D djac skrev:
Jag tror inte att det är så, undantag finnes, men de flesta verkar pga omständigheter som ålder och andra sjukdomar inte ha så lång tid kvar. Underlaget för denna nyhet är såklart supersvajigt och då blir ju resultatet så pass osäkert att det bara funkar som ren spekulation i kvällspressen.
Bara spekulationer ifrån dig.
Visa mig din läkar legamitet.

D djac skrev:
Osäker på vad frågan är, detta är ju bara fakta, som inte är vinklad eller "cherry pickad", är det detta som du kanske inte är van vid?
Fortfarande sämst i norden.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Gå du och köp ett paket munskydd nu så slipper du riskera att smitta andra.
Vet inte vad du pratar om, munskyddsdebatten är jag inte intresserad av om man inte kan prata sakligt om den.
Räkna på det så får du se, överdödligheten är inte så stor att det stämmer med artikeln.
Som du brukar säga: tänk själv..

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Ingenjören och 2 till
  • Laddar…
N Nybergzzz skrev:
Nån ska vara sämst, värst eller nåt, kalla det vad du vill men med våra förutsättningar är förmodligen inte ens du överraskad, eller?

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
D
N Nybergzzz skrev:
Tycker inte jag, du har kanske inte så många kontakter med Danmark men jag upplever det som en mycket traumatiserad befolkning, de har definitivt fått betala ett allt för högt pris, som ett exempel.

• Gilla
Marbro och 2 till
  • Laddar…
D
N Nybergzzz skrev:
Bara spekulationer ifrån dig.
Visa mig din läkar legamitet.
Vet inte vad du menar, men jag tror inte man behöver det för att läsa åldern och skicket på de som dött. Så pass stort kliv uppåt hade vi nog inte väntat oss att livslängden skulle ta på ett år så att det supportar en, i genomsnitt, 16-årig ytterliggare livslängd på de som avlidit. Det skulle varit häpnadsväckande.

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
harry73
optimum optimum skrev:
Du menar att det inte är en bra strategi att hålla sig borta från att bli smittad?
Jag reagerade på följande del av ditt inlägg
optimum optimum skrev:
Det är alltså inte bara äldre som vissa föraktfullt tycker de skulle dött ändå inom kort tid och ständigt återkommer med siffror på överdödlighet för att dölja sanningen om att många avlider på grund av coronan.
Antal resterande levnadsår per coviddöda är troligtvis mycket lägre i Sverige än medelvärdet undersökningen fick fram

• Gilla
djac
  • Laddar…
optimum
D djac skrev:
Jag tror inte att det är så, undantag finnes, men de flesta verkar pga omständigheter som ålder och andra sjukdomar inte ha så lång tid kvar. Underlaget för denna nyhet är såklart supersvajigt och då blir ju resultatet så pass osäkert att det bara funkar som ren spekulation i kvällspressen.
Du anser du alltså har mer fakta än vad de som tagit fram denna undersökning har. Intressant.
I så fall tror jag du har fel yrke.

"Forskarna vid bland andra Pompeu Fabra-universitetet i Barcelona och Max Planck-institutet i tyska Rostock har analyserat data på mer än 1,2 miljoner människor som dött med covid-19.

De har jämfört åldrarna på de döda med bland annat förväntad medelslivslängd i respektive land."

Här även länk underlaget till var de av dig påstådda spekulationer kvällspressen har kommer ifrån.
https://www.nature.com/articles/s41598-021-83040-3

Du tror på fullt allvar att de får fortsätta som forskare om de kommer med oriktiga uppgifter.
Ja kanske så och då kanske de platsar på FHM.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
D
optimum optimum skrev:
Du anser du alltså har mer fakta än vad de som tagit fram denna undersökning har. Intressant.

"Forskarna vid bland andra Pompeu Fabra-universitetet i Barcelona och Max Planck-institutet i tyska Rostock har analyserat data på mer än 1,2 miljoner människor som dött med covid-19.

De har jämfört åldrarna på de döda med bland annat förväntad medelslivslängd i respektive land."

Här även länk underlaget till var de av dig påstådda spekulationer kvällspressen har kommer ifrån.
[länk]

Du tror på fullt allvar att de får fortsätta som forskare om de kommer med oriktiga uppgifter.
Ja kanske så och då kanske de platsar på FHM.
Nja, du förenklar och vinklar på för att få det att gå ihop.

Nej, jag köper inte allt som sägs bara för att någon kallar sig forskare, så där ger jag dig rätt. Men sen börjar problemen, den data de har analyserat är ju ytterst svajig, vi kan ju inte ens jämföra de mest basala siffrorna mellan länder för att de har framställts på så olika sätt.

Sen läste du kanske inte, eller förstod inte, min fråga, som ju var, hur ser det ut för Sverige? I fallet Sverige har vi ju iaf någon känsla för siffornas bakgrund medan det för mig är helt abstrakt när de kommer från långtbortistan, eller ens Finlands siffror för den delan, som ju verkar mer än menligt konstiga.

Så, ja, jag anser att man ska läsa även denna rapport i ljuset av hur den kommit till, att dra en sådan tvärsäker slutsats och publicera den som rubrik anser jag vara just spekulativt, och i mina ögon dåligt men det får ju var och en bestämma vad man känner inför.

• Gilla
Ingenjören och 3 till
  • Laddar…
D
optimum optimum skrev:
Det är alltså inte bara äldre som vissa föraktfullt tycker de skulle dött ändå inom kort tid och ständigt återkommer med siffror på överdödlighet för att dölja sanningen om att många avlider på grund av coronan.
Det låter kanske konstigt men om du bara byter "föraktfullt tycker de" med "inser" så blir det inte så konstigt, för man ska ju inte glömma att just hög ålder är starkt kopplad till ökad mortalitet. För hur mycket det än försöker framställas som att varje död kan undvikas så är det ju tyvärr inte så, är man är gammal och ovanpå detta lider av tex demens, så är dagarna tyvärr räknade, Covid eller inte, något ska man dö av.

• Gilla
Ingenjören och 4 till
  • Laddar…
harry73
optimum optimum skrev:
Jag tror att @djac läste artikeln och då även följande citat:
Second, those dying from COVID-19 may be an at-risk population whose remaining life expectancy is shorter than the average person’s remaining life expectancy16,17,18. This methodological concern is likely to be valid, and consequently our estimate of the total YLL due to COVID-19 may be an overestimate.

• Gilla
Satsuki och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Forskarna är som alla andra normala forskare mycket tydliga med att det finns stor osäkerhet i deras resultat. T.ex. står det så här i rapporten:
The results of this comparison suggest that on average across countries, we might underestimate COVID-19 YLL rates by a factor of 3.
Second, those dying from COVID-19 may be an at-risk population whose remaining life expectancy is shorter than the average person’s remaining life expectancy1
Dvs. de vet inte om det verkligen är så som de har kommit fram till.

Vad tror du själv om återstående livslängd för en 95-åring som inte längre klarar av att bo hemma med stora insatser från hemtjänsten?
Om du tänker lite själv.

• Gilla
  • Haha
Wide Glide och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Forskarna är som alla andra normala forskare mycket tydliga med att det finns stor osäkerhet i deras resultat. T.ex. står det så här i rapporten: Dvs. de vet inte om det verkligen är så som de har kommit fram till.

Vad tror du själv om återstående livslängd för en 95-åring som inte längre klarar av att bo hemma med stora insatser från hemtjänsten?
Om du tänker lite själv.
Men tegnell och fhm har alltid rätt enligt dig?

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
D djac skrev:
Vet inte vad du menar, men jag tror inte man behöver det för att läsa åldern och skicket på de som dött. Så pass stort kliv uppåt hade vi nog inte väntat oss att livslängden skulle ta på ett år så att det supportar en, i genomsnitt, 16-årig ytterliggare livslängd på de som avlidit. Det skulle varit häpnadsväckande.
Visa din läkarlegitimation .
Tills dess är de bara spekulationer för att höja regeringens och fhm resultat av hur de hanterat pandemin.

Hejsan
Hårda diskussioner här just nu men jag undrar om någon(hittar inget inlägg) har sett nån reflektion om varför Baltländerna har sån låg överdödlighet? Har de få människor i skör ålder eller vad kan det vara?

Mvh/ LOB

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.