1 014 024 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Jag har ju svarat... etikprövningsmyndigheten beslutar huruvida samtycke behövs. När det gäller registerforskning så behövs det oftast inte då det hade omöjliggjort forskningen. Nyttan anses överväga integritetskräkningen.M mickef skrev:
Jag har även länkat till deras sida med info om GDPR.
Kan jag tolka det som att forskare kan följa en individ från vaggan till graven innan uppgifterna anonymiseras?J Jonobe skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 868 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 868 inlägg
Prova att läsa länken som Jonobe gett. Det är inte mycket text och det börjar med "Vad krävs för att förbudet i GDPR mot att behandla känsliga personuppgifter inte ska gälla vid forskning?"M mickef skrev:
GDPR betyder alltså inte att data inte får finnas eller att en privatperson i alla lägen har rätt att bli tillfrågad (i vissa lägen ja, men långt ifrån i alla lägen). GDPR låter sig inte direkt förklaras på 10 rader text. Det finns dessutom andra lagar att ta hänsyn till.
Men all data anonymiseras inte före du dör eller för den delen inte efter heller.
Är min tolkning rätt alltså?Fairlane skrev:
Prova att läsa länken som Jonobe gett. Det är inte mycket text och det börjar med "Vad krävs för att förbudet i GDPR mot att behandla känsliga personuppgifter inte ska gälla vid forskning?"
GDPR betyder alltså inte att data inte får finnas eller att en privatperson i alla lägen har rätt att bli tillfrågad (i vissa lägen ja, men långt ifrån i alla lägen). GDPR låter sig inte direkt förklaras på 10 rader text. Det finns dessutom andra lagar att ta hänsyn till.
Men all data anonymiseras inte före du dör eller för den delen inte efter heller.
Nja. I regel får forskaren uppgifterna anonymiserade, om de ej har tillgång till journal om det är en studie som är mer detaljerad. Men det är ju endast tillfällig tillgång och även den kan vara begränsad.M mickef skrev:
Jag kanske har missförstått men det verkar som om intelligenstesten har följt med till vaccinationsbenägenhet och t o m död.J Jonobe skrev:
Det går ju att begära uppgifter som registren har täckning för - ibland kan det vara en individs hels livstid. Så ja, men då kommer de sannolikt vara avidentifierade. Man kan liksom inte bara begära ut allt om en person, men det går t.ex. att begära ut uppgifter om huruvida covid-vaccinerade haft hjärtproblem eller fått covid-diagnos eller avlidit. Men när den datan kommer tillbaka från socialstyrelsen så kommer den vara avidentifierad.M mickef skrev:
Och hur kommer man fram till den drabbades intelligenskvot? Det verkar solklart för de flesta här men vi lite dummare, i varje fall jag, har inte klykat riktigt.J Jonobe skrev:Det går ju att begära uppgifter som registren har täckning för - ibland kan det vara en individs hels livstid. Så ja, men då kommer de sannolikt vara avidentifierade. Man kan liksom inte bara begära ut allt om en person, men det går t.ex. att begära ut uppgifter om huruvida covid-vaccinerade haft hjärtproblem eller fått covid-diagnos eller avlidit. Men när den datan kommer tillbaka från socialstyrelsen så kommer den vara avidentifierad.
Jag har inte satt mig in i artikeln, men andra har väl kommenterat att det baseras på intelligenstestet som gjordes vid mönstring.M mickef skrev:
Om vi leker med tanken att den här undersökningen utgår ifrån endast en persons resultat, vi tar mig som exempel.M mickef skrev:
Jag vet inte vilka register man tittat i eller vad de kallas, så jag får hitta på lite.
Mina resultat:
IQ-registret: Över genomsnittet.
Vaccinationsregistret: Vaccinerad tidigt.
Covidregistret: Ej varit sjuk.
Då visar undersökningen att om man har högre IQ än genomsnittet, så har man vaccinerat sig tidigt och man har ej haft Covid.
Hoppas jag lyckades förtydliga lite.
Det var det jag misstänkte, snäppet värre än åsiktsregistrering.L Lilak skrev:Om vi leker med tanken att den här undersökningen utgår ifrån endast en persons resultat, vi tar mig som exempel.
Jag vet inte vilka register man tittat i eller vad de kallas, så jag får hitta på lite.
Mina resultat:
IQ-registret: Över genomsnittet.
Vaccinationsregistret: Vaccinerad tidigt.
Covidregistret: Ej varit sjuk.
Då visar undersökningen att om man har högre IQ än genomsnittet, så har man vaccinerat sig tidigt och man har ej haft Covid.
Hoppas jag lyckades förtydliga lite.
Jo men i vilken värld lever du egentligen? Att vi bedriver forskning på toppklass är ju helt avgörande för vår framtid och du verkar ha missat att man anonymiserar en person identitet innan det körs i forskarlagets datorer. Vad vill du egentligen? Är du även rädd för mobilstrålning, magnetfält mm?M mickef skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 868 inlägg