Fairlane Fairlane skrev:
Även åsiktsregistrering på gruppnivå i Sverige. Personligen hade jag varit mer oroad om det inte skett. Fria val kallas det.
Inte bara på gruppnivå.

P paralun skrev:
Jo men i vilken värld lever du egentligen? Att vi bedriver forskning på toppklass är ju helt avgörande för vår framtid och du verkar ha missat att man anonymiserar en person identitet innan det körs i forskarlagets datorer. Vad vill du egentligen? Är du även rädd för mobilstrålning, magnetfält mm?
Jag är som sagt inte rädd för mycket och är imponerad över våra forskare som numera tydligen även har lyckats mäta skallars insida.

M mickef skrev:
Inte bara på gruppnivå.
Utan även på vilken nivå?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
M mickef skrev:
Inte bara på gruppnivå.
Om alla i ett valdistrikt röstar på samma parti så kan man såklart härleda vad en enskild invid röstar på, men sånt händer väl bara i Ryssland och liknande "demokratier"?

• Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Jag är som sagt inte rädd för mycket och är imponerad över våra forskare som numera tydligen även har lyckats mäta skallars insida.
Numera?
Intelligenstester har använts i mer än 100 år.

M mickef skrev:
Jo med anonymiserad data... eller vill du flytta all forskning till andra länder?

BirgitS BirgitS skrev:
Numera?
Intelligenstester har använts i mer än 100 år.
Typ numera

• Wow
kashieda
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo med anonymiserad data... eller vill du flytta all forskning till andra länder?
Hur anonymiserat är det om man kan följa det ända till graven?

BirgitS
M mickef skrev:
Typ numera
För mig låter numera som något som gäller typ de senaste 10 åren.
M mickef skrev:
Hur utpekande är det om man kan se att person 1453325490 hade resultat 5 på mönstringens intelligenstest och vaccinerade sig datum 21-ab-cd?
Forskaren har då ingen som helst aning om vilken person i Sverige det gäller.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
För mig låter numera som något som gäller typ de senaste 10 åren.

Hur utpekande är det om man kan se att person 1453325490 hade resultat 5 på mönstringens intelligenstest och vaccinerade sig datum 21-ab-cd?
Forskaren har då ingen som helst aning om vilken person i Sverige det gäller.
Om ingen kan identifiera den individen vad är då syftet med forskningen? Att sätta in "stöd" redan vid "skallmätning" i spädbarnsstadiet?

Fairlane
M mickef skrev:
Om ingen kan identifiera den individen vad är då syftet med forskningen? Att sätta in "stöd" redan vid "skallmätning" i spädbarnsstadiet?
Det går att identifiera individer efter anonymisering, men inte med det material den enskilda forskaren har. Generellt vill man hitta mönster, så man kan lägga resurser på vissa grupper i framtiden för att förebygga problem (då tänker jag inte på Covid-vaccinering utan generellt).

Hittar man i forskning en grupp som löper ökade risker för något allvarligt så kan man eventuellt söka upp dessa individer för att ge dem hjälp. Det kan dock inte forskargruppen göra. De kan bara meddela att forskningsobjekt A-12345-B-96 kan löpa stor risk för X. Numret kan sedan dekodas av den som sitter på grunddatat. Information finns om dig i massor med register, fullt lagligt även efter införandet av GDPR.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M mickef skrev:
Du kanske borde kolla om det finns något nu? ;)

M mickef skrev:
Jo anonymiseringen är ju för på ett säkert sätt säkerställa att ingen individ blir utpekad.
Sedan kör man då datat för att kunna se avvikelser mot en större population.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Grovt förenklat kan man säga att de flesta som fick göra signalistprovet har tagit vaccinet… Sannolikt några fler också….

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
M mickef skrev:
Skallmätningarna utfördes av Statens rasbiologiska institut som fanns kvar ända till slutet av 50-talet.

Men det verkar vara hög tid att återinföra någon typ av extra kontroller för medborgarna nu när forumet fylls av fler och fler trögtänkta…

• Gilla
  • Haha
Tommynorskens och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.