1 013 279 läst ·
19 546 svar
1013k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Våren 2019 kanske. Fast då visste vi ju inte.Ulltand skrev:
Det är den slutsatsen som drogs i en undersökning som nyligen publicerades här. Kontaktsmitta torde stå för en mycket liten del och luftburen smitta är avgörande enligt studien.
Detta beroende av att virsumängder avsatta på ytor oftast är alldeles för små för att kunna smitta. Då spelade det heller inget större roll att viruset kan överleva länge på olika ytor.
Här år det tydligen stor skillnad på olika virus. Kräksjukan är en tex en rackare på att smita via ytor.
Jag för övrig aldrig sagt eller föreslagit att vi kan stoppa all smitta nu. Det hade kunnat gör i ett begränsat tidsfönster i våras. Nu är det hel omöjligt men vi kan trycka ner den mycket mer. Så vänligen håll dig till det som faktiskt sägs utan spekulationer om vad jag tror!
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
Helt ärligt, om man ska anta en strikt vetenskaplig hållning finns det i dagsläget INGA studier som kan avgöra huruvida asymtomstisk smitta är drivande eller ej. Helt enkelt därför att studier antingen är modelleringar där man utgår från uppskattningar eller retrospektiva studier. Och inget av dem är speciellt säkra.Ulltand skrev:
Men snälla du, år det någon som sagt eller trott att det enbart är asymptomatisk smitta som förekommer?
Själva poängen är att FHM gått ut med att asymptomatisk smitta inte är speciellt viktig. Dom hade fel så varför försöker du rättfärdiga det?
Helt utan ironi så googla på "confirmation bias" om du inte är bekant med begreppet.
För att ta reda på saken på riktigt behöver man (vilket jag tror att jag har förklarat innan) göra studier där man administrerat antigen virus eller en ofarlig kontroll till försökspersoner och sedan följer dem under en viss tid med intervjuer och provtagning (av virusnivåer i ÖL). Utan denna eller en liknande typ av studie, som ingen vill genomföra av etiska skäl, kan inte frågan besvaras med säkerhet.
Alltså kan det precis lika gärna vara så att FHM har rätt och denna studie fel. I morgon kommer kanske en ny studie som säger precis det......
Alla får ha sin uppfattning, och du får tycka och tro exakt vad du vill - men om du hänvisar till vetenskapliga studier/artiklar som källa och stöd för din åsikt bör du kanske ha läst hela artikeln och förstått den och dens styrkor/svagheter (vilket tom författarna själva är medvetna om)?
Och du, tack för tipset men du behöver verkligen tala om för mig hur man kritiskt ska granska vetenskap och vetenskapliga studier, det har jag sysslat med i över 20 år så den biten har jag full koll på..... Har du?
På vissa hemtjänstföretag vill 90% av personalen INTE vaccinera sig mot Covid-19 
https://www.expressen.se/nyheter/hemtjanstpersonal-vagar-inte-vaccinera-sig-/?fbclid=IwAR26hLhVVi5IdpimqEWOrPYYQexutZa_kfUAHECdAvP8VqjCrRu3yVa6aHY
https://www.expressen.se/nyheter/hemtjanstpersonal-vagar-inte-vaccinera-sig-/?fbclid=IwAR26hLhVVi5IdpimqEWOrPYYQexutZa_kfUAHECdAvP8VqjCrRu3yVa6aHY
News.
Jag har alltid sagt det och håller fortfarande på den sanningen.
Nej det är inte kineserna som skitit i det blå skåpet.
WHO borde snegla mer mot de som nu kommer tjäna miljarder på allt vaxin som de vräker ut på marknaden.
Kineserna verkar helt ärliga och försöker nu försvara sig mot alla påhitt.
Men Nisse på jobbet är hopplös. Han har tjatat om detta sedan i våras. Var får han allt ifrån?
Jag har alltid sagt det och håller fortfarande på den sanningen.
Nej det är inte kineserna som skitit i det blå skåpet.
WHO borde snegla mer mot de som nu kommer tjäna miljarder på allt vaxin som de vräker ut på marknaden.
Kineserna verkar helt ärliga och försöker nu försvara sig mot alla påhitt.
Men Nisse på jobbet är hopplös. Han har tjatat om detta sedan i våras. Var får han allt ifrån?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En annan studie.
(...)
Resultaten från en intervjustudie bland personal inom äldreomsorg och hemtjänst visar hög acceptans för vaccination mot covid-19 hos en majoritet av de tillfrågade. Bland deltagarna hade åtta av tio redan hade vaccinerat sig eller planerade att göra det.
Några skäl till att ta vaccinet var att de var oroliga att själva få sjukdomen, skydda äldre och utsatta och en önskan att återgå till det normala. Cirka två av tio hade antingen tackat nej till att vaccinera sig eller skjutit upp beslutet om vaccination till senare. Deras skäl var i vissa fall oro för biverkningar men också frågor baserat på att de hade någon bakomliggande sjukdom eller var gravida. Nästan samtliga intervjuade uppgav att det inte fanns några praktiska hinder för själva genomförandet av vaccinationen. Deltagarna upplever tillgänglig information överlag som mycket bra, framförallt den information som kommer från arbetsgivaren och ansvariga myndigheter.
(...)
https://www.folkhalsomyndigheten.se...land-personal-inom-aldreboende-och-hemtjanst/
(...)
Resultaten från en intervjustudie bland personal inom äldreomsorg och hemtjänst visar hög acceptans för vaccination mot covid-19 hos en majoritet av de tillfrågade. Bland deltagarna hade åtta av tio redan hade vaccinerat sig eller planerade att göra det.
Några skäl till att ta vaccinet var att de var oroliga att själva få sjukdomen, skydda äldre och utsatta och en önskan att återgå till det normala. Cirka två av tio hade antingen tackat nej till att vaccinera sig eller skjutit upp beslutet om vaccination till senare. Deras skäl var i vissa fall oro för biverkningar men också frågor baserat på att de hade någon bakomliggande sjukdom eller var gravida. Nästan samtliga intervjuade uppgav att det inte fanns några praktiska hinder för själva genomförandet av vaccinationen. Deltagarna upplever tillgänglig information överlag som mycket bra, framförallt den information som kommer från arbetsgivaren och ansvariga myndigheter.
(...)
https://www.folkhalsomyndigheten.se...land-personal-inom-aldreboende-och-hemtjanst/
Oförskämt att chefer på privata hemtjänstföretag vaccinerar sig själva först. Undrar vilka som vaccinerar personer som inte är i rätt grupp/fas. Det måste väl finnas någon slags kontroll eller är det bara att dyka upp och dra en historia.B b8q skrev:
Redigerat:
Ja det är illa men ingen nyhet då jag skrivit om det tidigare.a.o.f skrev:
Det borde vara straffbart att gå före den prioritering som myndigheterna satt upp.
Men skrämmande också att folk inom vården vägrar vaccin. De har troligen valt hel fel yrke då de inte tror på vetenskapen. Undrar om de tror att viruset går att bekämpa med en påse ärter hängandes runt halsen och lite besvärjelser till andarna.
Nyheter om ökad smittspridning. Av mutationen.
Jag tror att vi snart kommer se betydande ökning av antalet smittade då nya mutationen verkar sprida sig.
Här från norr Sverige där man hittat 20 fall på ett ställe.
Dessutom kan man fundera på om de inte följer rekommendationerna eller om nya varianten är betydligt mer smittsam så råden vi fått inte räcker till.
Då man inte kontrollerar alla positiva prover kan det vara betydligt större andel av mutationen.
Men här rapporteras en andel på 20%
Jag tror att vi snart kommer se betydande ökning av antalet smittade då nya mutationen verkar sprida sig.
Här från norr Sverige där man hittat 20 fall på ett ställe.
Dessutom kan man fundera på om de inte följer rekommendationerna eller om nya varianten är betydligt mer smittsam så råden vi fått inte räcker till.
Då man inte kontrollerar alla positiva prover kan det vara betydligt större andel av mutationen.
Men här rapporteras en andel på 20%
Om man utgår från att det går att leva som normalt när man väl vaccinerats, och att man inför ”vaccin-pass” som öppnar upp för att börja resa igen när man vaccinerats, så kanske man skjuter sig själv i foten.
De vaccinerade kan nämligen bli nästa ”superspridare”, tror somliga:
https://www.kevinmd.com/blog/2021/0...32Fwkqku-Q8OVwApMHRjZK1HrSHXKZQ5YuGOYOpn0ux-g
De vaccinerade kan nämligen bli nästa ”superspridare”, tror somliga:
https://www.kevinmd.com/blog/2021/0...32Fwkqku-Q8OVwApMHRjZK1HrSHXKZQ5YuGOYOpn0ux-g
Jag tycker inte man kan benämna en timvikarie som verkar i den gigekonomi, som hemtjänsten har blivit på många ställen, för vårdpersonal. Dessa människor saknar ofta all typ av kvalifikation och de tar jobben därför att ingen annan vill gå med de villkor de måste acceptera.optimum skrev:
Personligen tror jag att vaccinvägran är ett mindre problem hos "riktig" vårdpersonal, de som har iaf gått igenom en sjuksköterskeutbildning och uppåt, dessa har ju då också fullgjort grundskola och gymnasium.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 061 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 061 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 061 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 061 inlägg
Nyckeln är väl:B b8q skrev:
Alltså de är inte några övertygade vaccinmotståndare utan bara väldigt osäkra och vill inte vara några försökskaniner.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 061 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 061 inlägg
Det var samma rekommendationer när det gällde hemarbete i april som i september förra året. Men jobbade folk lika mycket hemma i september som i april?Ulltand skrev:
Nej, det gjorde de inte. Alltså samma rekommendation gäller men folk beter sig olika och det drev upp smittspridningen under september och oktober.
Även Jan Albert, smittskyddsläkare på Karolinska universitetssjukhuset, tar upp folks beteende i gårdagens Aktuellt.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 21.26