1 014 023 läst ·
19 546 svar
1014k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Det bästa exemplet i Sverige, som dödade många barn, var när någon med upplevt "sunt förnuft" rekommenderade att lägga spädbarn på mage, det gjorde många föräldrar olyckliga när deras barn dog. Icke evidensbaserat sunt förnuft kan man använda inom några områden, inte inom medicin, då är man kvacksalvare.M mickef skrev:
Det var nog det sämsta exemplet på sunt förnuft. Förnuftiga var de som avvaktade vetenskapliga belägg för metoden.D djac skrev:Det bästa exemplet i Sverige, som dödade många barn, var när någon med upplevt "sunt förnuft" rekommenderade att lägga spädbarn på mage, det gjorde många föräldrar olyckliga när deras barn dog. Icke evidensbaserat sunt förnuft kan man använda inom några områden, inte inom medicin, då är man kvacksalvare.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Men de som fick barn under den perioden fick just höra att det fanns belägg för att det räddade barn eftersom det förekom barn som låg på rygg och kräktes och då inte kunde andas längre.M mickef skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Jag tror att pandemier börjar där folk och många djur lever tätt på varandra på ett eller annat sätt, med covid överföring av virus på ett eller annat sätt från fladdermöss, svininfluensan i Mexiko i någon grupp där människor levde med många grisar osv. Däremot sprids virus sen lättare där folk lever tätt men smittsamma virus hittar sin väg runt hela klotet även i områden där det är glesbefolkat eftersom folkgrupper mycket sällan lever helt isolerade från alla andra (om inte annat skulle det ge problem med inavel).M mickef skrev:
Det känns som att vi är överens?BirgitS skrev:
Jag tror att pandemier börjar där folk och många djur lever tätt på varandra på ett eller annat sätt, med covid överföring av virus på ett eller annat sätt från fladdermöss, svininfluensan i Mexiko i någon grupp där människor levde med många grisar osv. Däremot sprids virus sen lättare där folk lever tätt men smittsamma virus hittar sin väg runt hela klotet även i områden där det är glesbefolkat eftersom folkgrupper mycket sällan lever helt isolerade från alla andra (om inte annat skulle det ge problem med inavel).
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Jag tolkade dig annorlunda för som jag ser det så innebär storstäder inte att folk och djur lever mer tätt på varandra. Nu kommer jag inte riktigt ihåg vad jag läste för några år sen så jag tror jag håller mig i underkant när jag säger att man känner till att smittsamma sjukdomar har spridits över åtminstone stora delar av kontinenter i några tusen år. Jorden var inte särskilt tätbefolkad då och skillnaden var att det tog månader i stället för veckor för viruset att förflytta sig mellan länderna.M mickef skrev:
Det går att verifiera med ett enkelt experiment.M mickef skrev:
Låt någon lägga ett mynt under en av två upp-och-nervända muggar, utan att du får se vilken mugg som döljer myntet. Gissa sen var myntet finns. Gör detta ett par tusen gånger (det kan räcka med färre, men ju fler desto bättre). Skriv ner hur många rätt du hade.
Gör sen om samma sak, men istället för att gissa lyfter du på muggarna för att ta reda på var myntet finns. Skriv ner hur många rätt du hade.
Jämför sen resultaten.
För den som vill fördjupa sig i ämnet rekommenderas denna artikel ur Läkartidningen.BirgitS skrev:
Grafen på andra sidan är talande.