blackarrow blackarrow skrev:
Frun hade covid, högst sannolikt omikron, men jag klarade mig.
Jag är tydligen immun eller så fungerar inte testerna på mig!?
Jag hade tvärtom, jag blev sjuk (alfavarianten) men frugan inte ett symptom.
 
BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Frun hade covid, högst sannolikt omikron, men jag klarade mig.
Jag är tydligen immun eller så fungerar inte testerna på mig!?
Hur lång tid hade det gått sen du vaccinerade dig?
Mer än hälften får inga symtom (inte infekterade alls eller asymtomatiskt sjuka) när de smittas av omikron inom 3 månader efter tredje dosen. Enligt dessa brittiska veckorapporter: https://www.gov.uk/government/publications/covid-19-vaccine-weekly-surveillance-reports
Vecka 19, en liten bit i tabell 3

Pfizers vaccin, påfyllnadsdos 0-3 månader sen
Skydd mot infektion: 35 - 55 %
Skydd mot symtom: 55 - 75 %
Skydd mot sjukhusvård: 85 - 95 %

Något bättre skydd mot BA-2 enligt figur 2.
 
BirgitS
Sen november rapporterar en del regioners smittspårning in sina resultat till Fohm, som nu har sammanställt det i en 35 sidor lång rapport: https://www.folkhalsomyndigheten.se...ultat-datainsamling-fjarde-vagen-covid-19.pdf

De bekräftade fallen anser att de smittades på dessa platser, gäller från november tills riktlinjerna för testning ändrades i februari:
Stapeldiagram som visar smittspridningsplatser i Sverige från en smittspårningsrapport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
optimum
Det vore verkligen på tiden att klassa om covid till en "förkylning" och sluta kalla det en pandemi.

Det finns varianter som kallas BA4 och BA5 och tveksamt om man har immunitet från BA1 eller BA2.
Knappast något från tidigare varianter som Alfa eller Delta och vaccinet är inte konstruerat för omikron så det kan man inte skylla på att det är dåligt.
Skyddet från vacciner verkar vara minimalt mot att bli sjuk och möjligen visst skydd mot allvarlig sjukdom.

Från masstestning i Shanghai vet vi att drygt 23.000 visade positivt för covid och endast drygt 1.000 hade symptom.

Endast galningar i Kina och Nordkorea tror man kan bemästra omikron varianten med lockdown.

SARS-CoV-2 verkar ha naturliga utvecklingen till att bli mer smittsamt och mindre farligt. Troligen har våra gamla 4 corona förkylningsvirus haft samma utveckling.

Men vi har ett värre virus nu och det heter Putin. Finns nog inget vaccin mot sådant.
 
  • Gilla
  • Haha
tank77 och 4 till
  • Laddar…
Nissens
Har du slutat med masken? Verkligen?
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
optimum
Nissens Nissens skrev:
Har du slutat med masken? Verkligen?
Numera cyklop och snorkel.

Är du fortfarande sjuk?
Krya på dig stackare.
 
optimum
Nissens Nissens skrev:
Har du slutat med masken? Verkligen?
Nisse, se upp nu för nu är det modernt med apkoppor.

Kanske något du kan starta en tråd om och dela med dig av dina erfarenheter.
Dags för nästa pandemi?

https://www.expressen.se/nyheter/who-blixtinkallar-till-mote-om-apkoppor/

Världshälsoorganisationens logotyp på en byggnad med texten "World Health Organization" och en folksamling på en stadsgata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Enligt vissa skribenter här borde väl Sverige nu stänga ner totalt pga apkopporna?
Försiktighetsprincipen....
 
  • Gilla
tank77 och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Det vore verkligen på tiden att klassa om covid till en "förkylning" och sluta kalla det en pandemi.
Nej, det är inte normalt att det ligger folk på IVA pga. förkylning. Det är inte heller normalt att kring 60 personer behöver sjukhusvård pga. förkylning i Region Stockholm och kring 40 st i Västra Götaland.

I t.ex. USA, Sydafrika, Spanien ser man att antalet som behöver sjukhusvård ökar sen en dryg månad.
https://ourworldindata.org/explorer...+by+test+positivity=false&country=USA~ESP~ZAF
Portugal har nu det högsta antalet bekräftade fall under hela pandemin (orsakad av BA.5).
optimum optimum skrev:
Det finns varianter som kallas BA4 och BA5 och tveksamt om man har immunitet från BA1 eller BA2.
Det stämmer någorlunda för BA.1 men som framgår av inlägg #17503 så är BA.4 och BA.5 rätt lika BA.2 så det kan mycket väl vara så att genomgången sjukdom med BA.2 ger ett skydd mot BA.4 och BA.5. ECDC nämner endast BA.1.
optimum optimum skrev:
Skyddet från vacciner verkar vara minimalt mot att bli sjuk och möjligen visst skydd mot allvarlig sjukdom.
Nej, det är fortfarande fel, se inlägg #17508
 
BirgitS
Resultaten från den PCR-undersökning som Fohm gjorde i mars har publicerats.
Baserat på resultaten uppskattas att 21–25 mars 2022 var 1,4 procent av befolkningen i Sverige (95 procent konfidensintervall 0,9–2,1 procent) infekterade med SARS-CoV-2 (Tabell 4).
Troligen högst andel i åldersgruppen 16-29 år och lägst bland 2-15 år.

47 av 48 var infekterade med BA.2 och 1 med deltavarianten.

45 av 48 hade symtom närmsta dygnet innan provtagningen, 2 under de närmsta två veckorna och 1 fick symtom inom en vecka.

De vanligaste symtomen senaste dygnet för de 48 positiva (resp. de 2602 negativa) (tabell 9):
69 % snuva (21 %)
64 % hosta (11 %)
52 % heshet (6 %)
51 % huvudvärk (12 %)
47 % ont i halsen (7 %)

https://www.folkhalsomyndigheten.se...r-mot-sars-cov-2-i-sverige-2125-mars-2022.pdf
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hur lång tid hade det gått sen du vaccinerade dig?
Mer än hälften får inga symtom (inte infekterade alls eller asymtomatiskt sjuka) när de smittas av omikron inom 3 månader efter tredje dosen. Enligt dessa brittiska veckorapporter: [länk]
Vecka 19, en liten bit i tabell 3

Pfizers vaccin, påfyllnadsdos 0-3 månader sen
Skydd mot infektion: 35 - 55 %
Skydd mot symtom: 55 - 75 %
Skydd mot sjukhusvård: 85 - 95 %

Något bättre skydd mot BA-2 enligt figur 2.
Det är drygt 1,5 år sen jag vaccinerade mig. :surprised: Först tänkte jag vänta på det nya proteinvaccinet (Novavax) som boosterdos och sen funderade jag på när ett uppdaterat vaccin skulle komma, så jag ”han” aldrig vaccinera mig. Tänker för mycket ibland…
Min fru däremot var snabb att ta boosterdosen och var inom 3 månaders intervallet (2:a tror jag) när hon blev sjuk.

Hon fick sin covid bekräftad med PCR-test, men jag testade mig bara med ett självtest av bättre kvalité.
Tja, jag har ju garanterat fått lite sars-cov-2 virus och hade ju lite förkylningssymtom, lite rinnig näsa och ont i halsen, men testade negativt. (Har nog någon länk om varför snabbtester kan visa fel).

Har testat mig så många gånger att frun har lite roligt åt mig…covid biter inte på mig, säger hon.
(Vi har båda haft covid och är dubbelvaccinetade samtidigt).
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
(Vi har båda haft covid och är dubbelvaccinetade samtidigt).
Vänta nu, i #17506 skrev du ju att du klarat dig från Covid???
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Det är drygt 1,5 år sen jag vaccinerade mig. :surprised:
Där blev det nog något fel ;)
 
BirgitS
B b8q skrev:
Vänta nu, i #17506 skrev du ju att du klarat dig från Covid???
Nja, den här gången alltså… Jag menade att jag klarade mig ifrån omikron fastän min fru hade omikron (det finns väl iofs nån procents chans att det kan varit tex delta). Hon hade tagit sin boosterdos, men inte jag.
Redan första hösten -20 hade jag och frun covid. (Jag feber i 2 veckor + övriga symptom, hon betydligt mildare).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.