D
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju inte regionpolitikerna som får det obekvämt utan sjukvårdspersonalen. Politiker på hög nivå som får klagomål beter sig som en gås som får vatten på sig, dvs. det bara rinner av, liksom det är för alla chefer på hög nivå (annars klarar de inte av jobbet).
Det är korrekt så länge personalen gömmer problemen, nu spiller det över och får konsekvenser på riktigt och det blir väldigt publikt, då kommer det påverka allmänhetens förtroende för de som leder och det kommer få konsekvenser.

P
D djac skrev:
Mmm, lite freestyling från din sida men du har nog rätt i slutsatsen, du har rätt i att jag anser att vägen framåt inte är att begränsa medborgarnas rättigheter för att sjukvården ska kunna fortsätta misskötas och pengar slussas ut till politikernas 'friends & family'.

Genom att konstant låta personalen ta smällarna och om inte det är nog så begränsar man de medborgerliga rättigheterna tills status quo kan bibehållas för de som styr, så cementerar man problemen.

Så du har rätt i att jag anser att det är en stor sak att beröva barn deras barndom och utbildning, strypa samhället i stort, bara för att det inte ska bli obekvämt för Svenonius och hennes kollegor runt om i landet, det är en björntjänst och nu är ett bra tillfälle att kliva ur illusionerna.

Någon gång måste vi ta tag i detta och när det än blir så kommer det att kännas, nu har sjukvården uppmärksamheten och opinonen mot det gamla sunkiga växer, så nu är ett bra läge, tror jag.
De medborgerliga rättigheterna har inte begränsats i speciellt hög utsträckning. Det mesta från myndigheterna (FOHM) har varit rekommendationer som inte har varit tvingande. Ett fåtal tvingande åtgärder har vidtagits, men de har inte varit värre än tvånget att ha körkort när man kör bil på allmänna vägar.

Sverige har haft en bra balans mellan smittskydd och frihet.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Det är korrekt så länge personalen gömmer problemen, nu spiller det över och får konsekvenser på riktigt och det blir väldigt publikt, då kommer det påverka allmänhetens förtroende för de som leder och det kommer få konsekvenser.
Sjukvårdspersonalen tackar dig för den insiktsfulla kommentaren.

D
P pmd skrev:
Sjukvårdspersonalen tackar dig för den insiktsfulla kommentaren.
Vassegoa, detsamma gäller fö skolorna där fler och fler lärare inser att de är medberoende när de täcker upp för ett ohållbart system, jag ser verkligen fram emot när de grava problemen tillåts flyta upp till de som bestämmer så att de får ta ansvar.

BirgitS
D djac skrev:
Jag vet inte hur det har varit i Skåne men i Stockholm har då personalen inte gömt några problem utan de har då uttalat sig i media under väldigt många år.

D
BirgitS BirgitS skrev:
Jag vet inte hur det har varit i Skåne men i Stockholm har då personalen inte gömt några problem utan de har då uttalat sig i media under väldigt många år.
Jo, det har hörts klagomål, både från sjukvård och skola men så länge saker flyter på så händer ingenting, då permanentar man bara missförhållanden och räddar skinnet på de som är ansvariga, problemen måste tillåtas flyta ända upp till ledningens bord, gärna offentligt, först då händer det något.

BirgitS
D djac skrev:
Jo, det har hörts klagomål, både från sjukvård och skola men så länge saker flyter på så händer ingenting, då permanentar man bara missförhållanden och räddar skinnet på de som är ansvariga, problemen måste tillåtas flyta ända upp till ledningens bord, gärna offentligt, först då händer det något.
Det är så jag har upplevt situationen i Stockholm redan före pandemin.

D djac skrev:
Tyvärr (?) har vårdpersonalen så hög moral att de inte vill strejka. Men jag skulle ha full förståelse ifall de gjorde det.

• Gilla
Lilak
  • Laddar…
Ser att antalet inlagda på sjukhus för Covid-19 fortsatt ökar. 2236 inlagda nu. En ökning med 67 personer senaste dygnet och en ökning 137 personer på två dagar.

Diagram över antalet covid-19-patienter inlagda på sjukhus och IVA i Sverige, visar ökningstrend.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D
B b8q skrev:
Tyvärr (?) har vårdpersonalen så hög moral att de inte vill strejka. Men jag skulle ha full förståelse ifall de gjorde det.
Jag tror de har begränsade möjligheter till det, man kan dock behålla sin integritet och värna pationtsäkerheten för de man har ansvar för, inte ständigt vara tillgänglig för att bli inringd osv.

Vi ska vara glada för den personal vi har, deras uppoffringar är för oss men det är inte säkert att de egentligen leder till något positivt. Som sagt, det är exakt samma inom skolvärlden, istället för att låta problemen nå ledningen så sväljer lärarna så mycket skituppgifter, helt meningslösa, men istället för att låta ledningen välja och prioritera så sitter de kvällar och helger för att barnen åtmisntone ska få någon form av rimlig undervisning i de luckor som uppstår. Det är kontraproduktivt och det verkar som att medvetenheten ökar inom det kollektivet.

Ulltand Ulltand skrev:
Ser att antalet inlagda på sjukhus för Covid-19 fortsatt ökar. 2236 inlagda nu. En ökning med 67 personer senaste dygnet och en ökning 137 personer på två dagar.

[bild]
?? enligt dagens tv-sändning så var där 2043 st inlagda + 93 st på iva =2136

BirgitS
T tergo skrev:
Är väl avläst vid olika tillfällen. Kanske att Socialstyrelsens uppgift gäller veckovis så det var hur det var i söndags eller när de samlade in data till sin den veckorapport de gör varje onsdag.

T tergo skrev:
DN idag?

Statistik över COVID-19-patienter i intensivvård i Sveriges regioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D Dilato skrev:
Danstillstånd, helt absurt :worried:
[länk]
""Dans utan tillstånd kallas ibland svartdans"" :)

"Alla partier utom (S) hade motioner om att avskaffa danstillståndet."

För ganska många år sedan ville det socialdemokratiska kvinnoförbundet förbjuda parabolantenner.

Och i relativ närtid twittrade en moderat försvarspolitiker att "hotet från Ryssland nu kunde avskrivas för gott"

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.