BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Det du missar som de tar upp i artikeln är också att tex influensan är dödlig många år, så det är inte så många ”extra” som dör eftersom influensan inte varit så tuff under pandemin.

Det är bla därför dödligheten inte varit uppseendeväckande hög under pandemin, även om du försöker få det till det genom att räkna absoluttal istället för relativa tal så att du inte tar hänsyn till den ökande befolkningsmängden.

Artikeln avdramatiserar det kvällspressen och vissa här försöker förstora.

Det enskilt största problemet har varit belastningen på vården, inte mycket annat. Men nu är den tiden förbi och det skall bli skönt att slippa alla hemmasnickrade idéer om allt ifrån munskydd till vantolkningar av diverse studier. :)
I ditt diagram i inlägg #16814 så kan du ju lätt konstatera att influensan den erkänt svåra influensasäsongen 2017-18 inte ledde till någon överdödlighet att tala om jämfört med covid.

Jag har inte använt någon annan beräkningsmetod än vad SCB gör för att beräkna överdödlighet. Anser du att du är bättre på beräkningar på den svenska befolkningen än SCB?

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
I ditt diagram i inlägg #16814 så kan du ju lätt konstatera att influensan den erkänt svåra influensasäsongen 2017-18 inte ledde till någon överdödlighet att tala om jämfört med covid.

Jag har inte använt någon annan beräkningsmetod än vad SCB gör för att beräkna överdödlighet. Anser du att du är bättre på beräkningar på den svenska befolkningen än SCB?
Så fort man går in på över/underdödlighet så blir det en massa antaganden och algoritmer som kan diskuteras i evighet.

MEN

OM man har en hög överdödlighet så syns det självklart i antalet döda utslaget på befolkningen, det man kallar dödlighet.

Enligt SCB tillhör 2020 de 7 åren med lägst dödlighet de senaste 20 åren fram tills dess.

Du verkar ha svårt att ta till dig det. Detta går helt enkelt inte ihop med att det skulle ha varit någon större överdödlighet 2020.

Nissens Nissens skrev:
Så fort man går in på över/underdödlighet så blir det en massa antaganden och algoritmer som kan diskuteras i evighet.

MEN

OM man har en hög överdödlighet så syns det självklart i antalet döda utslaget på befolkningen, det man kallar dödlighet.

Enligt SCB tillhör 2020 de 7 åren med lägst dödlighet de senaste 20 åren fram tills dess.

Du verkar ha svårt att ta till dig det. Detta går helt enkelt inte ihop med att det skulle ha varit någon större överdödlighet 2020.
Överdödlighetsdata används för att verifiera dödstalen i Covid.

Det har stämt bra när man gjort det. Då tittar man månadsvis när man har smittvågor.

Den finns 15.000 dödsattester med Covid19 som avgörande dödsorsak.

Vad spelar det då för roll vad som hände år x eller y i historien?

• Gilla
optimum
  • Laddar…
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
En massa vet jag inte precis, men det är i alla fall en etablerad metod som används inom EU för att t.ex. jämföra hur covid påverkade över/underdödligheten i olika länder.

Nissens Nissens skrev:

Du verkar ha svårt att ta till dig det.
Jag har inte svårt att ta till mig det utan jag bara tycker att det är irrelevant eftersom man då inte tar hänsyn till annat som har hänt under de 20 åren och som har påverkat dödligheten.

Nissens Nissens skrev:
Detta går helt enkelt inte ihop med att det skulle ha varit någon större överdödlighet 2020.
Jag vet inte vad du menar med större men SCB har ju då kommit fram till ung. 7000 när det gäller just överdödlighet

Så vitt jag minns så har du gillat SCB:s beräkning när det gäller överdödlighet tidigare eftersom den har visat att Sverige hade mindre överdödlighet än de flesta andra EU-länder.

"Antalet som dör varje år beror också på hur stora årskullarna är. I Sverige var det relativt få som föddes på 20- och 30-talet, men desto fler som föddes på 40-talet. Vi lever också längre idag än vad vi gjorde för några år sedan och befolkningsmängden i Sverige har ökat kraftigt under 2000-talet. Det finns därför flera skäl till varför det kan vara svårt att dra raka jämförelser över flera år. SCB har valt ut de senaste fem åren och skapat ett snitt av hur många under denna perioden som dött per dag. Datan kan sedan jämföras med 2020, och utifrån det kan en så kallad överdödlighet konstateras."
"Men det finns flera anledningar att vara försiktig med jämförelser tillbaka i tiden."
https://emanuelkarlsten.se/antalet-doda-2020-hittills-ett-tiotal-over-snittet-per-dag/

"– Vi valde ett femårsmedelvärde som jämförelse, dels för att antalet dödsfall inte har varierat så mycket de senaste 40 åren trots åldrande och ökande befolkning och dels för att den ökande medellivslängden inte skulle få för stort genomslag.

I en sådan jämförelse blir det tydligt vilket avvikande år 2020 var för Sverige. Totalt dog 7,9 procent fler än medelvärdet av de fem föregående åren. Det är den högsta avvikelse på hundra år. Inte sedan spanska sjukan, då avvikelsen var 32,8 procent, har ”överdödligheten” varit så hög."
https://emanuelkarlsten.se/overdodligheten-i-sverige-2020-den-hogsta-sedan-spanska-sjukan/

Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
En massa vet jag inte precis, men det är i alla fall en etablerad metod som används inom EU för att t.ex. jämföra hur covid påverkade över/underdödligheten i olika länder.

Jag har inte svårt att ta till mig det utan jag bara tycker att det är irrelevant eftersom man då inte tar hänsyn till annat som har hänt under de 20 åren och som har påverkat dödligheten.

Jag vet inte vad du menar med större men SCB har ju då kommit fram till ung. 7000 när det gäller just överdödlighet

Så vitt jag minns så har du gillat SCB:s beräkning när det gäller överdödlighet tidigare eftersom den har visat att Sverige hade mindre överdödlighet än de flesta andra EU-länder.

"Antalet som dör varje år beror också på hur stora årskullarna är. I Sverige var det relativt få som föddes på 20- och 30-talet, men desto fler som föddes på 40-talet. Vi lever också längre idag än vad vi gjorde för några år sedan och befolkningsmängden i Sverige har ökat kraftigt under 2000-talet. Det finns därför flera skäl till varför det kan vara svårt att dra raka jämförelser över flera år. SCB har valt ut de senaste fem åren och skapat ett snitt av hur många under denna perioden som dött per dag. Datan kan sedan jämföras med 2020, och utifrån det kan en så kallad överdödlighet konstateras."
"Men det finns flera anledningar att vara försiktig med jämförelser tillbaka i tiden."
[länk]

"– Vi valde ett femårsmedelvärde som jämförelse, dels för att antalet dödsfall inte har varierat så mycket de senaste 40 åren trots åldrande och ökande befolkning och dels för att den ökande medellivslängden inte skulle få för stort genomslag.

I en sådan jämförelse blir det tydligt vilket avvikande år 2020 var för Sverige. Totalt dog 7,9 procent fler än medelvärdet av de fem föregående åren. Det är den högsta avvikelse på hundra år. Inte sedan spanska sjukan, då avvikelsen var 32,8 procent, har ”överdödligheten” varit så hög."
[länk]
Oavsett, dödligheten var inte speciellt hög 2020.

Tex hade 2019 en sällsynt låg dödlighet, vilket ger en stor missvisning av flera skäl.

Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Överdödlighetsdata används för att verifiera dödstalen i Covid.

Det har stämt bra när man gjort det. Då tittar man månadsvis när man har smittvågor.

Den finns 15.000 dödsattester med Covid19 som avgörande dödsorsak.

Vad spelar det då för roll vad som hände år x eller y i historien?
Jo, det är klart att det är intressant att se om dödligheten varit onormalt hög under pandemin. Media och andra haussar upp dödstalen i orimliga proportioner. Detta var inte en speciellt dödlig pandemi, men den belastade sjukvården hårt.

BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Oavsett, dödligheten var inte speciellt hög 2020.
Tex hade 2019 en sällsynt låg dödlighet, vilket ger en stor missvisning av flera skäl.
Jo, kring 7000 personer är en hel del. Att medellivslängden går ner ett drygt halvår är verkligen inte normalt. Det betyder inte heller att de som avled gjorde det ett halvår innan de annars skulle ha avlidit utan snarare att det rör sig om 10 miljoner förlorade halvår ojämnt fördelade i befolkningen. Många förlorade väldigt många år vilket innebär att ovanligt många barn förlorade en förälder för att ta ett exempel.

Det är ju därför man jämför med flera år och de tre åren innan 2019 hade en liten överdödlighet så det kompenserar.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
heisiandiishe
Nissens Nissens skrev:
Vet inte om du överhuvud taget läste det jag kommenterade från början, det verkar inte så…

Någon (du?) beskrev hur Stockholare betedde sig 2020, och drog slutsatsen att ”Sverige” betedde sig så.

Min poäng är att Stockholmarna är en liten minoritet av befolkningen, och har inte så mycket gemensamt med många andra i Sverige. Nu säger ju du något liknande, så jag vet inte vad du vill ha sagt egentligen…
Nissens Nissens skrev:
Vet inte om du överhuvud taget läste det jag kommenterade från början, det verkar inte så…

Någon (du?) beskrev hur Stockholare betedde sig 2020, och drog slutsatsen att ”Sverige” betedde sig så.

Min poäng är att Stockholmarna är en liten minoritet av befolkningen, och har inte så mycket gemensamt med många andra i Sverige. Nu säger ju du något liknande, så jag vet inte vad du vill ha sagt egentligen…
Var skrev jag att ”Sverige” betedde dig så ditt lilla byhåleoriginal?

• Haha
optimum och 1 till
  • Laddar…
Nissens
heisiandiishe heisiandiishe skrev:
Var skrev jag att ”Sverige” betedde dig så ditt lilla byhåleoriginal?
Följ tråden så ser du.
Märkligt att du inte vet vad du skrivit, men du är väl från Sthlm också.

Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Jo, kring 7000 personer är en hel del. Att medellivslängden går ner ett drygt halvår är verkligen inte normalt. Det betyder inte heller att de som avled gjorde det ett halvår innan de annars skulle ha avlidit utan snarare att det rör sig om 10 miljoner förlorade halvår ojämnt fördelade i befolkningen. Många förlorade väldigt många år vilket innebär att ovanligt många barn förlorade en förälder för att ta ett exempel.

Det är ju därför man jämför med flera år och de tre åren innan 2019 hade en liten överdödlighet så det kompenserar.
Alltså, det dör ca 100 000 människor i Sverige varje år. Du säger att 7000 dog med Corona. 7000 pers är ca 0,07% av befolkningen…
Det är nog inte många som höjer på ögonbrynet för en sådan siffra…

0,07%…

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:
Alltså, det dör ca 100 000 människor i Sverige varje år. Du säger att 7000 dog med Corona. 7000 pers är ca 0,07% av befolkningen…

0,07%…
Lätt att glömma verkligheten när man med siffror försöker få fram sin poäng, de som vill påvisa att det var riktigt dåligt glömmer lätt det faktum att vi alla är döende, de använder om istället för när osv.

Som sagt, även de bästa åren ska många dö i Sverige, frågan är ju bara av vad, nu fick vi en global influensa och en del som var sjukliga, (även en del friskare), fick denna och dog något tidigare och då av denna istället för något annat, självklart. Jag som haft anhöriga som har vandrat vägen via äldreboende till graven kan väl säga att den sista tiden är inte rolig och att likställa en något för tidig död under de förhållandena med en "mitt i livet" blir helt fel.

Det dör folk varje dag i sjukvårdens händer, där en helt optimal behandling och tyrsamt förlopp hade kunnat ge dem några månader till men verkligheten är mer balanserad än så och väldigt få tillfrisknar och promenerar ut från ett äldreboende, det är tyvärr en sorts palliativt skede.

• Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:

0,07%…
nu blev det väl fel!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! i syftningen.
7% borde det vara: % = 100*7 000/100 000=7% av de som dör borde vara det man ska jämföra mot.

att jämföra mot hela befolkningen är inte relevant.

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Nissens
trähandtag trähandtag skrev:
nu blev det väl fel!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! i syftningen.
7% borde det vara: % = 100*7 000/100 000=7% av de som dör borde vara det man ska jämföra mot.

att jämföra mot hela befolkningen är inte relevant.
Självklart är det relevant hur stor del av befolkningen som dör.

Ca 1% av Sveriges befolkning dör varje år.
Ca 0,07% av Sveriges befolkning dog enligt från @BirgitS med covid år 2020.

Detta är inga syftningsfel, och relevant är det som sagt.

Motsvarande siffra för Spanska sjukan hade istället visat flera % av befolkningen som gick bort i den, och då var de flesta av dem i 20-40 årsåldern. Stor skillnad i jämförelse…

Som @djac skrev ovan hade många av de som gick bort med covid sannolikt gått bort av något annat inom en inte sllt för avlägsen framtid dessutom. Tex äldreboendet är att likna vid någon slags palliativ vård för många. Lite som dödens väntrum, väldigt tragiskt, men tyvärr sant..

Redigerat:
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
optimum
B b8q skrev:
Från och med onsdag, när de flesta restriktioner upphör, kommer Sverige att redovisa mycket färre smittade per dag och därmed se mycket bättre ut i den internationella statistiken.

Detta eftersom man slutar testa allmänheten.

[länk]
Helt rätt.
Dessutom behöver man inte vara hemma 5 dygn om man har covid. Det räcker om man känner sig bra.
De med sämre ekonomi kommer troligen prioritera att gå till jobbet även med mindre symptom. Även en del som är rädda de ska förlora sitt jobb kommer gå till jobbet ändå. Vi såg det i pandemins början att en del personal gick till jobbet även om de inte mådde helt bra.

Så troligen får vi bra fart på smittspridningen och vi ser inte hur det utvecklas.
Jag kallar det för ett experiment.
Munskydd var det viktigt att ha vetenskapliga fakta om att det funkar mot viruset men sådant här experiment kan man genomföra utan att veta om hur det kommer gå.
Även om Omikron är mildare blir en del allvarligt sjuka och en del avlider.

Välkomna till experimentet med fri covid med start 2022-02-09
Finns väl ingen som behöver ta något ansvar för detta.

• Gilla
  • Haha
pmd och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.