Nissens
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Här är vi 4/4 som inte har fått det
Då jobbar jag ändå inom ett serviceyrke med 3-4 hembesök om dagen i snitt, och sambon jobbar inom hemsjukvården
2 barn i lågstadiet
Och hur vet ni det?
 
Snailman
BirgitS BirgitS skrev:
Det har inte funnits just något annat än omikron sen mitten av februari så det var nog just omikron. Folk blir allvarligt sjuka av omikron också och många har legat på sjukhus pga. det sen i januari. Sista gången som delta hittades i proverna som helgenomsekvensieras var vecka 6 och då var det 1 av 4760 prov.
Okej, Det kan inte vara den senaste varianten av den som, om jag förstått det rätt är lite värre än första Omikronvarianten?
(Om ni undrar så tillhör jag inte de viljesvaga som efter att de fått Covid beslutar ta sprutorna och börjar råda andra att göra det ;))
 
Nissens Nissens skrev:
Och hur vet ni det?
Genom att testa oss förstås?
 
Nissens
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Genom att testa oss förstås?
Hela tiden?
Det kräver att man testar sig minst en gång i veckan med PCR test. Det blir ruskigt dyrt…
 
Nissens Nissens skrev:
Hela tiden?
Det kräver att man testar sig minst en gång i veckan med PCR test. Det blir ruskigt dyrt…
Ja, hela tiden :cool:
 
BirgitS
Snailman Snailman skrev:
Okej, Det kan inte vara den senaste varianten av den som, om jag förstått det rätt är lite värre än första Omikronvarianten?
(Om ni undrar så tillhör jag inte de viljesvaga som efter att de fått Covid beslutar ta sprutorna och börjar råda andra att göra det ;))
Jag har bara sett uppgifter om att BA-2 är ytterligare lite mer smittsam men inget om att den skulle vara mer eller mindre allvarlig jämfört med BA-1. Var har du läst något om det?

Men under mars var det nog högre sannolikhet för BA-2 än BA-1.
 
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Detta är trams, och inget annat.
Det finns studier som visar att vissa gener ökar risken för allvarlig covid och vissa minskar risken, inkl. hur stor förändringen är räknat i procent.
 
Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns studier som visar att vissa gener ökar risken för allvarlig covid och vissa minskar risken, inkl. hur stor förändringen är räknat i procent.
Och du tror att @Ulltand testat hela sin familjs gener?
Utöver det inser han inte i så fall att det inte enbart är positivt att man har släktband med en art som dog ut pga negativa egenskaper…
Men det ena förklarar sannolikt det andra. :rofl::crysmile:
 
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Och du tror att @Ulltand testat hela sin familjs gener?
Utöver det inser han inte i så fall att det inte enbart är positivt att man har släktband med en art som dog ut pga negativa egenskaper…
Men det ena förklarar sannolikt det andra. :rofl::crysmile:
Varför ska jag tro att han har ljugit om att familjen har låtit ett företag undersöka sitt DNA under snart två år?
Jag har en släkting som gjorde det för att ta reda på mer om sitt ursprung från olika länder.

Jag har för mig att det finns undersökningar om att alla med ett ursprung från Europa har lite gener från Neandertalarna. De gener som har överlevt under så lång tid är väl just sådana som gjorde att människor överlevde bättre.
https://www.nyteknik.se/popularteknik/ar-du-neandertalare-6345584
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/tillsammans-ar-vi-20-neandertalare
 
Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Varför ska jag tro att han har ljugit om att familjen har låtit ett företag undersöka sitt DNA under snart två år?
Jag har en släkting som gjorde det för att ta reda på mer om sitt ursprung från olika länder.

Jag har för mig att det finns undersökningar om att alla med ett ursprung från Europa har lite gener från Neandertalarna. De gener som har överlevt under så lång tid är väl just sådana som gjorde att människor överlevde bättre.
[länk]
[länk]
Då kanske du har koll på varför Neandertalarna dog ut? Inte var det pga positiva egenskaper…
 
Snailman
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har bara sett uppgifter om att BA-2 är ytterligare lite mer smittsam men inget om att den skulle vara mer eller mindre allvarlig jämfört med BA-1. Var har du läst något om det?

Men under mars var det nog högre sannolikhet för BA-2 än BA-1.
Nej jag har läst ytterst lite om det, troligen bara rubrikerna som var ganska alarmerande, men det kan ha varit att det var så många som blev smittade på så kort tid, storbritannien tror jag det gällde då. Så jag tolkade nog de alarmerande rubrikerna som att den varianten var farligare.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Då kanske du har koll på varför Neandertalarna dog ut? Inte var det pga positiva egenskaper…
De hade nog både vissa bra och vissa dåliga egenskaper i jämförelse med de människor som invandrade från Afrika. Jag rekommenderar att du läser länkarna.
 
Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
De hade nog både vissa bra och vissa dåliga egenskaper i jämförelse med de människor som invandrade från Afrika. Jag rekommenderar att du läser länkarna.
Nja, de dog ut pga att de hade övervägande sämre egenskaper.
Och jag tror absolut inte att @Ulltand har låtit DNA testa hela sin släkt pga covid.
 
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Nja, de dog ut pga att de hade övervägande sämre egenskaper.
Och jag tror absolut inte att @Ulltand har låtit DNA testa hela sin släkt pga covid.
Bara för att de inte klarade sig i sällskap med den moderna människan betyder det inte att de saknade gener som har varit till nytta för människor som ska t.ex. leva i ett kallare klimat än vad de är anpassade för ursprungligen. Glöm inte att neandertalare fanns på jorden under betydligt längre tid än vad den moderna människan har funnits utanför Afrika.
En femtedel av neandertalarnas gener finns kvar hos dagens européer och asiater. Ett arv kan vara en mer fiberrik hud, som skyddade mot kallare klimat när människan lämnade Afrika, enligt två stora studier i Nature och Science.
Europeernas och asiaternas raka och tjocka hår kommer troligen också från vår grövre släktning.
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/tillsammans-ar-vi-20-neandertalare
Så om du inte är afrikan genetisk så kommer nog även kring 2 % av dina gener från neandertalarna.

Jag kan minnas fel men så som jag kommer ihåg det så kände Ulltand till sina gener innan covid fanns därför att han omedelbart, när forskningen om geners påverkan på covid kom, visste vilka av dessa gener han har. Jag vet inte anledningen till varför Ulltand har analyserat sitt DNA, men en del gör det för att undersöka om de bär på en ärftlig sjukdom.
 
Precis. Neandertalarna finns kvar i form av att 2-3% av vår arvsmassa kommer därifrån. Det är dock inte samma 2-3% från individ till individ. Det totala mängden Neandertal DNA som finns bevarat i människan är alltså större. Bara afrikaner är 100 % homo sapiens.

Det tycks också som att Denisovmänsikan har blandat sig med oss. Så många av oss består egentligen av tre människotyper.

Precis som sagts så finns det upp och ned sidor med Neandertal-dna. En genvariant ger tex att blodet koagulerar lättare. Bra vid stora sårskador men ökar risken för ventrombos.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.