1 016 327 läst ·
19 546 svar
1016k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 149 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 149 inlägg
Hur lång tid hade det gått sen du vaccinerade dig?blackarrow skrev:
Mer än hälften får inga symtom (inte infekterade alls eller asymtomatiskt sjuka) när de smittas av omikron inom 3 månader efter tredje dosen. Enligt dessa brittiska veckorapporter: https://www.gov.uk/government/publications/covid-19-vaccine-weekly-surveillance-reports
Vecka 19, en liten bit i tabell 3
Pfizers vaccin, påfyllnadsdos 0-3 månader sen
Skydd mot infektion: 35 - 55 %
Skydd mot symtom: 55 - 75 %
Skydd mot sjukhusvård: 85 - 95 %
Något bättre skydd mot BA-2 enligt figur 2.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 149 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 149 inlägg
Sen november rapporterar en del regioners smittspårning in sina resultat till Fohm, som nu har sammanställt det i en 35 sidor lång rapport: https://www.folkhalsomyndigheten.se...ultat-datainsamling-fjarde-vagen-covid-19.pdf
De bekräftade fallen anser att de smittades på dessa platser, gäller från november tills riktlinjerna för testning ändrades i februari:
De bekräftade fallen anser att de smittades på dessa platser, gäller från november tills riktlinjerna för testning ändrades i februari:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det vore verkligen på tiden att klassa om covid till en "förkylning" och sluta kalla det en pandemi.
Det finns varianter som kallas BA4 och BA5 och tveksamt om man har immunitet från BA1 eller BA2.
Knappast något från tidigare varianter som Alfa eller Delta och vaccinet är inte konstruerat för omikron så det kan man inte skylla på att det är dåligt.
Skyddet från vacciner verkar vara minimalt mot att bli sjuk och möjligen visst skydd mot allvarlig sjukdom.
Från masstestning i Shanghai vet vi att drygt 23.000 visade positivt för covid och endast drygt 1.000 hade symptom.
Endast galningar i Kina och Nordkorea tror man kan bemästra omikron varianten med lockdown.
SARS-CoV-2 verkar ha naturliga utvecklingen till att bli mer smittsamt och mindre farligt. Troligen har våra gamla 4 corona förkylningsvirus haft samma utveckling.
Men vi har ett värre virus nu och det heter Putin. Finns nog inget vaccin mot sådant.
Det finns varianter som kallas BA4 och BA5 och tveksamt om man har immunitet från BA1 eller BA2.
Knappast något från tidigare varianter som Alfa eller Delta och vaccinet är inte konstruerat för omikron så det kan man inte skylla på att det är dåligt.
Skyddet från vacciner verkar vara minimalt mot att bli sjuk och möjligen visst skydd mot allvarlig sjukdom.
Från masstestning i Shanghai vet vi att drygt 23.000 visade positivt för covid och endast drygt 1.000 hade symptom.
Endast galningar i Kina och Nordkorea tror man kan bemästra omikron varianten med lockdown.
SARS-CoV-2 verkar ha naturliga utvecklingen till att bli mer smittsamt och mindre farligt. Troligen har våra gamla 4 corona förkylningsvirus haft samma utveckling.
Men vi har ett värre virus nu och det heter Putin. Finns nog inget vaccin mot sådant.
Nisse, se upp nu för nu är det modernt med apkoppor.Nissens skrev:
Kanske något du kan starta en tråd om och dela med dig av dina erfarenheter.
Dags för nästa pandemi?
https://www.expressen.se/nyheter/who-blixtinkallar-till-mote-om-apkoppor/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 296 inlägg
Enligt vissa skribenter här borde väl Sverige nu stänga ner totalt pga apkopporna?
Försiktighetsprincipen....
Försiktighetsprincipen....
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 149 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 149 inlägg
Nej, det är inte normalt att det ligger folk på IVA pga. förkylning. Det är inte heller normalt att kring 60 personer behöver sjukhusvård pga. förkylning i Region Stockholm och kring 40 st i Västra Götaland.optimum skrev:
I t.ex. USA, Sydafrika, Spanien ser man att antalet som behöver sjukhusvård ökar sen en dryg månad.
https://ourworldindata.org/explorer...+by+test+positivity=false&country=USA~ESP~ZAF
Portugal har nu det högsta antalet bekräftade fall under hela pandemin (orsakad av BA.5).
Det stämmer någorlunda för BA.1 men som framgår av inlägg #17503 så är BA.4 och BA.5 rätt lika BA.2 så det kan mycket väl vara så att genomgången sjukdom med BA.2 ger ett skydd mot BA.4 och BA.5. ECDC nämner endast BA.1.optimum skrev:
Nej, det är fortfarande fel, se inlägg #17508optimum skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 149 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 149 inlägg
Resultaten från den PCR-undersökning som Fohm gjorde i mars har publicerats.
47 av 48 var infekterade med BA.2 och 1 med deltavarianten.
45 av 48 hade symtom närmsta dygnet innan provtagningen, 2 under de närmsta två veckorna och 1 fick symtom inom en vecka.
De vanligaste symtomen senaste dygnet för de 48 positiva (resp. de 2602 negativa) (tabell 9):
69 % snuva (21 %)
64 % hosta (11 %)
52 % heshet (6 %)
51 % huvudvärk (12 %)
47 % ont i halsen (7 %)
https://www.folkhalsomyndigheten.se...r-mot-sars-cov-2-i-sverige-2125-mars-2022.pdf
Troligen högst andel i åldersgruppen 16-29 år och lägst bland 2-15 år.
47 av 48 var infekterade med BA.2 och 1 med deltavarianten.
45 av 48 hade symtom närmsta dygnet innan provtagningen, 2 under de närmsta två veckorna och 1 fick symtom inom en vecka.
De vanligaste symtomen senaste dygnet för de 48 positiva (resp. de 2602 negativa) (tabell 9):
69 % snuva (21 %)
64 % hosta (11 %)
52 % heshet (6 %)
51 % huvudvärk (12 %)
47 % ont i halsen (7 %)
https://www.folkhalsomyndigheten.se...r-mot-sars-cov-2-i-sverige-2125-mars-2022.pdf
Det är drygt 1,5 år sen jag vaccinerade mig.BirgitS skrev:
Hur lång tid hade det gått sen du vaccinerade dig?
Mer än hälften får inga symtom (inte infekterade alls eller asymtomatiskt sjuka) när de smittas av omikron inom 3 månader efter tredje dosen. Enligt dessa brittiska veckorapporter: [länk]
Vecka 19, en liten bit i tabell 3
Pfizers vaccin, påfyllnadsdos 0-3 månader sen
Skydd mot infektion: 35 - 55 %
Skydd mot symtom: 55 - 75 %
Skydd mot sjukhusvård: 85 - 95 %
Något bättre skydd mot BA-2 enligt figur 2.
Min fru däremot var snabb att ta boosterdosen och var inom 3 månaders intervallet (2:a tror jag) när hon blev sjuk.
Hon fick sin covid bekräftad med PCR-test, men jag testade mig bara med ett självtest av bättre kvalité.
Tja, jag har ju garanterat fått lite sars-cov-2 virus och hade ju lite förkylningssymtom, lite rinnig näsa och ont i halsen, men testade negativt. (Har nog någon länk om varför snabbtester kan visa fel).
Har testat mig så många gånger att frun har lite roligt åt mig…covid biter inte på mig, säger hon.
(Vi har båda haft covid och är dubbelvaccinetade samtidigt).
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 149 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 149 inlägg
I september enligt media idag: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset under morgonenblackarrow skrev:
Om nu testerna visar att det ger bättre skydd.
Nja, den här gången alltså… Jag menade att jag klarade mig ifrån omikron fastän min fru hade omikron (det finns väl iofs nån procents chans att det kan varit tex delta). Hon hade tagit sin boosterdos, men inte jag.B b8q skrev:
Redan första hösten -20 hade jag och frun covid. (Jag feber i 2 veckor + övriga symptom, hon betydligt mildare).