BirgitS
"Forskare vid Columbia University i New York har undersökt vilken effekt covidvaccin (Moderna och Pfizer) respektive läkemedel med monoklonala antikroppar har mot BA.2, som är en av flera undervarianter av omikron."

"Forskarna fann att covidvaccinen skyddar ungefär lika bra mot båda omikronvarianterna BA.1 och BA.2. Men den ännu opublicerade, och därför inte granskade, studien visar också att den monoklonala antikroppen sotrovimab (Xevudy) har betydligt sämre effekt mot BA.2 än mot BA.1."

"– Skulle alla aktuella patienter i stället behöva läggas in för behandling med remdesivirdropp skulle det innebära stora belastningar för sjukvården, säger Magnus Gisslén."
https://www.dn.se/vetenskap/antikropp-ser-ut-att-ge-samre-skydd-mot-variant-av-omikron/

Under dagens presskonferens nämnde Byfors att det nog var 40-50 % BA.2 i Sverige nu.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
DN idag?

[bild]
Suck, hur många av dem ligger inne för något annat, men råkar ha Covid också??

Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
"Forskare vid Columbia University i New York har undersökt vilken effekt covidvaccin (Moderna och Pfizer) respektive läkemedel med monoklonala antikroppar har mot BA.2, som är en av flera undervarianter av omikron."

"Forskarna fann att covidvaccinen skyddar ungefär lika bra mot båda omikronvarianterna BA.1 och BA.2. Men den ännu opublicerade, och därför inte granskade, studien visar också att den monoklonala antikroppen sotrovimab (Xevudy) har betydligt sämre effekt mot BA.2 än mot BA.1."

"– Skulle alla aktuella patienter i stället behöva läggas in för behandling med remdesivirdropp skulle det innebära stora belastningar för sjukvården, säger Magnus Gisslén."
[länk]

Under dagens presskonferens nämnde Byfors att det nog var 40-50 % BA.2 i Sverige nu.
Det bekräftar att covid inte är vidare dramatiskt längre. Annat än för de ovaccinerade förstås.

P
D djac skrev:
Vassegoa, detsamma gäller fö skolorna där fler och fler lärare inser att de är medberoende när de täcker upp för ett ohållbart system, jag ser verkligen fram emot när de grava problemen tillåts flyta upp till de som bestämmer så att de får ta ansvar.
Själv är jag inte så förtjust i att provocera andra till att agera.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Jo, det har hörts klagomål, både från sjukvård och skola men så länge saker flyter på så händer ingenting, då permanentar man bara missförhållanden och räddar skinnet på de som är ansvariga, problemen måste tillåtas flyta ända upp till ledningens bord, gärna offentligt, först då händer det något.
Offentligt har det varit rätt länge. Om sjukvårdspersonalen tar till nävarna (bildligt) så drabbar det i första hand patienterna. Landstingspolitikerna lider inte av långa operationsköer och väntetider på upp till ett dygn på akutmottagningarna. Åtminstone inte de flesta.

P
D Dilato skrev:
Danstillstånd, helt absurt :worried:
[länk]
Det kanske förebygger några benbrott som skulle uppkomma om inte svartdans vore förbjudet?

• Haha
BirgitS
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Själv är jag inte så förtjust i att provocera andra till att agera.
?

D
Nissens Nissens skrev:
I Skåne hälften.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Hahaha, värt ett klipp.
Troligen något jag eller Ulltand skrev som skapade panik hos vissa. Känsliga saker det här.:cool:
Ibland är fakta svårt för en del att ta till sig.
Aftonbladet :heart: duger ibland uppenbarligen.
Nej jag läser inga sådana inlägg då de inte tillför tråden något.

[bild]
Jag anser mig inte riktigt tillhöra något läger när det gäller pandemin, utan båda har ibland sina poänger. Men jag tycker det är tråkigt att du på detta sätt gör dina egna inlägg mindre intressanta. Någon som står och skriker i megafon med hörselskydd på gör sällan relevanta inlägg i en debatt.

• Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
D djac skrev:
I Skåne hälften.

Vet ni hur man tar fram statistiken för vårdade med Covid-19? Jag vet det inte men för IVA-vårdade är det uppenbart att man räknar de som vårdas pga Covid-19.

Skulle vara lite märkligt om det va annorlunda här men inte omöjligt

BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Det verkar vara mellan 50 och 60 % som har covid som huvuddiagnos under de senaste veckorna enligt vad några regioner har gått ut med. Men även t.ex. benbrottspatienter med covid måste behandlas som en covidpatienter, dvs. måste isoleras, tidskrävande rutiner i samband med operationer krävs, vårdpersonal måste iaktta särskilda smittskyddskrav. Det innebär antagligen ofta att de behöver ligga på en covidavdelning (infektion) och sen får ansvariga läkare och sjukgymnaster springa runt på sjukhuset för att hitta dem, vilket de inte hinner med och då får patienterna sämre vård och därmed större risk för komplikationer och framtida men.

Så hög smittspridning leder till ökat lidande för många.

Ulltand Ulltand skrev:
Vet ni hur man tar fram statistiken för vårdade med Covid-19? Jag vet det inte men för IVA-vårdade är det uppenbart att man räknar de som vårdas pga Covid-19.

Skulle vara lite märkligt om det va annorlunda här men inte omöjligt
I den vanliga rapporteringen är det med covid även för sjukhusinläggningar men i efterhand får Socialstyrelsen tillgång till journalerna och kan då se vad som har varit huvud- resp. bidiagnos. Socialstyrelsen har haft koll på det under hela pandemin. Tidigare har kring 80 % haft covid som huvuddiagnos, det har varierat lite beroende på hur stor samhällsspridningen har varit. Andelen har sjunkit sen jul.
https://www.socialstyrelsen.se/stat...stik-om-slutenvard-av-patienter-med-covid-19/

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Hahaha, värt ett klipp.
Troligen något jag eller Ulltand skrev som skapade panik hos vissa. Känsliga saker det här.:cool:
Ibland är fakta svårt för en del att ta till sig.
Aftonbladet :heart: duger ibland uppenbarligen.
Nej jag läser inga sådana inlägg då de inte tillför tråden något.

[bild]
Knappast, att du stoppar huvudet sanden och ignorerar fakta är ditt egna problem.

Jag deltar i debatten och är öppen för intryck. Dock kommer aftonbladet aldrig att bli någon trovärdig single source.

Det står mig fritt att kommentera det du skriver, andra läser det, men hur du själv gör är ju upp till dig.

Redigerat:
BirgitS BirgitS skrev:
Det verkar vara mellan 50 och 60 % som har covid som huvuddiagnos under de senaste veckorna enligt vad några regioner har gått ut med. Men även t.ex. benbrottspatienter med covid måste behandlas som en covidpatienter, dvs. måste isoleras, tidskrävande rutiner i samband med operationer krävs, vårdpersonal måste iaktta särskilda smittskyddskrav. Det innebär antagligen ofta att de behöver ligga på en covidavdelning (infektion) och sen får ansvariga läkare och sjukgymnaster springa runt på sjukhuset för att hitta dem, vilket de inte hinner med och då får patienterna sämre vård och därmed större risk för komplikationer och framtida men.

Så hög smittspridning leder till ökat lidande för många.

I den vanliga rapporteringen är det med covid även för sjukhusinläggningar men i efterhand får Socialstyrelsen tillgång till journalerna och kan då se vad som har varit huvud- resp. bidiagnos. Socialstyrelsen har haft koll på det under hela pandemin. Tidigare har kring 80 % haft covid som huvuddiagnos, det har varierat lite beroende på hur stor samhällsspridningen har varit. Andelen har sjunkit sen jul.
[länk]
Bra förtydligande. Oavsett så betyder en ökning en ökning. Dvs smittspridningen är i full gång och ökande.

Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Bra förtydligande. Oavsett så betyder en ökning en ökning. Dvs smittspridningen är i full gång och ökande.
Och smittspridningen för covid är inte mer intressant än tex RS virus eller influensan..

Alla vet att smittspridningen är hyfsat stor, och nu vet du att ca hälften av de som uppges vara covidsmittade på sjukhus är inlagda för något helt annat.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Och smittspridningen för covid är inte mer intressant än tex RS virus eller influensan..
Och det är intressant. Man vill inte ha stor smittspridning av vare sig RS eller influensa.

Men orsaken till min post var en jämförelse mellan vad FHM trott och det verkliga utfallet. Dvs ser inte ut som en smittopp i slutet av januari.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.