1 016 680 läst ·
19 546 svar
1017k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
Men på vilket sätt menar du att Sverige och Australien tänker annorlunda?C Chrillechrill skrev:Mitt svar var i huvudsak riktat mot b8q:s fråga i #17870.
I Australien verkar man tänka annorlunda kring vilka vaccin som skall användas och till vilka. Så frågan är väl i högsta grad relevant. Hur tänker man, och varför tänker man annorlunda här? Det är väl likadana vaccin.
Det är ju viktigt med bra säkerhetsmarginaler. Frågeställningen kring varför man pausat en typ av vaccin men inte en annan med liknande risk (ca 1/10000) är väl ändå relevant?
Det går att snöa in på mycket, men det var du som tog upp själva snöandet. I detta fallet har fohm enbart skrivit om myokardit/perikardit. De skriver inget om att de har tagit hänsyn till något annat, vilket som du skriver kan låta insnöat.
Så vitt jag förstår så syftar b8q på enskilda privatpersoner och hur de har resonerat under pandemin. Det är ju många som är motståndare till covidvaccinerna som har klagat på att mRNA-vaccinerna är en ny typ av vaccin och inte alls lika säkert/bra som de traditionella typerna, enligt många inlägg i covidtrådarna.
Precis. Det var rätt många som uttalade sin skepticism mot dessa ”nya” typer av vaccin och sa att de hellre väntade in vaccin som var framtagna på det gamla beprövade sättet. Men inget pekar alltså på att det gamla sättet är bättre eller säkrare.BirgitS skrev:
Så vitt jag förstår så syftar b8q på enskilda privatpersoner och hur de har resonerat under pandemin. Det är ju många som är motståndare till covidvaccinerna som har klagat på att mRNA-vaccinerna är en ny typ av vaccin och inte alls lika säkert/bra som de traditionella typerna, enligt många inlägg i covidtrådarna.
Nu har jag överlevt två Covidinfektioner och tog min fjärde spruta för någon månad sedan.BirgitS skrev:
Men på vilket sätt menar du att Sverige och Australien tänker annorlunda?
Känner du till om det finns någon studie på genetiska faktorer?
För för mig verkar helt klart att har man minsta genetisk defekt och pågående bakomliggande sjukdom är det helt avgörande. (oavsett om man tar vaccin eller ej)
Så är det. Genetiska faktorer kan minska risken med 90% eller öka den 10 ggr. Intressant nog finns båda de mest extrem varianterna i den "genom" vi bär med oss från Neanderthalarna.P paralun skrev:Nu har jag överlevt två Covidinfektioner och tog min fjärde spruta för någon månad sedan.
Känner du till om det finns någon studie på genetiska faktorer?
För för mig verkar helt klart att har man minsta genetisk defekt och pågående bakomliggande sjukdom är det helt avgörande. (oavsett om man tar vaccin eller ej)
Upptäckt av årets nobelpristagaren Svante Pääbo!
Jo jag är ganska säker på att det genetiska är det avgörande.Ulltand skrev:
Men det är ju "orättvist" i dagens samhälle.
Så för en genetiskt stark människa så spelar det mindre roll med vaccin eller ej.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
Det handlar inte om starkhet i någon sorts vanlig betydelse utan t.ex. om hur många ACE2-receptorer man har i cellerna och detta har inget att göra med ens immunsystem. Få ACE2-recepteror är bra när det gäller covid men negativt när det gäller hjärt- och kärlsjukdomar.P paralun skrev:
Man måste alltså analysera sitt DNA och i resultatet få reda på just de gener som har betydelse för covid. Men det är som Ulltand skrev en fråga om ökad eller minskad risk och det är inte så att man inte kan få allvarlig covid bara för att man har en av de gener som minskar risken eller måste få det för att man har någon av de andra generna.
Jo men min absolut bestämda mening är att det huvudsakligen består av genetiskt arv.BirgitS skrev:
Det handlar inte om starkhet i någon sorts vanlig betydelse utan t.ex. om hur många ACE2-receptorer man har i cellerna och detta har inget att göra med ens immunsystem. Få ACE2-recepteror är bra när det gäller covid men negativt när det gäller hjärt- och kärlsjukdomar.
Man måste alltså analysera sitt DNA och i resultatet få reda på just de gener som har betydelse för covid. Men det är som Ulltand skrev en fråga om ökad eller minskad risk och det är inte så att man inte kan få allvarlig covid bara för att man har en av de gener som minskar risken eller måste få det för att man har någon av de andra generna.
Så för den som vet med sig att deras anförvanter gick bort tidigt så skulle jag då utan fundering vaccinera mig! (så är det bara)
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
Men det är inte forskningens bestämda mening. Folk blir både allvarligt sjuka och lindrigt sjuka över hela jordklotet fast Neanderthal-generna inte finns över hela jordklotet.P paralun skrev:
Som sagt om dina släktingar gick bort tidigt i hjärt- och kärlsjukdomar så kan det bero på att de hade den gen som minskar risken att bli allvarligt sjuk i covid.
@Ulltand kanske vet vad de andra generna han nämnde har för betydelse i kroppen.
Blodgrupp är en annan gen som kan ha betydelse.
Jo enkelt så är det så att de starka överlever och det har då också med genetik att göra.BirgitS skrev:
Men det är inte forskningens bestämda mening. Folk blir både allvarligt sjuka och lindrigt sjuka över hela jordklotet fast Neanderthal-generna inte finns över hela jordklotet.
Som sagt om dina släktingar gick bort tidigt i hjärt- och kärlsjukdomar så kan det bero på att de hade den gen som minskar risken att bli allvarligt sjuk i covid.
@Ulltand kanske vet vad de andra generna han nämnde har för betydelse i kroppen.
Blodgrupp är en annan gen som kan ha betydelse.
Sen fattar jag inte att de som vet att de har en genetisk svag historia inte vaccinerar sig? enkelt när avled min mor/far och varför? (hoppas de på ett under?)
Nja det stämmer inte helt. Neandertalgenerna finns inte i Afrika och där klarar befolkningen Covid bra.BirgitS skrev:
I Asien och Europa är det omvänt med mycket iblandning. Här är sjukligheten betydligt högre. I statistiken faller dock bort att en del är närmast immuna när andra dör i större uträckning.
Vår genetisk disponibilitet är helt avgörande för hur vi klarar covid tillsammans med vissa andra sjukliga tillstånd.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
Nej, de mest anpassade har störst chans att få en avkomma som också får en möjlighet att få en avkomma. Eftersom mänskligheten alltid har haft nytta av olika sorters förmågor så har många sorters förmågor överlevt under årtusendena. Det innebär t.ex. att risken för att utveckla schizofreni finns kvar eftersom den hänger ihop med kreativitet.P paralun skrev:
Som sagt något sånt samband finns inte.P paralun skrev:
Det är ytterst få som vet vilka sorts genvarianter de har.
Blodgrupp påverkar i snitt inte livslängden så vitt jag vet men det har påverkan när det gäller covid.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
Finns det verkligen bra statistik på det som tar hänsyn till ålder och andra kända riskfaktorer?Ulltand skrev:
I de flesta afrikanska länder vet man inte varför folk dör och det registreras inte ens alltid att någon har dött.
För att inte tala om ålder. Det är alltså inte bara generna som styr utan mycket spelar roll.Ulltand skrev:
Det blir fel att säga att man ska vaccinera sig för att ens förfäder har dött unga och tvärtom som paralun verkar hävda.
Knappt någon vet något om genetik och de flesta tror att det är en godtycklig slump som avgör.P paralun skrev:
Det finns ett inbyggt gammalt politiskt motstånd mot genetik. Kanske kan det förklara en viss ovilja att ta till sig nya rön om arv och miljö där arvet får en allt större betydelse.
Ålder ökar risken med säg 10 ggr. Men har du "rätt" gener går den siffran ner till noll. Har du fel ökar den till 100 ggr.BirgitS skrev:
Så är du gammal med fel gener är det i stort sett kört och med rätt gener är det ganska lungt.
Min 85-årig mor diagnostiserades med Covid i en generell test för allt möjligt. Hennes enda symptom var att hon kände sig lite trött i några dagar. Hon har den mest fördelaktiga genvarianten för skydd mot covid.
Genetik kostar en massa pengar och den eviga frågan om "evigt liv"....Ulltand skrev:
Men med Covid tycker jag vi ser det övertydligt att genetiskt svaga människor dukar under.