BirgitS
C Chrillechrill skrev:
Verkar inte som om vi tittat i samma rapport. Om samhället har propagerat för vaccinering, och då inkluderat ett vaccin som för de flesta i princip enbart innebär risk. Då är det en gigantisk skandal. Och inget man kan snacka bort med ”allt handlar inte om hur många som dör”. För myndigheterna säger ju att vaccinen är ”säkra och effektiva” och skyddar mot ”svår sjukdom och död”.
Den rapport du länkade till innehåller inget om att vaccin skulle vara en risk för de flesta. Ditt inlägg med en länk till en rapport: #17468
 
BirgitS
C Chrillechrill skrev:
Uppenbarligen inte alla vacciner, om rapporten stämmer. Vi borde väl ändå vara överens om att nyttan skall överväga risken?

Alvedon har ju trots allt den fördelen att man märker om den verkar eller inte, för vaccinernas del så har vi enbart statistik till hjälp.
Det är ju alldeles uppenbart att just utifrån statistik att vaccinering minskar antalet som dör och antalet som behöver sjukhusvård. Ovaccinerade är ständigt överrepresenterade när det gäller de som behöver sjukhusvård och de som dör.

Saknar du kunskap om konfidensintervall?
Som jag skrev förut ett resultat som med 95 % sannolikhet ligger i intervallet 0.63-1.71, och där värdet 1 är balanspunkten, går det ju inte att använda till något eftersom det inte säger någonting.

Det är väl inte så stor vits med att huvudvärken försvinner av alvedonet om man i stället får angioödem och behöver ringa efter ambulans. Det är väl verkligen en dålig risk-nytta-balans.

Det är väl många vaccinerade som har märkt att de inte har blivit sjuka fast de har umgåtts med sjuka.
 
C
BirgitS BirgitS skrev:
Den rapport du länkade till innehåller inget om att vaccin skulle vara en risk för de flesta. Ditt inlägg med en länk till en rapport: #17468
Du har rätt i att jag uttryckte mig lite slarvigt. Det var min slutsats av rapporten, att om risken att dö av Covid är lika vare sig man är vaccinerad (mRNA-vaccin) eller inte, då innebär det en ökad risk eftersom vaccinet inte är helt riskfritt.
Vad för slutsats drar ni av rapporten?
 
C Chrillechrill skrev:
. . .om risken att dö av Covid är lika vare sig man är vaccinerad (mRNA-vaccin) eller inte, då innebär det en ökad risk eftersom vaccinet inte är helt riskfritt.
Och risken att inte dö, men få allvarlig Covid och/eller långvarig Post-Covid med kanske livslånga problem? Ska inte det vägas in?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
C
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju alldeles uppenbart att just utifrån statistik att vaccinering minskar antalet som dör och antalet som behöver sjukhusvård. Ovaccinerade är ständigt överrepresenterade när det gäller de som behöver sjukhusvård och de som dör.

Saknar du kunskap om konfidensintervall?
Som jag skrev förut ett resultat som med 95 % sannolikhet ligger i intervallet 0.63-1.71, och där värdet 1 är balanspunkten, går det ju inte att använda till något eftersom det inte säger någonting.

Det är väl inte så stor vits med att huvudvärken försvinner av alvedonet om man i stället får angioödem och behöver ringa efter ambulans. Det är väl verkligen en dålig risk-nytta-balans.

Det är väl många vaccinerade som har märkt att de inte har blivit sjuka fast de har umgåtts med sjuka.
Viss kunskap kring konfidensintervall har jag. Har du kunskap kring begreppet normalfördelningskurva?
 
BirgitS
C Chrillechrill skrev:
Du har rätt i att jag uttryckte mig lite slarvigt. Det var min slutsats av rapporten, att om risken att dö av Covid är lika vare sig man är vaccinerad (mRNA-vaccin) eller inte, då innebär det en ökad risk eftersom vaccinet inte är helt riskfritt.
Vad för slutsats drar ni av rapporten?
Du kan ju inte dra slutsatser som det inte finns underlag till i rapporten. Så här står det i sammanfattningen:
"reporting overall mortality, including COVID-19 deaths, accident deaths, cardiovascular deaths and other non-COVID-19 deaths."
De har alltså tittat på alla sorters orsaker till att dö, inte just av covid.

"For overall mortality, with 74,193 participants and 61 deaths (mRNA:31; placebo:30), the relative risk (RR) for the two mRNA vaccines compared with placebo was 1.03 (95% CI=0.63-1.71)."
Alltså man kommer inte fram till något eftersom konfidensintervallet är så väldigt stort att resultatet kunde ha varit nästan vad som helst om underlaget hade varit större. Det är alldeles för få deltagare/dödsfall för att det ska gå att dra någon slutsats.

Från kapitlet Results:
"The Pfizer4 and Moderna5 vaccines were associated with a lower risk of COVID-19 death (Table 1). "
Enligt tabell 1 så dog 1 vaccinerad person av covid och 2 ovaccinerade personer i studien om Pfizers vaccin samt 1 vaccinerad och 3 ovaccinerade i studien om Modernas vaccin.

Enda nyttan med studien är att den kan vara ett underlag för att få forskningspengar för att undersöka förhållandena mellan olika sorters vaccin med en mycket större grupp människor.

Svensk statistik visar att ovaccinerade är överrepresenterade när det gäller dödsfall med covid. De ovaccinerade är också överrepresenterade när det gäller behovet av sjukhusvård.
 
  • Gilla
vanpire och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
C Chrillechrill skrev:
Viss kunskap kring konfidensintervall har jag. Har du kunskap kring begreppet normalfördelningskurva?
Ja, men det finns inget underlag som säger att det korrekta värdet är på något sätt normalfördelat inom konfidensintervallet. För att veta om ett resultat är normalfördelat måste man upprepa testet väldigt många gånger, så många gånger att man kan se hur ofta det blir 0,7 och hur ofta det blir 1,7 för att ta två exempel. Det är inte meningsfullt i denna typ av studier utan det man behöver är en studie med mycket fler personer/dödsfall så att konfidensintervallet blir mycket mindre.
 
Nissens
C Chrillechrill skrev:
Uppenbarligen inte alla vacciner, om rapporten stämmer. Vi borde väl ändå vara överens om att nyttan skall överväga risken?

Alvedon har ju trots allt den fördelen att man märker om den verkar eller inte, för vaccinernas del så har vi enbart statistik till hjälp.
Så, hur stora risker är det med vaccinerna menar du? Hur stor risk är det med att få infektionen?

Du har tydligen inte läst biverkningar av alvedon, Ipren o liknande…
 
C
BirgitS BirgitS skrev:

De har alltså tittat på alla sorters orsaker till att dö, inte just av covid.

Enda nyttan med studien är att den kan vara ett underlag för att få forskningspengar för att undersöka förhållandena mellan olika sorters vaccin med en mycket större grupp människor.
Korrekt, uttryckte mig slarvigt. Oavsett så påverkas risk/nytta kalkylen.
För allas vår skull så hoppas jag att man försöker få fram mer kring detta, för resultatet i rapporten är oroväckande.
 
BirgitS
C Chrillechrill skrev:
Korrekt, uttryckte mig slarvigt. Oavsett så påverkas risk/nytta kalkylen.
För allas vår skull så hoppas jag att man försöker få fram mer kring detta, för resultatet i rapporten är oroväckande.
Nej, det är inte oroväckande att mRNA-vacciner inte skyddar mot död av en hjärtkärlsjukdom.

Om man ska hårdra deras tabeller så skyddar vaccinering med Pfizers vaccin mot död pga. en olycka. Ingen som var vaccinerad med Pfizers vaccin dog i en olycka men en person i placebogruppen. Tror du att man ska tolka resultatet så också?
Eller inser du då att det inte går att använda deras värden så som du försöker göra?
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
C
Nissens Nissens skrev:
Så, hur stora risker är det med vaccinerna menar du? Hur stor risk är det med att få infektionen?

Du har tydligen inte läst biverkningar av alvedon, Ipren o liknande…
Precis, det är det som är frågan. Och då i relation till nyttan. Men vad jag menar är ointressant. Fohm sa i sin reklam för vaccinering att 150 av 100 000 har rapporterat in allvarliga biverkningar (även om det inte är ett svar på frågan).
Jag har inte läst på bipacksedlarna för alvedon och ipren för att få reda på eventuella biverkningar av vaccinet om det var det du undrade.
 
Nissens
C Chrillechrill skrev:
Precis, det är det som är frågan. Och då i relation till nyttan. Men vad jag menar är ointressant. Fohm sa i sin reklam för vaccinering att 150 av 100 000 har rapporterat in allvarliga biverkningar (även om det inte är ett svar på frågan).
Jag har inte läst på bipacksedlarna för alvedon och ipren för att få reda på eventuella biverkningar av vaccinet om det var det du undrade.
150 av 100 000 låter inte mycket. Sannolikheten är att betydligt fler får problem av infektionen.

Du behöver ju inte spela dum, jämförelsen med Ipren och Alvedon gjorde jag naturligtvis för att det är märkligt att du inte upprörs av biverkningarna för dem om nu vaccinet gör dig så upprörd…

Hur många blir sjuka/dör av alkohol?
Varför är du inte upprörd över det?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
C
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det är inte oroväckande att mRNA-vacciner inte skyddar mot död av en hjärtkärlsjukdom.

Om man ska hårdra deras tabeller så skyddar vaccinering med Pfizers vaccin mot död pga. en olycka. Ingen som var vaccinerad med Pfizers vaccin dog i en olycka men en person i placebogruppen. Tror du att man ska tolka resultatet så också?
Eller inser du då att det inte går att använda deras värden så som du försöker göra?
Argumentationen kan användas åt båda hållen. Det skulle ju vara väldigt oroväckande om den ökar risken för hjärt-kärlsjukdom.

Du väljer att lyfta fram en siffra, men säger inte att för alla vaccinen så är olyckorna lika många i vaccinerad- respektive placebogruppen.

Du valde inte att lyfta fram att man med mRNA vacciner räddade 3 st från att dö i Covid (jämfört med placebogruppen), men samtidigt så dog 5 st fler av hjärt-kärlsjukdom (i mRNA-vaccingruppen). Fortfarande väldigt få fall, men en oroväckande tendens.
Förhoppningsvis kommer fler studier.
 
Att ni orkar. Världen har gått vidare :P
 
  • Gilla
Blodsoppen och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
C Chrillechrill skrev:
Argumentationen kan användas åt båda hållen. Det skulle ju vara väldigt oroväckande om den ökar risken för hjärt-kärlsjukdom.

Du väljer att lyfta fram en siffra, men säger inte att för alla vaccinen så är olyckorna lika många i vaccinerad- respektive placebogruppen.

Du valde inte att lyfta fram att man med mRNA vacciner räddade 3 st från att dö i Covid (jämfört med placebogruppen), men samtidigt så dog 5 st fler av hjärt-kärlsjukdom (i mRNA-vaccingruppen). Fortfarande väldigt få fall, men en oroväckande tendens.
Förhoppningsvis kommer fler studier.
Det jag har skrivit hela tiden är att inga värden i den rapporten kan användas som någon sorts fakta om vaccinering och död. Som jag avslutade inlägget du citerade:
"Tror du att man ska tolka resultatet så också?
Eller inser du då att det inte går att använda deras värden så som du försöker göra?"

Jag har alltså inte argumenterat för vaccinering utifrån den rapporten, för den duger vare sig till det ena eller det andra.

Däremot kan man konstatera att under tredje vågen förra våren så blev det ingen överdödlighet så som det hade blivit vid de två föregående vågorna. Det var snarast en liten underdödlighet. Enda skillnaden var att de äldsta och sköraste hade kunnat vaccinera sig. De dog alltså inte heller av något annat mer än vanligt.
Graf som visar normaldödlighet jämfört med faktisk dödlighet i Sverige över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.folkhalsomyndigheten.se...-overdodlighet-till-och-med-vecka-15-2022.pdf

Faktum är att det under större delen av tiden sen förra våren har varit en liten underdödlighet trots att då så väldigt många har vaccinerats. Undantagen är under värmeböljan förra sommaren (vanlig dödsorsak för skröpliga människor) samt under fjärde vågen i år. Så det finns inget alls som tyder på att vaccinering skulle göra att fler dör än när covid går runt i en ovaccinerad befolkning.

Edit: Förtydligande i meningen innan bilden
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.