1 016 324 läst ·
19 546 svar
1016k läst
19,5k svar
Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd
Jag är säker på att misstag har begåtts, allt annat vore mer än osannolikt, men med tanke på utfallet så kan man verkligen inte klaga på helheten. Formuleringar som att "låta smittan spridas" läser jag som att man köper in på sagan att åtgärder, som redan nu verkar kunna klassas som verkningslösa i andra länder, skulle haft en nämnvärd påverkan, trots att allt pekar åt andra hållet.Snailman skrev:
Han kanske inte skulle haft riktigt så bråttom med att smittan skulle spridas i Sverige, många åldringar hade ju då fått leva ett tag till.
Exempel: Han ville inte stoppa direktflyg från ställen som hade stora coronautbrott eftersom de då ändå skulle ta sig hit, men då genom ett antal länder.
Det kan man ju tycka, men det tar ju definitivt längre tid om man inte kan åka direktflyg och man hade då fördröjt smittspridningen och gamla hade fått leva längre.
Men snart kommer väl tom Kina att få ge upp att stoppa smittan, den har väl blivit för smittsam numera.
Det var kanske inte det du menade men det var så jag förstod det.
Vi ska inte glömma att pandemier inte är något nytt och mycket av svaren fanns innan COVID, tex hur man hanterar gränser, det visade sig ju att manualen funkade och att de politiska lekmansåtgärderna inte slog befäst kunskap, den här gången heller.
Det är klart att detta är känsligt för WHO, de kämpar redan med sin finansiering och att ifrågasätta de som betalar kan nog inte betala sig
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Det finns en studie som har undersökt övergången från omikron BA.1 till BA.2 har sett ut i flera regioner i Sverige (de tre storstadsregionerna är inte med).
När de börjar undersöka den 26 januari så står BA.2 redan för mer än hälften av fallen i Kronoberg och Jönköping medan det dröjer till 18 februari innan det är så i Västernorrland. Sammanlagt för de undersökta regionerna sker övergången i månadsskiftet.
Dessutom kunde man se att virushalten i proven var dubbelt så hög för BA.2 än för BA.1 vilket kan vara en möjlig delorsak till att BA.2 är mer smittsam.
https://covid19dataportal.se/highlights/omicron_variant_transition/
När de börjar undersöka den 26 januari så står BA.2 redan för mer än hälften av fallen i Kronoberg och Jönköping medan det dröjer till 18 februari innan det är så i Västernorrland. Sammanlagt för de undersökta regionerna sker övergången i månadsskiftet.
Dessutom kunde man se att virushalten i proven var dubbelt så hög för BA.2 än för BA.1 vilket kan vara en möjlig delorsak till att BA.2 är mer smittsam.
https://covid19dataportal.se/highlights/omicron_variant_transition/
Torsdag igen, så statistiken kan uppdateras igen. Antal dödsfall går nu stadigt mot noll.
https://adamaltmejd.se/covid/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://adamaltmejd.se/covid/
Äntligen ett naturligt veganskt växtbaserat vaccin!? Det framställs av bakterier i blad på en buske.
Ytterligare ett nytt vaccinalternativ, men inte uppdaterat för nya virusvarianter.
Principen för vaccinets funktion liknar Novavax proteinvaccin. De kallar sitt protein-vaccin, VLP, virus lik partikel
Medicago and GSK announce the approval by Health Canada of COVIFENZ®, an Adjuvanted Plant-Based COVID-19 Vaccine | Medicago
https://medicago.com/en/press-release/covifenz/
Vegconomist - The vegan business magazine
https://vegconomist.com/science/worlds-first-plant-based-covid-19-vaccine/
Medicago and GSK announce positive Phase 3 efficacy and safety results for adjuvanted plant-based COVID-19 vaccine candidate
https://medicago.com/en/press-relea...anted-plant-based-covid-19-vaccine-candidate/
Ytterligare ett nytt vaccinalternativ, men inte uppdaterat för nya virusvarianter.
Principen för vaccinets funktion liknar Novavax proteinvaccin. De kallar sitt protein-vaccin, VLP, virus lik partikel
Medicago and GSK announce the approval by Health Canada of COVIFENZ®, an Adjuvanted Plant-Based COVID-19 Vaccine | Medicago
https://medicago.com/en/press-release/covifenz/
Vegconomist - The vegan business magazine
https://vegconomist.com/science/worlds-first-plant-based-covid-19-vaccine/
Medicago and GSK announce positive Phase 3 efficacy and safety results for adjuvanted plant-based COVID-19 vaccine candidate
https://medicago.com/en/press-relea...anted-plant-based-covid-19-vaccine-candidate/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
"Det kan tyckas vara en självklarhet, men de senaste åren har luftföroreningar inte bara satts i samband med lungsjukdomar, utan också med så vitt skilda sjukdomar som stroke, diabetes, parkinson, cancer och demens.
Luftföroreningar ökar till och med risken att drabbas av covid-19. Det konstaterade forskare vid Karolinska institutet och Södersjukhuset i en studie som presenterades i veckan."
"Resultatet, som presenteras i Jama Network Open, visar att det finns en koppling mellan risk för infektion hos unga vuxna och de olika partikelstorlekarna två dagar före ett positivt test, och exponering för sotpartiklar dagen innan."
"Dels att partiklarna leder till ett försämrat immunförsvar, dels att de resulterar i en kraftigare inflammation, vilket i sin tur ger tydligare symtom."
https://www.dn.se/vetenskap/luftfororeningar-okar-risken-aven-for-covid-19/
Luftföroreningar ökar till och med risken att drabbas av covid-19. Det konstaterade forskare vid Karolinska institutet och Södersjukhuset i en studie som presenterades i veckan."
"Resultatet, som presenteras i Jama Network Open, visar att det finns en koppling mellan risk för infektion hos unga vuxna och de olika partikelstorlekarna två dagar före ett positivt test, och exponering för sotpartiklar dagen innan."
"Dels att partiklarna leder till ett försämrat immunförsvar, dels att de resulterar i en kraftigare inflammation, vilket i sin tur ger tydligare symtom."
https://www.dn.se/vetenskap/luftfororeningar-okar-risken-aven-for-covid-19/
För de som undrar varför de inte blir sjuka i covid-19…en möjlighet är IgA-antikroppar.
Studie: IgA-antikroppar tycks skydda mot covid-19
Ovaccinerad sjukvårdspersonal som hade IgA-antikroppar mot sars-cov-2 blev inte sjuka i covid-19.
28 mar 2022, https://www.lakemedelsvarlden.se/studie-iga-antikroppar-tycks-skydda-mot-covid-19/
Många studier har gjorts på svårt sjuka men få studier handlar om de med lätta symptom eller inga symptom alls efter att ha utsatts för viruset. 1/3 del av vårdpersonalen i studien fick antikroppar. 10% av vårdpersonalen blev inte sjuka (inga symptom) och de hade IgA antikroppar men saknade IgG antikroppar och T-cellesimunitet mot covid-19. De med IgG antikroppar fick symtom. Alla var ovaccinerade.
The presence of serum anti-SARS-CoV-2 IgA appears to protect primary health care workers from COVID-19
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/eji.202149655
Studie: IgA-antikroppar tycks skydda mot covid-19
Ovaccinerad sjukvårdspersonal som hade IgA-antikroppar mot sars-cov-2 blev inte sjuka i covid-19.
28 mar 2022, https://www.lakemedelsvarlden.se/studie-iga-antikroppar-tycks-skydda-mot-covid-19/
Många studier har gjorts på svårt sjuka men få studier handlar om de med lätta symptom eller inga symptom alls efter att ha utsatts för viruset. 1/3 del av vårdpersonalen i studien fick antikroppar. 10% av vårdpersonalen blev inte sjuka (inga symptom) och de hade IgA antikroppar men saknade IgG antikroppar och T-cellesimunitet mot covid-19. De med IgG antikroppar fick symtom. Alla var ovaccinerade.
I den nu aktuella studien tittade forskarna på 156 ovaccinerade anställda vid fem olika vårdcentraler i Göteborgsområdet under sex månader. Deltagarna i studien rekryterades i april och maj 2020, det vill säga innan vaccineringen mot covid-19 hade börjat i Sverige. De flesta av deltagarna träffade dagligen patienter som var infekterade med coronaviruset. Nära 80 procent av deltagarna var kvinnor och medelåldern var 44 år.
StudienResultatet visade att en tredjedel av de vårdanställda hade utvecklat antikroppar mot covid-19. Baserat på antikroppsmönster och insjuknande kunde personerna delas in i två grupper.
Den ena gruppen hade enbart IgA-antikroppar, och blev aldrig sjuka i covid-19. Den andra gruppen hade IgG-antikroppar samt T-celler som också ingår i immunförsvaret och ska känna igen och skydda mot virus. Personerna i den andra gruppen fick dock symtom på covid-19 och testade positivt.
Utifrån detta resultat drar forskarna slutsatsen att det sannolikt var IgA-antikropparna mot viruset som skyddade cirka var tionde anställd från att bli sjuk.
The presence of serum anti-SARS-CoV-2 IgA appears to protect primary health care workers from COVID-19
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/eji.202149655
@Ulltand brukar ju luta sig mot sina neandertal-gener som också sägs skydda?blackarrow skrev:
För de som undrar varför de inte blir sjuka i covid-19…en möjlighet är IgA-antikroppar.
Studie: IgA-antikroppar tycks skydda mot covid-19
Ovaccinerad sjukvårdspersonal som hade IgA-antikroppar mot sars-cov-2 blev inte sjuka i covid-19.
28 mar 2022, [länk]
Många studier har gjorts på svårt sjuka men få studier handlar om de med lätta symptom eller inga symptom alls efter att ha utsatts för viruset. 1/3 del av vårdpersonalen i studien fick antikroppar. 10% av vårdpersonalen blev inte sjuka (inga symptom) och de hade IgA antikroppar men saknade IgG antikroppar och T-cellesimunitet mot covid-19. De med IgG antikroppar fick symtom. Alla var ovaccinerade.
Studien
The presence of serum anti-SARS-CoV-2 IgA appears to protect primary health care workers from COVID-19
[länk]
Nånting verkar man ju ha, vi är 2/3 i familjen som fortfarande inte har fått Covid.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 296 inlägg
Här är vi 4/4 som inte har fått detB b8q skrev:
Då jobbar jag ändå inom ett serviceyrke med 3-4 hembesök om dagen i snitt, och sambon jobbar inom hemsjukvården
2 barn i lågstadiet
Jo, procenten stämmer ju ungefär, så det skulle kunna vara så att de vars gener ser till att bryta virus som infekterat en cell även får får IgA antikroppar för att skydda celler mot att infekteras. Imuniserande antikroppar behövs ju också, men om cellerna själva oskadliggör virusen behövs ju inte T-cellerna.B b8q skrev:
IgA antikropparna bildas via en annan "väg", andra immunceller är aktiva, än vid "infektion i en muskel i armen".
IgA är ju aktiva i slemhinnor i luftvägarna och tarmen (bland annat).
Det forskas ju på vaccin som nässpray som gör att imuniteten genereras där den behövs, i celler närmre luftvägarna slemhinnor.
Ryssarna har gjort en variant av Sputnik V som nässpray, men hur väl fungerar den? De håller väll uppe en viss image, men det är synd att det inte görs mer seriösa medicinska/vetenskapliga studier...
Medan jag funderade på booster-dos, Novavax och ev uppdaterat vaccin, så han frun med att både ta booster-dos och bli sjuk i omikron någon månad senare. Så jag verkar ha bra immunitet.
Jag hade lite förkylningssymptom, men testade negativt på hemma-antigenstest (av bättre kvalité). Fast det kan tydligen även vara förväntat om man har mycket aktiva antikroppar. Det kan det bildas immunkomplex som antigenstesten inte upptäcker.
Precis, den bästa varianten ger +90% skydd mot både infektion och svår sjukdom.B b8q skrev:
Vi är tre i familjen med den genuppsättningen två har inte haft covid.
Den tredje är min 87-åriga mamma som besökte vårdcentralen pga trötthet. De tog ett batteri med prover med det visad sig vara aktiv Covid. Mer än så blev det inte.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Det är inte för sent ännu, jag klarade mig tills för en månad sedan, var värre än någon annan influensa jag tidigare haft, så förmodar det inte var Omikron.B b8q skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Det har inte funnits just något annat än omikron sen mitten av februari så det var nog just omikron. Folk blir allvarligt sjuka av omikron också och många har legat på sjukhus pga. det sen i januari. Sista gången som delta hittades i proverna som helgenomsekvensieras var vecka 6 och då var det 1 av 4760 prov.Snailman skrev:
Detta är trams, och inget annat.Ulltand skrev:
Precis, den bästa varianten ger +90% skydd mot både infektion och svår sjukdom.
Vi är tre i familjen med den genuppsättningen två har inte haft covid.
Den tredje är min 87-åriga mamma som besökte vårdcentralen pga trötthet. De tog ett batteri med prover med det visad sig vara aktiv Covid. Mer än så blev det inte.
@Ulltand vet inte ett pillekvitt om hur det förhåller sig.