Ptja vad skal l man säga..

"Efter dialog med regeringskansliet utsåg Folkhälsomyndigheten Anders Tegnell till att bistå som senior expert i ett samarbete kopplat till WHO. Anders Tegnell lämnade därför sina uppdrag som statsepidemiolog och avdelningschef på Folkhälsomyndigheten den 14 mars 2022. Folkhälsomyndigheten har nu informerats av WHO om att en överenskommelse tyvärr inte har kunnat nås för det tänkta uppdraget. Anders Tegnell kommer istället att arbeta med internationella åtaganden på Folkhälsomyndigheten."" //FHM
 
D
Ulltand Ulltand skrev:
Ptja vad skal l man säga..

"Efter dialog med regeringskansliet utsåg Folkhälsomyndigheten Anders Tegnell till att bistå som senior expert i ett samarbete kopplat till WHO. Anders Tegnell lämnade därför sina uppdrag som statsepidemiolog och avdelningschef på Folkhälsomyndigheten den 14 mars 2022. Folkhälsomyndigheten har nu informerats av WHO om att en överenskommelse tyvärr inte har kunnat nås för det tänkta uppdraget. Anders Tegnell kommer istället att arbeta med internationella åtaganden på Folkhälsomyndigheten."" //FHM
Det var väl väntat, organisatorisk politik misstänker jag, de vill nog ha någon som kan bekräfta sina sponsorer och det kan man verkligen förstå.
 
D djac skrev:
Det var väl väntat, organisatorisk politik misstänker jag, de vill nog ha någon som kan bekräfta sina sponsorer och det kan man verkligen förstå.
Försök till politisk dumpning snarare eller så har de svårt att förstå att tre betyder tre. Oskickligt oavsett.

""– Sverige kom bara med Anders Tegnells namn. Man måste alltid ha minst tre kandidater. Sådana är reglerna, säger källor vid WHO till SvD. Hon tillägger att Sverige informerats om detta och uppmanats att föreslå minst tre kandidater.

I ett pressmeddelande skriver Folkhälsomyndigheten att myndigheten i dag fått besked från WHO, att Anders Tegnell inte kommer att tilldelas den tilltänkta tjänsten som rådgivare i vaccinfrågor.""
 
Ulltand Ulltand skrev:
Försök till politisk dumpning snarare eller så har de svårt att förstå att tre betyder tre. Oskickligt oavsett.

""– Sverige kom bara med Anders Tegnells namn. Man måste alltid ha minst tre kandidater. Sådana är reglerna, säger källor vid WHO till SvD. Hon tillägger att Sverige informerats om detta och uppmanats att föreslå minst tre kandidater.

I ett pressmeddelande skriver Folkhälsomyndigheten att myndigheten i dag fått besked från WHO, att Anders Tegnell inte kommer att tilldelas den tilltänkta tjänsten som rådgivare i vaccinfrågor.""
Skumt. Om det nu finns en ledig tjänst och man på WHO vill ha minst tre kandidater att välja bland - är det då Sveriges uppgift att föreslå tre kandidater? Finns det inga kompetenta kandidater från andra länder som kan komma ifråga?
 
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Försök till politisk dumpning snarare eller så har de svårt att förstå att tre betyder tre. Oskickligt oavsett.

""– Sverige kom bara med Anders Tegnells namn. Man måste alltid ha minst tre kandidater. Sådana är reglerna, säger källor vid WHO till SvD. Hon tillägger att Sverige informerats om detta och uppmanats att föreslå minst tre kandidater.

I ett pressmeddelande skriver Folkhälsomyndigheten att myndigheten i dag fått besked från WHO, att Anders Tegnell inte kommer att tilldelas den tilltänkta tjänsten som rådgivare i vaccinfrågor.""
Trist, med tanke på det fantastiska betyget WHO gett Tegnell för det han åstadkommit:

https://www.dn.se/varlden/who-miljontals-orapporterade-dodsfall-under-pandemin/
 
BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
I Shanghai blir folket allt mer frustrerade efter flera veckors nedstängning och brist på mat. Isoleringsanläggningarna är fulla så man omlokaliserar hyresgäster från sina hem för att skapa fler platser. Varför inte hemmakarantän frågar sig några som bor granne med ett isoleringshyreshus…
Poliser i skyddsdräkter ses ingripa mot folk.
Hur påverkar stängda fabriker och kinas stora finanscentrum av att vara i lockdown i kanske en månad eller mer?
China's strict 'Zero Covid Policy' backfires, record surge in Covid cases in Shanghai | WION
YouTube
Kina lättar på restriktionerna i jättestaden Shanghai och släpper ut ytterligare fyra miljoner människor. Det innebär att närmare hälften av stadens 25 miljoner invånare nu tillåts lämna sina hem.
Antalet döda i utbrottet i Shanghai har stigit till 17. Senaste dygnet har 18 000 nya fall registrerats, de allra flesta utan symptom. I det senaste utbrottet har 400 000 smittofall rapporterats in i staden. Det första dödsfallet kom i måndags.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset
 
Nissens Nissens skrev:
Trist, med tanke på det fantastiska betyget WHO gett Tegnell för det han åstadkommit:

[länk]
Du måste ha postat fel länk. Finns ingen om Tegnell där övht.

Tror dock att WHO inser att man inte vill ha en person som inte tror på munskydd eller asymptomatisk smitta och som lyckats få till de högsta dödstalen i Norden.

Han borde inte få nya jobb, han borde sitta i fängelse.
 
  • Wow
  • Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Tror dock att WHO inser att man inte vill ha en person som inte tror på munskydd eller asymptomatisk smitta och som lyckats få till de högsta dödstalen i Norden.
Har ju inget med vaccinering i tredje världen att göra.

Ulltand Ulltand skrev:
Han borde inte få nya jobb, han borde sitta i fängelse.
Du verkar ha dålig koll på hur myndigheter fungerar och lagar kring dem trots att du har skrivit att du har jobbat på en.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Har ju inget med vaccinering i tredje världen att göra.


Du verkar ha dålig koll på hur myndigheter fungerar och lagar kring dem trots att du har skrivit att du har jobbat på en.
Nej men kan man inte hantera kunskaper om Covid-19 så kan man förmodligen inte hantera vaccinationer eller.

Tegnell har ju iof redan utmärkt sig där genom att förklarar att vaccin inte är lösningen på Covid-19 efter att ha övervaccinerat befolkningen mot svininfluensa.

Det är bättre ju längre bort han är från allt vad hälsovård heter.
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Du måste ha postat fel länk. Finns ingen om Tegnell där övht.

Tror dock att WHO inser att man inte vill ha en person som inte tror på munskydd eller asymptomatisk smitta och som lyckats få till de högsta dödstalen i Norden.

Han borde inte få nya jobb, han borde sitta i fängelse.
Du är lustig du.
Det står tydligt att Sverige tillhörde de länder i Europa med lägst överdödlighet i pandemin.

Detta har naturligtvis Tegnell en stor del i.

Men som tidigare har du väl redan bestämt dig för vad som är rätt. Oavsett hur verkligheten ser ut…

Länken jag postade var rätt, men din slutsats var väldigt fel.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Nej men kan man inte hantera kunskaper om Covid-19 så kan man förmodligen inte hantera vaccinationer eller.
Du verkar ha dålig kunskap om vad han har gjort under sitt yrkesliv.

Ulltand Ulltand skrev:
Tegnell har ju iof redan utmärkt sig där genom att förklarar att vaccin inte är lösningen på Covid-19 efter att ha övervaccinerat befolkningen mot svininfluensa.
Du verkar ha svårt att förstå att lösryckta citat är mycket lätta att missförstå. Från samma TV-intervju:
-Alla vaccin har styrkor och svagheter. De kan ge oss möjligheten att få ned smittan, men att få bort den är en helt annan sak. Det finns bara en sjukdom som vi vaccinerat bort helt, och det är smittkoppor, sade han.
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/tegnell-vaccin-inte-den-totala-corona-losningen
Tycker du att vaccinet har gjort att smittan har försvunnit?
Det är du nog rätt ensam om i så fall.
Och tycker du inte det så tycker du ju samma sak som Tegnell då i augusti 2020.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Nej men kan man inte hantera kunskaper om Covid-19 så kan man förmodligen inte hantera vaccinationer eller.

Tegnell har ju iof redan utmärkt sig där genom att förklarar att vaccin inte är lösningen på Covid-19 efter att ha övervaccinerat befolkningen mot svininfluensa.

Det är bättre ju längre bort han är från allt vad hälsovård heter.
Kan du ge en beskrivning av Tegnells insatser under Ebola virusets framfart?

Tegnell har bevisat många ggr om att han är grymt kompetent och det är gott virke i honom.

Ditt CV är några ljusår efter…
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
D
Ulltand Ulltand skrev:
Tror dock att WHO inser att man inte vill ha en person som inte tror på munskydd eller asymptomatisk smitta och som lyckats få till de högsta dödstalen i Norden.

Han borde inte få nya jobb, han borde sitta i fängelse.
Det är nog ganska lätt löst i de länder som prisat munskydden, infört andra verkningslösa men populistiska åtgärder, och belönats med väldigt höga dödstal och där de kommande generationerna får dras med stora skador av åtgärderna. I de länderna ligger det nog närmare till hands att fängsla vetenskapsmän, det går historiskt hand i hand.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Snailman
D djac skrev:
Det är nog ganska lätt löst i de länder som prisat munskydden, infört andra verkningslösa men populistiska åtgärder, och belönats med väldigt höga dödstal och där de kommande generationerna får dras med stora skador av åtgärderna. I de länderna ligger det nog närmare till hands att fängsla vetenskapsmän, det går historiskt hand i hand.
Han kanske inte skulle haft riktigt så bråttom med att smittan skulle spridas i Sverige, många åldringar hade ju då fått leva ett tag till.

Exempel: Han ville inte stoppa direktflyg från ställen som hade stora coronautbrott eftersom de då ändå skulle ta sig hit, men då genom ett antal länder.

Det kan man ju tycka, men det tar ju definitivt längre tid om man inte kan åka direktflyg och man hade då fördröjt smittspridningen och gamla hade fått leva längre.

Men snart kommer väl tom Kina att få ge upp att stoppa smittan, den har väl blivit för smittsam numera.
 
Redigerat:
Kina öppnar ju upp så smått. De släppte ut 4 milj människor i Shanghai. #17422
Bara 17 döda av 400’000 smittade än så länge, men kommande veckorna blir upp till bevis för hur lyckad vaccinstrategin varit och hur mycket ”mildare” omikron är.
Även Kina har fått ut boosterdoser. De har ingen rekommendation eller krav på samma vaccin som första dosen, men vad de använt vet jag inte.
Graf över COVID-19-vaccindoser, personer med minst en dos och boosterdoser per 100 personer i Kina.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.