En ny antikropp som binder på ett annat ställe på spikproteintet har forskats fram vid Boston Children’s Hospital.
Den hindrar inte viruset från att fästa på cellens ACE2, men i nästa steg så hindras viruset att ta sig in i och infektera cellen. Fungerar mot alla kända varianter inklusive omikron — i en mus modell.

Detta område är inte utsatt för förändringar/mutationer och upptäckten kan vara användbar för att utveckla bättre vacciner. Det kanske räcker denna som ersättare till dagens antikroppscocktails med flera olika antikroppar.

Det är något sådant här jag väntat på. Om man dessutom kan göra ett vaccin som inte innehåll hela spikproteinet finns det nog goda möjligheter att göra ett bättre vaccin.

Animerad bild visande antikroppar som binder till ett virus spikeprotein för att blockera infektion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Powerful New Antibody Neutralizes All Known COVID Variants,
Future vaccine development may be inspired by the findings.
Therapeutic antibodies that were effective early in the pandemic have lost their efficacy as SARS-CoV-2
Severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) is the official name of the virus strain that causes coronavirus disease (COVID-19). Previous to this name being adopted, it was commonly referred to as the 2019 novel coronavirus (2019-nCoV), the Wuhan coronavirus, or the Wuhan virus.
SARS-CoV-2 has changed and mutated, and more recent variants, particularly Omicron, have learned how to circumvent the antibodies our systems produce in response to vaccinations. We may be able to better guard against possible variations thanks to a new, widely neutralizing antibody created at Boston Children’s Hospital. In tests, it neutralized all known SARS-CoV-2 variants of concern, including all Omicron variants.

“We hope that this humanized antibody will prove to be as effective at neutralizing SARS-CoV-2 in patients as it has proven to be thus far in preclinical evaluations,” says Frederick Alt, Ph.D., of the Program in Cellular and Molecular Medicine at Boston Children’s Hospital, who co-led the research.
https://scitechdaily.com/powerful-new-antibody-neutralizes-all-known-covid-variants/

• Gilla
mickef och 1 till
  • Laddar…
Nej, mRNA vaxxet gav lika mycket hjärt- och kärlskador som detta Nuvaxovid, plus att det satte ned immunförsvaret så att cancer lättare blossar upp.

B b8q skrev:
De som inte litade på de "nya" mRNA-vaccinen och hellre ville vänta in ett vaccin som byggde på den gamla beprövade proteintypen, kanske ångrar sig nu:

[länk]

• Gilla
SvenE55
  • Laddar…
Roger G Olsson Roger G Olsson skrev:
Nej, mRNA vaxxet gav lika mycket hjärt- och kärlskador som detta Nuvaxovid, plus att det satte ned immunförsvaret så att cancer lättare blossar upp.
Trovärdiga källor på det? Om det vore sant, varför rekommenderas då istället Pfizer och Moderna till yngre?

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Läkare och forskare som gått samman i Läkaruppropet för att varna allmänheten.

https://lakaruppropet.se/faktablad/

B b8q skrev:
Trovärdiga källor på det? Om det vore sant, varför rekommenderas då istället Pfizer och Moderna till yngre?

• Gilla
  • Haha
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
harry73
B b8q skrev:
De som inte litade på de "nya" mRNA-vaccinen och hellre ville vänta in ett vaccin som byggde på den gamla beprövade proteintypen, kanske ångrar sig nu:

[länk]
Så kan man såklart resonera. För mig är det bara en bekräftelse att det var bra att inte vaccinera mig.

• Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Novavaxoid må vara ett proteinvaccin tillverkat enligt en beprövad princip. Problemet tycks vara proteinet. Det är inte vilket protein som helst utan sars-cov-2 virusets spikprotein. Samma protein som mRNA vaccinen kodar fram.

Jag tillhör dem som hade förväntningar på Novavaxoid.
Metoden borde ge lite bättre koll på hur mycket vaccin, och därmed spikprotein, man få i sig vid en vaccination.
Vaccinet tas om hand av immunförsvaret på ett bättre sätt, i alla fall i teorin.

Läste nån stans att Novavax sagt inte hade sett dessa biverkningar vid fas 3 studien som omfattade 40’000 deltagare, men att de rättar sig efter myndigheterna.

Är det ett problem för män(?) under 30 kan man väl anta att 1 fall på 10000 kan passera fas-3-studien obemärkt.

Modernas vaccin pausades för män under 30 år. Vad hände sedan?

BirgitS
Läkare och forskare som gått samman i Läkaruppropet för att varna allmänheten.

[länk]
På den sidan finns ingenting som tar upp vad du påstod i inlägg #17869
Så var är källorna till de påståendena?
Eller är det bara fria fantasier?

• Gilla
Anna Martinsson1 och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Så kan man såklart resonera. För mig är det bara en bekräftelse att det var bra att inte vaccinera mig.
Vet du om att risken för att få myokardit och perikardit är högre när man får covid än efter vaccinering, inkl. för män under 30 år?

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Novavaxoid må vara ett proteinvaccin tillverkat enligt en beprövad princip. Problemet tycks vara proteinet. Det är inte vilket protein som helst utan sars-cov-2 virusets spikprotein. Samma protein som mRNA vaccinen kodar fram.

Jag tillhör dem som hade förväntningar på Novavaxoid.
Metoden borde ge lite bättre koll på hur mycket vaccin, och därmed spikprotein, man få i sig vid en vaccination.
Vaccinet tas om hand av immunförsvaret på ett bättre sätt, i alla fall i teorin.

Läste nån stans att Novavax sagt inte hade sett dessa biverkningar vid fas 3 studien som omfattade 40’000 deltagare, men att de rättar sig efter myndigheterna.

Är det ett problem för män(?) under 30 kan man väl anta att 1 fall på 10000 kan passera fas-3-studien obemärkt.

Modernas vaccin pausades för män under 30 år. Vad hände sedan?
Nu ska man ju tänka på att det Australien kommit med än så länge är en misstanke, de har alltså ännu inte tillräckligt underlag för att säga något med säkerhet.
"Bakgrunden till beslutet är signaler om ökad risk"
Det behöver bekräftas med ett större underlag.

Moderna rekommenderas fortfarande inte till de under 31 år.

Läs punkt 11:

• Hjärtmuskelinflammation (myokardit) är en erkänd biverkan av covid-19-vaccinen. En studie visar – utifrån inrapporterade biverkningar – att det är 6 gånger så vanligt för unga pojkar att bli inlagda på sjukhus efter att ha fått myokardit efter andra dosen vaccin mot covid-19 jämfört med att hamna på sjukhus inom 120 dagar efter att ha blivit smittad av covid-19 (https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.08.30.21262866v1).

BirgitS BirgitS skrev:
På den sidan finns ingenting som tar upp vad du påstod i inlägg #17869
Så var är källorna till de påståendena?
Eller är det bara fria fantasier?

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
Har du källa på det? Vad jag förstått kan myokarditerna uppstå därför att vaccinet får kroppen att producera spikproteiner.

BirgitS BirgitS skrev:
Vet du om att risken för att få myokardit och perikardit är högre när man får covid än efter vaccinering, inkl. för män under 30 år?

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
BirgitS
Läs punkt 11:

• Hjärtmuskelinflammation (myokardit) är en erkänd biverkan av covid-19-vaccinen. En studie visar – utifrån inrapporterade biverkningar – att det är 6 gånger så vanligt för unga pojkar att bli inlagda på sjukhus efter att ha fått myokardit efter andra dosen vaccin mot covid-19 jämfört med att hamna på sjukhus inom 120 dagar efter att ha blivit smittad av covid-19 ([länk]).
Du behöver läsa förutsättningarna för de där 120 dagarna. Det gällde just väldigt specifika 120 dagar i ett specifikt land med just den smittspridning som var där just då. Det är inte något allmänt påstående. De 120 dagarna gällde en period med låg smittspridning jämfört med smittspridningen som har varit sen omikron började spridas i stor skala.

Studien du länkar till gäller dessutom 12-17 år och inte upp till 30 år.

Så du har fel.

• Gilla
vanpire
  • Laddar…
BirgitS
Har du källa på det? Vad jag förstått kan myokarditerna uppstå därför att vaccinet får kroppen att producera spikproteiner.
Om man har covid så har man väldigt mycket mer spikprotein i kroppen än efter vaccination.

Källan finns i någon av covidtrådarna, det är liksom inget nytt du kommer med utan har diskuterats tidigare.

Nissens
harry73 harry73 skrev:
Jag har en kollega som hade liknande inställning som du. Efter akutvård och respirator i några veckor för drygt ett år sedan är han hlad om han kan komma i närheten av den form han var i innan.

Och han har en helt annan inställning till vaccinering numera.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.