BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Jag orkar inte svara på allt igen då du ändå inte tycks ha som mål att komma närmare sanningen om corona.
Tyvärr verkar ju inte du ha det som mål.

Ulltand Ulltand skrev:
Eleverna smittar varandra som sedan smittar föräldrar, syskon och kamrater i skolan.
Läser titt som tätt om skolor som stänger därför att så många lärare är sjuka. Tror du verkligen inte att det finns någon anledning till att lärarnas fack gick ut med krav för någon månad sen?
Det var ju för att de var oroliga för sina medlemmar och inte för eleverna.

Ulltand Ulltand skrev:
Eleverna i skolan kan inte minimera sina kontakter
Inte på egen hand förstås utan det är ju skolledningens ansvar att se till att de uppfyller kraven från Fohm.

Ulltand Ulltand skrev:
det som arbetar ute i fält
Vilka syftar du på nu?

Ulltand Ulltand skrev:
Det är på jobbet och i skolan.
Skolan är en arbetsplats.

D djac skrev:
Du har verkligen galna teorier och en sjukt stor önskan om att få hitta syndabockar..
Inte mer galna än att dom delas av i stort sett hela världen.

Och set var därför vi tillsatte en en coronakomission. Kanske inte främst för att hitta syndabockar men för att kunna lära av alla misstag som begåtts.

Du kanske inta har tagit del av rapporterna från kommissionen?

Dom har varit väldigt tydliga och belyst många grova misslyckanden. Själv tycker jag det är bra så vi kan göra bättre men så har jag heller inte grävt ner mig i skyttegraven för att försvara FHM agerande till vilket pris som helst.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
De visdomar jag listar är väl erkända sanningar numera. Det är bara "hard core cherry pickers" som förnerkar dem. Allt har stöd i forskningen.
Och det finns forskning som visar motsatsen i många av fallen också. Så det är inga erkända sanningar utan i många fall hypoteser än så länge. Så din lista är också att plocka russinen ur kakan.

Sanningar existerar dessutom inte alls inom forskningen utan allt är mer eller mindre troliga hypoteser eller teorier.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Ja, det finns ju t.ex. så många undantag från inreseförbud (16 olika kategorier som fritt får komma in i Sverige, enligt Sydsvenskan) och ett trettiotal flygplan som dimper ner från utlandet på Arlanda varje dag - även från Storbritannien och Danmark), att det inte går att hindra en smittspridning enbart med dessa restriktioner. Utan det krävs att var och en tar sitt eget ansvar. Inte gå ut på restaurang eller bar, utan ät hemma. Inte resa bort på sportlov utan stanna hemma, osv.

Ni vet vilka ni är.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Och det finns forskning som visar motsatsen i många av fallen också. Så det är inga erkända sanningar utan i många fall hypoteser än så länge. Så din lista är också att plocka russinen ur kakan.

Sanningar existerar dessutom inte alls inom forskningen utan allt är mer eller mindre troliga hypoteser eller teorier.
Då tittar man på den samlande forskningen och åt vilket håll den pekar.

Inte tvärt om biter fast i enstaka studier som styrker ens egen confirmation bias.

Inget i min lista är det allra minsta kontroversiellt i vetenskapligt sammanhang. Det betyder inte att det är den bästa kunskapen som finns om ett år. Men det är den bästa kunskapen som finns nu.

B b8q skrev:
Ja, det finns ju t.ex. så många undantag från inreseförbud (16 olika kategorier som fritt får komma in i Sverige, enligt Sydsvenskan) och ett trettiotal flygplan som dimper ner från utlandet på Arlanda varje dag - även från Storbritannien och Danmark), att det inte går att hindra en smittspridning enbart med dessa restriktioner. Utan det krävs att var och en tar sitt eget ansvar. Inte gå ut på restaurang eller bar, utan ät hemma. Inte resa bort på sportlov utan stanna hemma, osv.
Framför allt är det för sent. Vi har redan minst 11% av den brittiska mutationen och även den från Sydafrika och Brasilien.

Därför går nu Tegnell ut och förtydligar att det är folkets fel om vi får en kraftig tredje våg.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Då tittar man på den samlande forskningen och åt vilket håll den pekar.

Inte tvärt om biter fast i enstaka studier som styrker ens egen confirmation bias.

Inget i min lista är det allra minsta kontroversiellt i vetenskapligt sammanhang. Det betyder inte att det är den bästa kunskapen som finns om ett år. Men det är den bästa kunskapen som finns nu.
Så var är nu den samlade forskningen om kontaktsmitta?
Jag har här i tråden bara sett information om det nyligen och då gällde det väl just bara en studie, eller?
Sitter du på studier som du inte förmedlar i tråden?

Så var är nu den samlade forskningen om munskyddens effekt när de bärs av allmänheten (amerikanska undersökningar är politiska så de gills inte)?
Varför tror du att Frankrike införde krav på andra munskydd och tystnad i kollektivtrafiken?
Kan det möjligen vara för att de vanliga munskydden inte har någon nämnvärd betydelse?

Så var är nu den samlade forskningen om att asymptomatisk smitta är drivande?
Jag har här i tråden bara sett information om en studie som var en modell och inte från verkligheten.

Så var är nu den samlade forskningen om att smittspridning ofta sker i grundskolan och då just bland eleverna?

• Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Därför går nu Tegnell ut och förtydligar att det är folkets fel om vi får en kraftig tredje våg.
Det var journalister redan i april-maj som skrev något i stilen "Det är inte regeringen eller Fohm som sprider smittan. Det är alla vanliga människor, och det är därför också alla vanliga människor som är det enda som kan stoppa det".

• Gilla
Violina och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
BirgitS
B b8q skrev:
Det var journalister redan i april-maj som skrev något i stilen "Det är inte regeringen eller Fohm som sprider smittan. Det är alla vanliga människor, och det är därför också alla vanliga människor som är det enda som kan stoppa det".
Precis, och det har ju diskuterats förr i forumet. Men vissa verkar vara auktoritetstroende och tror att bara en "auktoritet" beslutar något så blir det så också, eftersom alla andra är ju likadana tror de.

• Gilla
Wide Glide och 1 till
  • Laddar…
D
B b8q skrev:
Det är väl så självklart att det knappast behöver sägas?

Redigerat:
D
Ulltand Ulltand skrev:
Inte mer galna än att dom delas av i stort sett hela världen.

Och set var därför vi tillsatte en en coronakomission. Kanske inte främst för att hitta syndabockar men för att kunna lära av alla misstag som begåtts.

Du kanske inta har tagit del av rapporterna från kommissionen?

Dom har varit väldigt tydliga och belyst många grova misslyckanden. Själv tycker jag det är bra så vi kan göra bättre men så har jag heller inte grävt ner mig i skyttegraven för att försvara FHM agerande till vilket pris som helst.
Jag har inga intressen åt något håll, mitt intresse ligger bara i totalen för landet eftersom både jag och mina medmänniskor ska stanna här framöver.

Jag har en väl utvecklad förmåga att se helheter och kan kanske just därför undvika att fastna i meningslösa återvändsgränder eller detaljer, det är väl det som gör att jag ofta tycker att det som folkhälsomyndigheten gör är ganska rimligt, de är ju inte heller en enfrågeorganisation utan måste ta hänsyn till och ansvar för helheten och det råkar passa mig utmärkt.

• Gilla
Ingenjören och 5 till
  • Laddar…
D
BirgitS BirgitS skrev:
Precis, och det har ju diskuterats förr i forumet. Men vissa verkar vara auktoritetstroende och tror att bara en "auktoritet" beslutar något så blir det så också, eftersom alla andra är ju likadana tror de.
Japp, vi har ju inga andra regelöverträdelser i vardagen, ingen som fuskar med bidrag, ingen som stjäl, ingen som bryter mot trafikregler, -därför att de är just regler! :)

• Gilla
Wide Glide och 2 till
  • Laddar…
Satsuki
Kan någon länka till den studien som bevisar att asymtomatisk smitta driver smittspridningen. Eftersom det låter fullkomligt tvärs emot allt vill jag jättegärna läsa den.

• Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Om du länkar till dina källor så slipper vi diskussioner om vem som har rätt och diskussionerna blir lite intressantare. Det är ganska svårt att söka på bygga hus så räkna inte med att vi kan hitta vad du skrivit i tidigare inlägg.

Det finns flera sätt att spara web-länkar och dela mellan olika enheter eller plattformar om man vill skriva på plattan, dator eller mobil vid olika tillfällen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.