Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Ja jag anser att landets medborgare ska ha vaccin före dom som är här illegalt.
Samtidigt så skulle jag hellre se att vi bistår med vaccin till behövande någon annan stans i värden före någon som vistas i Sverige illegalt.

Lena Hallengren sitter i regeringen och har med detta att göra.

Vi ser alla olika på saker och ting, väl mött
D djac skrev:
Det gör vi, del av planen.

Gör vi verkligen det ? Att vi kommer att göra det hoppas jag, men du får gärna länka något som styrker det du säger. Jag har iaf missat detta.
 
BirgitS
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Ja jag anser att landets medborgare ska ha vaccin före dom som är här illegalt.
Samtidigt så skulle jag hellre se att vi bistår med vaccin till behövande någon annan stans i värden före någon som vistas i Sverige illegalt.

Lena Hallengren sitter i regeringen och har med detta att göra.

Vi ser alla olika på saker och ting, väl mött
Då är det ju rätt uppenbart att du anser att människor är olika mycket värda.
Prioritetsordningen är en rekommendation från Fohm, det är inget krav att regionerna ska följa den utan de får göra lokala anpassningar.

Vad har Hallengren med detta att göra?
Vi har inte ministerstyre i Sverige.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Ja jag anser att landets medborgare ska ha vaccin före dom som är här illegalt.
Samtidigt så skulle jag hellre se att vi bistår med vaccin till behövande någon annan stans i värden före någon som vistas i Sverige illegalt.

Lena Hallengren sitter i regeringen och har med detta att göra.

Vi ser alla olika på saker och ting, väl mött
Verkar knepigt för mig, du önskar alltså ökad smittspridning här, där du och dina anhöriga är och där dina barn ska leva med konsekvenserna i framtiden, för att du inte vill att de fattiga ska få men fattiga i andra delar av världen vurmar du för. Mao så är du (alternativt offra någon annan) beredd att dö som en ren principsak?

Alla till sitt men för mig verkar det vara lite väl principfast.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hur menar du
BirgitS BirgitS skrev:
Då är det ju rätt uppenbart att du anser att människor är olika mycket värda.
Prioritetsordningen är en rekommendation från Fohm, det är inget krav att regionerna ska följa den utan de får göra lokala anpassningar.

Vad har Hallengren med detta att göra?
Vi har inte ministerstyre i Sverige.
Hur menar du att jag anser att människor har olika värde?
Snarare du som verkar ha det.
 
optimum
D djac skrev:
Frågan är vad vi mer kan göra för att få folk att "bete sig", känns lite som att om infon inte nått någon eller förståtts vid det här laget så är det kört?
Ja det är en bra fråga.
Jag ser viss oro i att en del inte bryr sig då de sett att andra blivit väldigt lite sjuka.
Jag har en kollega som bara fick huvudvärk ett par dagar och lite förkylningskänsla.
Han testade sig och var positiv men sade att detta var inget farligt. Dock är han tillräckligt klok att han lade till att en del får det nog så men en del kan bli riktigt allvarligt sjuka.
Han isolerade sig givetvis från dag 1 men troligen en del som skiter i sådant om det inte märks utåt att de är sjuka,

På jobbet har vi i veckan tagit ytterligare ett steg att munskydd är obligatoriskt på vissa avdelningar där personalen rör sig mycket bland andra avdelningar, t.ex. truckförare och materialhanterare mm. Generellt rekommenderas det även för övriga. Och detta är inte ett sjukhus utan industri.
 
D
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Gör vi verkligen det ? Att vi kommer att göra det hoppas jag, men du får gärna länka något som styrker det du säger. Jag har iaf missat detta.
EU, Sverige är del av denna planen, har beställt 2 300 miljoner doser vaccin men ha bara ca 500 miljoner medborgare, överskottet kommer gå till länder i utvecklingsvärlden. Vad jag vet har alla stora ekonomier gjort likadant.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Hur menar du


Hur menar du att jag anser att människor har olika värde?
Snarare du som verkar ha det.
Du anser ju att människors rätt till vaccin beror på hur de har kommit till Sverige. Det anser inte jag.
 
D djac skrev:
Verkar knepigt för mig, du önskar alltså ökad smittspridning här, där du och dina anhöriga är och där dina barn ska leva med konsekvenserna i framtiden, för att du inte vill att de fattiga ska få men fattiga i andra delar av världen vurmar du för. Mao så är du (alternativt offra någon annan) beredd att dö som en ren principsak?

Alla till sitt men för mig verkar det vara lite väl principfast.
Nej jag önskar inte ökad smittspridning varken här eller någon annanstans.

Vaccin stoppar väll inte smittspridningen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du anser ju att människors rätt till vaccin beror på hur de har kommit till Sverige. Det anser inte jag.
Nej jag gör inte skillnad på om någon flydde hit, föddes här eller om du syftar på att dom gick eller flög hit.
 
D
optimum optimum skrev:
Ja det är en bra fråga.
Jag ser viss oro i att en del inte bryr sig då de sett att andra blivit väldigt lite sjuka.
Jag har en kollega som bara fick huvudvärk ett par dagar och lite förkylningskänsla.
Han testade sig och var positiv men sade att detta var inget farligt. Dock är han tillräckligt klok att han lade till att en del får det nog så men en del kan bli riktigt allvarligt sjuka.
Han isolerade sig givetvis från dag 1 men troligen en del som skiter i sådant om det inte märks utåt att de är sjuka,

På jobbet har vi i veckan tagit ytterligare ett steg att munskydd är obligatoriskt på vissa avdelningar där personalen rör sig mycket bland andra avdelningar, t.ex. truckförare och materialhanterare mm. Generellt rekommenderas det även för övriga. Och detta är inte ett sjukhus utan industri.
Allt detta vet vi händer, en del är bara ignoranta och anser sig förmer, en del är dumma, en del har inte/anser sig inte ha råd att följa rekomendationerna.

Jag anser att här ligger det verkliga problemet, ignorans, dumhet och omdömeslöshet är liksom svårt att lagstifta bort.

Egentligen kanske en civilförsvarsfråga (som inte finns mer), det handlar ju psykologiskt försvar, i detta fallet inte mot en främmande makt men mot ett virus. Här kanske mer hade kunnat göras.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Vaccin stoppar väll inte smittspridningen.
Det är nog så det är tänkt att det ska bli genom att de som vaccinerades inte blir sjuka eller inte lika sjuka och därmed inte sprider virus omkring sig på samma sätt som utan vaccin.
 
D djac skrev:
EU, Sverige är del av denna planen, har beställt 2 300 miljoner doser vaccin men ha bara ca 500 miljoner medborgare, överskottet kommer gå till länder i utvecklingsvärlden. Vad jag vet har alla stora ekonomier gjort likadant.
Ja det är en annan sak, och det hoppas jag som sagt att vi gör.
 
BirgitS
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Nej jag gör inte skillnad på om någon flydde hit, föddes här eller om du syftar på att dom gick eller flög hit.
Vad bra, för då tycker du ju inte att de som vistas illegalt här ska behandlas annorlunda än alla andra som är i Sverige och därmed så ska de få vaccin efter risken att bli sjuk och då bli allvarligt sjuk precis som alla andra.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är nog så det är tänkt att det ska bli genom att de som vaccinerades inte blir sjuka eller inte lika sjuka och därmed inte sprider virus omkring sig på samma sätt som utan vaccin.
Spridningen är detsamma mig veterligen, däremot så som du säger minskar svårigheten med sjukdom för individen.
 
D djac skrev:
Frågan är vad vi mer kan göra för att få folk att "bete sig", känns lite som att om infon inte nått någon eller förståtts vid det här laget så är det kört?
Det måste finnas kännbara påföljder om man inte följer rekommendationer. Och rekommendationere måste omvandlas till lagar och förordningar.
Ingen skulle väl komma på idén att ha trafikregler som rekommendationer, eller? Du bör köra på höger sidan. Du bör undvika köra full.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.