D
B b8q skrev:
Det är ju en sak att granska och kritisera svensk strategi, men en annan att aktivt kontakta främmande makt för att förmå dem att stoppa svenskar vid gränsen.
I tider av oro, som nu, borde vi kunna strama åt lagstiftning kring desinformation också, tex tycker inte jag att det ska vara ok att kampanja mot vaccinationsprogrammet som körs nu. Att medvetet eller omedvetet springa främmande makters ärenden borde också kunna hanteras i dessa tider.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
som fysiker har jag svårt att låta bli att räkna på saker och ting:rofl:

kan en bedömning av antal smittade totalt i Sverige var något åt detta håll (hittills)
Våren : 6000 döda delat med 0,006 (antag 6 promilles dödlighet) = 1 miljoner individer.
Hösten/vintern: 6000 döda delat med 0,004 (antag 4 promilles död..) = 1,5 miljoner individer

Summan. 2,5 miljoner har haft C19, dvs ca 25 % av befolkningen!
Det kan nog stämma.

Om man extrapolerar det så kommer vi ha flockimmunitet redan om 2 år utan vaccin :)

FHM räknade på några månader.

Tyvärr så håller immuniteten inte så länge efter sjukdom och ger 0% skydd mot några av de nya mutationerna.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Smittskyddsläkaren i Jämtland och Härjedalen uttalar sig här: [länk]

Du kan ju också fundera på om du har sett en stor smittspridning efter jul- och nyårshelgernas fjällresor.
En aspekt på det hela är dock att det inte finns någon reservkapacitet att ta emot covidsjuka fjällturister i de norra regionerna. Vi har mer än nog med vår egen befolkning
 
trähandtag trähandtag skrev:
Summan. 2,5 miljoner har haft C19, dvs ca 25 % av befolkningen!
Med senare rön om att kanske 10% av smittade får sk långtidscovid (misstänkt autoimmun sjukdom)
handlar det då också om 250.000 människor där vi inte vet om de någonsin blir återställda.
 
Man vill ju tro att det hela snart är över med sjunkande dödlighet och vaccinering i full fart.

Men nu sprids muterade virus med högre dödlighet och 50 % större smittsamhet. Sverige är relativt öppet och sportlovet rullar på ungefär som inget hade hänt.

Det är svårt att motivera intellektuellt att vi inte går mot en ny smittkatastrof.
 
P
Skandiamannen Skandiamannen skrev:
En aspekt på det hela är dock att det inte finns någon reservkapacitet att ta emot covidsjuka fjällturister i de norra regionerna. Vi har mer än nog med vår egen befolkning
Går kanske att lösa genom att införa ett vaccinations/antikroppspass och bara sälja liftkort och hyra ut utrustning till de som är immuna. Passet kan också användas för att begränsa tillträde till after-ski/restauranger och annat.
 
BirgitS
Skandiamannen Skandiamannen skrev:
En aspekt på det hela är dock att det inte finns någon reservkapacitet att ta emot covidsjuka fjällturister i de norra regionerna. Vi har mer än nog med vår egen befolkning
Borde inte smittskyddsläkaren ta med det i bedömningen?
Men jag ser att IVA i Jämtland har rapporterat in 0 patienter på IVA nu och de hade 7 på juldagen (kraftig nedgång inom övriga slutenvården också).
 
BirgitS BirgitS skrev:
Borde inte smittskyddsläkaren ta med det i bedömningen?
Men jag ser att IVA i Jämtland har rapporterat in 0 patienter på IVA nu och de hade 7 på juldagen (kraftig nedgång inom övriga slutenvården också).
Det kan svänga snabbt, bara några extra intensivvårdsfall är mkt för ett sjukhus som det i Östersund. Det jag tror att många som bara läser siffror i media inte inser är att läget är ett helt annat än i våras då ”vanliga” intensivvårdspatienter var ovanligt få, vilket inte är fallet nu.Hos oss har vi redan utan covidpatienterna en tungt belastad intensivvård och varje extra patient innebär att resurserna ansträngs påtagligt
 
BirgitS
Storbritannien har upptäckt att de har två nya varianter och åtminstone 76 st som har (haft) dem. En av dem anses som särskilt allvarlig (upptäckt i Bristol) medan den andra (Liverpool) fortfarande undersöks.
Båda de nya varianterna har samma mutation på det så kallade spike-proteinet som har observerats hos de sydafrikanska och brasilianska virusvarianterna,
Trots mutationen säger sig de brittiska myndigheterna vara säkra på att vaccinen kommer att bita på de nya varianterna.
TT via t.ex. https://www.gp.se/nyheter/världen/två-nya-mutationer-upptäckta-i-storbritannien-1.41251614
 
BirgitS
Nya förseningar och omplaneringar för vaccineringen.
Under veckan skulle egentligen 31.200 doser av Modernas coronavaccin levereras till Sverige. Men på tisdagskvällen meddelade Folkhälsomyndigheten samtliga regioner att veckans doser inte anländer förrän sista veckan i februari. Då kommer också bara hälften av doserna.
https://www.dn.se/sverige/vaccinleveranser-till-sverige-forsenas-och-halveras/

Det dröjer allt längre tills fas 1 och 2 blir klara.
 
  • Arg
  • Ledsen
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nya förseningar och omplaneringar för vaccineringen. [länk]

Det dröjer allt längre tills fas 1 och 2 blir klara.

Men det finns/fanns en lösning så man kan komma ikapp.

Följ WHOs råd att skjuta upp vaccindos nummer 2 till 6 veckor. Eller som britterna i 12 veckor.

Heller 100 vaccinerade personer med 90 % skydd än 50 personer med 95 % skydd.
 
Redigerat:
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Heller 100 vaccinerade personer med 90 % skydd
Och var finns det vetenskapliga underlaget till att den siffran gäller människor över 80 år?
För du håller väl inte bara på och gissar?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Följ WHOs råd att skjuta upp vaccindos nummer 2 till 6 veckor. Eller som britter och danskar i 12 veckor.
danskarna har 6 veckor
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Gammelnörden
"When Will Life Return to Normal? In 7 Years at Today's Vaccine Rates
Our new calculator shows how long it will take states and countries to vaccinate 75% of their populations"

https://www.bloomberg.com/news/arti...demic-end-near-me-vaccine-coverage-calculator

"How a sluggish vaccination program could delay a return to normal and invite vaccine-resistant variants to emerge
Experts warn that the current pace of vaccinations won’t just prolong coronavirus restrictions. It could also make it more likely that new variants will infect the previously immune."

https://www.washingtonpost.com/nati...-pace-herd-immunity/?itid=hp-more-top-stories
 
  • Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Men det finns/fanns en lösning så man kan komma ikapp.

Följ WHOs råd att skjuta upp vaccindos nummer 2 till 6 veckor. Eller som britter och danskar i 12 veckor.

Heller 100 vaccinerade personer med 90 % skydd än 50 personer med 95 % skydd.
Det verkar inte räcka långt för att komma ikapp snart heller.
- Ursprungsplanen var ju att vi skulle vara helt färdiga med första fasen i slutet av januari, det hade krävts 1,2 miljoner doser vaccin. Nu ligger vi inte ens runt hälften av det.
Så en större och större del av vaccinationen förskjuts till andra kvartalet.
En bit in i maj kommer gruppen 70+ nu troligtvis att vara färdigvaccinerade, enligt Emma Spak.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 10.35

Tillägg:
Så långt som regionerna/vaccinatörerna har rapporterat in (eftersläpning på över en vecka förekommer) så är det ju väldigt få som har vaccinerats två gånger: https://www.folkhalsomyndigheten.se...tik-over-registrerade-vaccinationer-covid-19/
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.