1 015 123 läst ·
19 546 svar
1015k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Luddis_1 skrev:
Ja jag anser att landets medborgare ska ha vaccin före dom som är här illegalt.
Samtidigt så skulle jag hellre se att vi bistår med vaccin till behövande någon annan stans i värden före någon som vistas i Sverige illegalt.
Lena Hallengren sitter i regeringen och har med detta att göra.
Vi ser alla olika på saker och ting, väl mött
D djac skrev:
Gör vi verkligen det ? Att vi kommer att göra det hoppas jag, men du får gärna länka något som styrker det du säger. Jag har iaf missat detta.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Då är det ju rätt uppenbart att du anser att människor är olika mycket värda.Luddis_1 skrev:
Ja jag anser att landets medborgare ska ha vaccin före dom som är här illegalt.
Samtidigt så skulle jag hellre se att vi bistår med vaccin till behövande någon annan stans i värden före någon som vistas i Sverige illegalt.
Lena Hallengren sitter i regeringen och har med detta att göra.
Vi ser alla olika på saker och ting, väl mött
Prioritetsordningen är en rekommendation från Fohm, det är inget krav att regionerna ska följa den utan de får göra lokala anpassningar.
Vad har Hallengren med detta att göra?
Vi har inte ministerstyre i Sverige.
Verkar knepigt för mig, du önskar alltså ökad smittspridning här, där du och dina anhöriga är och där dina barn ska leva med konsekvenserna i framtiden, för att du inte vill att de fattiga ska få men fattiga i andra delar av världen vurmar du för. Mao så är du (alternativt offra någon annan) beredd att dö som en ren principsak?Luddis_1 skrev:
Ja jag anser att landets medborgare ska ha vaccin före dom som är här illegalt.
Samtidigt så skulle jag hellre se att vi bistår med vaccin till behövande någon annan stans i värden före någon som vistas i Sverige illegalt.
Lena Hallengren sitter i regeringen och har med detta att göra.
Vi ser alla olika på saker och ting, väl mött
Alla till sitt men för mig verkar det vara lite väl principfast.
Hur menar du
Snarare du som verkar ha det.
Hur menar du att jag anser att människor har olika värde?BirgitS skrev:
Snarare du som verkar ha det.
Ja det är en bra fråga.D djac skrev:
Jag ser viss oro i att en del inte bryr sig då de sett att andra blivit väldigt lite sjuka.
Jag har en kollega som bara fick huvudvärk ett par dagar och lite förkylningskänsla.
Han testade sig och var positiv men sade att detta var inget farligt. Dock är han tillräckligt klok att han lade till att en del får det nog så men en del kan bli riktigt allvarligt sjuka.
Han isolerade sig givetvis från dag 1 men troligen en del som skiter i sådant om det inte märks utåt att de är sjuka,
På jobbet har vi i veckan tagit ytterligare ett steg att munskydd är obligatoriskt på vissa avdelningar där personalen rör sig mycket bland andra avdelningar, t.ex. truckförare och materialhanterare mm. Generellt rekommenderas det även för övriga. Och detta är inte ett sjukhus utan industri.
EU, Sverige är del av denna planen, har beställt 2 300 miljoner doser vaccin men ha bara ca 500 miljoner medborgare, överskottet kommer gå till länder i utvecklingsvärlden. Vad jag vet har alla stora ekonomier gjort likadant.Luddis_1 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Nej jag önskar inte ökad smittspridning varken här eller någon annanstans.D djac skrev:Verkar knepigt för mig, du önskar alltså ökad smittspridning här, där du och dina anhöriga är och där dina barn ska leva med konsekvenserna i framtiden, för att du inte vill att de fattiga ska få men fattiga i andra delar av världen vurmar du för. Mao så är du (alternativt offra någon annan) beredd att dö som en ren principsak?
Alla till sitt men för mig verkar det vara lite väl principfast.
Vaccin stoppar väll inte smittspridningen.
Allt detta vet vi händer, en del är bara ignoranta och anser sig förmer, en del är dumma, en del har inte/anser sig inte ha råd att följa rekomendationerna.optimum skrev:
Ja det är en bra fråga.
Jag ser viss oro i att en del inte bryr sig då de sett att andra blivit väldigt lite sjuka.
Jag har en kollega som bara fick huvudvärk ett par dagar och lite förkylningskänsla.
Han testade sig och var positiv men sade att detta var inget farligt. Dock är han tillräckligt klok att han lade till att en del får det nog så men en del kan bli riktigt allvarligt sjuka.
Han isolerade sig givetvis från dag 1 men troligen en del som skiter i sådant om det inte märks utåt att de är sjuka,
På jobbet har vi i veckan tagit ytterligare ett steg att munskydd är obligatoriskt på vissa avdelningar där personalen rör sig mycket bland andra avdelningar, t.ex. truckförare och materialhanterare mm. Generellt rekommenderas det även för övriga. Och detta är inte ett sjukhus utan industri.
Jag anser att här ligger det verkliga problemet, ignorans, dumhet och omdömeslöshet är liksom svårt att lagstifta bort.
Egentligen kanske en civilförsvarsfråga (som inte finns mer), det handlar ju psykologiskt försvar, i detta fallet inte mot en främmande makt men mot ett virus. Här kanske mer hade kunnat göras.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Ja det är en annan sak, och det hoppas jag som sagt att vi gör.D djac skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Vad bra, för då tycker du ju inte att de som vistas illegalt här ska behandlas annorlunda än alla andra som är i Sverige och därmed så ska de få vaccin efter risken att bli sjuk och då bli allvarligt sjuk precis som alla andra.Luddis_1 skrev:
Spridningen är detsamma mig veterligen, däremot så som du säger minskar svårigheten med sjukdom för individen.BirgitS skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 227 inlägg
Det måste finnas kännbara påföljder om man inte följer rekommendationer. Och rekommendationere måste omvandlas till lagar och förordningar.D djac skrev:
Ingen skulle väl komma på idén att ha trafikregler som rekommendationer, eller? Du bör köra på höger sidan. Du bör undvika köra full.
