BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Som sagt, det är en utopi att kunna hålla viruset borta från Sverige…
Citat:
”jag tycker att vi ska göra det vi kan för att hålla det här viruset borta så länge som möjligt”

Det kommer aldrig någonsin att vara ”borta”…
Ska jag tolka det som att du tror att testning och smittspårning inte kommer att genomföras i sommar eller att du anser att testning och smittspårning är meningslöst?
För du håller väl inte bara på med att märka ord?

Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Ska jag tolka det som att du tror att testning och smittspårning inte kommer att genomföras i sommar eller att du anser att testning och smittspårning är meningslöst?
För du håller väl inte bara på med att märka ord?
Det är inte mer meningsfullt att göra det på Covid-19 än på på andra ej samhällsfarliga farsoter som influensa och RS virus etc.

Så, gör man det inte på andra infektioner, så är det meningslöst att göra det på Covid-19.

Att någon säger att viruset kommer att få ”noll” smittspridning och att man kan hålla det borta från Sverige är trams.

P
Nissens Nissens skrev:
Det är inte mer meningsfullt att göra det på Covid-19 än på på andra ej samhällsfarliga farsoter som influensa och RS virus etc.

Så, gör man det inte på andra infektioner, så är det meningslöst att göra det på Covid-19.

Att någon säger att viruset kommer att få ”noll” smittspridning och att man kan hålla det borta från Sverige är trams.
Ja, till och med ZeroCovid-fanatikerna, vetcov19 och MEWAS med Björn Olsen och Lena Einhorn m.fl. har numera släppt tanken på att utrota viruset har jag hört.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Varför är det inte meningsfullt att skydda äldre och andra i riskgrupper för en sjukdom?
Det vore väl bra om äldre och en del medelålders inte behövde oroa sig för att avlida av influensa, RS-virus osv. De skulle ju må bättre då både psykiskt och fysiskt.

Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Varför är det inte meningsfullt att skydda äldre och andra i riskgrupper för en sjukdom?
Det vore väl bra om äldre och en del medelålders inte behövde oroa sig för att avlida av influensa, RS-virus osv. De skulle ju må bättre då både psykiskt och fysiskt.
Visst, men nu ser verkligheten inte ut så. Behovet är inte större nu än tidigare år där många hade högre dödlighet än under pandemin.
Hade det funnits oändligt med personal och pengar, sä hade det kanske varit möjligt. Det är väl bra att man prioriterar de mer dödliga sjukdomarna som finns.

P
Nissens Nissens skrev:
När smittspridningen av covid-19 är nere på samma nivåer som smittspridningen för influensa så kan man nog hantera covid-19 på liknande sätt som influensa också.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Måhända är det trams, men så sa inte Dillner. Han kvalificerade sitt uttalande med en tidsbegränsning.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Visst, men nu ser verkligheten inte ut så. Behovet är inte större nu än tidigare år där många hade högre dödlighet än under pandemin.
FOHM råd och rekommendationer, regeringens restriktioner och vaccinationskampanjen hade kanske något med det att göra.
Hade det funnits oändligt med personal och pengar, sä hade det kanske varit möjligt. Det är väl bra att man prioriterar de mer dödliga sjukdomarna som finns.
Vilka sjukdomar syftar du på?

D
BirgitS BirgitS skrev:
Därför att kostnaden är att vi får lägga ner hela det samhället som sörjer för deras överlevnad, jag tor inte ens de mest själviska äldre skulle beställa ett kollektivt självmord för att deras risk att få influensa skulle minska.

Nissens
P pmd skrev:
Måhända är det trams, men så sa inte Dillner. Han kvalificerade sitt uttalande med en tidsbegränsning.
Så du tror på fullt allvar att smittspridningen kommer att bli ”noll” i Sverige, och att man sedan bör jobba för att smittan skall vara ”borta” så länge som möjligt?

Jag är läskunnig och har bra läsförståelse, och inget av detta kommer att inträffa.

Dessutom finns det inte längre något skäl att särhantera Covid-19 från andra infektioner.

Nissens
P pmd skrev:
FOHM råd och rekommendationer, regeringens restriktioner och vaccinationskampanjen hade kanske något med det att göra.

Jag syftar på alla som är mer dödliga än Covid-19, vilket är väldigt många.

BirgitS
D djac skrev:
Därför att kostnaden är att vi får lägga ner hela det samhället som sörjer för deras överlevnad, jag tor inte ens de mest själviska äldre skulle beställa ett kollektivt självmord för att deras risk att få influensa skulle minska.
Nu har väl inte kostnad så mycket att göra med vad som är meningsfullt/meningslöst.

Det är ju inte bara äldre det gäller utan det finns ju unga och medelålders med nästan obefintligt immunsystem pga. att de är transplanterade t.ex. Unga vuxna som sitter hemma stora delar av året därför att risken för att de blir smittade av influensa etc. är för stor.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Det går bra att göra smittspårning och vaccinering utan att lägga ner samhället.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Så du tror på fullt allvar att smittspridningen kommer att bli ”noll” i Sverige, och att man sedan bör jobba för att smittan skall vara ”borta” så länge som möjligt?
Vad jag tror är inte så viktigt. Jag refererade vad Dillner sa.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Jag syftar på alla som är mer dödliga än Covid-19, vilket är väldigt många.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.