D
M mickef skrev:
I min värld baseras sunt förnuft på förkunskaper även så gissningar.
Det bästa exemplet i Sverige, som dödade många barn, var när någon med upplevt "sunt förnuft" rekommenderade att lägga spädbarn på mage, det gjorde många föräldrar olyckliga när deras barn dog. Icke evidensbaserat sunt förnuft kan man använda inom några områden, inte inom medicin, då är man kvacksalvare.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det bästa exemplet i Sverige, som dödade många barn, var när någon med upplevt "sunt förnuft" rekommenderade att lägga spädbarn på mage, det gjorde många föräldrar olyckliga när deras barn dog. Icke evidensbaserat sunt förnuft kan man använda inom några områden, inte inom medicin, då är man kvacksalvare.
Det var nog det sämsta exemplet på sunt förnuft. Förnuftiga var de som avvaktade vetenskapliga belägg för metoden.

BirgitS
M mickef skrev:
Det var nog det sämsta exemplet på sunt förnuft. Förnuftiga var de som avvaktade vetenskapliga belägg för metoden.
Men de som fick barn under den perioden fick just höra att det fanns belägg för att det räddade barn eftersom det förekom barn som låg på rygg och kräktes och då inte kunde andas längre.

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
I min värld baseras sunt förnuft på förkunskaper även så gissningar.
I så fall är det bättre att hänvisa till kunskaperna man har. Att gissa är sällan bra när det gäller (bl. a.) medicinska spörsmål.

• Gilla
djac
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Förnuftiga var de som avvaktade vetenskapliga belägg för metoden.
Att vara förnuftig är inte samma sak som att hänvisa till sunt förnuft.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Sunt förnuft och logiskt tänkande säger att pandemier riskerar att öka med ökad folktäthet.
Jag tror att pandemier börjar där folk och många djur lever tätt på varandra på ett eller annat sätt, med covid överföring av virus på ett eller annat sätt från fladdermöss, svininfluensan i Mexiko i någon grupp där människor levde med många grisar osv. Däremot sprids virus sen lättare där folk lever tätt men smittsamma virus hittar sin väg runt hela klotet även i områden där det är glesbefolkat eftersom folkgrupper mycket sällan lever helt isolerade från alla andra (om inte annat skulle det ge problem med inavel).

• Gilla
djac
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men de som fick barn under den perioden fick just höra att det fanns belägg för att det räddade barn eftersom det förekom barn som låg på rygg och kräktes och då inte kunde andas längre.
Vilken uppfattning/sovställning "vann"?

P pmd skrev:
I så fall är det bättre att hänvisa till kunskaperna man har. Att gissa är sällan bra när det gäller (bl. a.) medicinska spörsmål.
Vad har du för belägg för det?

BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror att pandemier börjar där folk och många djur lever tätt på varandra på ett eller annat sätt, med covid överföring av virus på ett eller annat sätt från fladdermöss, svininfluensan i Mexiko i någon grupp där människor levde med många grisar osv. Däremot sprids virus sen lättare där folk lever tätt men smittsamma virus hittar sin väg runt hela klotet även i områden där det är glesbefolkat eftersom folkgrupper mycket sällan lever helt isolerade från alla andra (om inte annat skulle det ge problem med inavel).
Det känns som att vi är överens?

BirgitS
M mickef skrev:
Vilken uppfattning/sovställning "vann"?
Man upptäckte att magliggande resulterade i fler dödsfall än ryggliggande så då ändrades de riktlinjer som barnmorskorna utgick ifrån i sina råd till familjerna. Det är väl typ 30 år sen.

• Gilla
djac
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Det känns som att vi är överens?
Jag tolkade dig annorlunda för som jag ser det så innebär storstäder inte att folk och djur lever mer tätt på varandra. Nu kommer jag inte riktigt ihåg vad jag läste för några år sen så jag tror jag håller mig i underkant när jag säger att man känner till att smittsamma sjukdomar har spridits över åtminstone stora delar av kontinenter i några tusen år. Jorden var inte särskilt tätbefolkad då och skillnaden var att det tog månader i stället för veckor för viruset att förflytta sig mellan länderna.

P
M mickef skrev:
Vad har du för belägg för det?
Det går att verifiera med ett enkelt experiment.

Låt någon lägga ett mynt under en av två upp-och-nervända muggar, utan att du får se vilken mugg som döljer myntet. Gissa sen var myntet finns. Gör detta ett par tusen gånger (det kan räcka med färre, men ju fler desto bättre). Skriv ner hur många rätt du hade.

Gör sen om samma sak, men istället för att gissa lyfter du på muggarna för att ta reda på var myntet finns. Skriv ner hur många rätt du hade.

Jämför sen resultaten.

• Gilla
  • Älska
djac och 1 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Man upptäckte att magliggande resulterade i fler dödsfall än ryggliggande så då ändrades de riktlinjer som barnmorskorna utgick ifrån i sina råd till familjerna. Det är väl typ 30 år sen.
För den som vill fördjupa sig i ämnet rekommenderas denna artikel ur Läkartidningen.
Grafen på andra sidan är talande.

• Gilla
  • Älska
djac och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Att vara förnuftig är inte samma sak som att hänvisa till sunt förnuft.
Nej, men det är förnuftigt att hänvisa till sunt förnuft.

P
M mickef skrev:
Nej, men det är förnuftigt att hänvisa till sunt förnuft.
I allmänhet är det inte så, helt enkelt för att det en vag hänvisning. Hänvisa till fakta istället.

• Älska
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.