P
A arn bygg skrev:
Visst uppkommer det svårigheter kring den modellen och skolan idag går att kritisera, men att en läroprocess är bättre om man får ifrågasätta och begära mer bevis tror jag de flesta är överens om.
Till en viss gräns. Det kräver en viss mognad och en viss kunskapsgrad för att effektivt kunna ifrågasätta ny information.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Att inte bli censurerad är väl kärnan i vad jag menar, men jag menar också att i sammanhang där censur definitionsmässigt inte kan förekomma, som t.ex. detta forum, bör alla tolereras så länge de uppför sig artigt och civiliserat (eller åtminstone inte oartigt och ociviliserat. :))
Jag tror också att detta forum drivs med den principen.
Tror också det , men jag tror även att alla kan och får göra fel, jag gör fel ibland hoppas det är OK.
Tror att det är ett omfattande jobb att driva ett stort forum, man kan inte läsa allt. Andra läsare är då med och påverkar vilka inlägg som belyses (genom sina inlägg).
 
A
P pmd skrev:
Hur blir det om man jämför smittspridning och sjukhusbelastning?
Vet inte men smittspridningen är tämligen ointressant, det är allvarliga symtom, sjukhusbelastning och döda som säger något. Har vi noll eller låga siffror på de sista så är hög smittspridning snarare positivt, det innebär att viruset inte påverkar oss negativt.
 
A
P pmd skrev:
Njae, det jag skrev innebär att om man inte kan hitta någon som accepterar att man använder dennes plattform så bör man dra vissa slutsater av det. Den mest uppenbara är att det man vill framföra nog inte är så populärt. En annan är att man kan behöva skaffa sig en egen plattform.
Du är knappast personligen inkluderad i det. Alla som tillåts skriva i detta forum tolereras uppenbarligen av forumägarna.

Att driva ett diskussionsforum på webben kostar pengar.
Kanske bara visar hur oerfaren jag är vid forumdiskussioner nu, men bara att känna att man kanske inte är välkommen av er som svarar är inte en positiv känsla.

Tror det är få som driver stora forum på nätet och betalar ur egen ficka, de flesta går jämt ut eller tjänar en slant. Dock vet jag egentligen inte detta men för mig är det ren logik, visst kan det finnas några rika som antingen har ett stort intresse eller har en agenda men tror många forum startas smått och växer av relativt normala människor.
 
A
P pmd skrev:
I sådana frågor kräver väldigt få att svaret ska innehålla en länk till en vetenskaplig rapport.
Denna del frågan handlade om att behöva läsa 1000 sidor i en tråd innan man gör en frågeställning (som det sades redan hade gjorts tidigare)
 
A
P pmd skrev:
I covidtrådararna är ofta frågorna av typen "jag säger att det är så här, vilka bevis har du för motsatsen", snarare än av typen "hur dimensionerar man bärlinor till en altan".
Det gillar jag, för då kan jag spinna på det jag började med härinne (den ena av dessa är ganska avklarad just nu):
jag säger att det är så här: det är dåligt att massvaccinera genom att införa covidpass som bara är giltliga med vaccination.
jag säger att det är så här: Det är dåligt att massvaccinera unga och begränsa deras frihet (lockdown)
På den sista sa vi ( en annan tråd) att vi just nu inte hittat mycket bevis.
 
A
P pmd skrev:
Till en viss gräns. Det kräver en viss mognad och en viss kunskapsgrad för att effektivt kunna ifrågasätta ny information.
Håller med
Sen finns det en viss andel av en population som inte förstår varför någon ifrågasätter något.
Ofta så blir de riktigt kunniga i ett ämne inte irriterade på frågorna, antingen förstår de att det finns sådana som inte förstår eller inte är insatta, eller så ser de kopplingen till svårare nyanser,
kan man inte ett ämne så har människan en tendens att vilja förenkla.
Livet blir enklare då :-)
 
P
A arn bygg skrev:
Vet inte men smittspridningen är tämligen ointressant, det är allvarliga symtom, sjukhusbelastning och döda som säger något. Har vi noll eller låga siffror på de sista så är hög smittspridning snarare positivt, det innebär att viruset inte påverkar oss negativt.
Smittspridning är en indikator på hur det kan komma att se ut framöver.

Är vaccinationsgraden medräknad? Tänk på att omikron är ungefär lika farlig som ursprungsvarianten från Wuhan som drabbade oss för två år sen. Då var ingen vaccinerad, men nu är det väldigt många som är det.
 
P
A arn bygg skrev:
Kanske bara visar hur oerfaren jag är vid forumdiskussioner nu, men bara att känna att man kanske inte är välkommen av er som svarar är inte en positiv känsla.
Att man får mothugg i diskussionerna betyder inte att man inte är välkommen. Personangrepp gör det däremot, men sådana vill de flesta av oss slippa se här, skulle jag tro.

Att du inte är utkastad från forumet betyder att forumägarna inte har funnit anledning att göra det (och samma sak gäller för alla oss andra). Det är den mekanismen jag syftade på med att man bör dra en del slutsatser om man inte kan hitta någon som accepterar att man använder dennes plattform. Det är forumägaren och inte forumets diskussionsdeltagare som bestämmer här.
Tror det är få som driver stora forum på nätet och betalar ur egen ficka, de flesta går jämt ut eller tjänar en slant. Dock vet jag egentligen inte detta men för mig är det ren logik, visst kan det finnas några rika som antingen har ett stort intresse eller har en agenda men tror många forum startas smått och växer av relativt normala människor.
Att driva en kommersiell verksamhet kostar pengar, men förhoppningsvis tjänar man pengar på den också (annars lägger man ner så småningom). Det är ingen välgörenhet så om det dyker upp något som potentiellt kan störa inkomstflödet så tar man förstås itu med det.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
A arn bygg skrev:
jag säger att det är så här: det är dåligt att massvaccinera genom att införa covidpass som bara är giltliga med vaccination.
Jag har varit ganska isolerad från mycket under pandemin så jag har inte full koll på allt, men har ovanstående gjorts? Är inte det covidbevis man kan få av E-hälsomyndigheten samma sak som det covidpass som infördes i höstas?
jag säger att det är så här: Det är dåligt att massvaccinera unga och begränsa deras frihet (lockdown)
Det är möjligt. Vad gäller de negativa effekterna av "lockdown" finns det nog mycket forskning att göra, så säkra slutsatser får vänta, men just Sverige tror jag har varit ganska restriktivt med den typen av åtgärder.
 
A arn bygg skrev:
Men varför svara isåfall?
Om det är så att man förmodligen kan hitta något, då tror jag att det förmodligen kan vara bra att peka på sökord eller någon hjälp till var i den 1000 sidor långa tråden, har man en levande tråd som man visar att man är intresserad att svara i den med de ord som man alltså upprepar så ser jag inte problemet att klistra in några länkar, är det verkligen så att man bara får vara här och ifrågasätta om man har läst allt innan.
Följdfråga på detta blir då hur ser ni på folk som frågar om byggfrågor härinne, typ el, grenar som hänger över annans tomt eller undersökningsplikten vid husköp mfl skall vi behandla dem så som ni föreslår, sök själva, svaret finns här på byggahus någonstans, eller skall vi guida dem?
Om jag behöver hjälp med något så söker jag alltid på det i forumet och kollar om det finns en tråd om det jag vill veta innan jag startar en tråd. Kanske bara är jag men det är inte jätte ofta jag är först med en fråga så oftast hittar jag en tråd som behandlar ämnet. Och du säger att "man kan säga ungefär vart i tråden man länkat till npt tidigare" Kommer du ihåg vad du länkat till och vilka sidor du postat dem på?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
A arn bygg skrev:
Vet inte men smittspridningen är tämligen ointressant, det är allvarliga symtom, sjukhusbelastning och döda som säger något. Har vi noll eller låga siffror på de sista så är hög smittspridning snarare positivt, det innebär att viruset inte påverkar oss negativt.
Hög smittspridning medför att många samtidigt är sjuka eller behöver vabba. Hög frånvaro på arbetsplatser påverkar deras produktivitet, vilket är negativt för företaget, myndigheten, organisationen etc. och i förlängningen påverkar allmänheten. Ett exempel är om en brandstation har ett utbrott så att hälften av de anställda inte kan jobba, vilket förstås påverkar deras förmåga att göra utryckningar.

Under januari och februari fick man göra specialvillkor och specialomställningar på en del samhällskritiska verksamheter för att inte riskera att hela städer blev utan el eller vatten, och det var med en smittspridning som gjorde att ung. 5 % av befolkningen hade covid samtidigt.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Communitystudien: Många fick omikron trots booster
Hela 22 procent av studiedeltagare som nyligen fått en tredje vaccindos testade positivt för omikron.
8 apr 2022, kl 11:20, https://www.lakemedelsvarlden.se/manga-i-communitystudien-fick-omikron-trots-boosterdos/
Resultat av en delstudie i den stora svenska Communitystudien väcker uppmärksamhet. Studien visade att boostervaccinering med mRNA-vaccin endast gav begränsat skydd mot att bli infekterad av omikronvarianten av coronaviruset. Mer än var femte studiedeltagare testade positivt för omikronvarianten inom fyra veckor efter påfyllnadsdosen.
– Vi vet ju sedan tidigare att omikronvarianten är väldigt smittsam, men att så många skulle bli infekterade trots att de just hade fått tredje dosen och troligtvis uppnått maximalt vaccinskydd var förvånande, säger Charlotte Thålin, biträdande överläkare och ansvarig forskare för Communitystudien i ett pressmeddelande.
Antikroppsnivåer i blodet hade ingen avgörande betydelse för risken att insjukna.
Omikron BA.2 varianten gav högre virusmängd i luftvägarna vilket kan förklara varför den varianten tagit över så snabbt.
 
Hur har det gått? Har regeringen lyckats rädda ansiktet och fått över Anders Tegnell till WHO?

Märkligt varför det skulle ta så lång tid, Giesecke är ju redan där...
 
I Shanghai blir folket allt mer frustrerade efter flera veckors nedstängning och brist på mat. Isoleringsanläggningarna är fulla så man omlokaliserar hyresgäster från sina hem för att skapa fler platser. Varför inte hemmakarantän frågar sig några som bor granne med ett isoleringshyreshus…
Poliser i skyddsdräkter ses ingripa mot folk.
Hur påverkar stängda fabriker och kinas stora finanscentrum av att vara i lockdown i kanske en månad eller mer?
China's strict 'Zero Covid Policy' backfires, record surge in Covid cases in Shanghai | WION
YouTube
 
  • Wow
  • Ledsen
djac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.