optimum optimum skrev:
Jag läste inlägg på Expressens nyheter om avtalet med AZ om vaccin. Där står det så här i avtalet.

Från avsnittet:

"Där står det delvis, som Astra Zeneca uppger, att företaget ”efter bästa förmåga” ska bygga kapacitet för att tillverka 300 miljoner vaccindoser inom EU.

Samtidigt säger ett annat stycke att Astra Zeneca ”efter bästa förmåga” ska använda andra fabriker som EU föreslår, om de är oförmögna att leverera från fabriker inom EU."

[länk]

Har man ingått ett sådant svagt avtal har man inget för att bråka om efteråt.
Det är ett mycket svagt avtal.

När jag köper en maskin till vår tillverkning på företaget så får sådant absolut inte finnas i avtalet.
Antag att jag skulle köpt en maskin där leverantören skriver i avtalsförslaget att de ska efter bästa förmåga leverera maskinen ett visst datum eller att den ska efter deras bästa förmåga kunna hålla en viss kvalitetsnivå på tillverkade produkter.
osv.

Skulle jag skriva på ett liknande avtal så kommer jag få avsked.
Sådan här ord enligt nedan får aldrig finnas med i ett avtal. Alltså
"Maskinen bör tillverka 100 produkter per timma"
"Maskinen borde hålla 100% felfria produkter och de som blir fel bör sorteras ut av maskinen."
Nej nej nej

Bör, hoppas, rimligen, efter bästa förmåga, förhoppningsvis, osv ska givetvis inte finnas med i ett avtal och finns det med sådant kan man vara säker på att avtalsparten är medveten om problem och därför försäkrar sig om att kunna komma runt avtalet på ett enkelt sätt.

Nu är det ett byggforum och jag tror ingen här är så naiv att man skulle skriva på ett sådant avtal.
"Vi ska leverera fönstren till ert nya hus efter bästa förmåga."

Så här ska det exempelvis stå:
Samtliga fönster enligt avtalet levereras till angiven adress senast 2021-02-10 och tidigast 2021-02-05.
Då vet man när fönstren kommer.

Man kan ju fundera över omständigheterna när man ingick ett sådant avtal om vaccin.
det är tur att det inte är du som är avtalsansvarig på ditt bolag....

du ger ett exempel som inte alls är relevant. Tänk dig detta scenario istället.

Du ska sälja en maskin till mig.
Du vet inte om du klarar av att tillverka maskinen eftersom en sådan maskin aldrig tillverkats tidigare.
Det kan vara så att jag några dagar innan leverans vill ha en maskin som producerar något annat än det jag först sa, men det får du lista ut själv.
Jag ställer diverse krav på maskinen och det är jag som avgör om kraven är uppfyllda,, dvs om du alls får sälja maskinen.
Maskinen är så komplicerad att det mesta av din utvecklingskapacitet går åt till detta.
Maskinen är så stor att det mesta av din produktionskapacitet går åt för att producera den.
Om maskinen skadar människor kommer ditt företag sitta fast i rättsprocesser de närmaste 30 åren.
För mig är det otroligt viktigt att maskinen tillverkas och jag kontrollerar alla marknader du säljer produkter till, så bryter du vårat avtal kommer du få problem.

tycker du fortfarande att ditt företag ska ingå i den typ av avtal som du föreslår att jag ska teckna med dig?

• Gilla
Ingenjören och 5 till
  • Laddar…
optimum
MathiasS MathiasS skrev:
det är tur att det inte är du som är avtalsansvarig på ditt bolag....

du ger ett exempel som inte alls är relevant. Tänk dig detta scenario istället.

Du ska sälja en maskin till mig.
Du vet inte om du klarar av att tillverka maskinen eftersom en sådan maskin aldrig tillverkats tidigare.
Det kan vara så att jag några dagar innan leverans vill ha en maskin som producerar något annat än det jag först sa, men det får du lista ut själv.
Jag ställer diverse krav på maskinen och det är jag som avgör om kraven är uppfyllda,, dvs om du alls får sälja maskinen.
Maskinen är så komplicerad att det mesta av din utvecklingskapacitet går åt till detta.
Maskinen är så stor att det mesta av din produktionskapacitet går åt för att producera den.
Om maskinen skadar människor kommer ditt företag sitta fast i rättsprocesser de närmaste 30 åren.
För mig är det otroligt viktigt att maskinen tillverkas och jag kontrollerar alla marknader du säljer produkter till, så bryter du vårat avtal kommer du få problem.

tycker du fortfarande att ditt företag ska ingå i den typ av avtal som du föreslår att jag ska teckna med dig?
Du får komma med så många förslag du vill men jag skriver aldrig på något som innehåller tveksamheter.

Jo vi köper ofta maskiner som är komplexa och inte finns byggda tidigare. Men aldrig av tveksamma leverantörer eller med otydliga avtal.

Orden bör, rimligen, troligen osv ger genast signalerna till att något är skumt.

optimum optimum skrev:
Du får komma med så många förslag du vill men jag skriver aldrig på något som innehåller tveksamheter.

Jo vi köper ofta maskiner som är komplexa och inte finns byggda tidigare. Men aldrig av tveksamma leverantörer eller med otydliga avtal.

Orden bör, rimligen, troligen osv ger genast signalerna till att något är skumt.

Du kan väl iallafall försöka sätta dig in i säljarens avtalssituation här. Du pratar om hur du som köpare agerar. Skulle du som säljare skriva på ett sådant avtal givet affärsrisken?

man måste vara två som skriver på avtalet.....

• Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:

Fast alternativet till de otydliga formuleringarna är ju inte "tydliga formuleringar" utan "inget avtal".

Det är ju fortfarande frivilligt för AstraZeneca att skriva på avtal, och om de säljer vaccinet till självkostnadspris (som de påstår) lär det ju knappast vara svårt för dem att hitta avsättning för det på andra ställen.. Speciellt med tanke på att det inte har samma behov av frystransport som vissa andra vacccin

• Gilla
Wide Glide och 5 till
  • Laddar…
D
optimum optimum skrev:
Jag läste inlägg på Expressens nyheter om avtalet med AZ om vaccin. Där står det så här i avtalet.

Från avsnittet:

"Där står det delvis, som Astra Zeneca uppger, att företaget ”efter bästa förmåga” ska bygga kapacitet för att tillverka 300 miljoner vaccindoser inom EU.

Samtidigt säger ett annat stycke att Astra Zeneca ”efter bästa förmåga” ska använda andra fabriker som EU föreslår, om de är oförmögna att leverera från fabriker inom EU."

[länk]

Har man ingått ett sådant svagt avtal har man inget för att bråka om efteråt.
Det är ett mycket svagt avtal.

När jag köper en maskin till vår tillverkning på företaget så får sådant absolut inte finnas i avtalet.
Antag att jag skulle köpt en maskin där leverantören skriver i avtalsförslaget att de ska efter bästa förmåga leverera maskinen ett visst datum eller att den ska efter deras bästa förmåga kunna hålla en viss kvalitetsnivå på tillverkade produkter.
osv.

Skulle jag skriva på ett liknande avtal så kommer jag få avsked.
Sådan här ord enligt nedan får aldrig finnas med i ett avtal. Alltså
"Maskinen bör tillverka 100 produkter per timma"
"Maskinen borde hålla 100% felfria produkter och de som blir fel bör sorteras ut av maskinen."
Nej nej nej

Bör, hoppas, rimligen, efter bästa förmåga, förhoppningsvis, osv ska givetvis inte finnas med i ett avtal och finns det med sådant kan man vara säker på att avtalsparten är medveten om problem och därför försäkrar sig om att kunna komma runt avtalet på ett enkelt sätt.

Nu är det ett byggforum och jag tror ingen här är så naiv att man skulle skriva på ett sådant avtal.
"Vi ska leverera fönstren till ert nya hus efter bästa förmåga."

Så här ska det exempelvis stå:
Samtliga fönster enligt avtalet levereras till angiven adress senast 2021-02-10 och tidigast 2021-02-05.
Då vet man när fönstren kommer.

Man kan ju fundera över omständigheterna när man ingick ett sådant avtal om vaccin.
Dina kommentarer och tankar är infantila men jag förstår att man kan hamna där om man är onyanserad och saknar erfarenhet av att skriva kontrakt, dels på engelska och dels för komplexa tjänster med många okända variabler, ett avtal som dessutom ska färdigställas skyndsamt.

Jag lovar att du både hade förstått och accepterat om du skulle haft några års relevant arbetslivserfarenhet.

• Gilla
  • Haha
Rasputitsa och 3 till
  • Laddar…
Hela samhället smittas igen av corona, trots flockimmunitet. Det gäller Manau mitt ute i djungeln där man tidigare genom sjukdom uppnått flockimmunitet men nu slår den brasilianska mutationen till.

""Mitt i Amazonas djungel härjar den mystiska coronamutationen.

Staden Manaus borde ha nått flockimmunitet – i stället stiger dödstalen oroväckande snabbt.

– Kanske passerar mutationen immunförsvaret, vi vet inte, säger Ali Mirazimi, professor i klinisk virologi.""

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/41L83a/djungelsmittan-far-forskare-att-sla-larm

• Ledsen
brfbo
  • Laddar…
D
Ulltand Ulltand skrev:
Hela samhället smittas igen av corona, trots flockimmunitet. Det gäller Manau mitt ute i djungeln där man tidigare genom sjukdom uppnått flockimmunitet men nu slår den brasilianska mutationen till.

[länk]
Jag killgissar att vi kommer att få hålla igång vaccinationsmaskineriet några år framöver.

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag killgissar att vi kommer att få hålla igång vaccinationsmaskineriet några år framöver.
Det börjar jag också att tro. Effektiviteten av vaccin på mutationen verkar ju bara vara runt 50-60%. I kombinationen med högre smittsamhet är det inget bra.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Ryssland vill leverera 100 miljoner doser av det ryska vaccinet Sputnik V till EU som över 1,5 miljoner ryssar redan har vaccineras med. Förutsatt att det godkänns av Europeiska läkemedelsmyndigheten EMA.

Vaccinet har visat sig ha en effektivitet på ca 90% och har godkänts av ett 10-tal länder.

Känsligt läge politiskt.....

https://www.svd.se/moskva-erbjuder-eu-ryska-vaccinet-sputnik-v

• Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
Riktiga avtal i min bransch (låt oss kalla den angränsande) innehåller ofta ord som reasonable effort och till och med commercially reasonable effort. Det i sig är ingenting att haka upp sig på.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Risk för dubbelpost men en positiv sådan i så fall!

torsdagen presenterade den amerikanska vaccintillverkaren Novavax resultatet av sin fas tre-studie från Storbritannien, med en samlad effektivitet på 89 procent.

Vaccinet, som ges i två doser, skyddade 95 procent mot den ursprungliga coronastammen, i linje med mRNA-vaccinen från Pfizer och Moderna. Novavax visade även bra resultat på den brittiska mutationen, med en effekt på 85 procent.

Mot den sydafrikanska mutationen var skyddet något lägre, 60 procent, enligt en fas två-studie från Sydafrika. Bolaget utvecklar nu en så kallad boosterdos för att ge ytterligare skydd mot muterat virus.

Sveriges vaccinsamordnare Richard Bergström välkomnar resultaten.

– Det ser lovande ut. EU har tidigt visat stort intresse för det här vaccinet, som är ett mer klassiskt proteinvaccin. Sanofi som också tillverkar proteinvaccin har velat förbättra sin vaccinkandidat, så det första proteinvaccin vi sannolikt får i Europa är det från Novavax.

Inom ett par veckor tror Richard Bergström att EU slutit avtal med Novavax, och de första leveranserna beräknas från april och framåt. Sverige kan räkna med minst 2,5 miljoner doser.""

• Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Ryssland vill leverera 100 miljoner doser av det ryska vaccinet Sputnik V till EU som över 1,5 miljoner ryssar redan har vaccineras med. Förutsatt att det godkänns av Europeiska läkemedelsmyndigheten EMA.

Vaccinet har visat sig ha en effektivitet på ca 90% och har godkänts av ett 10-tal länder.

Känsligt läge politiskt.....

[länk]
vill man få en spruta med sputnik? Av alla dessa varianter accepterar jag alla utom det ryska. Noll förtroende för myndigheter där.

• Gilla
brfbo och 3 till
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:

Jag har nog missat något här, vad är det för maskin regeringen beställt? Eller pratar du om något helt irrelevant?

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
BirgitS
Omkring 50 procent fler anmälningar kom i fjol in om kvinnor som utsatts för våld i en nära relation, rapporterar Göteborgs-Posten. Den sociala isoleringen under pandemin kan vara en orsak.
Redan under fjolåret uppmärksammades det att anmälningarna om kvinnomisshandel ökade. Landets kvinnojourer larmade om att trycket var hårt.
– Misshandel mot kvinnor i nära relationer är ett av de brott med absolut lägst anmälningsbenägenhet, säger Lindgren till GP.
https://www.sydsvenskan.se/2021-01-30/fler-anmaler-vald-mot-kvinnor

• Ledsen
  • Arg
brfbo och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Kampen mot covid-19 gör även att extremfattigdomen ökar dramatiskt.
I flera årtionden har andelen extremfattiga i världen minskat, men pandemiåret 2020 skedde ett trendbrott: de extremt fattiga blev fler.
– 120 miljoner fler människor beräknas nu leva i extrem fattigdom på grund av covid.
Och extremfattigdomen tog ett skutt uppåt, från 8,4 procent 2019 till 9,1 procent, enligt Världsbankens prognoser. Detta efter att ha minskat stadigt sedan 1990, då mer än en tredjedel av världens invånare levde i extrem fattigdom.
Världen har reagerat i panik, kortsiktigt och enbart med de omedelbara konsekvenserna för ögonen, hävdar han.
Parallellt beräknas antalet undernärda i världen öka med 83 miljoner, som en effekt av pandemin.
– Men den enda långsiktiga lösningen är att se till att färre drabbas (av fattigdom), genom mekanismer för att hindra att produktion och världshandel kollapsar.
TT via t.ex. https://www.gp.se/nyheter/världen/pandemin-bryter-trend-fler-extremt-fattiga-1.40701463

• Ledsen
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.