Byggahus.se

Coronavirus (SARS-CoV-2) nyhetstråd

1. B
    Medlem · Stockholms län · 17 879 inlägg

BirgitS

Medlem
    Enligt Our World in Data hade Danmark för 3 dagar sen vaccinerat 2 % av befolkningen och Sverige för 5 dagar sen vaccinerat 0,8 %. Långt från några 4 ggr och denna vecka har de flesta regioner (och då särskilt de större) slutat att lägga dos 2 på lager.

2. optimum
    Medlem · 4 830 inlägg
  3. Snigla
    Maskot · Skåne · 7 595 inlägg

Snigla

Maskot
  4. U
    Medlem · 3 840 inlägg
    Nu är det fakta att skyddet är 94% upp till 75 år. Vill du bygga dina antaganden på att skyddet tvärt sjunker eller kanske försvinner vid 76 år så fine. Men ingen insatt tror det.

På fråga två så har jag läst att man försöker designa vaccinen så att de ska fungera bra även på äldres immunförsvar. Jag vet inget om hur man gör det. Kanske har det med "retmedlet" att göra eller vektorviruset när sådant används.

Finns det någon bra hypotes från din eller någon annans sida om varför immunitetskurvan skulle bete sig så skruvat?

5. U
    Medlem · 3 840 inlägg
    Det stämmer onekligen.

Kan ändå böja göra skillnad på dödstalen.

6. T
    Medlem · 1 049 inlägg
    Jag har inte sagt att det inte är så, jag säger bara att om det inte finns data är det en kvalificerad gissning de gör, vilket kan vara ok.

Jag tycker det är dåligt att de(Pfizer) inte kan redovisa resultaten för de äldre åldersgrupperna,. Men det beror gissningsvis på att de har så lite data för den äldsta åldersgruppen så konfidensintervallen blir stora och därmed osäkerheten.

Redigerat 14 jan 17:08
    • Laddar…
  7. U
    Medlem · 3 840 inlägg

Vi får ju inte hjälp av någon vårvärme denna gång så det är nog bara att hoppas på vaccinet.

Under tiden är grundskolorna öppna och munskydd är bara påbjudet resenärer i rusningstrafik.

• Laddar…
  8. B

BirgitS

Medlem
    Pfizers vaccin är ovanligt rent som en insatt uttryckte det under en SVT-intervju som gällde vad för olika ingredienser som ingår i det.

Jag påstår inte att det är på något visst sätt med immuniteten för gamla eftersom det finns för lite fakta för att påstå något över huvud taget. Det är just det som jag tycker är fel med ditt resonemang, du påstår att det förhåller sig på ett visst sätt fast det inte finns något underlag för det, alltså det du påstår är inte en sanning utan en gissning som kan vara mer eller mindre rätt och hur det är kommer att visa sig med tiden men för närvarande går det inte att veta någonting om skyddseffekten för de som är så skröpliga att de måste bo på ett äldreboende.

Det är ju på samma sätt som att du har skrivit ungefär att biverkningarna är så lindriga så de kan man i princip ignorera men nu har enligt norska läkemedelsverket flera av dessa skröpliga dött av vaccineringen därför att febern etc. blev för mycket för dem. Just som jag skrev vid något tillfälle för länge sen men då blev utskälld för.

9. U
    Medlem · 3 840 inlägg

Stämmer det verkligen att man vet att de dött pga vaccinet?

Läste att det var patienter i livets slutskede och ofta med palliativ vård. Här borde man nog funderat ordentligt på man man övh skall vaccinera dessa. Både för patientens och samhällets bästa.

En annan slutsats att dra är att de får en immunreaktion av vaccinet (feber) . Det brukat betyda att det har effekt.

• Laddar…
  10. T
    Medlem · 1 049 inlägg
    Dog de "av" vaccinet eller "med" vaccinet, det är frågan. :D

Redigerat 14 jan 17:22
  11. Nissens
    Medlem · 1 688 inlägg

Nissens

Medlem
    Det är väl inte mer säkert än hur många som dött AV Covid-19?
    Man vet bara att de dött MED Covid-19, det är stor skillnad.
    Lyssnade på vetenskapsradion, det visade sig att i Norge är 60% av de som dött med Covid-19 boende på äldreboenden. I Sverige är det ca 50%.
    Kan du förklara det stora misslyckandet i den Norska äldrevården för oss som inte vet?
    Kanske kan du förklara hur detkommer sig att Sverige lyckats bättre än Norge med andelen döda på äldreboenden också? :)

12. B

BirgitS

Medlem
    Norska läkemedelsverket har ändrat sina riktlinjer för vilka som ska vaccineras efter dessa händelser i alla fall så jag antar att de inte bara har gissat att det beror på vaccinet. Jag hade en länk till en artikel som NRK hade skrivit om det så du kan läsa den sidan.

Att man retar immunsystemet är ju inte samma sak som att det verkligen bildas hållbara antikroppar etc. T.ex. produktionen av IgG kommer ju först igång efter en tid.

• Laddar…
  13. U
    Medlem · 3 840 inlägg

Jo de har nog bara "gissat" . Svårt att bevisa även om det säkert kan stämma. Är man tillräcklig svag behövs ju nästan ingenting.

Men helt rätt av norrmännen varför utsätta en döende människa för vaccin. Ett vaccin som dessutom kan rädda en annan åldring med bättre prognos.

• Laddar…
  14. B

BirgitS

Medlem
    • Laddar…
  15. B
    Allvetare · Stockholm · 7 119 inlägg

b8q

Allvetare
    Nåja, vi i Sverige har väl helt enkelt misslyckats mer UTANFÖR äldrevården än Norge. Det är ju andelar vi pratar om, inte antal...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.