C
BirgitS BirgitS skrev:
Det jag har skrivit hela tiden är att inga värden i den rapporten kan användas som någon sorts fakta om vaccinering och död. Som jag avslutade inlägget du citerade:
"Tror du att man ska tolka resultatet så också?
Eller inser du då att det inte går att använda deras värden så som du försöker göra?"

Jag har alltså inte argumenterat för vaccinering utifrån den rapporten, för den duger vare sig till det ena eller det andra.

Däremot kan man konstatera att under tredje vågen förra våren så blev det ingen överdödlighet så som det hade blivit vid de två föregående vågorna. Det var snarast en liten underdödlighet. Enda skillnaden var att de äldsta och sköraste hade kunnat vaccinera sig. De dog alltså inte heller av något annat mer än vanligt.
[bild]
[länk]

Faktum är att det under större delen av tiden sen förra våren har varit en liten underdödlighet trots att då så väldigt många har vaccinerats. Undantagen är under värmeböljan förra sommaren (vanlig dödsorsak för skröpliga människor) samt under fjärde vågen i år. Så det finns inget alls som tyder på att vaccinering skulle göra att fler dör än när covid går runt i en ovaccinerad befolkning.

Edit: Förtydligande i meningen innan bilden
Även de siffror på dödlighet du redovisar, och slutsatser kring vad de visar skall användas med försiktighet.

Det finns betydligt fler skillnader än vaccination. Det är skillnad på covidvarianter, behandlingsmetoder, hur många sköra det finns, hur människor har levt, bara för att nämna några.

Siffrorna behöver analyseras mer. Men underdödlighet oavsett orsak är ju bra.
 
BirgitS
C Chrillechrill skrev:
Även de siffror på dödlighet du redovisar, och slutsatser kring vad de visar skall användas med försiktighet.

Det finns betydligt fler skillnader än vaccination. Det är skillnad på covidvarianter, behandlingsmetoder, hur många sköra det finns, hur människor har levt, bara för att nämna några.

Siffrorna behöver analyseras mer. Men underdödlighet oavsett orsak är ju bra.
Tredje vågen orsakades av alfavarianten som orsakade att en större andel fick en allvarlig sjukdom. På IVA var det fler patienter under våg 3 än under våg 2. Men bland de äldsta och sköraste var det alltså tvärtom, en mycket liten andel som blev allvarligt sjuka, mycket mindre än under våg 2.
Inga nya behandlingsmetoder mellan våg 2 och 3.
Det blir nya äldsta och sköraste hela tiden så ingen nämnvärd skillnad när det gäller det (så många dog inte under våg 2).
Hur dödligheten skulle påverkas av hur människor lever förstår jag inte.

Hade vaccineringen lett till ökad dödlighet i annat än covid så hade det synts förstås som en överdödlighet i stället för en underdödlighet i och med att så många har vaccinerats. Det är inget som behöver analyseras mer.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Någon som funderat över varför det finns virus eller virusrester i avföring lång tid efter infektionen är över?
Här kommer en studie där man visar att sars-cov-2 viruset skulle kunna föröka sig i tarmen genom att infektera tarmbakterier. Det finns även lite bilder tagna med avancerad utrustning.

Could SARS-CoV-2 Have Bacteriophage Behavior or Induce the Activity of Other Bacteriophages?
https://www.mdpi.com/2076-393X/10/5/708/htm
Abstract
SARS-CoV-2 has become one of the most studied viruses of the last century. It was assumed that the only possible host for these types of viruses was mammalian eukaryotic cells. Our recent studies show that microorganisms in the human gastrointestinal tract affect the severity of COVID-19 and for the first time provide indications that the virus might replicate in gut bacteria. In order to further support these findings, in the present work, cultures of bacteria from the human microbiome and SARS-CoV-2 were analyzed by electron and fluorescence microscopy. The images presented in this article, in association with the nitrogen (15N) isotope-labeled culture medium experiment, suggest that SARS-CoV-2 could also infect bacteria in the gut microbiota, indicating that SARS-CoV-2 could act as a bacteriophage. Our results add new knowledge to the understanding of the mechanisms of SARS-CoV-2 infection and fill gaps in the study of the interactions between SARS-CoV-2 and non-mammalian cells. These findings could be useful in suggesting specific new pharmacological solutions to support the vaccination campaign.
En bakteriofag är något som infekterar bakterier, vanligtvis ett virus.
 
BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Någon som funderat över varför det finns virus eller virusrester i avföring lång tid efter infektionen är över?
Är det så?
Jag undrar med tanke på att halterna i avloppsvattnet går ner samtidigt som smittspridningen minskar och inte förskjutet.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är det så?
Jag undrar med tanke på att halterna i avloppsvattnet går ner samtidigt som smittspridningen minskar och inte förskjutet.
Nej, då är det nog inte så. Det var mer en tanke. Har inte koll på överensstämmelsen var såpass bra med smittspridningen. Då är det väl inte så vanligt att det bildas såpass stora mängder virus att det påverkar halterna i avloppsvattnet.

Har för mig att man hittade virusrestet från tarmen, men inte lyckades påvisa någon stark
koppling till "Långcovid" eller att det i all fall inte var så vanligt.

4% hade virusrester i avföringen 7 månader efter infektionen enl. Blomberg/Stanford
https://www.bloomberg.com/news/arti...ing-in-feces-offers-clues-to-long-covid-cause

Feces of people with mild COVID can harbor viral genetic material months after infection
share

People with mild to moderate COVID-19 can shed viral RNA in their feces months after initial infection, Stanford researchers find. Those who do often have nausea, vomiting and abdominal pain.
April 13, 2022, https://med.stanford.edu/news/all-news/2022/04/feces-covid-19.html

A study by researchers at Stanford Medicine has found that infected people can shed viral genetic material in their feces for up to seven months after diagnosis. Those who do often suffer lingering gastrointestinal symptoms such as nausea, vomiting and abdominal pain.
The findings don’t imply that there is fecal-to-oral transmission of the virus that causes COVID-19, the researchers caution. They were isolating fragmented genetic material rather than intact, infectious viral particles. But the results highlight a possible viral reservoir that could partially explain the mystifying constellation of symptoms that plague a minority of COVID-19 patients for months after their initial infection.
SARS-COV-2 viruset fortsätter att överaska.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Är kampen mot covid-19 över? Eller vem orkar bry sig om virus när det är krig i vår närhet…?
Såg ett intressant diagram från ONS i UK. Var som händer när många får omikron under en kort tid:
Diagram som visar modellerad procentandel av befolkningen i England och Wales med olika nivåer av antikroppar mot SARS-CoV-2 över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mörkblått är andelen av de med antikroppar, ca 99% av befolkningen, som nu har höga nivåer av antikroppar. (Modellerade värden utifrån statistik).
Hur bra skydd det ger engelsmän mfl framöver återstår att se.
 
Dags att sälja Pfizer-aktierna?
Det ryktas* att Pfizer varnar sina aktieägare för att framtida lönsamhet kan sjunka. Deras covid mRNA vaccin kan komma att förlora sitt godkännande i USA pga för dålig effektivitet. Sen var det något om biverkningar men om det var kostnader eller minskad försäljning min jag inte.

Någon som har koll på var man hittar info som bolag ”tvingas” rapportera till SEC för att inte riskera att stämmas av sina aktieägare?

* hört på YouTube
 
BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Var som händer när många får omikron under en kort tid:
Vaccineringen har väl påverkat de där kurvorna också.
blackarrow blackarrow skrev:
Hur bra skydd det ger engelsmän mfl framöver återstår att se.
Halterna sjunker med tiden och därmed skyddet samt de nya undervarianterna BA.4 och BA.5 lär vara ändå bättre på att komma runt befintliga antikroppar av sjukdom och vaccin än de tidigare omikronvarianterna.
 
BirgitS
Undervarianterna BA.4 och BA.5 (omikronvarianter) detekterades i Sydafrika i januari och februari samt har nu blivit de dominerade varianterna där.

BA.5 upptäcktes i Portugal för några veckor sen i samband med en ökning av antalet bekräftade fall och andel positiva test. 8 maj uppskattades BA.5 stå för 37 % av de bekräftade fallen. Den 22 maj beräknas den vara den mest vanliga varianten.

Fördelen för BA.4 och BA.5 tycks vara deras förmåga att komma runt skyddet efter tidigare infektion och/eller vaccination, särskilt om det har gått ett tag. Det gäller även de som har haft omikronvarianten BA.1 enigt labbtester. Skyddet pga. vaccination verkar vara något bättre under förutsättning att det inte har gått för lång tid.

Risken för allvarlig sjukdom verkar vara oförändrad jämfört med tidigare omikronvarianter.

ECDC varnar för att detta kan leda till en ökning av fallen under de kommande veckorna och månaderna, vilket i sin tur kan leda till ökad belastning på sjukvården. En andra påfyllnadsdos till fler åldersgrupper kan vara optimal om det blir en situation med fortsatt hög eller ökande smittspridning.
https://www.ecdc.europa.eu/en/news-...e-sars-cov-2-omicron-sub-lineages-ba4-and-ba5
 
D
Ska bli spännande att se, nu ska ännu en riktig ledare prövas mot Covid, alla de som önskat mer av de ovetenskapliga åtgärderna kommer nog få sitt lystmäte, det har redan elegant införts dygnet runt öppet på apoteken (som här förtjäntsfullt inspekteras) och militären spänner musklerna, detta tillsammans med munskydd får nog viruset att darra av skräck..

https://sverigesradio.se/artikel/kraftig-spridning-av-covid-19-i-nordkorea
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Undervarianterna BA.4 och BA.5 (omikronvarianter) detekterades i Sydafrika i januari och februari samt har nu blivit de dominerade varianterna där.
De varianterna har orsakat att antalet dödsfall i Sydafrika har fördubblats under slutet av april.
Även Swaziland och Namibia noterat en ökning sen början av april.

BA.4 har upptäckts i Sverige.
– Det finns indikationer på att den kan ta sig igenom immunförsvaret om man tidigare smittats med en annan omikronvariant. Vaccinen verkar ge ett bättre skydd än tidigare sjukdom och det skyddar fortfarande mot allvarlig sjukdom och död.
https://www.dn.se/sverige/fhm-ny-undervariant-har-upptackts-i-sverige/
 
Vaccination plus BA.1 infektion ger 5 ggr högre nivåer av neutraliserande antikroppar(?) mot BA.4 än bara genomgången BA.1 infektion. (Jag undrar vad dr John Campbell säger om detta. Han har pratat så mycket om att ”natural immunity” är bättre (än…ja vadå?)).

Artikeln nedan förutspår en ny BA.4/BA.5 våg i Sydafrika, men att USA kommer klara sig bättre pga högre vaccinationstäckning.

Flera omikron varianter skiljer sig mer än tex alfa och delta. Nedan en bild på ändringar i spikproteinet för olika omikronvarianter.

Venn-diagram som visar unika och delade spikmutationer i omikronvarianterna BA.1, BA.2 och BA.4/BA.5.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



En intressant artikel om en något gammal och liten labbstudie där man studerat immunitet och virusvarianter .

Omicron subvariants BA.4, BA.5 evade protection from earlier omicron infection
Data suggests possibility of new infection wave, though vaccination boosts protection.
Though the study is small and the data is preliminary, the findings suggest that the latest omicron subvariants can thwart protection generated from earlier omicron versions. Vaccination appears to dull the subvariants' edge, however. Overall neutralization levels against BA.4 and BA.5 were five-fold higher in vaccinated people compared to those who were unvaccinated.
Still, in places where vaccine coverage is low or vaccine protections are waning, BA.4 and BA.5 may have the ability to generate a new wave of cases, as appears to be the current situation in South Africa.

In the US, where vaccination coverage is relatively high, but protection may be waning, BA.4 and BA.5 have only been found circulating at low levels so far. For now, a different subvariant, BA.2, is currently dominating and causing an uptick in cases. BA.2 is similar to BA.4 and BA.5—BA.2 differs from BA.4 and BA.5 by only three mutations and one deletion in the virus's critical spike protein.
https://arstechnica.com/science/202...de-protection-from-earlier-omicron-infection/
 
BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Vaccination plus BA.1 infektion ger 5 ggr högre nivåer av neutraliserande antikroppar(?) mot BA.4 än bara genomgången BA.1 infektion. (Jag undrar vad dr John Campbell säger om detta. Han har pratat så mycket om att ”natural immunity” är bättre (än…ja vadå?)).

Artikeln nedan förutspår en ny BA.4/BA.5 våg i Sydafrika, men att USA kommer klara sig bättre pga högre vaccinationstäckning.

Flera omikron varianter skiljer sig mer än tex alfa och delta. Nedan en bild på ändringar i spikproteinet för olika omikronvarianter.

[bild]


En intressant artikel om en något gammal och liten labbstudie där man studerat immunitet och virusvarianter .

Omicron subvariants BA.4, BA.5 evade protection from earlier omicron infection
Data suggests possibility of new infection wave, though vaccination boosts protection.


[länk]
Det verkar vara samma labbstudie som ligger bakom citatet i det inlägg jag skrev igår.

Eftersom artikeln du länkar till är drygt 2 veckor gammal så vet man nu att det är en pågående våg i Sydafrika: https://ourworldindata.org/explorer...olor+by+test+positivity=false&country=ZAF~USA
 
optimum
Kan berätta att jag är fortfarande frisk. :cool:
Covid verkar inte bita på mig då jag är av ovanligt bra genetisk uppbyggnad.
Och mina vitaminer inklusive B2, C och D är nog ett bra tillskott samt inte lyssna på galna historier.
 
Frun hade covid, högst sannolikt omikron, men jag klarade mig.
Jag är tydligen immun eller så fungerar inte testerna på mig!?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.