Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Det var verkligen ett lösryckt citat ur den långa artikeln. Citatet handlar om fokuseringen i media just nu med dagliga dödsfall och inte om hur det var under första och andra vågen samt är en enda persons åsikt.

Samma Ludvigsson säger också:
"Åtminstone vad gäller den första vågen kan man snarare fundera på varför överdödligheten var så mycket större i vissa grupper och områden än i andra, bland annat hos utlandsfödda. Det var väldigt olyckligt, och kräver att vi drar lärdomar."
Så han anser att det är något att dra lärdom av och inte ignorera.
Jo, jag har läst den. Intressant att de pekar ut invandrare som haft hög överdödlighet. Tidigare sade du att vi haft lägre dödlighet pga ökad invandring.

Men du missade budskapet. Under stora delar av pandemin har Sverige haft underdödlighet, och man glömmer bort att vanlig influensa är normalt sett dödlig.

Med andra ord: dödligheten har inte varit uppseende stor under pandemin. De säger att svininfluensan och spanska sjukan var något helt annat eftersom de slog mot yngre.

Detta har jag trummat ut länge, känns bra att kunniga personer går ut med detta. :)

D
P paralun skrev:
Man kommer bland "de vise" att diskutera det här i det oändliga, sen blir det ett fåtal av de här vise som hamnar i en position där man kan påverka.
Sen hoppas jag att coronakommissonen speglar det här på ett bra sätt i sin slutrapport.
MIn gissning är att coronakommissionens värde ligger nära noll, vetenskapligt, politiskt kommer de användas på alla möjliga sätt.

heisiandiishe
Just nu är det Race of champions i Piteå och på femman snackar man mycket om os guldet på 5000 meter. Herrarnas störtlopp inställt i natt pga vind men det körs istället mellan damernas storslalomåk kommande natt, där Sara Hector ska ta guld. Det var intressant att promenera på Söder under våren 2020, när solen tittade fram och uteserveringarna var fulla av öldrickare. Det var verkligen ”no fucks given” bland majoriteten av svenska folket från start i denna pandemi!

Nissens
heisiandiishe heisiandiishe skrev:
Just nu är det Race of champions i Piteå och på femman snackar man mycket om os guldet på 5000 meter. Herrarnas störtlopp inställt i natt pga vind men det körs istället mellan damernas storslalomåk kommande natt, där Sara Hector ska ta guld. Det var intressant att promenera på Söder under våren 2020, när solen tittade fram och uteserveringarna var fulla av öldrickare. Det var verkligen ”no fucks given” bland majoriteten av svenska folket från start i denna pandemi!
Nu är ju kanske inte det stockholmarna gör representativt för hela Sverige…

heisiandiishe
Nissens Nissens skrev:
Du måste tänka på procenten kompis. De däringa Stockholmarna är ju ganska många trots allt

Nissens Nissens skrev:
Nåja, dumhet är ett internationellt fenomen…

Nissens
Du måste tänka på procenten kompis. De däringa Stockholmarna är ju ganska många trots allt
De är en liten minoritet om typ 10% kompis. 90% av Sveriges befolkning bor alltså inte där kompis.

heisiandiishe
Nissens Nissens skrev:
De är en liten minoritet om typ 10% kompis. 90% av Sveriges befolkning bor alltså inte där kompis.
kompis glesbyggd eller storstad gör skillnad

Nissens
kompis glesbyggd eller storstad gör skillnad
Ja, så det de gör i Sthlm är inte representativt för hela Sverige. Det var ju det jag skrev från början…

Nissens
B b8q skrev:
Nåja, dumhet är ett internationellt fenomen…
Ja, särskilt i Sthlm. :crysmile:

heisiandiishe
Nissens Nissens skrev:
Ja, så det de gör i Sthlm är inte representativt för hela Sverige. Det var ju det jag skrev från början…
Coronas påverkan i glesbygd är försumbara jämfört med storstäderna, det är själva poängen

BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Jo, jag har läst den. Intressant att de pekar ut invandrare som haft hög överdödlighet. Tidigare sade du att vi haft lägre dödlighet pga ökad invandring.

Men du missade budskapet. Under stora delar av pandemin har Sverige haft underdödlighet, och man glömmer bort att vanlig influensa är normalt sett dödlig.

Med andra ord: dödligheten har inte varit uppseende stor under pandemin. De säger att svininfluensan och spanska sjukan var något helt annat eftersom de slog mot yngre.

Detta har jag trummat ut länge, känns bra att kunniga personer går ut med detta. :)
Nej, det skrev jag inte. Jag skrev att invandring medför att befolkningsstrukturen ändras så att andelen äldre minskar vilket leder till att andelen som avlider åren blir färre. Medan du bortser från det och låtsas att även om andelen äldre minskar med tiden så kan man fortsätta att jämföra en massa år med varandra.

Naturligtvis finns det invandrare som är äldre och/eller tillhör en riskgrupp, samt tyvärr så bor och arbetar de oftare på ett sätt som leder till större risk för att bli smittad. Det är välkänt sen länge att socioekonomiskt svaga områden i Stockholmsområdet var överrepresenterade på sjukhus och som avlidna under första vågen.

Jag har inte missat att det har varit underdödlighet periodvis, tvärtom så har jag skrivit just det många gånger i dessa trådar. Jag har även klistrat in bilder som visar just det. Men underdödligheten har varit betydligt mindre än överdödligheten under första och andra vågen. Under 2020 anser SCB att överdödligheten var kring 6-7000 personer. Om några veckor lär vi få facit för 2021.

Att du tycker att det inte är uppseendeväckande när 6-7000 personer extra avlider ett år är du nog rätt ensam om. Inte ens Ludvigsson håller med dig.

heisiandiishe
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det skrev jag inte. Jag skrev att invandring medför att befolkningsstrukturen ändras så att andelen äldre minskar vilket leder till att andelen som avlider åren blir färre. Medan du bortser från det och låtsas att även om andelen äldre minskar med tiden så kan man fortsätta att jämföra en massa år med varandra.

Naturligtvis finns det invandrare som är äldre och/eller tillhör en riskgrupp, samt tyvärr så bor och arbetar de oftare på ett sätt som leder till större risk för att bli smittad. Det är välkänt sen länge att socioekonomiskt svaga områden i Stockholmsområdet var överrepresenterade på sjukhus och som avlidna under första vågen.

Jag har inte missat att det har varit underdödlighet periodvis, tvärtom så har jag skrivit just det många gånger i dessa trådar. Jag har även klistrat in bilder som visar just det. Men underdödligheten har varit betydligt mindre än överdödligheten under första och andra vågen. Under 2020 anser SCB att överdödligheten var kring 6-7000 personer. Om några veckor lär vi få facit för 2021.

Att du tycker att det inte är uppseendeväckande när 6-7000 personer extra avlider ett år är du nog rätt ensam om. Inte ens Ludvigsson håller med dig.
Även om livet inte handlar om det tror jag att vissa i tråden har studieskulder och andra inte. Att läsa och tolka rapporter kan vara svårt och kräver lite övning.

Nissens
BirgitS BirgitS skrev:

Det du missar som de tar upp i artikeln är också att tex influensan är dödlig många år, så det är inte så många ”extra” som dör eftersom influensan inte varit så tuff under pandemin.

Det är bla därför dödligheten inte varit uppseendeväckande hög under pandemin, även om du försöker få det till det genom att räkna absoluttal istället för relativa tal så att du inte tar hänsyn till den ökande befolkningsmängden.

Artikeln avdramatiserar det kvällspressen och vissa här försöker förstora.

Det enskilt största problemet har varit belastningen på vården, inte mycket annat. Men nu är den tiden förbi och det skall bli skönt att slippa alla hemmasnickrade idéer om allt ifrån munskydd till vantolkningar av diverse studier. :)

• Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Coronas påverkan i glesbygd är försumbara jämfört med storstäderna, det är själva poängen
Vet inte om du överhuvud taget läste det jag kommenterade från början, det verkar inte så…

Någon (du?) beskrev hur Stockholare betedde sig 2020, och drog slutsatsen att ”Sverige” betedde sig så.

Min poäng är att Stockholmarna är en liten minoritet av befolkningen, och har inte så mycket gemensamt med många andra i Sverige. Nu säger ju du något liknande, så jag vet inte vad du vill ha sagt egentligen…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.