1 014 016 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Jag är som sagt inte rädd för mycket och är imponerad över våra forskare som numera tydligen även har lyckats mäta skallars insida.P paralun skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 865 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 865 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 095 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 095 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 095 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 095 inlägg
För mig låter numera som något som gäller typ de senaste 10 åren.M mickef skrev:
Hur utpekande är det om man kan se att person 1453325490 hade resultat 5 på mönstringens intelligenstest och vaccinerade sig datum 21-ab-cd?M mickef skrev:
Forskaren har då ingen som helst aning om vilken person i Sverige det gäller.
Om ingen kan identifiera den individen vad är då syftet med forskningen? Att sätta in "stöd" redan vid "skallmätning" i spädbarnsstadiet?BirgitS skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 865 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 865 inlägg
Det går att identifiera individer efter anonymisering, men inte med det material den enskilda forskaren har. Generellt vill man hitta mönster, så man kan lägga resurser på vissa grupper i framtiden för att förebygga problem (då tänker jag inte på Covid-vaccinering utan generellt).M mickef skrev:
Hittar man i forskning en grupp som löper ökade risker för något allvarligt så kan man eventuellt söka upp dessa individer för att ge dem hjälp. Det kan dock inte forskargruppen göra. De kan bara meddela att forskningsobjekt A-12345-B-96 kan löpa stor risk för X. Numret kan sedan dekodas av den som sitter på grunddatat. Information finns om dig i massor med register, fullt lagligt även efter införandet av GDPR.
Skallmätningarna utfördes av Statens rasbiologiska institut som fanns kvar ända till slutet av 50-talet.M mickef skrev:
Men det verkar vara hög tid att återinföra någon typ av extra kontroller för medborgarna nu när forumet fylls av fler och fler trögtänkta…