BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Men bara det faktum att virusmängden i avloppsvatnet minskar drastiskt säger mycket.
Halten av coronavirus i avloppsvattnet i Göteborg har sjunkit avsevärt på en vecka.
”Nu kan vi se att det går nedåt, även om det fortfarande är mer än två gånger högre halt än någon tidigare topp”, säger Heléne Norder, adjungerad professor på Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet, och mikrobiolog på Sahlgrenska Universitetssjukhuset
https://www.gu.se/nyheter/rejal-nedgang-for-corona-i-avloppsvattnet

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
[länk]
Det kan ju inte vara någon topp om det går nedåt. Då är ju toppen passerad…

Hur som helst så har covid förlorat slaget i Sverige, känns bra. :)

Nissens
blackarrow blackarrow skrev:
Scientists warn it’s too soon to relax despite omicron Covid variant proving to be less severe
2022-01-19 [länk]
Det är väl precis så det är med influensan vissa år…

P
Nissens Nissens skrev:
Och smittspridningen för covid är inte mer intressant än tex RS virus eller influensan..
Stor smittspridning är intressant för alla sjukdomar som kan påverka sjukvårdens kapacitet.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P
blackarrow blackarrow skrev:
Jo då, smittspridningen av omikron är intressant.
Nu finns det möjlighet att se hur flockimmunitet verkligen fungerar, utan att allt för många dör.

Jag skulle dock inte vilja vara ovaccinerad nu i dessa tider.
En tidigare genomgången infektion bör också ge ett hyfsat bra skydd mot att bli svårt sjuk av omikron.

Är allt över om 3 veckor och 98% av svenskarna har fått antikroppar?
Intressant att FOHM och regeringen nu genomför det experiment som många kritiker anklagade FOHM (och främst Tegnell) för att planera våren 2020. Finns det några kritiker nu?

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Dock tror jag att många som postar diverse smittnivåer här fått för sig att covid-19 är en samhällsfarlig sjukdom. Men det är den inte.
Minskade smittspridningen så radikalt över en natt att samhället inte kan påverkas märkbart negativt? Jag har inte varit så bra på att följa rapporteringen i massmedia utan förlitar mig mest på den här tråden (flera här är väldigt bra på att rapportera viktiga nyheter om covid-19; ni vet vilka ni är!).

Hur är det med belastningen på sjukvården? Sjukfrånvaron i samhällsviktiga sektorer?

F.ö. så är covid-19 officiellt samhällsfarlig tills riksdagen har beslutat att den inte är det.
Regeringens promemoria föreslår att covid-19 ska ändras från samhällsfarlig till anmälningspliktig den första april i år. (Ett mycket passande datum. :))

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nissens
P pmd skrev:
Minskade smittspridningen så radikalt över en natt att samhället inte kan påverkas märkbart negativt? Jag har inte varit så bra på att följa rapporteringen i massmedia utan förlitar mig mest på den här tråden (flera här är väldigt bra på att rapportera viktiga nyheter om covid-19; ni vet vilka ni är!).

Hur är det med belastningen på sjukvården? Sjukfrånvaron i samhällsviktiga sektorer?

F.ö. så är covid-19 officiellt samhällsfarlig tills riksdagen har beslutat att den inte är det.
Regeringens promemoria föreslår att covid-19 ska ändras från samhällsfarlig till anmälningspliktig den första april i år. (Ett mycket passande datum. :))
Att minskningen var ”radikal” visar på en kraftig minskning av smittan. Sedan är ju smittan i sig inte bedömd som samhällsfarlig längre. Det har myndigheten redan förmedlat, och är det största skälet till att restriktionerna togs bort. Endast det formella beslutet återstår, men det är som sagt endast formalia.

Ett problem med rapporteringen från vården är att ca hälften av de som rapporteras vara inlagda med covid är inlagda av en helt annan anledning än covid…de vårdas alltså inte för covid. Så belastningen är mindre än vad de fina kurvorna visar.

Birgit har postat länkar om den kraftiga nedgången av virusnivåerna i Göteborgs avloppsvatten på sistone.

Redigerat:
Nissens
P pmd skrev:
Stor smittspridning är intressant för alla sjukdomar som kan påverka sjukvårdens kapacitet.
Visst, men den uppfattningen delas tydligen inte med många. Har du sett några sammanställningar av smittspridning, sjuka o döda av influensa o RS virus tex?

P
Nissens Nissens skrev:
Visst, men den uppfattningen delas tydligen inte med många. Har du sett några sammanställningar av smittspridning, sjuka o döda av influensa o RS virus tex?
Eller trådar med flera tusen inlägg på byggahus om RS eller influensa t.ex?

Redigerat av moderator:
BirgitS
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Det kan ju inte vara någon topp om det går nedåt. Då är ju toppen passerad…

Du kanske ska läsa lite noggrannare.
"”Nu kan vi se att det går nedåt, även om det fortfarande är mer än två gånger högre halt än någon tidigare topp”, säger Heléne Norder, adjungerad professor på Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet, och mikrobiolog på Sahlgrenska Universitetssjukhuset"

Nissens Nissens skrev:
Men det innebär inte att kriget är slut, gäller även i Sverige.

Nissens Nissens skrev:
Att minskningen var ”radikal” visar på en kraftig minskning av smittan.
Har du några siffror eller grafer för avloppsvattnet i Göteborg?
I artikeln stod det avsevärd minskning, vilket för mig inte är samma sak som de ord du har använt typ dramatisk och radikal, varför jag tycker det vore bra med lite mer exakta uppgifter. För mig kan en avsevärd minskning vara 10-20 %, medan dramatisk och radikal är betydligt mycket mer, kanske kring 50 %.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS
I dag lördag kl 10.00 slopas i stort sett alla coronarestriktioner i Norge.
"I stället uppmanas sjuka vuxna att hålla sig hemma i fyra dygn, men även denna rekommendation kan komma att ändras inom de närmaste veckorna."
"Vuxna med symptom uppmanas fortsatt att testa sig."
"Samtidigt poängterar norska myndigheter att det kan komma fler smittvågor och att viruset kan mutera på nytt."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset nyss

BirgitS
"På Högskolan Dalarna har man nyligen inlett en studie på 4000 sjuksköterskor som ska ta reda på om de drabbats av olika stressrelaterade problem inklusive PTSD, post-traumatiskt stressyndrom, efter pandemin.

– Det finns studier från SARS-epidemin där man såg en ökad risk för utbrändhet, ångest och PTSD bland vårdpersonal. Och man har sett att det är stor ökad risk för PTSD under den här pandemin också, säger Ann Rudman, Universitetslektor i omvårdnad vid Högskolan Dalarna.

Målet är att upptäcka symptom tidigt, innan det får långtgående konsekvenser, och ge anställda och arbetsgivare verktyg att förebygga att problem uppstår och hjälpa den som är på väg att bli sjuk."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/iva-chefen-riktigt-over-vagar-vi-inte-tro-att-det-ar

• Ledsen
pmd
  • Laddar…
BirgitS
Tre professorer: Här hade vi fel om covid-19
"Anders Björkman, professor i infektionssjukdomar vid Karolinska institutet, trodde inledningsvis att infektionen skulle te sig mer som en influensaepidemi."
"Björn Olsen, professor i infektionssjukdomar vid Uppsala universitet, tänkte att en långvarig immunitet skulle uppnås bland befolkningen."
"I början av pandemin gjorde många en strikt uppdelning mellan droppsmitta och luftburen smitta, säger Magnus Gisslén, professor i infektionssjukdomar vid Göteborgs universitet."

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Du kanske ska läsa lite noggrannare.
"”Nu kan vi se att det går nedåt, även om det fortfarande är mer än två gånger högre halt än någon tidigare topp”, säger Heléne Norder, adjungerad professor på Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet, och mikrobiolog på Sahlgrenska Universitetssjukhuset"

Men det innebär inte att kriget är slut, gäller även i Sverige.

Har du några siffror eller grafer för avloppsvattnet i Göteborg?
I artikeln stod det avsevärd minskning, vilket för mig inte är samma sak som de ord du har använt typ dramatisk och radikal, varför jag tycker det vore bra med lite mer exakta uppgifter. För mig kan en avsevärd minskning vara 10-20 %, medan dramatisk och radikal är betydligt mycket mer, kanske kring 50 %.
Jag har läst, men du borde kanske läsa noggrannare vad jag skrev. Att det går drastiskt nedåt kan inte betyda något sannat än att man passerat toppen…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.