14, so that individual benefit increases with increasing community mask use. Further research is needed to expand the evidence base for the protective effect of cloth masks and in particular to identify the combinations of materials that maximize both their blocking and filtering effectiveness, as well as fit, comfort, durability, and consumer appeal. Adopting universal masking policies can help avert future lockdowns, especially if combined with other non-pharmaceutical interventions such as social distancing, hand hygiene, and adequate ventilation ""
Har det gjort en studie eller inte? Så det finns en vetenskaplig sammanställningen? Länka den i så fall.BirgitS skrev:
Ingen har väl pratat om EU. Vad har du fått det ifrån?
Det är en rapport från ECDC, vilket är motsvarigheten till amerikanska CDC. Har du möjligheten funderat på att öppna rapporten för att få reda på mer?
Det finns en rubrik som heter Scope of this document och en som heter Methodological approach som förklarar mycket.
Ungefär i mitten finns en lista på 10 ECDC-experter som har bidragit till rapporten, det är just före referenslistan som omfattar 155 referenser varav de flesta då är de studier som de har sammanställt resultatet av.
Men jag har förstått att du inte är mycket för att ta reda på fakta själv om rapporter utan andra ska hålla på och berätta för dig vad som egentligen står i rapporterna. Det gäller även rapporter som du själv hänvisar
till.
Det går bra att sätta 100 personer på att skriva en rapport men finns det ingen studie i botten är det inte mycket värt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Och du tycker det är bra att det bygger på en anekdotisk historia om två frisörer som har presenterats i en ogranskad studie som är märkt Early Release?Ulltand skrev:
Kan du läsa eller inte?
Bara konstatera att Brirgit blåljuger och du hänger på. Inget det Birgitt hävar jag har sagt är sant. Kan en debatt bli lägre än så?
Är det så politisk viktigt för dig/er att vinna debatten att ljuga och hitta på går bra?
"Conclusions
Experimental and epidemiological data support community masking to reduce the spread of SARS-CoV-2. The prevention benefit of masking is derived from the combination of source control and personal protection for the mask wearer. The relationship between source control and personal protection is likely complementary and possibly synergistic14, so that individual benefit increases with increasing community mask use. Further research is needed to expand the evidence base for the protective effect of cloth masks and in particular to identify the combinations of materials that maximize both their blocking and filtering effectiveness, as well as fit, comfort, durability, and consumer appeal. Adopting universal masking policies can help avert future lockdowns, especially if combined with other non-pharmaceutical interventions such as social distancing, hand hygiene, and adequate ventilation ""
Är det bra vetenskaplig grund?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
blackarrow skrev:
Min uppfattning är att en sammanställning inte automatiskt är en metastudie.
En metastudie måste uppfylla samma kriterier som ”riktiga” studier med att definiera metoder och kriterier för studien och redovisa resultat på ett vetenskapligt sätt, publiceras och granskad osv.
Att redovisa studier av ett fåtal fall kan väl vara intressant som grund för att forska vidare.
Dessa ”studier” som den av hårfrisörerna kan inte bara avfärdas som anekdoter.
Liksom en fas 1 studie av ett vaccin inte är hela sanningen, så avfärdas den inte, utan den följs upp av mer detaljerade studier, fas 2 och fas 3.
Jag finner historien om hårfrisörerna intressant liksom den om 9-åringen som träffade 172 personer utan att smitta någon.
Även den kinesiska kvinnan som återvände till kina efter en utlandsresa är intressant. Hon isolerade sig direkt i sin egen lägenhet, men lyckades ändå smitta 62 personer i huset hon bodde i. Vill minnas att det var hela smitt klustret. Inte att hon själv smittade så många i som sekundära fall. (Den historien kan vara politiskt vinklad också).
(Med reservation för att jag antagligen inte minns antalen exakt rätt).
Det verkar otroligt svårt att göra studier effekten av restriktioner eller andra åtgärder, som munskydden. Fältet är helt öppet för tyckande.
Den norska modelleringen av 200’000 norrmän med munskydd som bara minskade antal smittfall med en person i veckan är är lite löjlig eftersom det är ett matematiskt resultat av en munskyddsstrategi som inte fungerar.
Jag skulle vilja påstå att den bygger på en missuppfattning på hur munskydd fungerar och hur de ska användas.
Eller så var det just det man ville visa. (Det jag skummat av den ”studien” har inte fått mig att förstå hur de tänkte).
Har du läst den stora tyska studien som både är välgjord och omfattande? Där ser men mycket tydliga resultat av införande av munskydd och hur R-talet påverkas i samhället. I ett flerat tyska städer. Förmodligen den mest omfattande studien som är utförd IRL mitt i pandemin,
Och ingen länka den så så att den går att granska.BirgitS skrev:
BTW Var det så att jag hyllade frisörstudien som en absolut sanning eller ljög du bara för att plocka poänger?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Vilken länk är det du saknar?Ulltand skrev:
ECDC-rapporten har det länkats till flera gånger senaste dygnet.
CDC-rapporten finns det ju t.ex. länk till i ett inlägg av dig som det har länkats till kl. 15.09.
Som sagt du ansåg i november och tydligen idag så som jag tolkar ditt inlägg (#4759) för en stund sen att CDC-rapporten var bra eftersom du så gärna citerar rapportens slutsats och eftersom slutsatsen bl.a. är grundad på frisörstudien så får man väl anta att du tycker det är en bra del av rapporten. Om man däremot tycker att frisörstudien är meninglös och/eller intetsägande så säger det ju en hel del om de som skriver rapporten och har med den högst upp i listan, alltså att de inte verkar särskilt vettiga utan tar med en massa utan att vara källkritiska.
Det är inte lätt att försöka blanda bort korten när allt är indexerat och sökbart. Du sågar rapporter som refereras till på grund av att de är "ovetenskapliga" och "propaganda", men när vi pekar på att du själv hänvisat till ovetenskapliga rapporter ljuger vi, hittar på och vill vinna debatten till varje pris?Ulltand skrev:
Det är nog för de flesta rätt uppenbart vem som har svårigheter med att "förlora" argumentationer här.
Nej.T tanaris skrev:Det är inte lätt att försöka blanda bort korten när allt är indexerat och sökbart. Du sågar rapporter som refereras till på grund av att de är "ovetenskapliga" och "propaganda", men när vi pekar på att du själv hänvisat till ovetenskapliga rapporter ljuger vi, hittar på och vill vinna debatten till varje pris?
Det är nog för de flesta rätt uppenbart vem som har svårigheter med att "förlora" argumentationer här.
Innom er lilla flock, är det säkert "uppenbart". Men för resten av världen?
Staffan
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Jag undrar varför det är så intressant att diskutera vem som har rätt eller fel, men så svårt att ta med en länk till källan så man förstår vad ni diskuterar och kan läsa källan själv om man är intresserad. Efter några inlägg så är förvirringen ofta större än innan då språkbruket gör att man inte ens vet vad ni pratar om eller vilken rapport det gäller.
Förra gången jag tröttnade på tråden satte jag igång med att röjda i media skåpet, satte upp en extra keystonepanel, gjorde nya måttanpassade gula och blå mjuka egentillverkade patchkablar. Pilligt med kablarna men ganska avstressande faktiskt.
Sen tillkommer det mentala träningsmomentet att tala till sig själv:
"Jag kan låta bli att läsa Coronatrådarna på byggahus.
Jag kan låta bli att läsa Coronatrådarna på byggahus.
Jag måste inte kommentera allt som skrivs."
Ett tips kan vara att inte posta så reflexmässigt utan vänta lite. Tänka till. Är detta något intressant som andra kan ha intresse av att läsa?
Nej, nu ska jag gå och titta på mina gula och blå patchkablar.
Förra gången jag tröttnade på tråden satte jag igång med att röjda i media skåpet, satte upp en extra keystonepanel, gjorde nya måttanpassade gula och blå mjuka egentillverkade patchkablar. Pilligt med kablarna men ganska avstressande faktiskt.
Sen tillkommer det mentala träningsmomentet att tala till sig själv:
"Jag kan låta bli att läsa Coronatrådarna på byggahus.
Jag kan låta bli att läsa Coronatrådarna på byggahus.
Jag måste inte kommentera allt som skrivs."
Ett tips kan vara att inte posta så reflexmässigt utan vänta lite. Tänka till. Är detta något intressant som andra kan ha intresse av att läsa?
Nej, nu ska jag gå och titta på mina gula och blå patchkablar.
Uppenbarligen kan inte alla läsa innantill..
Men här kommer något som alla borde kunna förstå. Nu kommer politikerna och vill visa sig handlingskraftiga, vilken nytta det gör med nedstängning är helt oviktigt. Bara man gör det så blir det bra... suck... innan var det masker, nu detta...
https://texttv.nu/106/arkiv/2021-3-8/29702978/
Men här kommer något som alla borde kunna förstå. Nu kommer politikerna och vill visa sig handlingskraftiga, vilken nytta det gör med nedstängning är helt oviktigt. Bara man gör det så blir det bra... suck... innan var det masker, nu detta...
https://texttv.nu/106/arkiv/2021-3-8/29702978/