D
Ulltand Ulltand skrev:
Vet ni hur man tar fram statistiken för vårdade med Covid-19? Jag vet det inte men för IVA-vårdade är det uppenbart att man räknar de som vårdas pga Covid-19.

Skulle vara lite märkligt om det va annorlunda här men inte omöjligt
Inte jag som gått runt och räknat, förlitar mig på Region Skånes egna uppgifter: https://www.sydsvenskan.se/2022-02-...a-sjukhus--men-halften-vardas-for-nagot-annat

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Bra förtydligande. Oavsett så betyder en ökning en ökning. Dvs smittspridningen är i full gång och ökande.
Nationellt verkar antalet på IVA avta. I storstadsområdena verkar antalet utanför IVA avta något i alla fall.
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Kompletterat med Region Stockholms rapport igår om att det var 555 patienter utanför IVA medan det är legat kring 600 i ett par veckor. Sen om det är tillfälligt och börjar öka igen får framtiden utvisa.

Tillägg: Så i storstadsområdena kan smittspridningen ha vänt sen ett tag.

Redigerat:
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Och smittspridningen för covid är inte mer intressant än tex RS virus eller influensan..
Vissa regioner gick ut med särskilda rekommendationer när det var mycket stor smittspridning av RS-virus för några månader sen (november?) eftersom barnavdelningarna blev överbelastade.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Nationellt verkar antalet på IVA avta. I storstadsområdena verkar antalet utanför IVA avta något i alla fall.
[länk]
Kompletterat med Region Stockholms rapport igår om att det var 555 patienter utanför IVA medan det är legat kring 600 i ett par veckor. Sen om det är tillfälligt och börjar öka igen får framtiden utvisa.

Tillägg: Så i storstadsområdena kan smittspridningen ha vänt sen ett tag.
Ja, i Göteborg har covid i avloppsvattnet minskat dramatiskt sedan ett tag. Så FHM hade nog hyfsat rätt. Igen. :)

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Ja, i Göteborg har covid i avloppsvattnet minskat dramatiskt sedan ett tag. Så FHM hade nog hyfsat rätt. Igen. :)
I Malmö var det en halvering vecka 4 jämfört med 2 och 3. I Stockholm var det v.4 fortfarande ung. lika mycket som tidigare under januari. I Kalmar steg halterna väldigt mycket v. 4. Så det varierar.
https://covid19dataportal.se/data_types/environment/wastewater/

Men visst verkar det som det på många ställen har vänt.

• Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Göteborg utgör väl ca 5 % av befolkningen och eftersom antalet inlagda på sjukhus med Covid i riket ökar så hade FHM snarare fel igen.

+150 patienter på två dagar. Sannolikt då en efttrsläpning på IVA vilket så också kommer att öka

Ulltand Ulltand skrev:
Göteborg utgör väl ca 5 % av befolkningen och eftersom antalet inlagda på sjukhus med Covid i riket ökar så hade FHM snarare fel igen.

+150 patienter på två dagar. Sannolikt då en efttrsläpning på IVA vilket så också kommer att öka
Är det klarlagt att du och Fohm menar samma sak med att ”smittspridningen minskar”.
Jag menar, talar ni om derivatan på smittspridningskurvan, eller är det minskning i absoluta tal?

• Gilla
pmd
  • Laddar…
optimum
Ulltand Ulltand skrev:

Lägg till den sjukfrånvaro detta skapar och speciellt problemen i vården.
Idag fredag och jag kan tänka mig att det blir fullt drag på krogar och uteställen ikväll och morgon lördag kväll. Jag pratade med några yngre på företaget idag och givetvis var det utekväll planerat, sådant missar man aldrig nu fick jag som kommentar. Nej givetvis inga kommentarer från mig då jag är den trevliga personen som uppför mg.

Nedan graf över personer inlagda med covid-19, jag backade även så vi ser tidigare våg 2, 3 och 4 och våg 5 (nuvarande) kommer troligen bli rejält högre. Våg 4 var med Delta och då hade vi restriktioner och ett vaccin som fungerade rätt så bra. Ihop med sjukvårdens egna frånvaro kan detta bli rejält allvarligt.
Nej Omikron är ingen fjärt i rymden.
Och det är för mig totalt ofattbart att regeringen släppte alla restriktioner på en gång och mitt i en sådan här smittspridning.
Kosläpp hela helgen.

Linjediagram över antalet COVID-19 patienter inlagda på sjukhus per miljon människor i Sverige, med data från 2020 till 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:

Det är ju mycket mindre än tidigare, t.ex. 17 januari 1190 st och två dagar senare 1489 st, alltså en ökning med 300.. Dessutom är det totalt antal och inte nyinläggningar. Nyinläggningar sker minst 1 vecka efter smittotillfället, ofta lite mer än 2 veckor efteråt. Sen ligger patienterna inne några dagar också vilket ytterligare fördröjer förändringar. Det går alltså inte alls att veta hur utvecklingen var kring månadsskiftet än. Precis som förändringen pga. lättnaderna den 9:e inte går att se förrän om 2-3 veckor.

Men halten i avloppsvattnet i Malmö har halverats. Under januari var det en platå i avloppsvattnet för stora delar av Stockholmsregionen. Antalet utanför och på IVA i Stockholm, Västra Götaland, Skåne (tillsammans nära hälften av befolkningen) avtar.

Nissens Nissens skrev:
Och smittspridningen för covid är inte mer intressant än tex RS virus eller influensan..

Alla vet att smittspridningen är hyfsat stor, och nu vet du att ca hälften av de som uppges vara covidsmittade på sjukhus är inlagda för något helt annat.
Jo då, smittspridningen av omikron är intressant.
Nu finns det möjlighet att se hur flockimmunitet verkligen fungerar, utan att allt för många dör.

Jag skulle dock inte vilja vara ovaccinerad nu i dessa tider.
En tidigare genomgången infektion bör också ge ett hyfsat bra skydd mot att bli svårt sjuk av omikron.

Är allt över om 3 veckor och 98% av svenskarna har fått antikroppar?

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Scientists warn it’s too soon to relax despite omicron Covid variant proving to be less severe
2022-01-19 https://www.cnbc.com/2022/01/19/omi...too-soon-to-relax.html?recirc=taboolainternal

Professor Liam Smeeth, a physician and director of the London School of Hygiene and Tropical Medicine, told CNBC that while omicron appears inherently milder, scientific knowledge is still “not as complete as we’d like” on how the heavily mutated variant will impact vulnerable individuals.

“If the vulnerable do become quite unwell with omicron — and some of them will — if that all happens at once, if we just let it rip through society, then any health system in the world would get overwhelmed,” he said in a phone call.

“And that is a very, very grim thought — so grim as to be quite terrifying. It’s clear that most people don’t get very unwell with omicron, but we don’t have clear evidence that that’s true of everyone.”

optimum
blackarrow blackarrow skrev:
Nu finns det möjlighet att se hur flockimmunitet verkligen fungerar, utan att allt för många dör.

En tidigare genomgången infektion bör också ge ett hyfsat bra skydd mot att bli svårt sjuk av omikron.

Knappast så tidigt om du ser på UK där det gick ner ett stycke för att plan ut på lägre nivå

Linjediagram visar dagliga nya bekräftade COVID-19 fall per miljon människor i UK med en topp följt av en nedgång till en lägre nivå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:

Enligt Fohm har antalet på vanlig vårdavdelning sjunkit de två senaste dagarna. Uppgifterna kommer från regionernas rapportering.
Kod:
Datum      Antal
2022-02-01 1926
2022-02-02 2001
2022-02-03 1998
2022-02-04 1988
2022-02-05 1982
2022-02-06 1956
2022-02-07 1979
2022-02-08 2050
2022-02-09 2139
2022-02-10 2034
2022-02-11 1982
https://www.folkhalsomyndigheten.se...g-aktuell-belaggning-over-tid-2022-02-11.xlsx
https://www.folkhalsomyndigheten.se.../statistik-och-analyser/analys-och-prognoser/

Nissens
blackarrow blackarrow skrev:

Jovisst, det har du en poäng i. Men bara det faktum att virusmängden i avloppsvatnet minskar drastiskt säger mycket.

Dock tror jag att många som postar diverse smittnivåer här fått för sig att covid-19 är en samhällsfarlig sjukdom. Men det är den inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.